..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   
26.04.2009 (23:07)  
Je otázka, kolik těch R bude, až se dodělá Praha-Libeň-Úvaly. Spojení Hradce s Prahou s přestupem v Pardubicích možná vyjde rychlejší a z hlediska dotací pro stát daleko levnější...
registrovaný uživatel junkrs 
26.04.2009 (23:06)  
To karosa, Poborskiii a spol:
No koukám pánové, že vás asi smysl pro humor a nadsázku už úplně opustil a je mi vás líto......

To SYN:
Díky, synu. Aspoň ty v tom s nima nejedeš :-)
registrovaný uživatel Kakov 
26.04.2009 (22:30)  
MZ: Váš příměr SŽDC/METRO má jednu vadu....

v metru totiž nejezdí Os+R, ale jen Os....
26.04.2009 (22:24)  
Taky mi to nedá, abych něco poznamenal k 3. koleji a 5. koridoru. Kromě ČEZu a letiště už není, co by stát mohl prodat, navíc tyhle peníze budou potřeba na důchodovou reformu. A to stále chybí daleko důležitější věci jako větší polovina obchvatu Prahy, R35, R11 na polskou hranici, D1 na Moravě, 3. a 4. koridor... Obávám se, že ani s pomocí moderní medicíny se nikdo z vás 5. koridoru nedožije.
26.04.2009 (22:13)  
Miroslav Zikmund: Při rychlosti do 100 km/h musí být vzdálenost mezi předvěstí a hlavním návěstidlem, tedy na trojznakém autobloku mezi hlavními návěstidly 700 metrů ...

Pokud by se jednalo o trojznakový autoblok, tak musí být mezi návěstidly vzdálenost 1000 m i při rychlostech pod 100 km/h a čtyřznak se už nově nebuduje.
26.04.2009 (22:07)  
Vážení diskutující, zabrouzdejte do metra, kolik tam projede za hodinu vlaků na "dvojkolejné trati' v jednom směru. Nějaká třetí kolej je celkem zbytečná. Při následném mezidobí 3 minuty činí propusnost trati 20 vlaků v jednom směru. Tolik jich těžko někdy i při teoretickém 15 minutovém intervalu vlaků do Milovic pojede. Celé to je pouze o druhu použitého zabezpečovacího zařízení a délce prostorového oddílu. Při rychlosti do 100 km/h musí být vzdálenost mezi předvěstí a hlavním návěstidlem, tedy na trojznakém autobloku mezi hlavními návěstidly 700 metrů, při použití čtyřznakého, který ovšem není oblíben stačí, aby vzdálenost návěstidel byla 400 - 500 metrů. Zvyšovat rychlost v úseku HP > Vysočany na 120 by s ohledem na sklonové poměry vyžadovalo vysoké hodnoty brzdících procent – pro současnou nejvyšší rychlost 100 jsou stanovena 103 procenta, proto mají některé vlaky sníženou rychlost na 90 km/h, jelikož ta 103 procenta nedosáhnou; pro 471 je požadováno 110 brzdících procent, v opačném směru to zase znamená zbytečné energetické náklady, aniž by se dosáhlo výraznější časové úspory.
26.04.2009 (22:04)  
Tož vážení bagrovači koryta, kdyby tam byl spád 4m na kilometr, tak by se ani nemusel v Nymburce budovat slalomeovej kanál -- reálně tam bude spíš nějaká desetina promile. A kilometr pod tim mostem je v Čelákovicích jez, kterej udržuje hladinu právě na tý nevhodný vejšce, ten by musel do luftu taky, a v Neratovicích jakbysmet .. asi by se to muselo probagrovat včetně všech jezů až někam pod Mělník. Ovšem zase kdyby se pokračovalo i proti proudu, tak by se třeba nemusel zvedat ani most v Kolíně ;-)
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
26.04.2009 (21:19)  
Řešíme tady jestli 2 nebo více kolejí na 231. Já myslím, že 2 koleje vybavené obousměrným AB v pohodě vystačí. Důvod? Kromě jednoho rychlíku za hodinu tam jezdí v podstatě pouze osobáky. Naopak na trati 011 by to chtělo 4 kolejku z Libně až do Kolína navíc vybavenou minimálně ERMTS Level 2.
26.04.2009 (20:56)  
DJ: Stejně se to bude muset udělat. Dvě koleje projekt Pražský diametr neutáhnou. Tak proč to odkládat a neudělat to celé. Samozřejmě by byly lepší 2 koleje navíc místo jedné, ale to bych tu zas dostal přes prsty, že bych toho chtěl moc.
registrovaný uživatel SYN 
26.04.2009 (20:43)  
Poborskii, Karosa: ale tak ho zase tolik nedrbejte, ono kdyby se to koryto prohloubilo kilak nad i pod mostem o 4 metry tak by se pravdepodobne zadaneho vysledku tez dalo dosahnout...
Ale je fajn vedet ze po Labi v tech mistech budou moct projizdet i stredni plachetnice. Neobnovime slavu clipperu tentokrat na vnitrozemske lince Melnik - Hamburk? :-)))
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko