..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
27.04.2009 (11:30)  
Pokud vím, tak dálnice je plánována směrem do Královce. Skutečně ta všechna auta popojíždějící přes Náchod míří právě tím směrem? Nejde náhodou jen o to odklonit stávající průjezdnou silniční dopravu mimo město? Pokud ano, myslím, že by bohatě stačil nějaký objezd. A směrovat dopravu na železnici, jejíž zkapacitnění a "zrychlení" vyjde jistě ne-li levněji, tak nastejno s tím, že provoz bude šetrnější k životnímu prostředí. Osobně nechápu, jaký dlouhodobě příznivý efekt má stavba dálnice z Prahy do Hradce před zdvojkolejněním tratě tamtéž. Ano, jsem z Prahy a zdejší automobilová zátěž si v ničem nezadá s tou náchodskou. Přesto si myslím, že pouhá stavba dalších silnic problém neřeší, pouze přesouvá v čase a místě. Postavíme si okruh, ale značná část aut, která dnes jezdí centrem, tam bude jezdit dál, protože tam prostě má zdroj nebo cíl cesty. Současně se likviduje zavlečkování a možnosti překládky železnice-silnice. Myslím, že Praha nebude během deseti let ve zdraví obyvatelná. Náchod je možná trochu jiný případ, přesto životní prostředí je vzájemně provázané a "nepořádek" v okolí pocítí i město. Kde je proklamovaná podpora přesunu části dopravy ze silnic na koleje? Mám pocit, že to jde přesně naopak.
registrovaný uživatel DJ 
27.04.2009 (11:29)  
Pokud jsou problémy v Jaroměři a Náchodě, dá se to řešit výstavbou obchvatů těchto měst. Snad není potřeba kvůli tomu vyhazovat desítky miliard za dálnici. Navíc takové obchvaty by byly hotovy určitě dřív, než celá dálnice.
Navíc ta dálnice nemá vést směr Náchod, ale směr Trutnov a Královec.
27.04.2009 (11:28)  
BigDye: kdy, kde? Nemáte prosím nějaký relevantní link?

O nové trati Běchovice - Sadská totiž slyším poprvé, proto jsem poněkud skeptický.

Poborskiii: proč byl zavržen 5.koridor přes Lysou? Je to takové poměrně přirozené trasování.
registrovaný uživatel BigDye 
27.04.2009 (11:00)  
Ad další koleje: v návrhu je nově zřízení tratě z Běchovic podle D11 někam po Sadskou. V této situaci vám nikdo další kolej na 231 nesežere.
27.04.2009 (10:56)  
Jestli považujete dálnici někam na hranici s Polskem, kde lišky dávají dobrou noc, za důležitější než zásadní zlepšení železničního spojení mezi dvěma významnými českými městy

Silnice Hradec-Náchod je jednou z nejvytíženějších silnic v republice. Před měsícem jsem tudy jel do Hronova a můžu říci , že průjezd Náchodem cca 20 minut a max rychlost kolony mezi Hradcem a Náchodem cca 60 km/h. Nebezpečná silnice , kde je velmi obtížné předjet cokoliv.
Je třeba si uvědomit , že Náchod je snad největší kamionový přechod do Polska.

Já bych se přikláněl k názoru , optimalizovat a zmodernizovat celou trať 231 tak , aby byla alternativní a stoprocentně využitelná v případě problémů na trati 011. Dle mého názoru po její rekonstrukci by mohlo být možné zde trasovat i některé zastávkové rychlíky , které nyní jedou po 011.
Na trať VO-HK bych se vykašlal , spojení HK-Praha bych se snažil vyřešit bez přestupu přes (kolem) Pardubice.

Rychlé sppojení Nymburk-Praha bych řešil spěšnými vlaky HK-Praha , které by v úseku HK-VO zastavovaly od VO jenom v Poděbradech , Nymburce a Lysé
registrovaný uživatel karosa  mail  
27.04.2009 (10:54)  
František: Ono ale v případě dostavby dálnice v úseku Hradec Králové - hranice s Polskem nejde jen o to, aby byla dálnice, ale hlavní důvod je ten, aby se odlehčilo městům Jaroměř, Trutnov a zejména Náchod od automobilové dopravy. Zřejmě jsi z Prahy a v životě jsi třeba právě v tom Náchodě, věčně ucpaném kamiony, nebyl. Nejsem pro bezhlavou stavbu dálnic jen proto, "aby jsme měli dálnice", ale tenhle úsek je potřeba urychleně dostavět. A to samé platí i v případě železničních tratí, tedy i tratí 231, 020 a potažmo i 070/030 do Liberce. I když úsek Ml. Boleslav- Liberec bych trasoval spíš novostavbou s koridorovými parametry Mnichovo Hradiště-Český Dub-Pilínkov s tunelem pod Ještědským hřebenem, než kolem Turnova a přes Hodkovice a Rychnov. Ale to je už jen můj utopistický návrh, který se zřejmě nikdy nezrealizuje.
registrovaný uživatel DJ 
27.04.2009 (9:06)  
Frantisek: A ona je snad realizace D11 k polským hranicím na spadnutí? Ona k tomu vláda dala nějaký souhlas (a propó - to musí stavby všech kusů dálnic odsouhlasit vláda?)
27.04.2009 (7:38)  
Railpic: Jestli považujete dálnici někam na hranici s Polskem, kde lišky dávají dobrou noc, za důležitější než zásadní zlepšení železničního spojení mezi dvěma významnými českými městy, je mi Vás upřímně líto. Zřejmě jste podlehl masáži automobilové lobby stejně jako páni ve vládě. Jenže Vy za to narozdíl od nich asi nic nedostanete... Ohledně ostatních dálnic se s Vámi nepřu, i když i o jejich účinku mám své pochyby.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
27.04.2009 (0:53)  
Řešíte kapacitu dvojkolejného AB? Na hlavní straně v galerii mám aktuální foto nákladu z trati 231. Ten den jsem tam u Ostré fotil vlaky v 1623 (os) a dále náklady v 1627 (zmíněná foto), 1630, 1634 a 1642. Předtím kolem 1613 jel rychlík.

Dopoledne jsem u Veltrub fotil v 1022 os, 1034 r, 1057 náklad, 1101 náklad, 1106 podbíječka, 1113 náklad, 1121 další os.

Fakt jak metro. Takže když se chce, očividně jde v jedné hodině procpat dost vlaků. Takovou frekvenci neznám snad ani z 011. A to ještě mezi Nbk a VO museli dopoledne protáhnout hradecký rychlíky a bohužel nemám info, jestli tam nebyly i nějaký náklady na hradeckou trať.
26.04.2009 (23:51)  
Railpic:No, tak i kdyby byl zajištěný přestup na Hradec do deseti minut v Pardubicích na každý R/EX/IC/EC z Prahy, tak si tu úsporu 15 minut dost rozmyslím, když uvážím nutnost přestoupit.

Ohledně spojení Praha - Hradec by bylo vůbec ideální postavit pár metrů kolejí před Pardubicemi, které by umožnily objet Pardubice (nyní nutnost přepojovat lokomotivu). Jenže to je fikce.

V současné době je skladba cestujících Praha - Hradec (- Trutnov, Letohrad) asi taková, že půlka lidí vystoupí v Nymburku či Poděbradech a cca 200 lidí vystoupí v Hradci (vlaky ve špičce každou hodinu). Další pokračují do Trutnova či na Letohrad a v současné době Wroclav.

Zavedení přímého rychlíku, který by využíval v 90% trasy 1.koridor, by cestovní čas klesl dost výrazně. S dobudováním dálnice jsou autobusy dost silnou konkurencí (Eurolines za 65 kč student vs. 81 kč vlak, 90 kč normální vs. 112 kč vlak na In-Kartu). Autobus pod 1:30 nepůjde, díky zasekání Prahy. Vlak může jít na hodinu.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko