Praha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.
Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.
Rozsah stavebních prací
Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.
Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.
Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.
Praha-Vysočany
Vysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.
Čelákovice
V Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.
V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.
Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.
Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník
Navíc ta dálnice nemá vést směr Náchod, ale směr Trutnov a Královec.
O nové trati Běchovice - Sadská totiž slyším poprvé, proto jsem poněkud skeptický.
Poborskiii: proč byl zavržen 5.koridor přes Lysou? Je to takové poměrně přirozené trasování.
Silnice Hradec-Náchod je jednou z nejvytíženějších silnic v republice. Před měsícem jsem tudy jel do Hronova a můžu říci , že průjezd Náchodem cca 20 minut a max rychlost kolony mezi Hradcem a Náchodem cca 60 km/h. Nebezpečná silnice , kde je velmi obtížné předjet cokoliv.
Je třeba si uvědomit , že Náchod je snad největší kamionový přechod do Polska.
Já bych se přikláněl k názoru , optimalizovat a zmodernizovat celou trať 231 tak , aby byla alternativní a stoprocentně využitelná v případě problémů na trati 011. Dle mého názoru po její rekonstrukci by mohlo být možné zde trasovat i některé zastávkové rychlíky , které nyní jedou po 011.
Na trať VO-HK bych se vykašlal , spojení HK-Praha bych se snažil vyřešit bez přestupu přes (kolem) Pardubice.
Rychlé sppojení Nymburk-Praha bych řešil spěšnými vlaky HK-Praha , které by v úseku HK-VO zastavovaly od VO jenom v Poděbradech , Nymburce a Lysé
Dopoledne jsem u Veltrub fotil v 1022 os, 1034 r, 1057 náklad, 1101 náklad, 1106 podbíječka, 1113 náklad, 1121 další os.
Fakt jak metro. Takže když se chce, očividně jde v jedné hodině procpat dost vlaků. Takovou frekvenci neznám snad ani z 011. A to ještě mezi Nbk a VO museli dopoledne protáhnout hradecký rychlíky a bohužel nemám info, jestli tam nebyly i nějaký náklady na hradeckou trať.
Ohledně spojení Praha - Hradec by bylo vůbec ideální postavit pár metrů kolejí před Pardubicemi, které by umožnily objet Pardubice (nyní nutnost přepojovat lokomotivu). Jenže to je fikce.
V současné době je skladba cestujících Praha - Hradec (- Trutnov, Letohrad) asi taková, že půlka lidí vystoupí v Nymburku či Poděbradech a cca 200 lidí vystoupí v Hradci (vlaky ve špičce každou hodinu). Další pokračují do Trutnova či na Letohrad a v současné době Wroclav.
Zavedení přímého rychlíku, který by využíval v 90% trasy 1.koridor, by cestovní čas klesl dost výrazně. S dobudováním dálnice jsou autobusy dost silnou konkurencí (Eurolines za 65 kč student vs. 81 kč vlak, 90 kč normální vs. 112 kč vlak na In-Kartu). Autobus pod 1:30 nepůjde, díky zasekání Prahy. Vlak může jít na hodinu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.