..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
26.04.2009 (12:05)  
Ploshulix: Elektrifikovat se má proto, aby právě přestala být tou nevýznamnou lokálkou.
26.04.2009 (12:03)  
může mi někdo vysvětlit, proč se chce elektrifikovat z mého pohledu bezvýznamná 5 kilometrová lokálka?
26.04.2009 (11:28)  
VencaM:
Do stanic se bude zasahovat v první etapě jen minimálně (pouze přivolávačky z nesprávných vjezdů).
Vysočany s odbočkou Skály se svezou v jiná stavbě (a ta bude také provizorní, pouze řeší zab. zař - výzisk ESy z hlaváku)
26.04.2009 (11:19)  
Nepřidání třetí koleje mi nepřijde jako dobrý nápad. Mírně řečeno.

Prakticky v celé trase je místa dost a náklady by tolik nestouply, ne?

I když zanedbáme případné Nové spojení 2 - Pražský diametr (kde by byly tři koleje naprosto nezbytné minimum), tak stále je Praha - Lysá n.Labem dobrá odklonová trasa v případě problému na 1.koridoru.
registrovaný uživatel VencaM 
26.04.2009 (11:15)  
Nepochopil jsem z toho jestli v té první fázi zruší elektromechniku ve Mstěticích nebo jen jestli přidají na trať oddíl? A taky jestli se vybavení novým zab. zař. mezi Vysočanama a Skálama týká pozice výpravčího na Skalách (o tom se stále mluví už několik let)?
registrovaný uživatel SMall42  mail  
26.04.2009 (10:29)  
MirekM: Teď vidím, že jsem špatně porozuměl podkladnice jako pražec (to je v PL "podkład") a jsem si neuměl představit, že celá trať bude vypadat jako v okolí tunelů u Třebovic v Čechách. Díky moc.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
26.04.2009 (10:11)  
SMall42: Staniční koleje dělíme na dopravní a manipulační. Dopravní jsou ty, na které se dá vjíždět z trati a z nich odjíždět na trať. Dále se dělí na hlavní, které navazují na traťové koleje (koleje na širé trati – mezi stanicemi), a předjízdné, které slouží k předjíždění, křižování a podobně.

R 1463 ÚPA: „5,8 MLD na tak dlouhý úsek je směšně malá suma“ Tak přidej a SŽDC to ráda zrekonstruuje třeba na parametry VRT…

860 003: Jak to dopadlo s tunelem do Berouna?
registrovaný uživatel m@rtin 
26.04.2009 (10:07)  
Trojkolejka nakonec nebude? Osobně jsem přesvědčen, že bude v roce 2020 potřeba i čtyřkolejka. Z mého pohledu jsem zklamán, protože takto v Praze nikdy žádný S-Bahn jezdit nebude.
registrovaný uživatel SMall42  mail  
26.04.2009 (9:55)  
Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami

Omlouvám se, ale není to pro mě jisté - trať v celé delce bude mít bezpodkladnicové koleje? Nebo "traťové koleje" znamená tady koleje ve stanicích? Česká železniční terminologie není pro mě ještě uplně jasná. Mohl by mi to někdo krátce vysvětlit?
26.04.2009 (9:41)  
Optimalizace trati Praha-Vysočany - Lysá nad Labem je rozdělena na 2 části:
V první se jedná pouze o zvýšení kapacity dolněním AH na stávající stav (ta by se měla příští rok realizovat)
V druhé stavbě se jedná o klasickou koridorovou optimalizaci (i když tato trať není ve vybrané síti), ale termín realizace není v dohlednu.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko