..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel VencaM 
26.04.2009 (15:12)  
Už samotná AH mezi Vysočany a Skálami a mezi HP a Mstěticemi velmi zvýší propustnost tratě. Takhle aby výpravčí na Skalách věštil z koule, který vlak má poslat dřív. jestli od Satalic nebo od HP. A jízdní doba ze Mstětic na HP je opravdu dlouhá a po ránu tam bývají docela fofry. Ale jakékoliv oddíly na trati neřeší problém perónů ve stanicích. Pravda u Mstětic to tak strašný není, ale HP a Čelakovice si zaslouží mimoúrovňové peróny. Čelakovice dokonce i tu plnou preonizaci.
Ještě zmíním, že mezi Vysočanami a Skálami bývalo hradlo Černý Most.
26.04.2009 (14:55)  
Mne ten clanek prijde mirne zavadejici ve vztahu k tomu, co pise Zbynek.
Je hezke vedet, ze mame nejaky projekt na generalni rekonstrukci trati, ale pokud je tato v nedohlednu, je asi zajimavejsi se dozvedet o tom, co se skutecne stane pristi rok... :)
Jinak by nebylo od veci nejaka AH dodat i na 171...
26.04.2009 (14:28)  
Ploshulix : vlaky z Milovic mají ostrý přestup na Os vlaky směr Praha a naopak. Dle IDOSu zpravida 4 minuty, nejvýše 9.
registrovaný uživatel lbc 
26.04.2009 (14:06)  
Dobrý den všem pánové.
Optimalizace pro tuto trať 231 je přínos. Zabezpečení, propustnost, dovolené zatížení kolejnice - trati atd se zlepší. Jelikož jsem neviděl plány této optimalizace -(dle 5 koridor?), nemohu posoudit k jakému dojde skrácení jízdních dob. Nicméně dle mapy a dle IDOS si nelze nepovšimnout, že právě tento úsek lze považovat za klíčový pro více směrů. Z Lysé na Milovice nebo Nymburk a Hradce Králové. Škoda že v Mladé Boleslavy to s nádražím ve městě nevymysleli nejlépe :-( . Dle mého pohledu má toto nádraží pro osobní přepravu, ale i pro nákladní dopravu před zastávkou Mladá Boleslav město dobrou pozici. Dokázal bych si představit dobré spojení směrem i na Mladou Boleslav. Z Milovic by vedla spojka dle 5 koridoru směrem na MB. Ovšem za nebo před zastávkou Dobrovice by vedla spojka - nová trať směrem k trati 064 do Mladé Boleslavy města. Bohužel zde při návrhu tohoto nádraží nezahrnuli možné rekonstrukce dalších tratí např 231 atd a výsledek je z mého pohledu bohužel špatný.

Směrem na Hradec Králové by se dalo také lecos zlepšit. I zde bych si dokázal představit dobré spojení. Rekonstrukcí 231 a 020 by došlo ke skrácení jízdních zcela určitě. Například dle mapy by bylo jistě výhodnější vybudovat nové propojení 231 a 020. Například za nádražím Libčice nad Cidlinou trať 231 vybudouvat novou trať - oblouk kolem dálnice - ne přes - k trati 020. Napojení by mohlo být tak 1,5 - 1,2 km před zastávkou Sány. A starý oblouk za Velkým Osekem zrušit. Ťrať 231 a 020 by po úpravě mohla mít parametry, aby se zde dalo jezdit rychleji.
To je vše. Děkuji za možnost napsat svůj pohled názoru.
registrovaný uživatel -xdas- 
26.04.2009 (14:02)  
S jakou max. rychlostí se v tomto úseku počítá?
26.04.2009 (13:44)  
Myslím si, že značný přínos na té trati může mít peronizace.
registrovaný uživatel DJ 
26.04.2009 (12:53)  
Třetí kolej je podle mě zbytečná, ono i na dvou kolejích se dá vyjezdit leccos.
Tím víc mě ale překvapilo, že má dojít "jen" k výstavbě dalších AH, myslel jsem, že největší propustnost dokáže zajistit autoblok, nebo ne?

Myslím, že i při třeba čtvrthodinovém intervalu zastávkových vlaků se dá toho mezi nimi na dvoukolejce procpat dost, a to jak rychlíků, i nákladních vlaků.
Stejně toho třetí kolej zase tak moc neřeší, protože v každém místě to v určitou chvíli znamená v jednom směru jednokolejku, to by spíš chtělo vybudovat (já vím, je to nereálné) čtyřkolejku z Prahy třeba až do Poříčan.
26.04.2009 (12:32)  
JV, aha, tak to potom chápu. Dívám na IDOS a vidím, že ty přestupní časy jsou mnohdy až 55 minut..
26.04.2009 (12:31)  
Mohu se zeptat, prý se říkalo, že až se bude modernizovat trať 231 tak dojde i na trať 074 v úseku Čelákovice-Brandýs nad Labem, že by se prý měli využít koleje a pražce z trati 231??
26.04.2009 (12:26)  
Ploshulix:Milovice jsou skoro devíti tisícové město. To skutečně má smysl a přímý vlak do Prahy by měl přesvědčit více místních, aby použily veřejnou dopravu.

V současnosti je doveze do Lysé stará 810 a musí čekat na přestup.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko