..: Ohlédnutí za hraničním přechodem Hodonín – Holíč nad Moravou :..

810.408, 12.10.2019, Hodonín zastávka, foto: Petr Jetelina Hodonín — Pokud pravidelně sledujete dění na železnici, jistě vám neunikla provozní zajímavost na jižní Moravě. V období 22. 7. 2019 až 31. 10. 2019 byl pro osobní dopravu po více než 14 letech reaktivován dlouhodobě uzavřený hraniční přechod mezi moravským Hodonínem a slovenským městem Holíč. Stalo se tak kvůli rekonstrukci mostu přes říčku Výtržina a následnému uzavření silnice první třídy I/51 mezi těmito městy. Tato komunikace jako jediná přímo spojuje obě města a objízdná trasa přes Skalicu a Sudoměřice je trojnásobně dlouhá. Situace byla vyřešena pomocí náhradní vlakové dopravy. O tu se postarala řada 810 Českých drah z Veselí nad Moravou. Červeně zbarvený vůz tak evokoval časy pravidelného provozu.

810.408, 12.10.2019, Hodonín, foto: Petr Jetelina 810.408, 14.9.2019, Hodonín, foto: Petr Jetelina 810.408, 12.10.2019, Holíč nad Moravou, foto: Petr Jetelina 810.408, 14.9.2019, Hodonín státní hranice, foto: Petr Jetelina

Ve vlaku platil tarif IDS JMK, bylo možno zakoupit i jízdenky MPS v totožné ceně u průvodčího, byly uznávány i jízdní výhody ČD. Dopravcem na síti ŽSR byla Železničná spoločnosť Slovensko. Rozsah osobní dopravy činil deset párů vlaků v pracovní dny, šest párů o víkendu. Více prozradí přiložený jízdní řád.

jízdní řád linky S92, foto: IDS JMK

Dřívější provoz na přechodu

V dobách ČSD byl přechod využíván poměrně intenzivní osobní dopravou v podobě motorových vozů řad 810, 850, 851 či 830. V roce 1987 byla trať dokonce elektrizována, osobní doprava však zůstávala v režii motorových vozů. V roce 1993 přišlo rozdělení Československa a mezistátní železniční doprava začala upadat. V nákladní dopravě byl hlavním konkurentem vedlejší přechod Lanžhot – Kúty, který po roce 1993 zvládal pobírat veškerou zátěž. V osobní dopravě pak významnou konkurenci představovala autobusová doprava, která obsluhovala centrum Holíče, kdežto vlaky zajížděly na nádraží na samém okraji města. Rozsah osobní dopravy byl postupně snižován až do prosince 2004, kdy byla zcela zastavena. V té době činil rozsah provozu skromné čtyři páry vlaků pouze v pracovní dny

813.011, 15.11.2013, Hodonín zastávka, foto: Petr Jetelina V období zastavené osobní dopravy však přechod nebyl zcela pustý. V letech 2006 a 2009 zde byly vedeny odklony dálkových vlaků kvůli rekonstrukci hraničních mostů přes řeku Moravu na přechodu Lanžhot – Kúty. Odklonová zajímavost nastala i během obnoveného pravidelného provozu, kdy 30. 9. 2019 projelo přes přechod několik dálkových vlaků kvůli pádu stromu na trať v blízkosti stanice Brodské. Pravidelného využívání se přechod dočkal v letech 2011 až 2013, kdy do Hodonína jezdily tankovat slovenské Bagety řady 813, zajišťující osobní dopravu na trati Kúty – Skalica.

Na přechodu se během let ukázalo několik historických a výletních vlaků. Dne 28. 5. 2011 byl vypraven v rámci 120. výročí tratě parní vlak s lokomotivou 331.037. O několik měsíců později, konkrétně 24. 9. 2011, projel po přechodu soukromý narozeninový vlak s lokomotivou T478.1001. 11. 8. 2013 projel hranice soukromý vlak dopravce KŽC Doprava. Dne 7. 5. 2016 přes přechod projel motorový vůz M262.0004 klubu Vlaky.net v rámci okružní jízdy po moravských uzavřených přechodech. Dne 28. 4. 2018 se u hraničního mostu otočila Singrovka M240.0113.

M262.004, 7.5.2016, Hodonín státní hranice, foto: Petr Jetelina M240.0113, 28.4.2018, Hodonín státní hranice, foto: Petr Jetelina

Dne 29. 7. 2018 přes přechod projel prezidentský vlak v trase Hodonín – Topoľčianky, který převážel prezidenty České a Slovenské republiky. Jízda se konala v rámci vzpomínkových oslav 100 let vzniku Československa. V čele vlaku stála parní lokomotiva 486.007 Zelený Anton, před ním jel bezpečnostní vlak tvořený motorovým vozem M262.0007, požárního vlaku se ujala lokomotiva 749.248. Dne 30. 4. 2019 byl během nočních hodin přechod využit k přepravě Legiovlaku z Hodonína do Brezovej pod Bradlom, které se ujala lokomotiva 753.109, o kterou pečuje spolek KHT Zvolen.

Zdroj: Konec provozu na tratích Kyjov - Mutěnice a Hodonín - Holíč nad Moravou, IDS JMK, Žíznivé cesty „bagetek“ do Hodonína


Petr Jet (intelpetr) | 2.12.2019 (15:28)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus ČR Jihomoravský


26.12.2019 (8:36)  
Celkem velká výluka
18.12.2019 (11:24)  
Koukám, že to tady totálně upadá. Spoustu změn díky novému GVD, a v aktualitách ani slovo. To myslí redakce vážně??
05.12.2019 (22:33)  
Byly by nějaké podrobnosti k výluce?
Editor oder ŽP Admin NIcKON  mail  
04.12.2019 (16:45)  
Franta Plášek: To je snad dobře, ne?
03.12.2019 (22:45)  
A určitě zase najde uplatnění, až začne plánovaná výluka mezi Lanžhotem a Kútama :-(

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko