..: Ohlédnutí 2008: Tak trochu z druhé strany :..

831.117 na Špičáku Reaguji tímto článkem na "otevřenou výzvu" kolegy Vlada, který by rád věděl, jak vypadá ohlédnutí za rokem 2008 v podání železničního nadšence, vtěleného do studenta oboru Kolejová vozidla na DFJP UPCE. Rozhodl jsem se tedy jeho žádosti vyhovět a věnovat jednu cestu vlakem domů pátrání v paměti a převodu vzpomínek do elektronické podoby. Doufám, že tím neodradím, ale spíše přilákám, případné zájemce o studium tohoto oboru! Úvodem upozorňuji, že následující řádky mohou obsahovat také "pohled z druhé strany" a stopové množství ironie! Tak tedy pěkně od začátku, aneb co se všechno přihodilo…

Zima: "Učit se, učit se, učit se!"

Scheffelův podvozek - cvičení z Konstrukce vozidel Slavný citát ještě slavnějšího "klasika" v podnadpisu asi nejlépe charakterizuje to, co znají všichni studenti VŠ. Začátek roku tradičně patří zkouškám! I když pro mě byl rok 2008 relativně klidným mezidobím mezi bakalářskými a inženýrskými státnicemi, tak jsem leden a půlku února strávil v teple koleje nad krásami předmětů jako Teorie vozidel, Vybrané statě z dynamiky či Aplikovaná matematika namísto toho, abych mrzl někde u trati s foťákem na krku. V době, kdy šotouš chytá tik do ukazováčku pravé ruky při pomyšlení na prašan odlétávající od podvozků řítícího se "écéčka", student DFJP odlaďuje program na výpočet vodicích sil mezi kolem a kolejnicí v oblouku koleje Heumannovou metodou.

Ze sněžnicového výletu na Velký Javor Z této doby také pochází jedna příjemná zkušenost, do značné míry s železnicí související. Zúčastnil jsem se tehdá tzv. Trainee programu ve společnosti Škoda Holding. Člověk tak poznal zajímavé lidi, dostal možnost pracovat na velmi zajímavém projektu v oblasti kolejových vozidel a prodělal několik soustředění, v rámci kterých si například vyšlápl ve sněžnicích na Grosser Arber. Studentům 4. ročníků technických vysokých škol mohu jen doporučit. Mimo jiných "pozitiv a sociálních jistot" si tak můžete minimálně zajistit téma diplomové práce...

Jaro: Do Kouřimi a za průmyslem a krás(k)ami Ostravska

720.509 + Balm na lokálce do Kouřimi Pohled z druhé strany Abychom se ale také konečně dostali k nějakým těm "šotoakcím"! V polovině března mě prátelé z Posázavského pacifiku pozvali na výlet do Kouřimi. Hektor s Bixem si to vesele hrnul po lokálce a my měli zase jednou příležitost pozorovat šotouše v akci. Někteří pouze stáli podél trati, jiní lezli po štaflích, jeden "pacient" dokonce kvůli snímku neváhal vylézt se stativem na haldu hnoje! Po průjezdu vlaku následoval vždy úprk k připravenému autu a urychlený přesun na další "šotoflek". Hemžení na mraveništi, hadr! Pánové, přiznejme si to - tohle již zas až tak "normální" projev hobbysmu není...

Náladovka z třineckého nádraží Ve škole jsme si tenkrát také s kolegy uvědomili, že jsme od dob středoškolských studií nebyli na žádném pořádném školním výletě a že je nejvyšší čas tento nedostatek napravit. Za cíl cesty jsme si zvolili "region razovity", kde jsme strávili celé 3 dubnové dny. Za tu dobu jsme navštívili "peklo naživo" v Třineckých železárnách (každého železničního fandu musí zahřát pocit, když vidí, jak kolem něj doslova tečou kolejnice proudem), Škoda Vagonku ve Vítkovicích (kde byly tou dobou k vidění i právě dokončované "ešusy" pro Litvu), bohumínský Bonatrans (jehož provoz je také velmi zajímavý) a také vlečky a dětmarovické depo společnosti OKD Doprava. Na těchto exkurzích nebylo bohužel vesměs možné pořizovat fotodokumentaci, takže ode mě snímky nečekejte.

Léto: Na Zahradu, po vlastech českých a za prací

'Zelená' na mostě, ZŽZ Během teplejších měsíců roku 2008 proběhlo v Horních Chvatlinách několik tradičních provozních dní Zahradní železnice Zásmucka. Fotoreportáže z těchto akcí, na nichž je mimo jiné možné spařit i zvláštní, umírněnou kategorii šotouše, tzv. "šotouše ženatého", který o víkendu vyžene manželku a děcka (kvůli kterým to přeci dělá!), aby se sám mohl pokochat dráhou o rozchodu 300 mm, vyfotit si tak vzácné exempláře, jakými bezesporu jsou T27.101 či M15.001, a v případě, že manželka řídí, také vychutnat ke krkovičce z grilu i pár točených piv, najdete na stránkách občanského sdružení Posázavský pacifik.

Slovenská strela v Kopřivnici Další letní siderodromofilní akcí byla "Republika 2008" - 3. ročník železničně-pivní exkurze po republice. Po předchozích letech, kdy jsme s některými kolegy z VŠ objeli vlakem železniční obvod ČR jak po, tak i proti směru ručiček hodinových, rozhodli jsme se letos pro cestu z Prahy Masarykova nádraží do Prahy Holešovic. Na této 1432 km dlouhé a 4 dny trvající cestě je možné ochutnat cca 25 různých značek místních piv a také poznat různá zákoutí (a různé tratě) naší krásné vlasti. Naše trasa z počáteční do cílové stanice tehdá vedla přes Kladno, Rakovník, Beroun, Rudnou u Prahy, Prahu Smíchov, Jílové u Prahy, Ledečko, Havlíčkův Brod, Poličku, Českou Třebovou, Olomouc, Krnov, Osoblahu, Ostravu Svinov, Kopřivnici, Hulín, Nezamyslice, Prostějov, Chornici, Českou Třebovou, Pardubice, Liberec, Českou Lípu, Děčín a Kralupy nad Vltavou. Děkuji tímto Datlovi a Yettimu za účast a těším se na "Republiku 2009"!

754.024 s rychlíkem za Nýrskem Srpen jsem letos opět věnoval nějakému tomu přivýdělku spojenému s praxí v českotřebovské pobočce společnosti CZ Loko. Je zajímavé (a to nejen v létě) při cestě vlakem ze Třebové směrem na Prahu (ale je to možné i v opačném směru) pozorovat, kolik šotoušů se vždy za hezkého počasí "urodí" na stráních kolem oblouků v oblasti Bezpráví. A pak že nerostou! Strašeni noční můrou koridorových tunelů lezou po svazích a se zatajeným dechem a prstem na spoušti vyčkávají vlaky, vydávající na zdejší extrémně vlnkovité trati onen známý temný hukot. Zvláštní to pohled! Přiznávám, že abych ani já nezakrněl, vyrážel jsem občas též v létě s foťákem na krku na nějaký ten cyklovýlet, túru po šumavských kopcích či na procházku se psem, v rámci kterých jsem si samozřejmě také "šotnul" nějakou tu mašinku. Z osobních důvodů pak považuji srpen za nejvydařenější měsíc roku 2008...

Podzim: Ausflug nach Berlin!

Pojezd lokomotivy Škoda 109E Před návratem do pardubických univerzitních lavic jsem se s kolegy z DFJP zúčastnil dalšího školního výletu, a to do Berlína na veletrh InnoTrans, svátek železniční techniky. Člověk si zde při pohledu na soupravy RailJetu, Velara RUS či AGV připadá jako v jiném světě. Česká železniční technika zde byla tentokrát reprezentována - jak jistě všichni vědí - velmi důstojně, a to lokomotivami 109E ze Škody Transportation a 719.7 z CZ Loko, ale také mnohou další technikou na světové úrovni. Nějaké fotografie z Berlína dávám k dispozici pod odkazem...

Trochu mě mrzí, že mi loni nezbyl čas na alespoň týdenní pracovní, psychicky relaxační "dovolenou" na Čiernohronské železnici (ČHŽ) na Čiernom Balogu. Tak snad letos!

Opět zima: Happy New GVD!

Taurus s 'Vindoušem' v České Třebové Blížící se polovinu prosince pozná člověk cestující vlakem podle toho, že se při tratích "rojí" větší množství mrznoucích postaviček s fotoaparáty než obvykle, a to s cílem zachytit poslední vlaky starého GVD, než vstoupí v platnost nový, horší! Tytéž postavy je možno (např. v hospodě) poznat podle toho, že kdykoliv se zeptáte, v kolik vám jede vlak domů, hbitě vytáhnou z batožiny publikaci modré barvy (která je mimochodem zajisté neoficiální nejčtenější knihou v ČR) a jsou ochotni najít vám lepší spojení než sám velký IDOS. S příchodem nového GVD má český šotouš pocit, že světová krize už dolehla i na českou kotlinu, a to ve formě "Béček na écéčkách". Malou náplastí mu tak může být snad jen masivnější příchod rakouských taurů na české koleje, který já osobně považuji vedle vyjetí škodovácké "stodevítky" na cerhenické zkušební okruhy za jednu z nejvýznamnějších událostí na české železnici v loňském roce.

Závěrem...

754.028 a 754.015 za Nýrskem Toť asi tak kompletní stručné ohlédnutí za 366 dny roku 2008 očima železničního nadšence. Kolega Vlad bude doufám tímto uspokojen a já půjdu snad raději pokračovat v sepisování diplomky. Závěrem bych vám, čtenářům ŽelPage, chtěl popřát dobré světlo, počasí bez šotomraků, ten správný úhel pohledu, dostatečnou hloubku ostrosti atd. v tom nadcházejícím roce. Tak ať se daří a nezapomínejte na to, že nejen dráhou živ je člověk! ;o)


ythomas_ct | 13.2.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
21.02.2009 (14:59)  
Ad P. Vlacek:
Zdravím! Já osobně si nestěžuji, ba naopak - studium (a život) v České Třebové se mi velmi zamlouvá a rozhodně bych neměnil zpět za Pardubice! A jen tak mimochodem, pro informaci, oproti dobám Vašich studií nastalo několik změn: Fotbal v "nafukovačce" upadl (místo toho chodíme spíše do bazénu), na Skalce už je Internet a mimo to studenti DP-KV sdílejí jedno patro se studentkami z VDA (VOŠ)... ;o)
17.02.2009 (8:27)  
Zdravím pánové.
Mám dotaz na současné studeny třebovského Diskokovaného pracoviště: nepřipadá vám Třebová jako ospalá díra, kde není možné dělat nic jiného, než chodit hrát fotbal do "nafukovačky" nebo na pivo? Teda kromě železničních a studijních aktivit.
Ale i tak, při každém průjezdu zavzpomínám na léta tam strávená. Mnoho studijních úspěchů.
14.02.2009 (15:41)  
Ad Davidus 135:
Ona DFJP má se svými obory relativně široký záběr...ale pokud máte na mysli přímo obor DP-KV (Dopravní prostředky - Kolejová vozidla), tak můžete po vystudování dělat prakticky všechno od Vámi zmíněného "utahování šroubů na šukafonech" až po "kancelářskou krysu" na GŘ ČD! Osobně znám oba případy. Nejčastěji však absolventi tohoto oboru "končí" jako konstruktéři či projektanti, dále v provozu v DKV, na ŽZO, u dopravních podniků a někteří nadšenci též jako strojvedoucí... ;o)

Ad Vlad:
Tak to jsem rád! A díky za přání...Vám totéž ve velkém! ;o)

Ad Jakub Gregor:
Jsem rád, že to berete jako nadsázku...to byl účel! Také neříkám, že jsem zcela "normální", zájem o dráhu je prostě diagnóza...ale ze svého okolí znám několik vyloženě "šotoušoidních" individuí, které byste prostě musel znát... ;o) Jinak bych se v rámci odpovědi na Váš dotaz odkázal na diskuzi u článku "Ohlédnutí 2008" kolegy Samlepa, kde jsme toto řešili:
http://www.zelpage.cz/clanky/ohlednuti-2008-jak-jsem-balancoval-mezi-koridorem-a-lokalkou

Ad Mates:
Jojo, já jsem v ČT též velmi spokojen! V DKV ČT jsme byli několikrát v rámci různých exkurzí a také v rámci výuky předmětu "Provoz, údržba a opravy KV". A proč je kolejářů tak málo? Nevím, asi prachobyčejný nezájem o tento obor... Ale pravdou je, že my jsme silný ročník, celých 9 ks! ;o)

Jinak díky všem za vaše ohlasy... ;o)
registrovaný uživatel Mates 
14.02.2009 (9:48)  
aaa skoro kolega :) studoval jsem 3roky CVUT fakultu dopravni a pak sem ne tak uplne dobrovolne sel na UPCE DFJP kde snad ted v cervnu dodelam bakalare, akorat nejsem na KV ale na silnicnich vozidlech :) cim to ze kolejaru je tak malo ? jinak popravde vam zavidim tu ceskou trebovou ;) kvuli vlakum, tuhle jsem tam byl na zkousku z casti stroju s doc. Jandou a dobry :) chodite taky do dilen primo do DKV ?

2Davidus 135: to je tezky rict, ono kdyz budes sedet a jen plnit zkousky ve skole, tak na konci toho pro prakticky zivot asi umet nebudes, pro lepsi start to chce uz behem studia se zajimat co by si chtel a tim smerem si znalosti dany veci rozsirovat sam, event uz do dany firmy zkusit jit na brigadu, praxi apod. takze si myslim ze muzes delat temer cokoliv kdyz se budes snazit ;)
13.02.2009 (18:25)  
Já bych s těmi tvrzeními také brzdil, člověk nikdy neví, koho (nedejbože na fotce) tak označí. Holt je to baví, tak je nechte si hrát :o)
13.02.2009 (18:24)  
Nedá mi to, abych se nezeptal autora, čím ho ti šotouši provokují. Jako jestli si myslí, že je svými zájmy, činnostmi a aktivitami, které popisuje v tomto pěkném čtivém článku, snad menší exot než ti, kterým se tak trošku vysmívá, tak dle mého skromného názoru není. Čímž netvrdím, že z objektivního pohledu nejsou šotouši v akci smíchu - jsou, včetně mě:-). Ale nějak nechápu autorovu snahu se vůči jiným lidem se zájmem o železnici za každou cenu vymezit. Ale jako nic ve zlém, já tu nadsázku beru, jen mi pořád nedocházejí ti motivy...
dopisovatel nebo člen ŽP mRKEF  mail  
13.02.2009 (17:24)  
zkouskovy a uceni? To je pro me vetsinou cas kdy je volno na sotoakce a podobne vylomeniny :)
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
13.02.2009 (16:41)  
Vážený pane kolego, děkuji Vám, že jste vyslyšel mou "otevřenou výzvu" a vězte, že jsem Vaším elegantním, příjemně čtivým a s lehkým nadhledem psaným Ohlédnutím více než uspokojen. :-)
Přeji Vám hodně studijních úspěchů a nechť to pak v profesním životě dotáhnete velmi daleko (a vysoko).
registrovaný uživatel Yettti 
13.02.2009 (16:33)  
Ythomas: jj souhlas, pohled z doplňkového úhlu je vždy potřeba. :-D
13.02.2009 (16:26)  
No článek je napsán velice pěkně. Mám dotaz- co bude takový student DFJP dělat po vystudování ? Tím mám na mysli zda budeš pracovat na GŘ ČD a objednávat nové vlaky nebo utahovat šrouby na orchestrionech. Chci totiž taky tuto universitu studovat. Předem díky
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko