..: Novinky v bavorské regionální dopravě :..

regionální express München-Nürnberg na vysokorychlostní trati, foto: wikipedia.de/S.Terfloth Bavorsko — Téměř před rokem jsme informovali o výběrovém řízení na provozování osobní dopravy na příhraničních tratích ve východním Bavorsku. V České republice se od té doby již po několikáté posunul termín výběrového řízení Ministerstva dopravy na rychlíky. V regionální dopravě se sice začínají objevovat nová vozidla, ale o výběrových řízeních na zajištění ZDO se také zatím jen mluví. V Bavorsku se v oblasti zlepšení služeb pro cestující a konkurenčního boje jednotlivých dopravců od loňského prosince udála celá řada zajímavých událostí, které by mohly být pro české objednatele inspirující. Proto vás zveme za naši západní hranici podívat se, co se za posledních dvanáct měsíců v bavorské regionální dopravě změnilo.

Náklady na železniční regionální dopravu

V České republice získaly České dráhy od všech krajů smlouvy na monopolní provozování regionální železniční dopravy na dobu deseti let. Antonín Blažek, náměstek ČD pro osobní dopravu, tehdy shrnul, o jak velký rozsah se jedná: kraje objednávají přibližně 82 milionů vlakokilometrů ročně a za to platí drahám úhradu ve výši téměř 8 miliard korun ročně. Z toho vychází, že průměrná dotace na regionální osobní dopravu v České republice je 98 korun na jeden ujetý vlakokilometr v netto režimu, kdy veškeré tržby náleží dopravci.

V Německu činí průměrná výše dotace regionální osobní dopravy 10,6 eur/vlkm (cca 260 korun/vlkm). Jednotlivé spolkové země vykazují značné rozdíly ve výši nutných dotací. Existuje studie, která došla k jednoznačnému závěru, že výše vynaložených dotací úzce souvisí s tím, jak aktivní jsou jednotlivé spolkové země ve vypisování výběrových řízení na provozování regionální železniční dopravy. Mezi země, které konkurenci v osobní dopravě nejvíce podporují, patří Bavorsko, Hesensko a Dolní Sasko. Výsledkem rozdílného přístupu je potom fakt, že Bavorsko musí vynaložit na jeden osobokilometr 11 centů, v Sasku je to centů 35, přestože má mnohem vyšší hustotu obyvatelstva.

Rychlé porovnání vede tedy k závěru, že české kraje dokáží zajistit díky ČD regionální osobní dopravu zhruba o polovinu levněji, než německé spolkové země. Samozřejmě můžeme diskutovat o tom, co za tyto peníze kraje dostávají, ale to už je zase jiné téma.

Přesto bych si dovolil od toho srovnání neutíkat. Přičteme–li totiž k oficiálním krajským osmi miliardám ještě čtyři miliardy od Ministerstva dopravy za rychlíky (které se v Německu vůbec nedotují), provozní dotaci 10 miliard korun pro SŽDC a dvoumiliardovou ztrátu SŽDC, dostáváme se skutečnými náklady na zajištění regionální dopravní obslužnosti značně přes 200 Kč/vlkm. A to už je zcela srovnatelné s "drahým" Německem.

Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), která je bavorským koordinátorem a plátcem regionální osobní železniční dopravy, objednává u sedmi různých dopravců 110 milionů vlakokilometrů ročně. Průměrná výše dotace je 6,74 eur na jeden vlakokilometr.

Průměrná obsazenost regionálního osobního vlaku činí 75 osob, průměrně 4 eura/vlkm tvoří příjmy z jízdného. Vzhledem k tomu, že dotace je vyplácená netto, příjem z jízdného zůstává dopravci. Ti jsou tak motivováni ke zvyšování tržeb pomocí růstu počtu cestujících. Maximální tarifní jízdné je regulováno. Bahncard (německá obdoba In–karty) je uznávána všemi dopravci, přičemž všichni dopravci musí současně uznávat celobavorské tarifní nabídky, které zavádí BEG, jako je například obdoba SONE+. Většina jízdenek je přestupních mezi různými dopravci.

Velice překvapivé je zjištění, že obsah smluv mezi koordinátorem a dopravci je tajný, tajná je i výše dotace za konkrétní spoje. Ale nechá se to samozřejmě dopočítat. Pravděpodobně nejnižší dotace v Bavorsku byla vysoutěžena ve výběrovém řízení tzv. Donau-Isar-Express v relaci München-Passau, kde DB Regio podle neoficiálních informací vyhrála s dotací jen 0,75 eur/vlkm.

Modely vlastnictví vozového parku

souprava z vozidlového poolu LNVG používaná společností Metronom, foto: mediatéka metronom Eisenbahngesellschaft mbHVe spolkové zemi Dolní Sasko je obvyklé, že železniční vozidla nakupuje zemský koordinátor dopravy LNVG a vítězům výběrových řízení na jednotlivé tratě je pronajímá. LNVG v současné době ve svém poolu vlastní celkem 350 nových vozidel – motorové vozy, elektrické i dieselové lokomotivy a dvoupatrové osobní vozy. LNVG zaujala stanovisko, že model, kdy zadavatel dopravy nakupuje vozidla do svého poolu a dále je pronajímá dopravcům, má následující výhody:


  • nižší náklady na financování (nulové úroky díky přímému financování z veřejných rozpočtů);
  • nižší nákupní ceny díky většímu množství nakupovaných kusů pro několik různých sítí ve srovnání se specializovanými nákupy malých sérií pro specifické regionální sítě;
  • kratší nutná doba mezi vyhlášením vítěze výběrového řízení a zahájením provozu na nově vysoutěžené síti, umožňuje zahájení provozu a pozitivní efekty z konkurence až o dva roky dříve;
  • nižší náklady na údržbu díky dlouhodobým smlouvám o údržbě;
  • dopravci nemusí do svých kalkulací zahrnovat vysoké odpisy, které hrozí díky riziku nevyužití vozového parku po ukončení kontraktu na zajištění dopravy = nižší požadavek na dotace;
  • vozidlový pool usnadňuje vstup nových dopravců na trh a zvyšuje tím počet uchazečů ve výběrových řízeních. Tím se stupňuje konkureční boj, který vede k nižším požadavkům na dotace;
  • nabídka vozidel z poolu poskytuje alternativu k pronájmu vozidel od leasingových firem, které nemusí mít vždy ve svém poolu vhodná vozidla, zejména na nových trzích.

Většina spolkových zemí, Bavorsko nevyjímaje, touto cestou nejde a nechává zodpovědnost za pořízení vozidel na dopravcích.

Který model je lepší? Argumenty Dolního Saska mají jistě svoji váhu, ale domnívám se, že pro české podmínky jsou dva hlavní argumenty proti vlastnictví vozidel objednatelem dopravy:

  • korupce
  • nedostatečné "know–how" pro nákup vozidel na straně regionálních objednatelů regionální osobní dopravy s dlouhodobými důsledky

Nováčci mezi dopravci v Bavorsku

3dílná jednotka Alstom ř.440 společnosti agilis, foto: spol. agilis/Julian HoffrichterJiž v prosinci 2010 převzal dopravu v síti "elektrické příměstské vlaky Regensburg" nový dopravce, firma agilis. Agilis je zcela nový dopravce a je dceřinnou společností hamburské Hochbahn. V této síti se jedná o tratě Plattling-Neumarkt, Regensburg-Landshut a Regensburg-Ingolstadt. Celkový rozsah spojů je 5,5 milionu vlakokilometrů ročně. Na všechny spoje nasazuje agilis celkem 26 nových elektrických jednotek Alstom Coradia Continetal. Přestože zahájení provozu se v podstatě krylo s tvrdým začátkem zimy, dopravce po překonání problému s infrastrukturou velmi rychle dosáhl požadovaných kvalitativních kritérií a dnes je hodnocen jako třetí nejlepší dopravce v Bavorsku. Dosavadním dopravcem této sítě bylo DB Regio.

jednotka Stadler FLIRT objedaná pro Veolia, foto: oficiální obrázek společnosti Stadler Rail V lednu 2011 bylo oznámeno, že výběrové řízení na zajištění osobní dopravy v tzv. "Elektrické síti Rosenheim" vyhrála Veolia. Na tratích München-Kufstein, Rosenheim-Salzburg a Holzkirchen-Rosenheim bude od prosince 2013 na smluvní dobu 12 let zajišťovat objednané spoje v rozsahu 5,1 mil. vlakokilometrů ročně. To je o 31 % více vlkm, než činí dnešní nabídka spojů. Zavázala se k nákupu 35 nových elektrických jednotek Stadler-FLIRT s velkoprostorovými oddíly pro jízdní kola, klimatizací a širokými vstupními dveřmi v celkové hodnotě 200 milionů eur. (Cena odpovídá částce 460 tisíc korun za místo k sezení, doporučuji porovnat s cenou řady 471 pro ČD). Všechny vlaky musí být obsazeny minimálně jedním, často i dvěma průvodčími. Cílem je zajistit pro cestující pocit bezpečí a dostatečnou informovanost. Cestující budou mít možnost si ve všech spojích rezervovat místo k sezení. Stávajícím dopravcem je DB Regio.

motorový vůz Stadler RegioShuttle RS1 společnosti agilis, foto: spol. agilis/Uwe MietheV červnu 2011 převzal osobní dopravu v síti Dieselnetz Oberfranken již jednou úspěšný dopravce agilis. Bayerische Eisenbahngesellschaft objednal v této síti nově spoje v rozsahu 4,1 milionu vlakokilometrů ročně. Pro plné uspokojení požadavků BEG na sestavu jízdního řádu je ještě nutné dokončit některé stavební práce, ke kterým se DB Netz jako vlastník tratí zavázal. Jedná se o odstranění pomalých jízd a vybudování nového zabezpečovacího zařízení ve stanicích, kde se vlaky křižují. Dieselnetz Oberfranken zahrnuje tratě Bamberg – Forchheim (Oberfr) – Ebermannstadt; Bamberg – Ebern; Bamberg-Lichtenfels; Lichtenfels – Coburg – Bad Rodach; Lichtenfels – Bayreuth Hbf; Bayreuth –Weiden (Oberpf); Kulmbach-/Helmbrechts –Münchberg – Hof Hbf; Hof Hbf – Bad Steben; Hof Hbf – Selb Stadt; Kirchenlaibach – Marktredwitz – Hof Hbf a Bayreuth Hbf. – Weidenberg.

Agilis získal smlouvu na dvanáct let; namísto stávajícího, převážně dvouhodinového taktu, objednal BEG téměř na všech tratích průběžný jednohodinový interval, s novými přímými vlaky na dlouhých ramenech, např. Coburg – Weiden. Agilis pro nedostatek strojvedoucích ale nesplnil stanovené podmínky a některé nové spoje o víkendech jsou i tři měsíce po zahájení provozu nahrazovány autobusy. Na všech spojích v této síti je nasazeno celkem 38 motorových vozů Stadler Regio Shuttle RS1. Podle podmínek výběrového řízení agilis zavádí nové zlevněné jízdenky pro cesty mimo špičku, s dětmi atd., a zavázal se k otevření dvou zákaznických center v Hofu a Bayereuthu. Dosavadním dopravcem byl DB Regio.

 

jednotka Siemens Desiro společnosti Regentalbahn u Ruppertsgrünu, foto: oficiální tiskový snímek spol. Regentalbahn V červnu 2011 byl vyhlášen vítěz výběrového řízení pro dieselovou síť východní Bavorsko (Wald-, Naabtal- und Oberpfalzbahn), které bylo vyhlášeno v prosinci 2010. Tento balík pro sebe získala společnost Regentalbahn, nyní součást koncernu Netinera. Tato firma sídlí ve Viechtachu přímo uprostřed vysoutěžené sítě a s jejími vozidly se již dlouho pod obchodní značkou Vogtlandbahn a Trilex můžeme setkávat i v České republice. Od konce roku 2013 bude společnost v této síti provozovat dopravu o rozsahu 4,5 milionu vlkm ročně. Tarifní nabídka bude rozšířena o přenosnou měsíční jízdenku, která bude v pracovní dny platit až od devíti hodin a bude přitom výrazně levnější než standardní měsíční jízdenka. Dosavadním dopravcem je DB Regio.

jednotka Bombardier Talent 2, foto: oficiální snímek výrobce BombardierOd prosince 2011 platí nová dvanáctiletá smlouva s dopravcem DB Regio v takzvané síti "elektrifikovaná síť Franky", kterou se mu v rozsahu čtyř milionů vlakokilometrů ročně podařilo udržet na základě výběrového řízení. Na tratích Nürnberg-Jena, Bamberg-Würzburg a Nürnberg-Sonneberg se cestující dočkají většího počtu vlaků, nových přímých rychlých spojů do Jeny a v neposlední řadě také zkrácení jízdních dob. Nasazeno má být dvaadvacet nových elektrických jednotek Bombardier Talent 2, které ale zatím není Bombardier schopen tomuto dopravci v požadované kvalitě dodat.

Související odkazy:

Zdroje: Bayerische Eisenbahngesellschaft, Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, Verbraucherzentrale Bundesverband, Bundestag, Výroční zpráva SŽDC 2010


konca | 9.12.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
09.12.2011 (18:32)  
hodne dobra aktualita! palec nahoru - kdyby byl.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko