..: Nová anketa: Barevné řešení Regionovy - MJ 814-914 :..

RegionovaRegionova - Když jsem viděl první návrhy vzhledu 814-914, viděl jsem klasický nátěr, co má většina motorových vozů ČD. Najednou se objevil zvláštní návrh barevného řešení Regionovy. Abych pravdu řekl, tato barevná kombinace mne dosti zaskočila. Proto mne napadla nová anketa, abych zjistil, jaký názor máte Vy čtenáři. Hodnoťte jako ve škole...

Stará anketa: Souhlasíte s tím, aby byla zastavena doprava na devíti tratích ve Středočeském kraji?

705 lidí tratě podpořilo a 104 lidí by tratě nechalo zavřít.

814-914-MSVDvouvozová jednotka je vyráběna exklusivně pro České dráhy. Předlohou pro část 814 byl motorový vůz 812.613 Esmeralda, který byl modernizován v PARS nova v roce 2002 a v současné době je opět v PARS nova na opravě čela po srážce s kropícím vozem na přejezdu v Praze. Řídící vůz 914 vznikl na základě zkušeností při přestavbě vozu 010 na vůz 912.001. Spojení vozu 814 s vozem 914 je řešen klasickou šroubovkou a nárazníky.

Prvním motorovým vozem, který posloužil jako základ budoucí 814.001 byl 810.225, který byl jedním ze dvou vozů (druhý byl 810.094), které se srazily loni v červenci u Bavorova. Pro 914.001 se použilo přívěsného vozu 010.522.

Motorová jednotka 814-914 je dvouvozová jednotka jednotka složená z části 814 s podlahou v normální výši a z části 914, která má 50% podlahy sníženou. Každá část má stanoviště strojvedoucího.

Popis jednotky

814-914_v_PARSuSkříně vozů

Na vozidlech jsou dosazena laminátová čela s pevnostní konstrukcí zvyšující pasivní bezpečnost stanoviště strojvedoucího. Přivrácená plochá čela obou vozidel jsou opatřena dveřmi a přechodovým můstkem krytým dvojitým měchem. Na vnitřní straně těchto čel jsou na motorovém voze umístěny skříně pro umístění elektrického rozvaděče a vzduchové výzbroje, na voze řídícím pak odkládací prostory pro personál. V motorovém voze jsou dosazeny předsuvné elektropneumatické dveře se sklopnou stupačkou a ochranami proti přivření. V řídícím voze je 50 % podlahové části vozu řešeno jako nízkopodlažní s nástupem dvoukřídlými předsuvnými dveřmi ovládanými tlačítky. Skříně obou vozů jsou osazeny pevnými a polospouštěcími okny s dvojitým zasklením determálními skly.

814-914-interierProstory pro cestující

V motorovém voze je celý prostor mezi prosklenými příčkami využit pro přepravu cestujících. Od nástupních prostor je oddělen křídlovými prosklenými dveřmi. Je vybaven čalouněnými sedadly s hlavovými a loketními opěrkami. Nad sedadly jsou umístěny příčné zavazadlové police s plastovou výplní, pod okny stolky a odpadkové koše. Nad příčkami jsou umístěny panely informačního systému. Osvětlení je řešeno zářivkami umístěnými v pruhu vedeném uprostřed stropu.

814-914-přechod 914-nízkopodlažní_částV řídícím voze jsou dva oddíly pro cestující, oddělené od nástupního prostoru prosklenými dveřmi. Zadní prostor je vybaven obdobně jako motorový vůz, v předním prostoru pro cestující jsou trojsedadla v uspořádání za sebou, nad retenční nádrží u stěny WC pak čtyřsedadlo. Na levé straně tohoto oddílu je jedno plnohodnotné sedadlo a jedno sedadlo nouzové sklopné, nad sedadly podélné zavazadlové police. V nízkopodlažní části je umístěna buňka WC, vybavena i pro použití osobami se sníženou pohyblivostí. Je tvořena sendvičovými stěnami, posuvné dveře s elektrickým pohonem jsou ovládány tlačítky. Je vybavena uzavřeným systémem EVAC. Součástí vybavení je fotobuňkou ovládané vypouštění vody do umyvadla s ohřevem, přebalovací deska pro nemluvňata, madla a tlačítka nouzového volání pro použití WC i vozíčkáři. V nízkopodlažní části jsou umístěny čtyři dvojice sklopných sedadel, u bočních stěn opatřeny zádržnými systémy pro zajištění vozíků, kočárků příp. jízdních kol.

814-914-stanoviště_strojvedoucíhoStanoviště strojvedoucího

Stanoviště strojvedoucího je odděleno od nástupního prostoru (motorový vůz) příp. prostoru pro cestující (řídící vůz) lomenou příčkou s prosklenými dveřmi. Je složeno z laminátových dílů obložení a stolků, v obložení na levé straně je vytvořeno nouzové sedadlo, na pravé straně pak prostor pro dosazení elektrického vařiče a chladničky. Do písmene U tvarovaný pult obsahuje displeje řídícího a informačního systému, zobrazovací jednotku elektronického rychloměru, ovládací panel radiostanice, kontrolér trakce a přídavné brzdy, tlačítkovou volbu automatické regulace rychlosti a další ovládací a signalizační prvky. Nad čelním sklem je protisluneční roleta s motorickým pohonem. Elektrický stěrač je vybaven cyklovačem. Stanoviště je vybaveno odpruženou sedačkou s hlavovou a loketními opěrkami.

Trakční charakteristika

Hnací soustrojí tvoří šestiválcový ležatý přeplňovaný motor Tedom (dříve Liaz) M 640 SE o výkonu 242 kW ve spojení se čtyřstupňovou hydromechanickou převodovkou Voith Diwa. Regulátor vstřikovacího čerpadla motoru využívá tzv. akční člen a jak motor, tak i převodovka jsou ovládány řídícím systémem vozu. Výfukové potrubí motoru je vyvedeno pod vozem do skříně vzduchové výzbroje v zadní části vozu, kde je umístěna i vyrovnávací nádrž chlazení. V chladiči AKG s hydrostatickým pohonem ventilátoru je chlazen okruh motoru a převodovky, je chlazen plnící vzduch motoru a olej hydrostatiky. Na odpruženém rámu jsou umístěny pomocné pohony (kompresor 3DSK 75, generátory dobíjení baterie a kompresor klimatizace), poháněné od motoru kloubovým hřídelem se spojkou. Jsou dosazeny zesílené nápravy, pro které je upravena i původní nápravová převodovka NKR16, umožňující využití retardéru hydromechanické převodovky.

Vytápění a větrání

Topení v obou vozech soupravy je teplovodní s rozvody radiátory podél stěn, opatřenými nerezovými kryty. Každý vůz má vlastní teplovodní agregát Hydronic 35 s možností temperování a předehřevu vozu. V motorovém voze je využíváno odpadní teplo motoru prostřednictvím chladící soustavy. V nízkopodlažní části řídícího vozu jsou navíc umístěna dvě teplovodní topení typu 4V4, vhánějícími do prostoru dle potřeby teplý vzduch při nástupu a výstupu cestujících. Stanoviště strojvedoucího jsou klimatizována, výměník na stanovišti slouží zároveň k ofukování čelního skla.

Vzduchová výzbroj, brzda

Jednotka je vybavena samočinnou brzdou DAKO s elektricky řízeným brzdičem DAKO BSE, ovládaným ze stanoviště strojvedoucího pákou jízdního kontroléru. Přídavná brzda je rovněž ovládána pákovým kontrolérem. Oba vozy jsou vybaveny záchrannou brzdou DAKO PZ4, vypouštěcí ventil je umístěn na řídícím voze. Pro zjednodušení údržby je většina komponentů vzduchové výzbroje a brzdy panelizována, soustředěná do skříně vzduchové výzbroje na motorovém voze.

Elektrická výzbroj

Souprava má společnou baterii, umístěnou na motorovém voze, rozdělenou na provozní a startovací, obě dobíjené alternátory. Pro dobíjení baterie z vnější sítě 230V slouží statický měnič. Vnější osvětlení je na každém čele tvořeno trojicí halogenových reflektorů a dvojicí červených pozičních světel, vnitřní je zářivkové umístěné ve středových tunelech. Jednotka je vybavena elektronickým rychloměrem, zařízením KBS-E, radiostanicí VS47 a řídícím systémem INTELO. Všechny komponenty (mimo radiostanice) jsou umístěny na motorovém voze ve skříni elektrického rozvaděče, ovládací panel topení a osvětlení pro obě vozidla je přístupný obsluze jednotky. Řídící systém umožňuje ovládání až tří spojených souprav z jednoho stanoviště. Důraz je kladen na diagnostiku - palubní pro informaci strojvedoucího a servisní se stahováním dat prostřednictvím WI-FI. Souprava je vybavena audiovizuálním informačním systémem s vnějšími a vnitřními informačními tabulemi. Využití technologie WI-FI umožňuje plnění dat on-line z internetu/intranetu ČD a to jak pro informační systém, tak i pro jízdní řád a může být využíváno i pro stahování dat potřebných pro údržbu.

Základní technické údaje

Délka jednotky přes nárazníky 28,44 m
Výška nízkopodlažní částí nad temenem kolejnice 0,57 m
Rozvor náprav 8,00 m
Uspořádání náprav 1´A´ + 1´1´
Hmotnost jednotky v pohotovostním stavu 39 t
Hmotnost plně obsazené jednotky 54,2 t
Nejvyšší provozní rychlost 80 km.h-1
Maximální tažná síla na háku 54 kN
Akční rádius - dojezdová vzdálenost na jedno naplnění 900 km
Počet míst k sezení 84
Počet míst ke stání 115
Výkon motoru 242 kW
Palubní napětí 24 V

Pokud bude vozidlo schváleno drážním úřadem, plánují České dráhy nechat zmodernizovat až 130 motorových vozů ř.810 a 130 přívěsných vozů ř.01x na řadu 814-914. V příštím roce by mělo z PARSU vyjet 20 - 30 jednotek 814-914 a jejich první nasazení se plánuje na trati Mariánské Lázně - Karlovy Vary.

Zdroj informací: České dráhy, Pars nova, fotografie: ČD.

Související články na ŽelPage:

Tiskové zprávy Pars nova


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 5.10.2005 (21:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Frantisek
06.10.2005 (22:36)  
Nemáte někdo představu, zda jednotka splňuje alespoň některou emisní normu Euro? Nové autobusy se tím přímo chvástají, tak by mě zajímalo, jak je na tom tenhle motorák.
Sergej
06.10.2005 (22:36)  
Vlastní vyjádření studia Konting:

Grafické studio Konting bylo vybráno jako nejúspěšnější tvůrce nového barevného a grafického řešení motorových jednotek ČD řady 814 + 914, vyráběných v Pars nova, a.s., Šumperk.
Grafický návrh studia Konting byl vybrán z desítky dalších návrhů, protože nejlépe vystihuje kvalitativní změnu regionálních vlaků, vzhledem zatraktivňuje nový motorový vůz v konkurenci s regionálními autobusovými dopravci a odlišuje toto moderní, rekonstruované vozidlo pro regionální dopravu od stávajících motorových vozů ČD řady 810.

Barevné a grafické řešení zohledňuje aktuální požadavky na regionální vlaky – zvýraznění čel vlaku s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících – nástupní dveře a pevné spojení vagonů (oranžový odstín), zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku – zvýraznění asymetricky umístěných dveří a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části). Dynamické křivky a elipsy definitivně opouští konzervativní červeno-bílé (resp. béžové) pruhy na motorových vozech a snaží se zatraktivnit tento nový dopravní prostředek pro regiony cestujícím.

Grafické řešení umožňuje i libovolné spojování nízkopodlažních a vysokopodlažních vagonů do větší soupravy tak, aby byla zachována základní filozofie kreativního návrhu a jednotlivé segmenty na sebe navazovaly. Při navrhování konečného řešení byly zohledněny i provozní nároky na údržbu a čištění vozů, případné opravy vozidla (především dveří) a v neposlední řadě náklady na realizaci netradičního nátěru, které nepřevyšují náklady dosavadního barevné řešení s „pruhy“.

http://www.konting.cz/
Frantisek
06.10.2005 (22:27)  
Nevíte někdo náhodou, splňuje-li vozdilo alespoň emisní normu Euro3? :-)
Nové autobusy se těmito normami přímo chvástají, tak by mě zajímalo, jestli náš nový motorák bude také tak "ekologický". :-)))
06.10.2005 (21:59)  
Je mi docela jedno, jakou barvu to vozidlo má, ať jezdí třebas v celé černé, když si ho pro reklamu pronajme nějaký pohřební ústav, hlavně když nasazení "bratříčků" zabrání zastavování provozu na mnoha regionálních tratích. Na "místní" trati není potřeba kolejové vozidlo s trakčním výkonem 2x315 kW. Pro většinu tratí maximální rychlost 80 km/h stačí. Pokud se nelíbí, že na trati Týniště nad Orlicí – Meziměstí se tu či onde nebude moci jezdit rychlostí 90 km/h, proveďte si trakční výpočty, zda je na daném úseku schopno vozidlo této rychlosti dosáhnout, spočítejte si kolik minut se tímto „zrychlením" ušetří … já bych to tipoval tak na několik vteřin. Rozdíl jízdní doby při letmém projetí trasy dlouhé 60 km při rychlosti 80 a 90 km/h činí pouhých 5 minut.
06.10.2005 (21:54)  
Je mi docela jedno, jakou barvu to vozidlo má, ať jezdí třebas v celé černé, když si ho pro reklamu pronajme nějaký pohřební ústav, hlavně když nasazení "bratříčků" zabrání zastavování provozu na mnoha regionálních tratích. Na "místní" trati není potřeba kolejové vozidlo s trakčním výkonem 2x315 kW. Pro většinu tratí maximální rychlost 80 km/h stačí. Pokud se nelíbí, že na trati Týniště nad Orlicí – Meziměstí se tu či onde nebude moci jezdit rychlostí 90 km/h, proveďte si trakční výpočty, zda je na daném úseku schopno vozidlo této rychlosti dosáhnout, spočítejte si kolik minut se tímto „zrychlením" ušetří … já bych to tipoval tak na několik vteřin. Rozdíl jízdní doby při letmém projetí trasy dlouhé 60 km při rychlosti 80 a 90 km/h činí pouhých 5 minut.
registrovaný uživatel  
06.10.2005 (21:42)  
myslím že by měly natřít další seriové kusy unifikem a tenhle nechat jako prototip
registrovaný uživatel Petr Prchal
06.10.2005 (18:56)  
Upozorňuji, že uspořádání pojezdu není 1´A´ + 1´1´, jek uvádíte a jak uvádí i prospekt výrobce, ale A´1´ + 1´1´.
registrovaný uživatel waszyn 
06.10.2005 (17:20)  
barvy jak barvy,ovsem jejich rozlozeni ma odpovidat modernimu vzhledu vozidel v 21.stoleti?vzdyt to vypada jak nastenka v materske skole...Kdy se zacnou u nas natirat zeleznicni vozidla moderne a vkusne? Sice je to lepsi nez cervene a bile pruhy ale stejne...
jinak na teto jednotce,krom toho ze modernizaci 810 neshledavam smysluplnou,me zarazi zejmena:
1) to velke okno v nizkopodlazni casti=hruza a des,naprosto se tam nehodi, jinak vsechna okna mi prijdou ponekud out
2) absence klimatizace
3) absence informacniho systemu i venku
Abych jen nekritizoval, tak cela se mi libi.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
06.10.2005 (13:10)  
Mě se to líbí, námitku mám jen k těm tmavěžlutým čelům, která navazují nějak divně. Jinak ok a narozdíl od některých zde navrhovaných kombinací se domnívám, že tyhle barvy by vypadaly dobře i opršené a vybledlé po několika letech provozu. Ovšem zbytečné emoce - nakonec to stejně bude jezdit červeno-krémové, tak co?
editor nebo admin ŽP Glagol
06.10.2005 (13:02)  
Ten nátěr tak 50%. I když mně osobně ta jednotná kombinace dle druhu vozidla celkem vyhovovala. Ale ať je klidně natřená na růžovo,ale s KLIMATIZACÍ. Sedačky nemohu posoudit, ale v každém případě musí být lepší než ve stávajících 810kách.
Mimochodem,nejel jste někdo postaršími (rok výroby tak 1920) vozy řady myslím Bi? Tam byly sedačky!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko