..: Norsko očima železničního nadšence: Fordem fjordem 2007, 5. díl :..

Večerní pohodaPatnáct dní strávených na cestách po Norsku se blíží ke konci. Ani zpáteční cesta českého gumokolu směrem na jih ale nebyla nezajímavá - pravý železniční nadšenec vždy nalezne vhodné příležitosti pro objevování místních zajímavostí, a mezi ty rozhodně patří i trať s rekordním převýšením, vedoucí poblíž největšího norského fjordu. Pátý díl uzavírá příběh neobvyklé dovolené, při niž se hlavním dopravním prostředkem stalo silniční vozidlo, které ovšem umožnilo cestovatelům dostat se blíže k železnici. Závěr cestopisu po dalekém severu bude jistě i cenným zdrojem informací a doporučení pro ty, kdo chtějí Norsko a norský život na kolejích vidět na vlastní oči.

Díl pátý - Cestou zpět

Flåmsbana

Posunovací lokomotiva 224 220 ve stanici FlamZřejmě nejzajímavější, nejkrásnější a nejpopulárnější tratí v Norsku je úsek Myrdal - Flåm, tzv. Flåmsbana. Jedná se o odbočku z hlavní tratě Oslo – Bergen. Mohu-li srovnat, je to norská obdoba trati Tanvald - Kořenov. Dočtete se o ní ve všech norských průvodcích a je vyhledávanou turistickou atrakci. Jedná se o dvacetikilometrový elektrifikovaný úsek s nádhernými vyhlídkami, mosty, tunely a velkým převýšením. Na trati jezdí souprava historických vagonů B3 s dvojicí lokomotiv typu El17. Cesta tímto vlakem je velkým zážitkem a lze ji také zkombinovat v rámci zájezdu s cestou autobusem a lodí po fjordu Sognefjord (tzv. Norsko v kapse). Musím ale podotknout, že jízdné je velmi drahé, stejně jako všechny další atrakce a služby, které lze v Norsku nalézt.

Lokomotiva El17 2225 po příjezdu do stanice Flam Vzhledem k určitému zpoždění během našeho putování zbyl čas pouze na rychlou prohlídku stanice Flåm, nikoliv na plánovaný výlet podél tratě. Nádraží je sevřeno vysokými srázy fjordu s mnoha vodopády a raritou je jeho nadmořská výška – celé 3 metry nad mořem. Počáteční stanice Myrdal přitom leží ve výšce 866 m.n.m.! Vlak, který vjíždí do stanice Flam, zastavuje přímo v přístavu, prakticky na úrovni hladiny největšího norského fjordu Sognefjord. Je to opravdu úžasný pohled. Naše dojmy nám bohužel kazilo proměnlivé počasí; bylo zataženo a pršelo. Ve stanici Flåm se mi podařilo zastihnout, kromě odstavené posunovací lokomotivy Di 224 220, příjezd soupravy ze stanice Myrdal.

Nakkerud

Jednotka BM73 na trati Oslo-BergenPutování po Norsku se pomalu chýlilo ke konci a před námi byla poslední noc strávená v této zemi. Vybrali jsme si krásné místo u sladkovodního fjordu asi 50 km od Osla, nedaleko vesnice Nakkerud. Z místa jsem byl nadšen, jelikož asi 200 metrů od našeho tábora procházela elektrifikovaná železniční trať Oslo – Bergen. Bylo krásné pozdní odpoledne, slunce svítilo a já se rozhodl, že se vypravím k trati, abych pořídil několik posledních záběrů norských vlaků. S několika posledními plechovkami piva jsem se posadil u železničního přejezdu a čekal, co pojede. Takto jsem strávil u trati přibližně dvě hodiny a zatím jsem přemýšlel, co všechno jsem v Norsku viděl a zažil. Přitom jsem si uvědomil, že jako železniční fanoušek jsem rád, že žiji v Česku. Máme bohatou železniční historii, větší hustotu a pestrost železniční sítě, vyšší četnost spojů, rozmanitá hnací vozidla a obecně lepší podmínky pro fotografování. Já bych tedy neměnil.

Po dvou hodinách pivo došlo a stále nic nejelo. Trochu rozmrzelý jsem se vrátil do tábora s nepořízenou. Později jsem zjistil, že po spuštění signalizace na přejezdu stihnu doběhnout ke kolejím a ještě se mi podaří vyfotit vlak. Takto jsem k večeru a následující den ráno několikrát sprintoval k trati a podařilo se mi několik souprav zachytit: zdvojenou jednotku řady BM73 na expresu Oslo – Bergen a nákladní kontejnerový vlak společnosti Hector Rail v čele s lokomotivou 161.106-0, na cestě do Bergenu a zpět.

Závěr

Znáte lepší relax?Následující den jsme vyrazili na zpáteční cestu a po 35 hodinách jízdy jsme 18. srpna 2007 šťastně dojeli domů. Na cestách jsem strávili 15 dní a ujeli jsme celkem 7600 km. Z dovolené jsme se vrátili spokojení, nadšení a plní zážitků. Měli jsme štěstí na dobré počasí a dobrou partu, se kterou jsme prožili dva společné týdny. Na zážitky z dovolené v Norsku vzpomínáme dodnes; dva týdny strávené v této zemi jsou však velmi málo na to, abyste ji dokonale poznali. My jsme měli možnost alespoň „nahlédnout“ a „ochutnat“. Případným zájemcům o cestování do této nádherné země bych na závěr sdělil několik mých postřehů:

  1. Norsko je nádherná a čistá země. Hlavními důvody cestování do Norska jsou turistika, cyklistika, rybaření, zimní sporty a poznávání přírodních krás. Norsko je velmi pestré, najdete zde fjordy, jezera, vodopády, ledovce, hory, divokou přírodu, ale i krásné pláže u moře.
  2. Nejvýhodnější variantou cestování je vlastní automobil. Jste flexibilní, nezávislí, ve více lidech vychází náklady na dopravu velmi příznivě. Cesta je daleká, vezměte s sebou opravdu dobré přátele. Buďte tolerantní a pozor na „ponorkovou“ nemoc!
  3. Norsko má nejvyšší životní úroveň na světě; je to ale drahá země - ceny zboží a služeb jsou zde velmi vysoké. Potraviny lze zakoupit nejvýhodněji v supermarketech nebo diskontech (REMA1000, KIWI, apod.), ale je vhodné si vézt potraviny s sebou - ušetříte. Nepočítejte se stravováním v restauracích.
  4. Všude se platí, vaše náklady na cestu výrazně navýší poplatky za trajekty, mýtné za průjezdy mostů a tunelů a drahé vstupné všude tam, kde je něco zajímavého k vidění.
  5. Spokojenost z dovolené velkou měrou závisí na počasí. Tato veličina se nedá ovlivnit, buď vyjde nebo ne. Připravte se na to, že počasí v Norsku je proměnlivé!
  6. Norsko nabízí mnoho možností ubytování, od hotelů po kempy, záleží na financích a požadavcích na pohodlí. V celé zemi lze také stanovat „nadivoko“, za dodržení určitých podmínek. Velkou výhodou a pomocí při cestování jsou velmi dobře udržované odpočívky se sociálním zázemím a hustá síť infocenter s širokou nabídkou letáků a propagačních materiálů.
  7. Připravte si itinerář a naplánujte si časový plán cesty. Dohodněte se předem, kam pojedete a co chcete vidět. Improvizovat se dá vždycky, ale pamatujte, že štěstí přeje připraveným.
  8. Výhodou je znalost jazyků, nejlépe angličtiny. Norové jsou obecně příjemní a milí lidé. Dodržujte dopravní předpisy a hlavně rychlosti, pokuty jsou velmi drahé (nejvyšší v Evropě) a policisté naprosto nesmlouvaví (bohužel vlastní zkušenost).
  9. Pro zájemce o fotografování železnice nabízí norská železniční síť nádherná místa a scenérie. Chce to ale velkou trpělivost, dostatek času a kamarády mající pochopení. A samozřejmě štěstí na počasí. ´Profi´ focení lze ale skloubit s dovolenou velmi těžko.
  10. Toužíte po dobrodružství? Chcete vidět krásnou krajinu, úžasnou přírodu, poznat zajímavé lidi? Počítáte s nepohodlím? Vydržíte jíst dva týdny veku se salámem a ohřívané konzervy? Jste připraveni na to, že budete spát po dva týdny ve stanu/na sedadle auta/na podlaze auta? Těšíte se, že se pár dní po sobě neumyjete? Jste trpěliví a tolerantní?

Pokud jste zodpověděli na všechny otázky ANO, pak je dovolená v Norsku to pravé pro vás. A já vám mohu z vlastní zkušenosti slíbit, že prožijete dovolenou, na kterou dlouho nezapomenete.

Souprava Flamsbana v čele s El17 2230 Železniční přejezd v Nakkerud Elektrická lokomotiva 161.106-0 společnosti Hector Rail (ex. El15) Ekologický sloup TV made in Norway Kontejnerový vlak švédské společnosti Hector Rail se vrací z Bergen do Stockholmu

Redakce ŽelPage děkuje autorovi za obsáhlý text a bohatou fotodokumentaci k zajímavému článku a přeje všem čtenářům příjemný zbytek víkendu a, cestujete-li vlakem, šťastnou cestu!


Otmar Humplík Poslat mail autorovi | 13.4.2008 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Moravskoslezský


registrovaný užívateľ Railman  mail  
15.04.2008 (17:52)  
Tak ted jsem si Otmare Tvůj velice milý článek o Tvé výpravě do této Skandinávské země dočetl. Je vidno, že jste si vaše putování opravdu užili a vzpomínat na něj budete opravdu dlouho. Já měl tu čest se vypravit do Norska loni, avšak nikoliv "gumokolem", nýbrž prostřednictvím sítové jízdenky InterRail s platností na 22 dnů, v Norsku jsem strávil cca. 10 dnů a musím říct, že cestování železnicí po Norsku je nepopsaným dobrodružství a místy i zážítkem pro otrlé. Umožnilo mi to poznat trochu více morálku a mentalitu místních lidí, jejich pohled a názory na jejich nádhernou a impozantní zem, jakou Norsko je. Hezky večer
registrovaný užívateľ Sýkoráček  mail  
15.04.2008 (13:18)  
Jen bych se rád zeptal, jak dlouhá je trať Myrdal - Flåm a jaké je na ní zhruba tak převýšení.
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
14.04.2008 (8:55)  
tomi: Cestování vlakem v Norsku rozhodně drahé není, akorát se to musí umět. To znamená: nesmí se jezdit pouze jednorázově na obyčejnou jízdenku (to je drahé pekelně, stejně jako všude v Evropě), ale pokud si koupíš IR Global, tak už je potřeba akorát dokupovat místenky (50 NOK 2. třída, 75 NOK NSB Comfort, ekvivalent 1. třídy, kterou ofic nemají: v ceně je občerstvení). V menších regionech se dají taky využívat jízdenky IDS, které taky tak drahé nejsou.
Každopádně platí, že čím víc jezdíš, tím je akce levnější.
registrovaný užívateľ tomi  mail  
13.04.2008 (20:35)  
Vďaka za tento seriál. Nórsko ma odjakživa priťahovalo, ale ísť tam sa mi ešte nepodarilo. Tak aspoň takto...
Nórske mašiny a súpravy majú trošku odlišný dizajn, ale celkom ľúbivý :-) Čo som počul, cestovanie železnicou je strašne drahé, ale to je asi všetko v Nórsku.
registrovaný užívateľ TomK 
13.04.2008 (19:15)  
Velice pěkný článek. Jen tak dál. Norsko je moc pěkná země, ale opravdu hooodně záleží na počasí. Já tam byl v roce 2006 a propršely nám 2 týdny ze 3... . Štěstí na kontejnerák na polárním kruhu jsem měl taky, ale to bylo taky to jediný, co jsem na týhle trati viděl. Takže pro mě zejména kvůli počasí a chabému rybářskému úlovku trochu zklamání...
registrovaný užívateľ petrsv  mail  
13.04.2008 (18:13)  
Hezké čtení, hned bych vyrazil. Norsko musí být krásná země...
13.04.2008 (17:50)  
Pekny vikendovy serial! Ta trat u Nakkerudu byvala dvoukolejna?
registrovaný užívateľ junkrs 
13.04.2008 (17:33)  
Velice pěkné a zajímavé povídání. Byl to určitě krásný výlet.
13.04.2008 (15:18)  
A autor tímto děkuje redakci Želpage za pomoc při přípravách a zpracování tohoto dokumentu. Konkrétně se jedná o Georga, Payuse, Pepu Petráka, JTB.
Ačkoliv jsem pod článkem podepsán jako autor sám, je za ním schována spousta neviditelné týmové práce.
Pokud jsem na někoho zapomněl nebo o něm nevím, omlouvám se.

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko