..: Nelehký život elektrické jednotky 470, díl první - Zrození :..

Ilustrační obrázekPraha - Na začátku 80. let minulého století vypršela výrobcem udávaná doba provozu jednotek 451/452. Federální ministerstvo dopravy se proto rozhodlo tuto situaci řešit. Jelikož se ale tuzemská vagónka ve Studénce momentálně zabývala jinými úkoly a hlavní dodavatel výzbroje pro elektrické jednotky MEZ Vsetín se přeorientoval do jiného oboru, padaly návrhy na jiná řešení. Nejčastěji se objevoval nápad na nákup elektrických jednotek ze sousedního, taktéž socialistického Polska, kde Pafawag Wróclav produkoval stovky již tehdy zastaralých jednotek EN57.

Vzhledem k zastaralosti produktů z bratrských socialistických zemí a nemožnosti nákupu téměř čehokoliv ze západního bloku se nakonec tehdejší MD přeci jen rozhodlo pro produkci tuzemského výrobce. Prvotní zadání vycházelo z koncepce jednotek řad 451/2 a 460. Jednotky měly být dodávány ve dvou verzích - čtyřvozové se dvěma hnacími a dvěma vloženými vozy a dvouvozové s hnacím a řídícím vozem. V obou případech šlo o jednopatrové vozy. Vývoj byl zahájen v roce 1987 s termínem dokončení 1990.

Socialistický stát ale nebyl zas tak konzervativní, aby se bránil využití zkušeností z imperialistického západu. A tak se předlohou dnešní jednotky 470 staly dvoupatrové elektrické jednotky známé z příměstské dopravy Paříže. Ani toto řešení ovšem nebylo jediné uvažované. Ve hře byla i vratná souprava tvořená elektrickou lokomotivou vycházející z řady 83E, několika vložených patrových vozů a patrového řídícího vozu. Tato varianta se ukázala jako nejvýhodnější, a proto očekával zvolení jiného řešení jen málokdo. Osud tomuto řešení ale nepřál. Nakonec padlo rozhodnutí na výrobu pětivozových dvoupatrových velkokapacitních jednotek řady EM 499.0 (dnešní 470).

Samotný vývoj začal v roce 1986. Vzhledem k výše popisované situaci ovšem trpěl fatálním nedostatkem jakýchkoli komponent. Hlavní tuzemští výrobci výzbroje pro předešlá kolejová vozidla byli zatíženi jiným úkolem a o spolupráci neměli zájem. Tím se dostala severomoravská výrobna do zásadních vývojových potíží. Konstruktéři navíc neměli mnoho času - za 18 měsíců od vydání rozhodnutí se měl první prototyp nové jednotky prohánět po kolejích - a tak přistupovali k velmi netradičním řešením. I když se spolupráci s určitými technickými vývojovými kapacitami podařilo navázat, celková koordinace složitého projektu, na jehož splnění navíc nedostal podnik dostatek času, byla velmi složitá.

Vzhledem k tomu, že šlo o první vývoj dvoupatrového vozu v ČSSR (jednotky Bpjo a spol. pocházely z NDR), byla projektu věnována zvýšená pozornost. Konstruktéři využívali archivních zkušeností, zejména ze stavby dávno zapomenutého pradědečka řad 451/2 - EM 475.0 postavené v polovině 50. let. Předchůdce dnešních "žabotlam", který se vyznačoval základy technologie dnes označované jako distribuovaný pohon, neměl jednoduchý život. Do 20 let byl zrušen. Ale vraťme se k příběhu jednotky 470.

Prvním z konstrukčních problémů byla váha motorového vozu. V případě plně loženého dvoupatrového provedení by totiž přesahovala veškeré normy a předpisy. Oba dva hnací vozy proto musely být upraveny na jednopodlažní. ČSD ovšem na svém požadavku velkého množství míst k sezení trvaly, a tak bylo zvoleno dnes kritizované řešení zmenšení rozteče sedadel na 1600 mm, podobně jako u vozů pro osobní dopravu z NDR, dnes známých jako Bdmtee.

V dalším dílu tohoto článku vám přineseme informace o provozu a budoucnosti této unikátní jednotky.

Zdrojem informací v tomto článku je kniha ŽM Atlas vozidel 4 - Elektrické jednotky od vydavatelství M-Presse.

Za námět děkujeme uživateli předchůdce.


Samir Lepara | 17.8.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
23.08.2008 (20:30)  
pěkné
registrovaný uživatel Olouch  mail  
23.08.2008 (11:02)  
kraken to je jednotka aŘD meli bí jí z modernizovat a jezdí vubec?
21.08.2008 (17:34)  
xAnri05: Jsem rád, že tu reko 460 navrhvanou Parsem ČD odmítly...
registrovaný uživatel Raquac 
21.08.2008 (11:54)  
nezmar: "Kraken" je ponekud starsi vyraz.....viz. anticka recka mytologie, baj o Persovi a Andromede.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
21.08.2008 (8:52)  
CD pred casem odmitly plan na rekonstrukci 460tek, ktery mel byt nasledujici: kazdou ctyr/sesti -vozovou jednotku rozdelit na dve, vlozaky znizkopodlaznit, motoraky kompletne prezbrojit, z Postw udelat nizkopodlazni ridicaky se stejnymi cely.

Muj nazor na krakeny: rozbehl bych vyse zminenou seriovou modernizaci 460/560 a jako prvni bych do ni zaradil krakeny. Tj. elektrovyzbroj by pak shodna s modernizovanymi 460kami, ridicaky by se udelali stejne jako k 460kam, vlozaky zrenovovat po vzoru 071. Vznikly by tak 4 kusy celkem modernich jednotek s jednim patrovym vlozenym vozem, jednim ridicim a jednim motorovym. I kdyby jedna jednotka vysla na 100 mil. Kc, bylo by to porad oproti 471 celekm levne (snizenou kapacity neberu jako nevyhodu).
20.08.2008 (18:45)  
sharky33 dík za opravu
nezmar to mate sice pravdu ale zdevastovane zdaleka tak nejsou
registrovaný uživatel nezmar 
20.08.2008 (6:36)  
No tramvaje 14T jsou strašné už z výroby a vandalové nechtějí dělat zbytečnou práci:-)

Ad název Kraken (mnedle): samotné jméno pochází z románu Johna Wyndhama "The Kraken Wakes" (Kraken je podmořská příšera) a spojení vzniklo přes seriál "Chobotničky z 2. patra" (tam jde o zelenou a modrou hmotu z hlubin moře). No a Krakeny jsou dva, modrý a zelený, a občas se vynořují z hlubin depa:-)
19.08.2008 (23:01)  
to Rybízek : ta tramvaj není T14 ale 14T. Jen pro pořádek.
19.08.2008 (21:27)  
pavel z ja si myslym kdyz tv nova zverejní kde jaky prepadeni neni problem uverejnit ksicht vandala a nasledne tvrde potrestaní by ostatní odradila a za další i jako prevence jsou kamery dobré viz pražské tramvaje T14 ktere rozhodně nejsou tak zdevastované
19.08.2008 (20:27)  
Vlad: Za staré myčky to fungovalo tak, že většina pantografů přijela na ONJ na fekálky, kde se vyčistily a protáhly myčkou (s nejasným efektem). To jsem zažil ještě já. Dnes nevím jak to tam funguje, ale co tak koukám na pantografy na Berounech a co mi bylo sděleno fírou (já vím, že fíra nemusí vědět všechno, to jen abyste mi to tu neomlátili o hlavu), tak do myčky prakticky nezajíždějí a úklid včetně plnění vodou je prováděn na Smíchově.

Rybízek: Ty výstupy z kamer by sledoval kdo? Jako prevence možná, ale nikdo nemůže chtít po fírovi, aby ještě hlídal co se mu děje v interiéru.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko