..: Nelehký život elektrické jednotky 470, díl druhý - Provoz :..

Ilustrační obrázekBohumín - Po téměř dvou měsících se ŽelPage vrací k seriálu o osudu elektrických jednotek řady 470. První jízdní zkoušky jednotky 470.001/002 byly zahájeny na začátku roku 1991, a to na zkušební trati výrobce ze Studénky do Bartošovic. Na veřejnou železniční síť se "Kraken" poprvé dostal 21. 2. 1991, kdy se uskutečnila zkušební jízda s prototypovou komisí na palubě. V březnu pak probíhaly testy na okruhu v Cerhenicích.

Dne 2. 5. 1991 byla jednotka předána LD Bohumín, které s ní mělo najezdit prvních 100 000 km v ostrém provozu. Severomoravské depo bylo výrobcem zvoleno, aby mohli jeho technici provádět servisní zásahy a úpravy prototypu v případě technických problémů. Od 3. 5. pak začala další fáze testování. Jednotka jezdila bez cestujících na trati Bohumín - Hranice na Moravě a zpět, kdy docházelo k simulování ostrého provozu. Pro případ technických potíží byl její jízdní řád sestaven tak, aby mohlo dojít k dlouhodobějšímu zastavení ve Studénce, popřípadě k zajetí na zkušební bartošovickou trať. Čas od času probíhaly zkoušky také na vlacích mezí Bohumínem a Petrovicemi u Karviné.

Nasadit jednotku nejprve bez cestujících se ukázalo jako dobrý krok, jelikož pár dní po zahájení zkušebních jízd odhalili technici větší množství poruch nižší závažnosti, kvůli kterým musela být jednotka odstavena. Po jejich odstranění provoz pokračoval, a to včetně provozního ošetření a testu mytí soupravy na myčce uzpůsobené pro mytí patrových souprav Bpjo v Bohumíně. Za jeden týden najel "Kraken" celkem 1713 km.

Prvním velkým dnem jednotky se stal 11. 5. 1991, kdy byla uskutečněna předváděcí jízda z Bohumína do Prahy a zpět. Dva dny po té byl zahájen pravidelný provoz s cestujícími, a to na vlacích z Ostravy Poruby (dnes Ostrava - Svinov) do Českého Těšína a zpět. Pravidelný denní proběh jednotky činil 695 km. V době tohoto provozu byly výrobcem laděny různé komponenty, jelikož neustále docházelo k různým závadám lehčího rozsahu. Šlo převážně o problémy s plynulostí regulace brzdění a rozjezdu vozidla. Po jejich vyřešení došlo k další předváděcí jízdě, a to 16. 6. 1991 do Žiliny na výstavu.

Nedlouho poté, 20.6.1991, došlo k předání jednotky do Prahy. Za necelé dva měsíce provozu najel "zelený kraken" na Ostravsku celkem 20 180 km, a to bez jakýchkoli velkých poruch, jelikož výše zmíněné záležitosti byly pouze drobného rázu. Zbylých 80 000 testovacích kilometrů najížděla souprava v okolí pražské aglomerace. Tam docházelo jak k jízdám s cestujícími, tak i k testům na Cerhenickém okruhu, kde se již mohla potkávat s druhým prototypem, jenž byl na rozdíl od prvního vyveden do modrošedého barevného schématu, který mu až na drobnější změny laku na čele motorového vozu zůstal dodnes.

470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V

Předchozí díl seriálu: Nelehký život eletrické jednotky 470 - Zrození

Zdroje: ŽM - Atlas vozidel 4, Elektrické jednotky, ŽelPage


Samir Lepara | 4.11.2008 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.11.2008 (20:07)  
jenom pro upřesnění pokud autor článku čerpal z atlasu
taky bych doplnil k těm změnám laku,že druhá jednotka měla žluté čelo ze začátku ve vagonce
registrovaný uživatel M_V 
04.11.2008 (19:52)  
možná tak zrekonstruovat vložáky na slušný Bmto včetně zvětšení rozteče sedadel.... dalo by se s něma jezdit víc než 100km/h. Kolik to má maximální rychlost?
04.11.2008 (19:15)  
v depu by chtěli ale dráhy jim daj na něj peníze na vyvazovačku,lak,reko pultu

na pojezd peníze nejsou a ani je dráhy neuvolněj
04.11.2008 (18:40)  
na střeše je nejvíce kytu
proto se také loupe nejvíce poté následuje skříň jako taková
kde je tmelu méně ale i tak dost.

jestli jste viděli fotku stavby skříně ještě bez laku a tmelování

je vidět krásně , že střechy byla celá vroubkovaná tzm i mezi horními okny

ke tmelování byl použit granit ,, nepružný kyt"
registrovaný uživatel Sova 
04.11.2008 (18:35)  
Když se udržují žabotlamy proč né tohle? A v nejhorším(což se stalo) tak to by byl takový problém vrazit tam výzbroj vybrakovanou z nějakých zrušených 460tek či 451ček a ubrat jeden vložáku? Asi si to představuju moc růžově, ale přijde mi to zbytečný zbavovat se takových vozidel,když u nás ještě jezdí žabotlamy...
Článek velmi pěkný :)
registrovaný uživatel sames1 
04.11.2008 (18:13)  
Vidim ze zabava je v plnem proudu :) Mam dotaz. Jeste jsem nikde nevidel interier kabiny. A jelikoz unikaty jdou do srotu tak doufam ze jeste nekdo nafoti :) ???
04.11.2008 (18:08)  
pěkně zastaralá soupravička 5*
registrovaný uživatel Ross  mail  
04.11.2008 (18:00)  
Asi mi to ušlo, jeztí ,,to" ještě? Já vtom jel minulé prázdniny. A tady na Ostravsku ,,to" jezdilo v zeleném nátěru?
04.11.2008 (17:58)  
Pánové, všichni víme, o co mu jde, tak proč mu nahrávat? Diskutujme o tématu, díky ;)
04.11.2008 (17:49)  
exoti jsou všichni ti, co mu odpovídají.. má z vás vyloženě prdel. jenom mu přihříváte jeho polívčičku.. protože komenty, např že dřevo by se hodilo, čímž si mě fakt rozesmál, díky :D, jsou výplodem buďto svěřence pana Chocholouška, nebo se baví na cizí účet.. zamyslete se..
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko