Bohumín - Po téměř dvou měsících se ŽelPage vrací k seriálu o osudu elektrických jednotek řady 470. První jízdní zkoušky jednotky 470.001/002 byly zahájeny na začátku roku 1991, a to na zkušební trati výrobce ze Studénky do Bartošovic. Na veřejnou železniční síť se "Kraken" poprvé dostal 21. 2. 1991, kdy se uskutečnila zkušební jízda s prototypovou komisí na palubě. V březnu pak probíhaly testy na okruhu v Cerhenicích.
Dne 2. 5. 1991 byla jednotka předána LD Bohumín, které s ní mělo najezdit prvních 100 000 km v ostrém provozu. Severomoravské depo bylo výrobcem zvoleno, aby mohli jeho technici provádět servisní zásahy a úpravy prototypu v případě technických problémů. Od 3. 5. pak začala další fáze testování. Jednotka jezdila bez cestujících na trati Bohumín - Hranice na Moravě a zpět, kdy docházelo k simulování ostrého provozu. Pro případ technických potíží byl její jízdní řád sestaven tak, aby mohlo dojít k dlouhodobějšímu zastavení ve Studénce, popřípadě k zajetí na zkušební bartošovickou trať. Čas od času probíhaly zkoušky také na vlacích mezí Bohumínem a Petrovicemi u Karviné.
Nasadit jednotku nejprve bez cestujících se ukázalo jako dobrý krok, jelikož pár dní po zahájení zkušebních jízd odhalili technici větší množství poruch nižší závažnosti, kvůli kterým musela být jednotka odstavena. Po jejich odstranění provoz pokračoval, a to včetně provozního ošetření a testu mytí soupravy na myčce uzpůsobené pro mytí patrových souprav Bpjo v Bohumíně. Za jeden týden najel "Kraken" celkem 1713 km.
Prvním velkým dnem jednotky se stal 11. 5. 1991, kdy byla uskutečněna předváděcí jízda z Bohumína do Prahy a zpět. Dva dny po té byl zahájen pravidelný provoz s cestujícími, a to na vlacích z Ostravy Poruby (dnes Ostrava - Svinov) do Českého Těšína a zpět. Pravidelný denní proběh jednotky činil 695 km. V době tohoto provozu byly výrobcem laděny různé komponenty, jelikož neustále docházelo k různým závadám lehčího rozsahu. Šlo převážně o problémy s plynulostí regulace brzdění a rozjezdu vozidla. Po jejich vyřešení došlo k další předváděcí jízdě, a to 16. 6. 1991 do Žiliny na výstavu.
Nedlouho poté, 20.6.1991, došlo k předání jednotky do Prahy. Za necelé dva měsíce provozu najel "zelený kraken" na Ostravsku celkem 20 180 km, a to bez jakýchkoli velkých poruch, jelikož výše zmíněné záležitosti byly pouze drobného rázu. Zbylých 80 000 testovacích kilometrů najížděla souprava v okolí pražské aglomerace. Tam docházelo jak k jízdám s cestujícími, tak i k testům na Cerhenickém okruhu, kde se již mohla potkávat s druhým prototypem, jenž byl na rozdíl od prvního vyveden do modrošedého barevného schématu, který mu až na drobnější změny laku na čele motorového vozu zůstal dodnes.
Předchozí díl seriálu: Nelehký život eletrické jednotky 470 - Zrození
Zdroje: ŽM - Atlas vozidel 4, Elektrické jednotky, ŽelPage
Nový nátěr těžko,protože ho ten šrot asi nemine.
Vidíš na obrázku něco zelenýho?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.