..: Nejzatíženější kolej v České republice :..

Lokalizace traťového úseku Hranice na Moravě - Prosenice, foto: ČD, a.s. & zirecek Hranice na Moravě - Jmenuji se "nejzatíženější", jsem traťová kolej, prý nejzatíženější železniční kolej v České republice, po mně jezdí údajně nejvíce provozní zátěže v hrubých tunách. Na jakém traťovém úseku to asi bude. Zkusíš hádat, už víš, tušíš? Názorů a tipů může být mnoho.

Ahoj, zdravím Tě čtenáři ŽelPage, těší mě!

Statistika mluví jednoznačně, jsem na prvním místě v provozním zatížení sledovaných kolejí v České republice. Jsem traťová kolej č. 1 v úseku Hranice na Moravě - Prosenice. Mám výrazně nejvyšší provozní zatížení na síti SŽDC, s. o., z čehož se odvíjí například roční počet jízd měřícího vozu žel. svršku, který zde jezdí vícekrát než standartně na hlavních tazích.

V následujících řádcích se Ti chci představit, říci něco o mém traťovém úseku, který lze v jízdním řádu nalézt pod tratí č. 270 v úseku Bohumín - Přerov.

Jsem poměrně nová, položili mě novotou zářící v roce 2000, defektoskopických závad mám zatím poskromnu. Co nestihli zhotovitelé v roce 2000, to dodělali v roce 2001. Můj svršek je klasický koridorový z kolejnic UIC 60, betonových pražců B91S a z bezpodkladnicového pružného upevnění pomocí spon Pandrol FastClip. Nevím, který úředník to vymyslel, když většina mých koridorových kolegyň má pružné svěrky Vossloh. Můj železniční spodek je standardní všehochuť, podle toho jak, kde a co projektanti namalovali. Bohužel peněz nebylo nazbyt, takže se šetřilo, kde to šlo. Tomu, bohužel, odpovídá dnešní stav, což možná pociťuješ sám, když se vezeš ve vlaku po mých kolejnicích.

V úseku Hranice na Moravě až Prosenice procházím přes ŽST Drahotuše, ŽST Lipník nad Bečvou, zastávku Osek nad Bečvou (byla nově zbudována při "koridorizaci"), ŽST Prosenice. Společně s mou kolegyní, spolusouputnicí - kolejí č. 2, tvoříme dvoukolejku s levostranným provozem, elektrizovanou stejnosměrnou napájecí soustavou 3 kV, zabezpečenou oboustranným trojznakovým autoblokem. To vše hlídá ESA 11, která by již měla být doplněna o "nástavbu", aby se snížilo riziko ztráty vlaku ve stanicích. Příští rok snad započne rekonstrukce uzlu Přerov, v souběhu s touto stavbou se má vybudovat centrální dispečerské pracoviště v Přerově, kde bude centralizováno komplet řízení dálkového provozu Bohumín - Břeclav, stanice Přerov. Páni, to už bude poježděníčko, :o).

Proč jsem nejzatíženější kolejí v ČR? No, zkuste do jedné dvoukolejky z obou stran napojit dvě významné elektrizované dvoukolejné tratě a ještě jednu jednokolejnou trať, jež má být v budoucnu také dvoukolejná. Tato doprava se spojí a vměstná na dvě koleje do Moravské brány; je to poměrně hodně na jednu trať, nemyslíte? Také se uvažovalo o vybudování třetí koleje při projektování této části II. koridoru. Nakonec se usoudilo, že se to s moderním zabezpečovacím zařízením "vyjezdí". Můžete na mně spatřit různorodou osobní, nákladní zátěž v ose Praha - Ostrava, Brno - Ostrava, Břeclav - Ostrava, Praha - Vsetín, ale též mezinárodní provoz na tyto destinace navazující. Stačí se postavit vedle tratě a můžete sledovat čilý dopravní ruch, kdy pořád něco "jede". Pro nákladní dopravu je to jeden z nejvýnosnějších úseků v ČR, "Nexáků" Polsko <-> Rakousko tu jezdí opravdu hodně. Kdyby tomu odpovídaly finance do pravidelné údržby, to bych hned lépe vypadala. Holt, mám to těžký život.

Projížďka traťovým úsekem Hranice na Moravě - Prosenice

Představte si, že jedete vlakem vyšší kvality na vozebném rameni Ostrava -> Praha. Právě jste zastavili v ŽST Hranice na Moravě na nástupišti č. 3, koleji sedmé... . Dveře se zavírají, vyrážíte směrem na Prosenice. Fíra za to "bere", cítíte jak jednotlivé rychlostní stupně "krysy" cukají s prvními vozy. Přejíždíte dvojitou kolejovou spojku v Hranicích, pravostranným obloukem se ocitáte na Hranickém viaduktu. Na konci 410 m dlouhého viaduktu už vidíte vlevo bývalou továrnu LG Philips. Jelikož si užíváte nadnárodního komfortu vozu řady B se špalíkovými brzdami, váš vlak bude dále pokračovat max. rychlostí 110 km/h oproti možné výjimečné rychlosti 120 km/h. Přejíždíte Drahotušskou spojku, následně malebný Drahotušský viadukt (je to můj oblíbenec, mám z něj hezký výhled na kouzelné okolí). Po průjezdu ŽST Drahotuše max. rychlostí 120 km/h přijíždíte do lokality Slavíč, kde míjíte jednotku řady 680 v protisměru jedoucí max. rychlostí 160 km/h. V protisměrných obloucích před Jezernickým viaduktem vypadá Pendolino vážně dynamicky. Ještě, že je tato jednotka tak lehká a zatěžuje mne méně než pomaleji jedoucí nákladní vlaky. Po přejezdu Jezernického viaduktu už vás čeká dlouhý přímý úsek do ŽST Lipník nad Bečvou. Celkem to s vámi hází, Bčko není zrovna v kondici a žel. spodek taktéž, vypadám tady místy jak silné vlnobití. Vlevo můžete vidět hrad Helfštýn, vpravo novou cihelnu a ještě dále D1čku před dokončením. Hm, asi si otevřu cestovní kancelář, :-). V "esíčku" ŽST Lipník nad Bečvou zpomalujete na 100 km/h do obloukového prosenického zhlaví. Je to tady ťip-ťop, i Pendolino tu jede jen 110 km/h. Vlevo se ještě míhá pestrá květinová kulisa celé stanice se sličnou paní výpravčí. Líbí se Vám? Mně jo, :-). Kvůli špalíkům zase jedete jen 110 km/h většinu úseku Lipník nad Bečvou - Prosenice, zatímco soupravy s kotoučovými brzdami smí 120 km/h. Zastávka Osek nad Bečvou vypadá poněkud osamoceně v polích; alespoň výdřeva původních skleněných tabulí vypadá lidsky a vandalům odolává lépe než původní skleněná výplň. V protisměru jedoucí nákladní vlak míjíme před ŽST Prosenice, už je "skládají" za projeté Pendolino. V ŽST Prosenice to s vámi škubne hned na prvním zhlaví, když vjedete 100 km/h do odbočné výhybky. Míjíte okolní chmelnice, dostáváte se na spojku směrem na Dluhonice, dále na ocelový most převádějící Vás nad třemi traťovými kolejemi pod Vámi. Ale to už jinde jste, to už je jiný příběh... . Přijedete se za mnou někdy podívat?

Plánky stanic - Prosenice, Lipník nad Bečvou, Drahotuše, Hranice na Moravě

Fotopostřehy v úseku Hranice na Moravě - Prosenice

Víkendový dopravní "klid" v Hranicích při vjezdu R Bohumín - Brno, foto: zirecek Hranická MUVka v zajetí pražců, foto: zirecek Střední část dvojité kolejové spojky v ŽST Hranice na Moravě, foto: zirecek Polské Wapky na Hranickém viaduktu, foto: zirecek "Tobogán" na Drahotušské spojce v podjezdu pod hlavní tratí, foto: zirecek Stožáry trakčního vedení, foto: zirecek "Želva" na vlečce v ŽST Drahotuše, foto: zirecek Vjezd nákladního vlaku do ŽST Prosenice, foto: zirecek Muzejní Bobina v čele pravidelného osobního vlaku do Bohumína při odjezdu z Hranic, foto: zirecek Osobní vlak do Přerova při vjezdu do ŽST Drahotuše, foto: zirecek Návěst "100 km/h a volno" pro nákladní vlak v ŽST Prosenice, foto: zirecek Jednotka řady 680 v plném režimu klopení při rychlosti 150 km/h v úseku Drahotuše - Hranice, foto: zirecek Drahotušský viadukt, foto: zirecek EC Detvan při odjezdu z ŽST Hranice na Moravě, foto: zirecek Obloukové lipnické zhlaví, foto: zirecek

A takto traťový úsek zdokumentovali místní galeristé Railman, Josef Petrák, Martin Grill, Payus a Duhy (zleva doprava): nákladní expres s uhlím z Polska do Rakouska na výjezdu z Lipníka nad Bečvou; méně známé EuroCity Sobieski a Polonia v čele s řadou 362 opouští Lipník nad Bečvou a za několik vteřin projede po Jezernickém viaduktu; Jezernický viadukt „plave“ v poli a po něm projíždí osobní vlak do Přerova vedený lokomotivou ZSSK ve schématu blonski; Spony Padrol na kilometru 204,1; polonizovaná šestikola na cestě z Přerova projíždí zmiňovaným viaduktem, Payus to umí často jinak než ostatní; …a při mém vnímání železnice to umí vážně hezky :o) ;náklad na Slovensko sjíždí po Drahotušské spojce, aby se objevil u druhého nástupiště v Hranicích na Moravě.

Uhelný NEx, Lipník nad Bečvou, foto: Railman EC 104 Sobieski, Lipník nad Bečvou, foto: Josef Petrák Řada 163 ZSSK, Jezenický viadukt, foto: Josef Petrák Spony Pandrol na 204,1 kilometru, foto: EightyFour Šestikola do Polska, Jezenický viadukt, foto: Payus Posun z Cementárny Hranice, Hranice na Moravě, foto: Payus Řada 130 ČD Cargo na Drahotušské spojce, foto: Duhy

Takhle mě běžně vídají strojvedoucí


zirecek | 23.11.2008 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže

Weitere aus ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
23.11.2008 (19:32)  
Co se týká tříkolejných úseků, mám také pár postřehů. Patrné jsou širší mostní opěry v Prosenicích a mezi Jistebníkem a Polankou n.O. I dnes jsou vidět zbytky tříkolejné výhybny Jeseník n.O., která sloužila k předjíždění vlaků a dobírání vody. Dnes je zde budova bývalého stavědla, širší propustek a mostní opěry. Výhybna byla zrušena při elektrifikaci. Dále jsou vidět pozůstatky po zrušené třetí koleji mezi O.Svinovem a Polankou n.O. Také je vidět příprava na třetí kolej v podobě přebývajících mostních opěr mezi O.Svinovem a Ostravou hl.n.(Odra) a opěr mezi Ostravou hl.n. a Hrušovem (Ostravice). V současné době probíhá ,,koridorizace,, tříkolejné trati mezi Ostravou hl.n. a Bohumínem Vrbicí. Dnes jsou zde koleje 1,0,2. Pokud je to pravda, budou zde v budoucnu pouze koleje dvě. Podle mne je to škoda, protože všechny vlaky na Ostravu budou jezdit z Vrbice křížem. Jediným plusem bude zvýšení rychlosti.
Registrierter Benutzer M 
23.11.2008 (18:56)  
Nejvytizenejsi je (mno, mozna byla, preci jen uz nejezdivas vlakem pravidelne) kolej v Brne na hlavnim hned u posty. Ve Hranicich je to mozna naklad za R do Brna za IC na Prahu, ale u te posty byl vlak VZDYCKY a FURT:-)))
23.11.2008 (17:32)  
Nepochybuji o tom, že traťové koleje číslo 1 a 2 v úseku Prosenice - Drahotuše jsou nejzatíženější z hlediska statistiky, ale určit skutečně přesně, která s obou kolejí je nejzatíženější není objektivně možné.
Statistika vychází z vlakových úseků a z předpokladu, že vlaky jedoucí ve směru Prosenice - Drahotuše jedou po traťové koleji číslo 2, Drahotuše - Prosenice po traťové koleji číslo 1. V úseku Drahotuše - Hranice na Moravě je trať tříkolejná, přičemž pro traťovou kolej číslo 4 (Drahotušská spojka) není přidělen samostatný (statistický) vlakový úsek.
V "hlášence", která je podkladem pro statistiku, se neuvádí, po které traťové koleji se jízda uskutečňuje. Rovněž na tříkolejné nebo čtyřkolejné trati není speciální statistické dělení pro jednotlivé koleje.

Ferdinandka je kilometrována z nádraží Wien Praterstern (Nord).
23.11.2008 (16:54)  
mimochodem ona by se hodila i dnes jako provozní
23.11.2008 (16:52)  
pravděpodobně se jedná o ty dva propustky v Prosenicích a něco bylo taky u Suchdola, ty stanoviště se jmenovaly odbočka Olšovec mezi Hranicemi a Polomem a odbočka Skalka mezi Hranicema a Městem v sjř 308 z roku 1988 je uvedena jako Bělotínská spojka je taky pro ni vypracované a uvedené jízdní řád
Registrierter Benutzer junkrs 
23.11.2008 (15:52)  
Perfektně záživně i poučně zpracovaný článek. Ve škole by to bylo za velikou 1* !!!
23.11.2008 (15:50)  
Vyjma artefaktu Slavíčského tunelu jsou patrné i koleje nikdy nedostavěné spojky 270ky a 280ky za bohumínským zhlavím žst. Hranice na Moravě. Násep k bývalému Slavíčskému tunelu je ale asi nejpatrnějším atrefaktem.
23.11.2008 (15:38)  
Výborný článek a navíc zajímavě napsaný, díky za to.
Mě by zajímalo jaké pozůstatky historické přípravy ztrojkolejnění příp. zčtyřkolejnění lze ještě dnes nalézt?
Snad se jednou třetí koleje dočkáme, myslím že i z ekonomického hlediska by se určitě vyplatila (rozjezdy a brždění nákl.vlaků, zpoždění zaviněná hustotou provozu při mimořádných událostech a výlukách atd.)
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
23.11.2008 (15:17)  
sAd: Více třeba na http://www.arrowline.cz/ , webu ostravského výrobce těchto zařízení...v jehož portfoliu se však nacházejí třeba i KTčka, tedy posunovadla.
Registrierter Benutzer sAd 
23.11.2008 (14:57)  
Taky bych se přidal k dotazu od petrumra. K čemu slouží ona "želva"?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko