Praha — Dnes bylo zahájeno hlasování v sedmém ročníku soutěže o Nejkrásnější nádraží ČR. Soutěž má za cíl zlepšit stav českých stanic a zastávek. Oceňuje dobré příklady v péči o prostředí železničních stanic a zastávek, často ze soukromé iniciativy jejich zaměstnanců. Finalisty volili zástupci spolupracujících organizací podle nominací veřejnosti. Svého favorita z deseti představených finalistů můžete podpořit až do 11. listopadu na adrese www.nejnadrazi.cz nebo pomocí SMS na číslo 736 300 202 ve tvaru NADRAZI JMENO STANICE za cenu běžné SMS. Alternativně máte možnost hlasovat též poštou na adresu Asociace Entente Florale CZ – Souznění, o. s., V Pevnosti 159/5b, 128 00 Praha 2. Deset vylosovaných hlasujících obdrží vstupenky do Království železnic. Vítězné nádraží bude slavnostně vyhlášeno v Senátu dne 12. 12. 2013.
Běšiny – Skvělý vzhled, zdařilá rekonstrukce, krásné květiny.
Jestliže se okresní město Klatovy honosí přídomkem: „Klatovy – brána Šumavy“, tak Běšiny jsou východištěm turistických cest ze stanice ČD. V letech 1885 – 1888 bylo započato se stavbou železnice Domažlice – Horažďovice, tzv. příční dráhy českomoravské. Na stavbě celé trati pracovalo 3250 dělníků, z nichž většina byla původem z italského Jižního Tyrolska, národnosti vlašské. Doprava byla zahájena 1. října 1888. Běšinské nádraží však nestačilo zvyšujícímu se provozu a bylo přikročeno k prodloužení od silnice do Strážova až před podjezd u Kozí.
Červený Kostelec – Nádraží mne okouzlilo příjemnou barvou, čistým a uklizeným okolím a záplavou květin. Paní v pokladně byla vždy milá a příjemná, ochotně poradila, pokud jsem měla problém.
Součástí nádražíčka je i čistá a voňavá toaleta, což pokládám při cestování za velice důležité. Pracovníkům nádraží patří mé poděkování a obdiv.
Nádraží je hezky upravené, má příjemné prostory pro cestující, červená fasáda ladí s názvem města. Před nádražím jsou nově stání pro autobusy – přípoje v rámci IDS IREDO.
Český Brod – Nádraží Český Brod bylo zprovozněno již v roce 1845 na Severní státní dráze. První výpravní budova stála na opačné straně kolejiště než současné nádraží a byla realizována podle návrhu vídeňského architekta Antona Jünglinga.
V letech 1928 – 1929 byla na jižní straně kolejiště postavena nová budova českobrodského nádraží. Objekt, zdobený prvky rondokubismu, navrhl architekt Ředitelství státních drah František Koula. Pro stavbu jsou charakteristické výrazné plastické omítkové pásy a obloučky na průčelí budovy. Čeští architekti vyjadřovali obloučkovým stylem mladost, bohatost a odhodlanost nově vznikající republiky. V padesátých letech 20. století prošlo nádraží dalšími úpravami, při kterých byl vybudován podchod a nástupiště.
V roce 2010 byla ukončena rekonstrukce nádražní budovy, kterou investičně zajistily České dráhy. V následujících letech bylo také upraveno okolí nádraží, byl vybudován autobusový terminál a parkoviště pro více než sedmdesát automobilů. Nádraží Český Brod, kterým denně projde více jak pět tisíc cestujících, tak dnes slouží jako důležitý přestupní uzel mezi vlaky, regionálními autobusovými linkami a individuální dopravou.
Český Těšín – Železniční stanice v Českém Těšíně je kulturní památkou a ozdobou města. Rekonstrukce budovy byla realizována jako stavba Českých drah, v letech 2000 – 2002, oprava byla provedena dle dobových fotografií a dle našeho soudu velmi zdařile. Budova celkově zapadá do historického koloritu města, v jehož centru je situována a pomyslně tvoří tzv. „bránu tří zemí“ – České republiky, Polska a Slovenska.
Grygov – Železniční trať Přerov – Olomouc byla zbudována v roce 1848. Výpravní budova i obytný dům dráhy jsou prohlášeny kulturní památkou. Od „koridorové“ rekonstrukce je stanice velmi pěkně a vkusně upravena, od jara do podzimu navíc nechybí květiny v oknech. Snad bude stanice i nadále obsazena pokladní KCOD a nedojde k jejímu opuštění. Dopravní zaměstnanci zde již nejsou.
Horní Lipová – Při návštěvě Jeseníků jsme cestovali vlakem a viděli kouzelné nádražíčko, a to v Horní Lipové. Bylo velice pěkně upravené s velmi příjemným personálem. Všude květiny a vonělo to zde prvorepublikovou dobou, prostě nádhera. Nádraží jak z filmu. Rozhodně se na toto místo vrátíme. V Horní Lipové je v bývalém stavědle už několik let umístěno muzeum Slezského Semmeringu. Původní Semmering je nejstarší horská železnice v Evropě, nachází se jižně od Vídně a je nazvaná podle vrcholové stanice. Přeneseně se takto přezdívají horské, kopcovité a obloukovité dráhy i jinde – u nás např. pražský Semmering (Praha – Zličín), krušnohorský a právě slezský. Ten spojuje Hanušovice, Ramzovou, Horní Lipovou a Lipovou Lázně. Má dlouhé sklony přes 30 ‰, což je hodnota u nás unikátní a dokonce vyšší, než na původním rakouském Semmeringu.
Nedvědice – Malebné nádraží pod hradem Pernštejn, kde se každé dvě hodiny potkávají regionální vlaky a pravidelně zde a v okolí docházelo každoročně k setkávání železničních vozidel a fanoušků na Slavnostech Pernštejnského panství. Nádraží je opravené a hezky udržované, s bohatou květinovou výzdobou, o kterou se stará místní personál. Dýchne na vás pohoda a poklid, což k malému městysu patří.
Rynoltice – Od doby přede dvěma lety jsou Rynoltice ještě hezčí – nová okna i nové osvětlení a samozřejmě láskyplná péče všech zúčastněných. Obec dodala obecní vlajku a umístí do parčíku posezení se stříškou. Jistě k tomu přispěla popularita Rynoltic získaná díky Vaší soutěži. Za to bych Vám chtěla poděkovat. Děkuji také panu přednostovi žst. Liberec, panu řediteli RSM Hradec Králové, paní starostce Rynoltic a všem kolegům, kteří se s námi o Rynoltice starají. Tomuto stotřináctiletému nádraží přeji, ať to takhle vydrží a ať kolem něj zase brzy začnou jezdit vlaky! Nyní zde probíhá výluka kvůli sesuvu trati. No, já vlastně přihlašuji do soutěže nádraží t. č. bez vlaků, ale naše. K nominaci bylo zaslána i krátká videopohlednice.
Včelnička – Železniční zastávka Včelnička se nachází na polovině úzkokolejné trati Jindřichův Hradec – Obrataň. Toto nádraží slouží hlavně pro přepravu osob. V minulosti vozily nákladní vlaky pro místní sklárnu uhlí a suroviny pro výrobu skla. Také pro okolní zemědělskou činnost bylo toto nádraží často využívané. V dnešní době je celá trať a její nádraží hlavně turistickou atrakcí. Několikrát do roka a v letních měsících pravidelně zde projíždí a zastavuje parní vlak s plně obsazenými vagóny cestujících. Na tomto malém nádraží žije již téměř 60 let paní Kukačková, která se stará o pěkně upravené nádraží a okolí. Po celý rok se ve Včelničce zastavují jak turisté, fotografové tak i mnoho známých, kteří zde mají pravidelnou zastávku při svých cestách na dovolené.
Veřovice – Tuto stanici jsem vybral, protože dle mého názoru je pěkně opravená, čistá a její okolí je rovněž pěkně upravené a čisté. Myslím si, že právě tato stanice by mohla posloužit jako příklad hezké, udržované a fungující stanice v menší obci.
Zdroj: www.nejnadrazi.cz


1 2 | Zpráv na stránku: |
Jožko: Třeba je to "šotopravda" :).
tak mě poněkud zklamalo, když jsem tam uviděl místo toho
řetězcový Mr.Baker. Alespoň že tam je stále stánek s občerstvením u třetího nástupiště. Snad ještě vydrží.
K nádražím: Je k podivu, že Veřovice se objevily ve finále až teď. Už před pár lety jsem je navrhoval a i tehdy to bylo
hezčí nádraží jak někteří pozdější finalisté. Jako například
Boskovice.
Ale on to samozřejmě jako celek nikdo hodnotit nebude, vyhrává se akorát podle fasády na uličním čele nádražní budovy.
Běšiny: Vadí mi ta necitlivá přístavba budovy, jinak je to kus parády.
Červený Kostelec: Vypadá krásně, ale chybí tam přístřešek k útěku před deštěm.
Český Brod: Nebránil bych se rampám z obou stran schodiště, jinak bez chyby!
Těšín: Bardzo fajne!
Grygov: Totéž jako Červený Kostelec.
Horní Lipová: Tady ta přístavba nebije do očí, ale opět bez přístřeší.
Nedvědice: Takto si představuju útulné nádražíčko. Favorit!
Rynoltice: Až na chybějící přístřeší. Vzhledově paráda.
Včelnička: Tady taky za jedna, ale s mínuskem - tohle chce lepší prezentační foto.
Veřovice: Takto si představuju útulné nádražíčko. Favorit!
Než se rozhodnu mezi Nedvědicí a Veřovicemi chtěl bych vědět, zda je v Nedvědici taky nástupiště alespoň jako ve Veřovicích.
Z městských nádraží vede jednoznačně Těšín.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
