..: Nehoda u Červenky ukázala na problémy při nehodách na přejezdech :..

PZZ, Cítov, foto: topičČervenka - Psal se 15. březen loňského roku, když se po silnici 3. třídy číslo 4496 blížil osobní automobil k železničnímu přejezdu P6520, který leží na hlavní železniční trati 270 poblíž stanice Červenka. Řidič místní soukromé taxislužby v obloucích před přejezdem ztratil nad vozidlem kontrolu a ve smyku s ním doklouzal až na železniční přejezd. Část auta se dostala mimo vozovku do kolejiště. Taxikář proto po zjištění, že auto z prostoru přejezdu nemůže sám vyprostit, začal volat linku 158 a doufal, že se podaří provoz na trati včas zastavit a nedojde k nehodě s vážnými následky. I přes to, že operační důstojník Policie ČR přejezd identifikoval, se během více než pěti minut od nahlášení nehody nepodařilo dopravu včas zastavit a do překážky na trati najel noční expres 444 Slovakia. Jaké jsou výsledky následného vyšetřování?

Výsledky vyšetřování

Bezprostřední příčiny

• uváznutí automobilu na přejezdu;

• nezastavení dopravy v úseku Červenka - Moravičany po obdržení požadavku na její zastavení

Zásadní příčiny

• předání požadavku na zastavení dopravy při bezprostředním ohrožení bezpečnosti zaměstnanci provozovatele dráhy, který nedisponoval prostředky k zastavení provozu a který plnil pouze roli prostředníka

Příčiny v systému bezpečnosti

• nestanovení priority (důležitosti v pořadí) telefonních kontaktů, poskytnutých provozovatelem dráhy integrovanému záchrannému systému, na které má operátor IZS při hrozícím nebezpečí z prodlení požádat o zastavení dopravy

Bezpečnostní doporučení

• SŽDC - stanovit IZS prioritu telefonních kontaktů, na kterých má operátor kontaktovat provozovatele dráhy a žádat zastavení provozu v případě nebezpečí;

• Správě silnic Olomouckého kraje - umístit na pozemní komunikaci z obou směrů před pravými oblouky, na které navazuje přejezd, svislé výstražné dopravní značky upozorňující na tento oblouk, popř. učinit další vhodná opatření směřující ke zvýšení bezpečnosti v okolí přejezdu;

• Ministerstvu dopravy a Drážnímu úřadu - obsahem pravidel silničního provozu rozšířit povinnost řidičů o znalost umístění čísel jednotné identifikace železničních přejezdů a jejího použití, rozšířit povědomí veřejnosti o umístění těchto čísel

Zdroj: Závěrečná zpráva DI, kráceno

Běžné závěry většiny nehod na železničních přejezdech jsou jasné - řidič silničního vozidla nedal přednost drážnímu vozidlu, případně navíc nerespektoval výstražná signalizační zařízení nebo jiné dopravní předpisy. I v tomto případě byla jedna z hlavních příčin rovněž mimo železnici, taxikář totiž zřejmě nepřizpůsobil jízdu počasí, viditelnosti a stavu vozovky a díky tomu uvázl na přejezdu. Následná zjištění vyšetřovatelů však poukázala na zásadní systémové problémy, které mohou zapříčinit další nehody způsobené nedostatečně včasným zastavením provozu na trati.

Prvním alarmujícím faktorem je to, že jde již i několikátou podobnou mimořádnost, kdy řidič automobilu neznal systém jednotného označování přejezdů a operátorovi tísňové linky nedokázal číslo přejezdu sdělit. Drážní inspekce proto již poněkolikáté vydala směrem k Ministerstvu dopravy a Drážnímu úřadu bezpečnostní doporučení, aby byla v tomto směru zajištěna osvěta veřejnosti a aplikace tohoto systému do legislativy. Podstatná část nových řidičů i uchazečů o řidičský průkaz totiž o nějakém označování přejezdů ani v posledních letech v autoškolách nikdy neslyšela a těžko ho pak může znát v praxi.

CDP Přerov, foto: AŽD Praha s.r.o.Velký vykřičník však poslala Drážní inspekce také správci infrastruktury, Správě železniční dopravní cesty. Té DI vytýká, že ačkoliv přejezd byl policejním operačním důstojníkem ihned identifikován a požadavek na zastavení provozu SŽDC předán, ta nebyla schopna neprodleně zastavit provoz. Důvodů bylo několik - od nevhodně zvoleného kontaktního čísla přes problémy s vnitřní komunikační sítí v CDP Přerov až po téměř třičtvrtěminutovou vyzváněcí dobu, než se policie dispečerům dovolala, nebo špatně naladěnou rádiostanici strojvedoucího vlaku.

Pro případ mimořádností na kříženích dráhy se silnicí mají operátoři tísňových linek po identifikaci přejezdu několik čísel, na která mají volat s žádostí o zastavení dopravy. U nich však není stanovena priorita a je tak na operátorovi záchranného systému, které číslo si vybere. A tak se může stát, stejně jako v tomto případě, že se dovolá zaměstnanci SŽDC, který nemá přímé prostředky k zastavení provozu a je pouze prostředníkem, který požadavek posílá dál. Tím však dochází k nebezpečnému zdržení až v řádu minut.

A jak tomu bylo v tomto konkrétním případě? Policejní operátor tísňové linky si vybral číslo na vedoucího dispečera CDP Přerov, odkud se celý traťový úsek dálkově řídí. Nejprve telefon 40 sekund vyzváněl, následně po telefonátu ještě minutu probíhala lokalizace přejezdu a vyhledání příslušného dispečera s možností zastavit provoz. Poté se navíc v důsledku chybného nastavení komunikačního zařízení TouchCall nemohl vedoucí dispečer dotyčnému kolegovi dovolat, takže musel do jiného patra budovy běžet pěšky. V momentě, kdy vešel do místnosti a došlo k zadání rádiového příkazu Generální stop, však už bylo několik sekund po srážce.

Navíc se ukázalo, že ani kdyby traťový dispečer vyslal pokyn k zastavení dříve, nemuselo by to být k ničemu. Strojvedoucí osudného vlaku totiž zapomněl v určeném místě správně nastavit komunikační zařízení TRS, které tak nebylo naladěno na správné frekvenci a kódový příkaz Generální stop tak nemohlo přijmout.

Rok poté

Zabezpečený přejezd, foto: RailmanA k jakým změnám tedy nakonec došlo necelý rok po této mimořádné události? SŽDC změnila typ rádiového spojení na trati, kdy je nově prvotním dorozumívacím prostředkem síť GSM-R a systém TRS je až záložním řešením. Otázkou však zůstává, zdali již SŽDC určila složkám integrovaného záchranného systému prioritu v telefonních číslech, na něž mají volat v případě mimořádné události na železničním přejezdu. Na tuto otázku odpověděl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský značně neurčitě: „Telefonní číslo má PČR samozřejmě k dispozici,“ uvedl pouze. Informace o aplikaci klíčové části svého bezpečnostního doporučení pak zatím neměl ani mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Odkaz: Závěrečná zpráva Drážní inspekce (.pdf)

Zdroje: Drážní inspekce, Správa železniční dopravní cesty


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 4.2.2015 (6:00)
Related newsopen/close

More on Legislativa Nehody a mimořádnosti

More from ČR Olomoucký


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
Registered user Keprt 
05.02.2015 (11:43)  
Chary: snižování maximálního plnění má smysl u starších aut. Koupíš si auto za 200 tis, pojistíš na 200 tis, za tři roky ho ztotálkuješ, ale nedostaneš od pojišťovny 200, ale jen 100, protože to auto za tři roky ztratilo značnou část své ceny.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
05.02.2015 (11:27)  
To se bavíme o havarijním, ano? Čili si koupím auto za dvě stě tisíc a roční havárka by mě stála třeba pět tisíc. Takže si ho pojistím jen na padesát a budu platit jen 1250,-? Pak někde šikovně trefím srnku a oprava vyleze na 60 a pojišťovna mě pošle do hajan, protože to je totálka, a vyplatí těch 50 podle smlouvy? Přitom stačí jen pár potlučenejch věcí na čumáku (vlastní zkušenost), ale to odbíhám.
Tohle fakt jde? Co by z toho lidi měli?
05.02.2015 (10:33)  
Chary: "Ono si jde určit, na kolik se auto pojistí?"

Áno, týmto sa myslí maximálna výška poistného plnenia. Tá je vždy definovaná v zmluve. Nemôže byť vyššia, než nákupná cena auta. Keď kúpim auto za 100 000 Kč, poistím ho, a na druhý deň ho zničím, tak nemôžem dostať viac než tých 100 000. Ale teoreticky môže klient chcieť znížiť maximálnu výšku plnenia, pretože potom bude platiť nižšie poistné :)
Registered user PES38 
05.02.2015 (9:53)  
Policie a dráhy zastavovaly vlak. Naboural. Prostě bez spojení není velení a je štěstí, že tentokrát netekla krev. Tzv. "červený hřib" TOTAL STOP už měl být dávno ve švech dopravních kancelářích, možná i pod sklíčkem v bedně ZZ vedle přejezdu. Stisknu: - vypne se trolej, barvy na stůj, automatické vyslání G-STOP (na síti GSM-R to zatím nejde, čili to nejde na velké většině koridorů).
05.02.2015 (8:14)  
Přejezd se většinou startovacími kabely shodit dá a pokud o tom člověk ví, tak jeto dobré řešení. Samozřejmě kromě současného volání na policii. A když nejsou kabely, tak pokud člověk ví jak, stačí i pětikoruna.

Jinak rušení přejezdů je problém, protože s tím musí souhlasit majitel kolejí i majitel silnice. Přitom ale provoz a údržbu přejezdu platí výhradně vlastník kolejí. No a pak je logické, že majitel silnice na to nekývne a ani ho nejde donutit. Takové tu máme zákony.
05.02.2015 (8:09)  
Rád bych se tu vyjádřil k některým, kdo tvrdí, že taxikář jel jako prase a patří mu to. Ruku na srdce, kdo z vás, kteří jezdíte autem, zastavíte a čekáte, až to přestane klouzat? Jasně, taxikář nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky a skončil tam, kde skončil, vina jde podle zákona na jeho triko. Ale představte si, že vám to začne klouzat zrovna na přejezdu, který se nesmí ošetřovat posypem. Nejlépe, pokud je to do kopce a zrovna se rozjíždíte. Jednou, dvakrát vám to proklouzne a auto se sveze do boku mezi kolejnice. Chtěl bych vidět vaší chladnou hlavu a chladnokrevné řešení problému. Pro mě jsou v zimě přejezdy problém, ať je viníkem kdokoli.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
05.02.2015 (1:52)  
Apropos, problémové a nepřehledné přejezdy ZRUŠIT

Kolik bylo zrušeno přejezdů kvůli tomu, že byly problémové pro silniční dopravu? Není to náhodou tak, že se ruší spíš ty, které jsou tak nějak trnem v oku "plynulosti" silniční dopravy a zbudují se přiměřené obchvaty s nadjezdy? Cerhenice, Pečky...

A vůbec, kolik bylo za poslední roky zrušeno opravdu využívaných přejezdů bez toho, aby to bylo součástí nějaké větší rekonstrukce trati? Nemyslím nějaký kdesi nikde mezi polem kukuřice a polem brambor...
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
04.02.2015 (23:07)  
Stejně by mně zajímalo, na kolik měl to auto pojištěné.

Ono si jde určit, na kolik se auto pojistí? Já jsem si vždy myslel, že cenu určují pojišťovny podle nějakých svých obskurních tabulek a ještě obskurnějších metodik výpočtů.
04.02.2015 (22:58)  
Po přizvednutí závory začne zvonit předzvánění, a předpokládám, že nejbližší návěstidlo jde do polohy zakazující jízdu. "Udělat vlak" startovacími kabely lze, ale musely by být 2 osoby a udělat dobrý kontakt, pochybuju, že by tohle někdo riskoval, když neví jak je vlak blízko. Teoreticky by snad mělo stačit podržet závory, ale záleží na místních poměrech a vzdálenosti návěstidla od přejezdu. Přejezd by mohl být vybavený tak, aby byl sjízdný pro auta v širším pásu, než je šířka vozovky, pak by normálně vycouval, a bylo by. Taky by mohl fungovat na principu váhy, pokud by vyhodnotil vozidlo, nepostavilo by se návěstidlo.

Podle mně je vždy v rozumné vzdálenosti mimoúrovňové křížení, problémové a nepřehledné přejezdy ZRUŠIT, ať si to objedou. V Benešově se taky přejezd na jižním zhlaví v 70 tých letech zrušil a nahradil lávkou pro pěší, od té doby je automobilová promenáda mezi vlakovým a autobusovým nádražím, že se tam nedá ani za dodržení předpisů přejít, jedině přeběhnout jako drůbež, a nikdo to neřeší.

Stejně by mně zajímalo, na kolik měl to auto pojištěné.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko