Praha — Tématu železničního modelářství se na stránkách našeho magazínu příliš nevěnujeme. To se však brzy změní. ŽelPage se stala jedním z mediálních partnerů projektu, který je unikátní v národním i evropském měřítku. Modelové kolejiště, ba přímo svět, známe například z Hamburku, kde stojí to největší — Miniatur Wunderland. U nás můžeme zmínit brněnský Modelový svět. Tuzemský prim však zanedlouho získá zbrusu nové Království železnic, které od začátku tohoto roku dostává svou základní podobu v prostorách na pražském Andělu. Již 1. července se otevře brána této expozice, a proto nabízíme několik informací z přípravných prací a fakta o tomto zajímavém projektu, jenž se bude nacházet na adrese Stroupežnického 23.
Realita, hra a kouzlo technologií
Království železnic je projektem, který vás od začátku zaujme. Vlastní kolejiště bude mít vše, co si jen můžete přát — široký vozový park drážních vozidel, digitálně řízený provoz; k tomu pohybující se silniční vozidla, respektující dopravní značení ovládané pomocí systému Faller Car System, vtipné motivy ze života, krásnou krajinu, ale třeba i vysílač na Ještědu. Podle plánu provozovatelů má vzniknout úvodní plochao rozloze 115 m2, která bude jakousi technologickou ochutnávkou, na niž následně náváže 900 m2 kolejiště rozděleného do 14 panelů, kdy každý bude reprezentovat jeden z krajů České republiky a jeho drážní i geografické reálie.
Velikost H0 zaručuje dostatečně detailní modely. Některé lokomotivy budou mít zabudovány "on-board" kamery a bude možné sledovat průjezd modelovým světem. V prostorách se díky systému osvětlení bude střídat den a noc. Na to bude reagovat osvětlení ve městech, stanicích i ve vlacích.
Čtrnást krajů za čtyři roky
Expozice je dvoupatrová. Úvodní prezentační panely se budou nacházet v 1. podzemním podlaží a budou zpřístupněny již při otevření. Pokud navštívíte tuto expozici, uvidíte z ochozu 2. podzemní podlaží a zde pracující modeláře, kteří se už nyní chystají na první z 14 panelů, reprezentující Ústecký kraj. V plánu je každý z krajů dokončit a otevřít za čtvrt roku po předcházejícím. A návštěvníci mohou práci modelářů sledovat. Tato expozice by měla respektovat základní rysy české železniční sítě; na každém panelu by se měly nacházet dominanty typické pro každý z krajů. Pro zajištění maximální autentičnosti vozového parku bude zčásti vyráběn na zakázku — po modelových koridorech se bude určitě prohánět i české SuperCity Pendolino!
Panoramatický pohled na prostor, kde se bude nacházet 14 modulů reprezentujících jednotlivé kraje České republiky. První se na podzim 2009 otevře Ústecký kraj.
Království železnic — projekt zábavný i poučný
V rámci Království železnic má vzniknout kompletní zábavní centrum. Ke shlédnutí bude velké a malé kolejiště i expozice plná zajímavých fotografií s drážní tematikou. Součástí velké místnosti bude i stálá naučná výstava z historie drah v českých zemích, která vzniká ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Bude rozdělena do 11 nejvýznamnějších etap. Nejmenší návštěvníky bude možné zanechat v dětském koutku.
Jak probíhaly přípravy
S dovolením tvůrců modelového kolejiště jsme začátkem června nahlédli do prostor Království železnic, abychom se přesvědčili o aktuálním stavu a zdokumentovali jej. Jeden z menších panelů byl již dokončen a probíhalo ladění jízdního řádu — nákladní vlaky vedené lokomotivami řady 372 a 122 v původním zeleném nátěru se žlutým pruhem potkávaly rychlík s „pomalým banánem“ v unifikovaném nátěru s výstražným oranžovým pruhem. Ani ladění grafikonu na modelovém kolejišti není bezproblémové — někdy se vlaky zasekly v nádražích či na širé trati a bylo nutné jízdu přeprogramovat nebo po občasné srážce vlak nakolejit.
S čím se asi v expozici po otevření nesetkáte, je lokomotivní vlak složený ze samých reklamních strojů Rakouských spolkových drah - ten nám byl předveden jedním z místních modelářů. Ty modely patří do jeho soukromé sbírky. V zadní části menší expozice jiný z kolegů pracoval na hrubém tvaru krajiny, která bude pokrytá sněhem. Tomu nasvědčoval již hotový vojenský tábor na okraji tohoto modulu, na který dohlíží vojín Kefalín. Zaujala nás i společenská místnost, kde byl na zdi namalován interiér RegioNovy, sedadla vypadala úplně jako ve vlaku. O to víc nás překvapilo, když na opačné straně zdi byl namalován její exteriér, a to dokonce v nové korporátní identitě Českých drah.
Obchod, eShop, otevíráme za týden
Království železnic nebude jen zábavným projektem, ale také místem sběratelů a modelářů. V přízemí se bude nacházet modelářská prodejna. Na stránkách KŽ naleznete také internetový obchod. Na projektu spolupracuje Michal Dalecký, kterého možná znáte díky serveru modely.biz. Od července jej najdete právě v prodejně na Andělu. Brány modelového světa se otevřu již za týden, ve středu 1. července 2009 ve 14 hodin, a ŽelPage bude u toho.
Zdroj: ŽelPage, Království železnic, Ateliér modely.biz
Uvidim co bude venovano JMK - mohli by tam dat vyhorelej barak u nadrazi...
Na neelektrifikovaných tratích se prohánějí téměř výhradně elektrické stroje. Nádraží na dvoukolejné trati má tři koleje a délku tak na osobáček se třemi vozy. Obrovské depo je uprostřed krajiny, nepatří k žádnému nádraží, dokonce to vypadá, že se tam jezdí tunelem.
Sorry, ale tohle vypadá jako vlakodrom a ne model.
ono by to možná chtělo přečíst článek ještě jednou a pořádně.
14 krajů za 4 roky
Expozice je dvoupatrová. Úvodní prezentační panely se budou nacházet v 1. podzemním podlaží... a dál...
Článek říká, něco o vizitkách 14ti krajů ČR. Omlouvám se, todle zorganizovat není žádná legrace, věcně, natož finančně. Ale při pohledu na fotky vidím výstavní (od slova Show) kolejiště s ryze německymi budovami, dokonce ještě s nápisem "Güterabfertigung". Přijde mi to jako "náklady ušlé příležitosti"? pokud si ovšem milý platící neobjednal vláčkodrom pro široku veřejnost i s možností "odkladiště pro děti", která dána do souvislosti s kolejištěm působí vskutku paradoxně.
Kriticky srovnávám nejen s Wunderlandem, nebo LOXXem v Berlíně, kde byly a jsou vymodelovány vyýseky krajiny a samozřejmě budovy dle skutečnosti (a ten Berlin je stále vylepšován a odpovídá reálu).
A nejhezčí modelové kolejiště jsem viděl vloni v Radebeul-Ost (dle reálu tratě Radebeul-Ost - Radeburg) a taky v Zittau. Na obou je prováděn i posun, nejen jezděni dokola. Doporučuji navštívit. Otevřeno bývá na podzim.
Nové kolejiště jistě rád navštívím. A budu jen rád, když budu moci si opravit názor získaný z fotodokumentace k tomuto článku.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.