Praha — Tématu železničního modelářství se na stránkách našeho magazínu příliš nevěnujeme. To se však brzy změní. ŽelPage se stala jedním z mediálních partnerů projektu, který je unikátní v národním i evropském měřítku. Modelové kolejiště, ba přímo svět, známe například z Hamburku, kde stojí to největší — Miniatur Wunderland. U nás můžeme zmínit brněnský Modelový svět. Tuzemský prim však zanedlouho získá zbrusu nové Království železnic, které od začátku tohoto roku dostává svou základní podobu v prostorách na pražském Andělu. Již 1. července se otevře brána této expozice, a proto nabízíme několik informací z přípravných prací a fakta o tomto zajímavém projektu, jenž se bude nacházet na adrese Stroupežnického 23.
Realita, hra a kouzlo technologií
Království železnic je projektem, který vás od začátku zaujme. Vlastní kolejiště bude mít vše, co si jen můžete přát — široký vozový park drážních vozidel, digitálně řízený provoz; k tomu pohybující se silniční vozidla, respektující dopravní značení ovládané pomocí systému Faller Car System, vtipné motivy ze života, krásnou krajinu, ale třeba i vysílač na Ještědu. Podle plánu provozovatelů má vzniknout úvodní plochao rozloze 115 m2, která bude jakousi technologickou ochutnávkou, na niž následně náváže 900 m2 kolejiště rozděleného do 14 panelů, kdy každý bude reprezentovat jeden z krajů České republiky a jeho drážní i geografické reálie.
Velikost H0 zaručuje dostatečně detailní modely. Některé lokomotivy budou mít zabudovány "on-board" kamery a bude možné sledovat průjezd modelovým světem. V prostorách se díky systému osvětlení bude střídat den a noc. Na to bude reagovat osvětlení ve městech, stanicích i ve vlacích.
Čtrnást krajů za čtyři roky
Expozice je dvoupatrová. Úvodní prezentační panely se budou nacházet v 1. podzemním podlaží a budou zpřístupněny již při otevření. Pokud navštívíte tuto expozici, uvidíte z ochozu 2. podzemní podlaží a zde pracující modeláře, kteří se už nyní chystají na první z 14 panelů, reprezentující Ústecký kraj. V plánu je každý z krajů dokončit a otevřít za čtvrt roku po předcházejícím. A návštěvníci mohou práci modelářů sledovat. Tato expozice by měla respektovat základní rysy české železniční sítě; na každém panelu by se měly nacházet dominanty typické pro každý z krajů. Pro zajištění maximální autentičnosti vozového parku bude zčásti vyráběn na zakázku — po modelových koridorech se bude určitě prohánět i české SuperCity Pendolino!
Panoramatický pohled na prostor, kde se bude nacházet 14 modulů reprezentujících jednotlivé kraje České republiky. První se na podzim 2009 otevře Ústecký kraj.
Království železnic — projekt zábavný i poučný
V rámci Království železnic má vzniknout kompletní zábavní centrum. Ke shlédnutí bude velké a malé kolejiště i expozice plná zajímavých fotografií s drážní tematikou. Součástí velké místnosti bude i stálá naučná výstava z historie drah v českých zemích, která vzniká ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Bude rozdělena do 11 nejvýznamnějších etap. Nejmenší návštěvníky bude možné zanechat v dětském koutku.
Jak probíhaly přípravy
S dovolením tvůrců modelového kolejiště jsme začátkem června nahlédli do prostor Království železnic, abychom se přesvědčili o aktuálním stavu a zdokumentovali jej. Jeden z menších panelů byl již dokončen a probíhalo ladění jízdního řádu — nákladní vlaky vedené lokomotivami řady 372 a 122 v původním zeleném nátěru se žlutým pruhem potkávaly rychlík s „pomalým banánem“ v unifikovaném nátěru s výstražným oranžovým pruhem. Ani ladění grafikonu na modelovém kolejišti není bezproblémové — někdy se vlaky zasekly v nádražích či na širé trati a bylo nutné jízdu přeprogramovat nebo po občasné srážce vlak nakolejit.
S čím se asi v expozici po otevření nesetkáte, je lokomotivní vlak složený ze samých reklamních strojů Rakouských spolkových drah - ten nám byl předveden jedním z místních modelářů. Ty modely patří do jeho soukromé sbírky. V zadní části menší expozice jiný z kolegů pracoval na hrubém tvaru krajiny, která bude pokrytá sněhem. Tomu nasvědčoval již hotový vojenský tábor na okraji tohoto modulu, na který dohlíží vojín Kefalín. Zaujala nás i společenská místnost, kde byl na zdi namalován interiér RegioNovy, sedadla vypadala úplně jako ve vlaku. O to víc nás překvapilo, když na opačné straně zdi byl namalován její exteriér, a to dokonce v nové korporátní identitě Českých drah.
Obchod, eShop, otevíráme za týden
Království železnic nebude jen zábavným projektem, ale také místem sběratelů a modelářů. V přízemí se bude nacházet modelářská prodejna. Na stránkách KŽ naleznete také internetový obchod. Na projektu spolupracuje Michal Dalecký, kterého možná znáte díky serveru modely.biz. Od července jej najdete právě v prodejně na Andělu. Brány modelového světa se otevřu již za týden, ve středu 1. července 2009 ve 14 hodin, a ŽelPage bude u toho.
Zdroj: ŽelPage, Království železnic, Ateliér modely.biz
Na druhou stranu... pokud to vznikne v podobe extra velkeho vlakodromu, porad je to lepsi, nez nic. Urcite to decka nadchne a verim tomu ze vetsina z nas, co se tu dohadujem, se tam stejne driv nebo pozdeji pojede (nebo pujde) podivat.
Pusobi to na me dojmem hluboke rozpracovanosti a umisteni nekterych domku do kolejiste jen pro potreby foceni. Jak si take jinak vysvetlit jezdeni vlaku mezi nedostavenymi useky... proste verim tomu (lepe receno, chci verit), ze zminene fotky nejsou urceny pro posouzeni kvality, ale pro predstavu rozsahlosti kolejiste. A pokud tomu tak je, mame tu samosebou sanci, ze v hotove podobe bude vypadat jinak, snad podstatne modeloveji.
Sam za sebe vidim jako jedno z negativ pouziti malych polomeru oblouku - kolejiste techto rozmeru by se mohlo opravdu drzet reality i v tomto ohledu.
Navic mam dojem, ze cilova skupina celeho projektu je trochu jina, nez tech par tisic modelaru co tu u nas je. A pokud cela tahle vec dokaze aspon trochu zeleznicni modelarstvi zpropagovat, tak jen dobre.
Celkem se těším na ty kraje a především na jihomoravský, olomoucký a moravskoslezský. V jihomoravském k. budou zřejmě dominovat kopce "oblepené" vinohrady, v olomouckém zase pole plné chmelu a v ostravském těžní věže, železárny. Jak se tak dívám ale na fotku těžní věže na tomto kolejišti, pokud to takové bude i na tom moravskoslezském kraji, bylo by to docela slabé. Tady je těžní věž německá (české mají poměrně jinou konstrukci a daleko hezčí (stačí se podívat např. na důl Hlubina v Ostravě nebo důl Michal taktéž v tomto městě). Vím, že zřejmě nikdo v ČR takové věže nevyrábí a sám si je vyrobit není sranda (zkoušel jsem to a moc se mi to nelíbí, i když tvar by to možná trošku mělo), ale aspoň ta cedulka na střeše by tam nemusela být. Opravdu moc hezky nevypadá a je to jak nějaká reklama. Takhle jsem to na skutečných věžích v česku neviděl. Pro inspiraci pro tvorbu moravskoslezkého kraje bych tedy doporučoval si projít fotogalerie např. areálu dolu Staříč či ČSA. Když se tak zamyslím, taková v modelové noci nasvícená skipová a ocelová těžní věž, nahoře ještě zakončená výstražným červeným světýlkem a třeba nahoře na skipu svítícím nápisem názvu dolu by vypadalo opravdu dobře a realisticky. U takového areálu ale nestačí jen těžní věž s budovou a dvě koleje jako tady. Takové doly obsahují administrační budovy, min. 2 věže (!) (vztažná/výdušná), přepravní pásy na uhlí, koksovny, pradla a množství kolejí s odstavenými OKD vozy!
Vím, že by to stálo všechno nehorázné prahy, ale model podle předlohy nebo aspoň podle nějakých pravidel je určitě lepší a hlavně to v tom má nějaký systém! Navíc např. u těch železáren ta patina je potřebná. Kdyby to bylo všechno jako nové, krásně čisté, nevypadalo by to už vůbec realisticky a nemělo by to vůbec tu atmosféru, tu historii. Když se díváte na třeba třinecké železárny, určitě tam jen tak nenajdete místečko čisté jako bílé prostěradlo.
To jen ode mě pro inspiraci a berte to prosím jen jako radu.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.