..: Náhledněte, jak vzniká největší modelové kolejiště v ČR :..

Reklamní tauři v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Praha — Tématu železničního modelářství se na stránkách našeho magazínu příliš nevěnujeme. To se však brzy změní. ŽelPage se stala jedním z mediálních partnerů projektu, který je unikátní v národním i evropském měřítku. Modelové kolejiště, ba přímo svět, známe například z Hamburku, kde stojí to největší — Miniatur Wunderland. U nás můžeme zmínit brněnský Modelový svět. Tuzemský prim však zanedlouho získá zbrusu nové Království železnic, které od začátku tohoto roku dostává svou základní podobu v prostorách na pražském Andělu. Již 1. července se otevře brána této expozice, a proto nabízíme několik informací z přípravných prací a fakta o tomto zajímavém projektu, jenž se bude nacházet na adrese Stroupežnického 23.

Realita, hra a kouzlo technologií

Království železnic je projektem, který vás od začátku zaujme. Vlastní kolejiště bude mít vše, co si jen můžete přát — široký vozový park drážních vozidel, digitálně řízený provoz; k tomu pohybující se silniční vozidla, respektující dopravní značení ovládané pomocí systému Faller Car System, vtipné motivy ze života, krásnou krajinu, ale třeba i vysílač na Ještědu. Podle plánu provozovatelů má vzniknout úvodní plochao rozloze 115 m2, která bude jakousi technologickou ochutnávkou, na niž následně náváže 900 m2 kolejiště rozděleného do 14 panelů, kdy každý bude reprezentovat jeden z krajů České republiky a jeho drážní i geografické reálie.

Havárie na silnici - Království železnic, foto: Josef Petrák Benzinová pumpa - Království železnic, foto: Josef Petrák Hasičská zbrojnice - Království železnic, foto: Josef Petrák

Velikost H0 zaručuje dostatečně detailní modely. Některé lokomotivy budou mít zabudovány "on-board" kamery a bude možné sledovat průjezd modelovým světem. V prostorách se díky systému osvětlení bude střídat den a noc. Na to bude reagovat osvětlení ve městech, stanicích i ve vlacích.

Čtrnást krajů za čtyři roky

Expozice je dvoupatrová. Úvodní prezentační panely se budou nacházet v 1. podzemním podlaží a budou zpřístupněny již při otevření. Pokud navštívíte tuto expozici, uvidíte z ochozu 2. podzemní podlaží a zde pracující modeláře, kteří se už nyní chystají na první z 14 panelů, reprezentující Ústecký kraj. V plánu je každý z krajů dokončit a otevřít za čtvrt roku po předcházejícím. A návštěvníci mohou práci modelářů sledovat. Tato expozice by měla respektovat základní rysy české železniční sítě; na každém panelu by se měly nacházet dominanty typické pro každý z krajů. Pro zajištění maximální autentičnosti vozového parku bude zčásti vyráběn na zakázku — po modelových koridorech se bude určitě prohánět i české SuperCity Pendolino!

Celkový pohled na Království železnic (5.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (4.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (3.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (2.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (1.), foto: Josef Petrák
Panoramatický pohled na prostor, kde se bude nacházet 14 modulů reprezentujících jednotlivé kraje České republiky. První se na podzim 2009 otevře Ústecký kraj.
Model hradu - Království železnic, foto: Josef Petrák Manipulační vlak - Království železnic, foto: Josef Petrák Demolice domu - Království železnic, foto: Josef Petrák Nákladní vlak Viamont - Království železnic, foto: Josef Petrák V noci - Království železnic, foto: Josef Petrák Skladiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Podhradí - Království železnic, foto: Josef Petrák Kostelík - Království železnic, foto: Josef Petrák Park a depo - Království železnic, foto: Josef Petrák Podjezd trati - Království železnic, foto: Josef Petrák Skatepark - Království železnic, foto: Josef Petrák Řez lokomotivou v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Taurus A1 v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Taurus Rotes Kreuz, EUROmotion, Österreich a Schweiz v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Město - Království železnic, foto: Josef Petrák Nákladní vlak Viamont v nádraží - Království železnic, foto: Josef Petrák Křížení tratí - Království železnic, foto: Josef Petrák Potkání vlaků - Království železnic, foto: Josef Petrák Depo a rotunda - Království železnic, foto: Josef Petrák Město a nádraží - Království železnic, foto: Josef Petrák Pouliční graffiti - Království železnic, foto: Josef Petrák Zastávka autobusu - Království železnic, foto: Josef Petrák Město - Království železnic, foto: Josef Petrák Krajina - Království železnic, foto: Josef Petrák Rozestavěný dům - Království železnic, foto: Josef Petrák Rozestavěná silnice - Království železnic, foto: Josef Petrák Město a krajina - Království železnic, foto: Josef Petrák Historický rychlík Saxonia - Království železnic, foto: Josef Petrák

Království železnic — projekt zábavný i poučný

V rámci Království železnic má vzniknout kompletní zábavní centrum. Ke shlédnutí bude velké a malé kolejiště i expozice plná zajímavých fotografií s drážní tematikou. Součástí velké místnosti bude i stálá naučná výstava z historie drah v českých zemích, která vzniká ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Bude rozdělena do 11 nejvýznamnějších etap. Nejmenší návštěvníky bude možné zanechat v dětském koutku.

Jak probíhaly přípravy

S dovolením tvůrců modelového kolejiště jsme začátkem června nahlédli do prostor Království železnic, abychom se přesvědčili o aktuálním stavu a zdokumentovali jej. Jeden z menších panelů byl již dokončen a probíhalo ladění jízdního řádu — nákladní vlaky vedené lokomotivami řady 372 a 122 v původním zeleném nátěru se žlutým pruhem potkávaly rychlík s „pomalým banánem“ v unifikovaném nátěru s výstražným oranžovým pruhem. Ani ladění grafikonu na modelovém kolejišti není bezproblémové — někdy se vlaky zasekly v nádražích či na širé trati a bylo nutné jízdu přeprogramovat nebo po občasné srážce vlak nakolejit.

Počítač pro řízení provozu vlaků - Království železnic, foto: Josef Petrák Malba společenské místnosti - Království železnic, foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (6.), foto: Josef Petrák

Lokomotivní vlak z reklamních taurů - Království železnic, foto: Josef Petrák S čím se asi v expozici po otevření nesetkáte, je lokomotivní vlak složený ze samých reklamních strojů Rakouských spolkových drah - ten nám byl předveden jedním z místních modelářů. Ty modely patří do jeho soukromé sbírky. V zadní části menší expozice jiný z kolegů pracoval na hrubém tvaru krajiny, která bude pokrytá sněhem. Tomu nasvědčoval již hotový vojenský tábor na okraji tohoto modulu, na který dohlíží vojín Kefalín. Zaujala nás i společenská místnost, kde byl na zdi namalován interiér RegioNovy, sedadla vypadala úplně jako ve vlaku. O to víc nás překvapilo, když na opačné straně zdi byl namalován její exteriér, a to dokonce v nové korporátní identitě Českých drah.

Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák

Obchod, eShop, otevíráme za týden

Království železnic nebude jen zábavným projektem, ale také místem sběratelů a modelářů. V přízemí se bude nacházet modelářská prodejna. Na stránkách KŽ naleznete také internetový obchod. Na projektu spolupracuje Michal Dalecký, kterého možná znáte díky serveru modely.biz. Od července jej najdete právě v prodejně na Andělu. Brány modelového světa se otevřu již za týden, ve středu 1. července 2009 ve 14 hodin, a ŽelPage bude u toho.

Zdroj: ŽelPage, Království železnic, Ateliér modely.biz


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.6.2009 (9:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže Modelová železnice

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
24.06.2009 (21:47)  
hyvrysák) Díky, dobře řečeno. Mě napadá ještě jedna rada. Zkuste do KŽ napsat, jestli nehledají právě vaši radu či zkušenosti. Ti, co kolejiště staví, nejsou žádní tatrmani, ale stejní modeláři jako vy.
24.06.2009 (21:27)  
ad většina: pánové kritici, jeďte se podívat do Brna,je tam prakticky pořád narváno. A věřte, dětem je skutečně jedno,jaké vlaky se na kolejišti prohání a jaké tam jsou domečky. Mám čtyřletého syna a přestože to máme do Brna cca 150 km, jsme tam každou chvíli. Syn je unešen. A konec konců, i německé ICE je pro něj( nejen pro něj)Pendolino:-)A že se nelíbí profesionálním modelářům?Mám jednoduchou radu - nejezděte tam! Já naopak již nikdy nepojedu do Přerova, kde mají sice velice dobře vyvedené kolejiště, ale organizace výstavy snese tak maximálně balkánské měřítko..
registrovaný užívateľ Sim 
24.06.2009 (17:29)  
V prvni chvili jsem zajasal - po precteni uvodniku. Pri dalsim procitani jsem si rikal, ze to je hodne ambiciozni projekt a ze jsem na to zvedavej. No a pak si prohlednu fotky a pocity z toho mam rozporuplne.

Na druhou stranu... pokud to vznikne v podobe extra velkeho vlakodromu, porad je to lepsi, nez nic. Urcite to decka nadchne a verim tomu ze vetsina z nas, co se tu dohadujem, se tam stejne driv nebo pozdeji pojede (nebo pujde) podivat.

Pusobi to na me dojmem hluboke rozpracovanosti a umisteni nekterych domku do kolejiste jen pro potreby foceni. Jak si take jinak vysvetlit jezdeni vlaku mezi nedostavenymi useky... proste verim tomu (lepe receno, chci verit), ze zminene fotky nejsou urceny pro posouzeni kvality, ale pro predstavu rozsahlosti kolejiste. A pokud tomu tak je, mame tu samosebou sanci, ze v hotove podobe bude vypadat jinak, snad podstatne modeloveji.

Sam za sebe vidim jako jedno z negativ pouziti malych polomeru oblouku - kolejiste techto rozmeru by se mohlo opravdu drzet reality i v tomto ohledu.
24.06.2009 (16:43)  
Je jasne, ze takovy projekt neni urcen fandum zleznice, ale siroke verejnosti. Ovsem i siroka verejnost rozezna cesky vlak od nemeckeho a rovnez nemeckou architekturu od ceske. Pritom jak ukaze mnoho modelaru, velka cast nemeckych staveb lze pocestit. Nektere lze pouzit rovnou a kdyz se to doplni par original stavbami, tak by to mohl CR alespon pripominat. No uvidime jak bude vypadat prvni kraj, pokud to bude lepsi nez soucasna ukazka, tak to bude super.
registrovaný užívateľ TTtrain  mail  
24.06.2009 (16:38)  
Pánové, nekritizujme, smiřme se s tím, že se jedná o atrakci pro děti a těm je skutečně jedno, jestli je vše podle českých předloh. Modelář se pousměje a myslí si svoje. Bude to zřejmě stejná atrakce, jako ta "věc" v Brně. Na druhou stranu je to pořád lepší, než když dítě sedí doma a čumí do kompu.
registrovaný užívateľ JBr 
24.06.2009 (16:20)  
Netroufam si soudit budouci ceske kolejiste podle tohohle, ktere je evidentne jen jakousi ukazkou pouzitelne technologie. Plac z nekterych predchozich prispevku bych si schoval az na podzim, kdy se otevre prvni ceska cast. A kdo vi, treba budou vsichni prekvapeni.

Navic mam dojem, ze cilova skupina celeho projektu je trochu jina, nez tech par tisic modelaru co tu u nas je. A pokud cela tahle vec dokaze aspon trochu zeleznicni modelarstvi zpropagovat, tak jen dobre.
24.06.2009 (16:10)  
Je neskutečně náročné udělat opravdu české kolejiště. Odpovídající výrobky se tady nikdy nevyráběly, všechno byl vždy kompromis, třeba návěstidla. Vždy bylo tradicí používat modely NDR, občas nějaký ten český. Pokud se tady vyráběl nějaký model kusově na zakázku tak měl poháněnou 1 nápravu motorem z vysloužilé CD mechaniky a jízdní vlastnosti tomu odpovídaly. Takže místo remcání nezbyde než vyhrnout rukávy, dostavit se na Smíchov a pokusit se zabránit nejhoršímu, než tam vznikne vlakodrom, nad kterým budou babičky s vnoučky radostně hýkat, ale kdo o železnici něco ví, tomu se bude hnusit. Já pamatuju výstavu v Karlíně v roce 1970, jezdily tom německé modely, mezi nimi T 211 ale kolejiště alespoň částečně připomínalo železniční provoz a ne vlakodrom. Taky byla v Karlíně T 478.1 snad 1:4, nevíte někdo, kde skončila?
registrovaný užívateľ Přema 
24.06.2009 (15:53)  
Deadeye: Myslel jsem to spíš na přerovsku. Jasně, že vinic je zřejmě víc, ale i tak. Řepka je sice téměř všude, ale i tak je to nápad. Může jí být na každém kraji trochu.
24.06.2009 (15:48)  
to Prema: No u nas v okoli Olomouce tech chmelnic zas tak moc neni, rozhodne podstatne mene, nez na jihu vinic. Spis bych to v soucasnosti videl tak na repku:)
registrovaný užívateľ Přema 
24.06.2009 (15:44)  
Škoda, že budovy a krajiny nejsou patinované. Celkový dojem by možná pak byl lepší. Jinak ale pěkná práce.
Celkem se těším na ty kraje a především na jihomoravský, olomoucký a moravskoslezský. V jihomoravském k. budou zřejmě dominovat kopce "oblepené" vinohrady, v olomouckém zase pole plné chmelu a v ostravském těžní věže, železárny. Jak se tak dívám ale na fotku těžní věže na tomto kolejišti, pokud to takové bude i na tom moravskoslezském kraji, bylo by to docela slabé. Tady je těžní věž německá (české mají poměrně jinou konstrukci a daleko hezčí (stačí se podívat např. na důl Hlubina v Ostravě nebo důl Michal taktéž v tomto městě). Vím, že zřejmě nikdo v ČR takové věže nevyrábí a sám si je vyrobit není sranda (zkoušel jsem to a moc se mi to nelíbí, i když tvar by to možná trošku mělo), ale aspoň ta cedulka na střeše by tam nemusela být. Opravdu moc hezky nevypadá a je to jak nějaká reklama. Takhle jsem to na skutečných věžích v česku neviděl. Pro inspiraci pro tvorbu moravskoslezkého kraje bych tedy doporučoval si projít fotogalerie např. areálu dolu Staříč či ČSA. Když se tak zamyslím, taková v modelové noci nasvícená skipová a ocelová těžní věž, nahoře ještě zakončená výstražným červeným světýlkem a třeba nahoře na skipu svítícím nápisem názvu dolu by vypadalo opravdu dobře a realisticky. U takového areálu ale nestačí jen těžní věž s budovou a dvě koleje jako tady. Takové doly obsahují administrační budovy, min. 2 věže (!) (vztažná/výdušná), přepravní pásy na uhlí, koksovny, pradla a množství kolejí s odstavenými OKD vozy!
Vím, že by to stálo všechno nehorázné prahy, ale model podle předlohy nebo aspoň podle nějakých pravidel je určitě lepší a hlavně to v tom má nějaký systém! Navíc např. u těch železáren ta patina je potřebná. Kdyby to bylo všechno jako nové, krásně čisté, nevypadalo by to už vůbec realisticky a nemělo by to vůbec tu atmosféru, tu historii. Když se díváte na třeba třinecké železárny, určitě tam jen tak nenajdete místečko čisté jako bílé prostěradlo.
To jen ode mě pro inspiraci a berte to prosím jen jako radu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko