..: Monorail nejen ve století páry :..

The Lartigue Monorail system, foto: Oliver Wald Článek o Las Vegas a (mimo jiné) o jeho monorailu podnítil krátký pohled do historie, protože „co je to za mašinku, když nemá komínek“. Obsáhlý přehled o historii i současnosti různých systémů monorailů naleznete v souhrnném pojednání na Wikipedii. Avšak monorail má historii dlouhou skoro jako železnice sama. Přitom ne vždy muselo jít o dráhu visutou, mimoúrovňově pozemní komunikace křížící. Některá starší a pozoruhodná řešení si pojďme krátce připomenout.

První návrh ruského inženýra Ivana Elmanova je datován rokem 1820. O rok mladší je realizace dle anglického inženýra Henryho Robinsona Palmera, visutá jednokolejnicová zavěšená dráha dopravovující kamenivo z lomu k říčnímu přístavu.

Parní pohon uplatnil u svého řešení francouzský inženýr Charles Lartigue. Jeho vozidla i lokomotivy sedí „obkročmo“ na nepříliš visuté konstrukci pro jedinou kolejnici. Tímto systémem bylo vybudováno 90 km tratí v Alžíru počínaje rokem 1881 (animální pohon – nákladní doprava), kde byl zájem zvednout pojížděnou kolejnici nad písečný terén. Ve Francii vznikla roku 1895 17 km dlouhá trať Feurs – Panissières, v départementu Loire. Nejvýznamnější projekt byl vybudován v Irsku. Dráha „Listowel and Ballybunion Railway“ byla provozována v letech 1888 až 1924. Roku 2003 bylo obnoveno v oblasti města Listowel asi 1000 metrů trati a postaveny repliky vozidel dle původních vzorů; lokomotiva však má zabudovaný dieselový pohon.

Lartigue monorail in France. The Feurs-Panissières Line. The cheap seats are on top of the carriages., foto: neznámý Lartigue Eisenbahn, Schnittbild, foto: neznámý Photo taken at the tiny Lisselton Station, Co. Kerry., foto: National Library of Ireland on The Commons Lartigue Monorail, foto: T. Moore

Pozoruhodný „úsporný“ systém britského inženýra W. J. Ewinga. Hnacím vozidlem byla parní lokomotiva 0-3-0 (britské značení) vyrobená v Berlíně firmou Orenstein a Koppel v počtu 4 ks. Po jediné klasicky uložené kolejnici pojížděla dvě kola železniční a excentricky byla vozidla vybalancována kolem pojíždějícím vozovku podél koleje. Vozidla tedy byla uložena tříbodově. Trať Patiala State Monorail Trainways (PSMT) byla realizována a provozována v provincii Pundžab v letech 1907 až 1927. Možná pro svou neobvyklost se část tratě, vagon a lokomotiva dochovaly, údajně v provozuschopném stavu, v Indickém národním železničním muzeu v Novém Dillí.

Delhi Railway Museum. The Monorail steam train in operation. 17th February 2005, foto: A. M. Hurrell Monorail steam train at National Rail Museum, New Delhi., foto: Carlton Browne Patiala State Monorail System, foto: Pravin Jha

Jednokolejnicová dráha Brennanova (irsko-australský, tedy britský inženýr Louis Brennan), vyvinutá v letech 1907 až 1910, byla následně realizována ve funkčním modelu. Vozidla se pohybovala po jediné klasicky uložené kolejnici a byla stabilizována dvěma setrvačníky. Motor měla již spalovací (s přenosem výkonu elektrickým). Vylepšená varianta navržená německým inženýrem Augustem Scherlem má pohon pouze elektrický a uvažována byla jako rychlodráha, navrhovaná ku „zlepšení osobní dopravy“.

Brennan's gyroscopic monorail, foto: Bain News Service Einschienenbahn von Brennan und Scherl, foto: neznámý

Do 20. století hrdě roku 1901 vstoupila dodnes úspěšně provozovaná visutá (závěsná) dráha v německém Wuppertalu.


Mnoho bychom mohli o monorailech ještě napsat, proto zájemce o širší záběr a více detailů odkazujeme na odkazy v textu. Jen heslem bych chtěl vzpomenout nerealizovaný projekt Alweg z konce šedesátých let na Slovensku v Tatrách (lyžařské mistrovství) a nastínit, že v dolech (hlubina) se závěsné dráhy výrazně častěji prosazují oproti klasickým kolejnicím na zemi.


stoupa Poslat mail autorovi | 7.7.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Vozidla

Další z regionu Svět


registrovaný uživatel isidor 
10.07.2013 (7:57)  
Taky některé tyto šotohračky končí po zásluze - v kovošrotu...
http://www.humantransit.org/2013/06/end-of-the-line-for-sydneys-transit-toy.html
registrovaný uživatel tarten 
08.07.2013 (19:12)  
Supr článek! :-)
08.07.2013 (9:22)  
V blízké budoucnosti bude možné přestupovat tak z taxíku na autobus nebo naopak. Ti méně majetní se budou přesunovat na kole řádně osvětleni v noční době, protože v denní době je to o život.

Jednokolejnicové dráhy-muselo by se spočítat kolik kW na tunokilometr se spotřebuje, podle mně zvítězí klasické dvoukolejnicové uspořádání.
07.07.2013 (21:00)  
774: Ta knížka se jmenovala Nekonvenční dráhy, napsal ji Jan Tůma a vyšla v NADASu. Všechny tyhle výmysly v ní byly popsány. Nezapomenu také na reportáž z francouzského rychlostního rekordu.
07.07.2013 (19:10)  
774: a přestup z maglevu na monorail se měl odehrát v nějakém megauzlu typu Dačíce, že? :-D (A asi jste se vůbec nedivil, jak je možné myslet na monorali, když jezdíte ve špinavých a věčně zpožděných vlacích po tratích z 19. století, že?)

Ale nevěšte hlavu, budoucnost stále existuje: Škodovácký stroj se chystá trumfnout Taurus a jakýsi spolek nadšenců plánuje VRT přes Vysočinu. Uvažuje se o dostavbě BAMu a ve Středočeském kraji se zavede logicky fungující IDS... To by asi tak mohlo v rámci sci-fi okénka stačit... :)))
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.07.2013 (18:08)  
Vlad: hm, s povídáním nevím, nic moc o tom nevím a nejsem si jistý, jestli najdu informace v jiném jazyce než korejštině... Ale až to budu stříhat, tak o tom zkusím něco najít, a budu-li úspěšný, tak se určitě ozvu :-)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.07.2013 (15:35)  
Veselý monorail vede na Hallasan na Jeju v Jižní Koreji. Bohužel video jsem ještě nesestříhal, takže bude muset případným zájemcům posloužit strejda Gogol.
registrovaný uživatel Medvěd  mail  
07.07.2013 (14:47)  
Co se týče závěsných drah, tak nejenom v dolech - také na Maginotově lini, kdy se z pevnostní železnice překládalo právě na závěsný minimonorail. Pěkný jsem viděl v tvrzi Schoenenbourg.
registrovaný uživatel 774 
07.07.2013 (13:23)  
Pěkné pro každého, kdo miluje steampunk. Pamatuji na jednu knihu, kde byly tyto všechny alternativní druhy železnice popsány a jako malej jsem snil o tom, jak za třicet let budu jezdit do práce maglevem s přestupem na městskej monorail. Bohužel, v tej době ještě budoucnost existovala.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko