..: Monografie stanic: Zastávky na trati 322 :..

Ilustrační obrázekFrýdek-Místek, Český Těšín - Nejkratší železniční spojnicí Frýdku-Místku s Českým Těšínem je trať 322. Vede malebnou podbeskydskou krajinou podél řek Ropičanka, Stonávka a Morávka. Ve většině ze sedmi stanic a zastávek (vyjma konečných, které v článku nezmiňuji), jsou zrušeny výdejny jízdenek - ty jsou prodávány ve vlaku. Koleje vedou skrz i okolo městeček a vesnic, jejichž památky, stejně jako atraktivní okolí, jsou jako stvořené k výletům - na své si zde tak přijdou nejen fotografové železnice. Vezměme to tedy popořadě tak, jak stanice následují po výjezdu z Frýdku-Místku.

Dobrá u Frýdku-Místku

Obec Dobrá u Frýdku-Místku má asi 3000 obyvatel a leží na řece Morávce. I když je toto městečko malé, je krásné a výtečně se tu v okolí fotí. Stanice je umístěna přibližně ve středu obce. Její budova je téměř totožná s tou v Hnojníku, o němž píši o několik odstavců níž. Obě jsou patrové se sedlovou střechou a obě prošly nedávnou rekonstrukcí. Při ní obdržely nová okna, cihlovou fasádu a byly nově vymalovány čekárny - s možností zakoupení jízdenky. Bezbariérový je jak přístup do budovy, tak na nástupiště. V obvodu stanice se nalézá 5 kolejí, a odbočka na vlečku nošovického pivovaru Radegast. Výhybky jsou obsluhovány většinou dálkově. Kromě staniční budovy zde najdeme také překladiště. Dobrou projíždí každoročně také zvláštní parní vlaky při příležitosti "Dne Radegastu".

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Dobratice pod Prašivou

Dobratice mají asi 1000 obyvatel a rozkládají se pod kopcem Prašivá. K vlaku to mají místní obyvatelé asi 10 až 15 minut pěší chůze. Samotná jednokolejná zastávka Dobratice, nacházející se na 121.3 kilometru, má nekryté nástupiště vysypané kamínky, jehož hranu tvoří betonové bloky. Cestujícím jako přístřešek slouží malá neuzavřená čekárna, nacházející se v přízemní staniční budově se sedlovou střechou. Za dnes již rozbitým oknem seděla donedávna osoba prodávající jízdenky, nyní se musí kupovat u průvodčího ve vlaku. Vedle objektu stojí "úschovna jízdních kol" - částečně krytý stojan na kola. Budova postupně chátrá a je častým terčem vandalů. Protihlukovou stěnou je oddělena cca 50 metrů vzdálená rychlostní silnice R48, směřující až do polských Katowic.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Horní Tošanovice

Se svými 470 obyvateli jsou Horní Tošanovice nejmenší samostatnou obcí, napojených tratí 322. Stejnojmenná jednokolejná zastávka, rozkládající se na 124. kilometru, disponuje betonovým nástupištěm a dřevěnou budkou coby čekárnou-úkrytem před rozmary počasí. Jízdenky se zde neprodávají a se zdá, neprodávaly se zde ani v uplynulých letech. Asi 100 metrů od zastávky vede rychlostní silnice R48. Obyvatelé zdejší obce to mají k vlaku asi 10 až 15 minut pěší chůze.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Hnojník

Na řece Stonávce leží domov téměř půl druhého tisíce Slezanů - Hnojník. Ve městě se nachází dvě základní školy, a sice česká a polská. Podobnost patrové staniční budovy s tou, která je k vidění v Dobré u F-M, jsem popsal výše. I zde najdeme čekárnu a výdejnu jízdenek. Jako jedna z mála stanic trati 322 disponuje výpravčím. S Dobrou je shodný i počet kolejí a odbočka na vlečku, stejně jako dálkové ovládání většiny výhybek. V blízkosti stanice najdeme výkupnu železného šrotu, stavebniny, hotel s restaurací, samoobsluhu a trafiku. Stanice je bezbariérová včetně nástupišť a je umístěná přibližně ve středu obce, do centra je to však cca 15 minut chůze.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Střítež u Českého Těšína

Obec Střítež s 990 obyvateli leží v malebné podbeskydské krajině na říčce Ropičance, přítoku řeky Olše. Zastávka je jednokolejná, umístěná v mírném oblouku na 129. kilometru. Staniční budova je přízemní se sedlovou střechou a červenou fasádou. Nachází se v ní čekárna, prodejna jízdenek a donedávna zde byl i obchod, nyní již zrušený. Podle neoficiálních informací by se měla staniční budova kvůli elektrifikaci tratě 322 bourat. Zastávka se nachází v centru města, poblíž je škola, dětský lékař, zubní ordinace, zastávka ČSAD, večerka a kostel.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ropice zálesí

Ropice-Zálesí jsou správně periferií Ropice, územně však téměř rovným dílem náleží i ke Stříteži. Zastávka je jednokolejná s malou čekárnou. Původně zde byly dva menší objekty - dřevěná čekárna, která je již zbourána a cihlová přízemní budova, ve které se prodávaly jízdenky. Tato budova je již přestavěna na čekárnu. Nástupiště je vysypáno kamínky. Rodinný domek, který leží naproti zastávky, obýval v minulosti traťmistr. Do nejbližšího potravinového obchodu, hospody, kostela, zubní ordinace a lékaře je to asi 20 až 30 minut chůze.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ropice

Dřívější staniční budova je patrová se sedlovou střechou a červenou fasádou, ve které byla čekárna a prodejna jízdenek. Ta se však proměnila v rodinný domek, a cestující tak musí vzít za vděk pouze prosklenou čekárnou. Ve stanici se dříve nacházelo 5 nebo 6 kolejí, z nichž některé vedly k dnes už nepoužívanému skladišti - v současnosti je zde kolej pouze jedna. Ač má 3 železniční zastávky - Ropici, Ropici-Zálesí a Ropici-Zastávku (trať č. 320) - je Ropice se svými 1390 obyvateli menší obcí. Ze stanice Ropice je to do centra asi 10 minut chůze.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Provoz

V minulosti zde jezdily například parní lokomotivy řady 434.2, motorové vozy M 262.0 a M 131.1 nebo i dieslové lokomotivy řady 751. Dnes jsou na osobní vlaky nasazovány motorové vozy řady 810 s přípojnými vozy 010 Btax a 012 BDtax, které se křižují ve stanici Hnojník. Manipulační vlaky táhne většinou motorová lokomotiva řady 742. Tyto vlaky zajíždí do Hnojníku, ale občas také do Dobré u Frýdku-Místku, kde vozí sladový ječmen do nošovického pivovaru Radegast. Ještě nedávno vozily vlaky z pivovaru i hotové pivo, nyní se toto děje po silnici. Současný kolejový svršek pochází z 80. let minulého století. Okolí tratě jezdí jednou za čas posekat traťová údržba s MUV 69. Kvůli korejské automobilce Hyundai Motors, povozující svou továrnu v Nošovicích, bude trať 322 elektrifikována v celé své délce. Kvůli následnému nárůstu provozu (až 97 vlaků denně) se počítá s instalací protihlukových stěn. Po elektrifikaci by se zde mohly objevit moderní dvoupatrové elektrické jednotky řady 471, známé také pod jménem "City Elefant" nebo připravované elektrické dvouvozové jednopodlažní soupravy. Celá modernizace se ale prý podle neoficiálních informací odložila o 3 roky.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Použité fotografie: Přema


Přema | 30.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
30.11.2008 (12:50)  
Přemo, zasloužíš si pochvalu. Velkou pochvalu!
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
30.11.2008 (12:44)  
Hodně dobrá práce. Je mi až stydno, že i když tu trať mám téměř za humny, tak ji vůbec neznám. Hezky jsi ji popsal. Musím se na ni někdy podívat, ještě než ji "zmodernizují"
30.11.2008 (12:28)  
Dobrá práce Přemo!
30.11.2008 (10:03)  
Já bydlím v Dobré u F-M a článek o rodné trati mě zaujal a velmi se mi líbí - superně zpracované. Jen mě naštvala poslední věta (doufám, že to není pravda), že stavba eletrikikace se odkládá o 3 roky! Je to pravda? Neví někdo kdy se má začít?
registrovaný uživatel karel.f  mail  
30.11.2008 (9:31)  
Pěkný článek o celkem dost vytížené trati. Jen škoda že je zde k vidění jen souprava skleníku 810. Snad v budoucnosti se to zpestří. Nebo že by někdo měl stále zájem o odkoupení?
30.11.2008 (8:59)  
stanice Hnojník dostala jako druhá v republice na začátku osmdesátých let jako druhá v republice stavědlo typu TEST , zatím bez kolejových obvodů
registrovaný uživatel mark 
30.11.2008 (8:57)  
Zdravím Všechny.
Hezký článek o mé domovské trati a ještě mé malé doplnění k větě:Za dnes již rozbitým oknem seděla donedávna osoba prodávající jízdenky-moje babička:-d
registrovaný uživatel MOs 
30.11.2008 (8:35)  
Trat 322
Hezky clanek o trati,zaujal me.Trat podle fotek musi byt na projizdeni vlakem moc pekna ale mam to hodne daleko tak sem rad se mohu aspon podivat na fotky trate a jeste jsou fotky na strance zelpage u trate 322.Autorovi davam znamku hodnoceni za clanek a fotky 5.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko