Všestary - obec rozprostírající se přibližně šest kilometrů severozápadně od Hradce Králové se skládá celkem z šesti místních částí: Bříza, Chlum, Lípa, Rosnice, Rozběřice a Všestary. Každá z místních částí je znázorněna i na obecním znaku obce a to dělovými koulemi. Dělové koule mají připomínat válečné události z roku 1866 (Prusko-rakouská válka), které se v blízkosti obce odehrály. V současné době žije na území obce přibližně 1 600 stálých obyvatel. Všestary jsou zřizovatelem základní devítileté školy, jejíž součástí jsou i dvě mateřské školky. Na území obce nenajdeme žádné větší průmyslové podniky, pouze zemědělské družstvo. Za zmínku jistě stojí, že v této obci sídlí celkem známá prodejna modelové železnice. Převážná většina obyvatel této destinace za prací dojíždí do nedalekého Hradce Králové. Obyvatelům se nabízí možnost spojení s okolními obcemi veřejnou dopravou. Využít mohou dopravu autobusovou a železniční.
Historie a současnost
Železniční stanicí Všestary prochází trať 041 (Hradec Králové - Turnov). Výstavba celé trati byla realizována ve třech časových etapách. První etapou výstavby byl úsek z Ostroměře do Jičína (1871). Původním vlastníkem tohoto úseku byla Rakouská severozápadní dráha. Druhým zprovozněným úsekem byl úsek Hradec Králové - Ostroměř (1881), jejímž investorem byla společnost Böhmische Commerzialbahnen. Právě do tohoto úseku trati náleží i železniční stanice Všestary. Poslední část celé trati, tak jak ji známe z dnešní podoby, byla postavena v roce 1903. Jednalo se o úsek Jičín - Turnov. Provozovatelem tohoto úseku byly Rakouské státní dráhy, vlastníkem Státem garantovaná místní dráha. K okamžitému propojení jednotlivých částí trati nedošlo, stalo se tomu až v roce 1927. Od tohoto roku byl vlastníkem i provozovatelem všech úseků trati stát - ČSD.
Stanice má celkem tři koleje doplněné vlečkou a leží v přímém úseku trati. Dvě koleje slouží jako dopravní a jedna jako manipulační. Na hradeckém zhlaví vychází z manipulační koleje vlečka ke zdejší transofrmátorové stanici. V opačném směru, na hněvčevesském záhlaví, je železniční přejezd přes místní komunikaci. K nástupu a výstupu z vlaků slouží cestujícím betonové a sypané nástupiště. Zabezpečení stanice je relévové bez kolejových obvodů. Přestavování vyhybek je realizováno elektromagneticky a je vytvořena závislost návěstí dle výměn. Ruční přestavování vyhybky je u manipulační koleje a vyhybky k vlečce. Stanice je osazena světelnými vjezdovými návěstidly s rychlostní signalizací. Odjezdová návěstidla jsou rovněž světelná, u koleje č. 3 trpasličí. Traťové zabezpečení ve směru na Hněvčeves i ve směru na Hradec Králové je ve formě relévového poloautobloku bez kontroly volnosti tratě. Budovu stanice tvoří nízkopodlažní stavba obdelníkového půdorysu se sedlovou střechou. Vlevo je navazující přístavek čekárny pro cestující, nutno poznamenat, že nikterak útulný. Ve stanici můžeme nalézt dopravní kancelář a výdejnu jízdenek. Dále je cestujícím k dispozici WC - mobilní buňka.
Provoz ve stanici
Ze stanice nejsou vypravovány ani v ní nekončí svou jízdu žádné vlaky. Jedinou kategorií vlaků, které zde můžete spatřit jsou vlaky osobní. Cestujícím se nabízí spojení ve směru na Hradec Králové a ve směru Jičín. Osobní vlaky tu ve všední dny zastavují v hodinových intervalech. O víkendech a o svátcích jsou intervaly odjezdů/příjezdů vlaků delší, zhruba dvouhodinové. Nákladní vlaky jsou spíše ojedinělé, nicméně je možné občas některý v prostoru stanice spatřit.
Zdroj: OÚ Všestary, Vlakregion Jičín, plánek stanice: Petr Voltr
1 2 | Zpráv na stránku: |
A co se očekává? Nemáš nějaké podrobnosti?
Záhlaví je to, co popsal knapik, zatímco část stanice s výhybkami se nazývá zhlaví. V článku má být u zmínky o manipulační koleji napsáno zhlaví, u přejezdu je záhlaví dobře.
Junkers: Hořice nám zkrouhli (mrzáci) a letos je tu očekávána velká rekonstrukce. Jinak ostatně ona se ta trať mění ze dne na den celá ..
Záhlaví je od poslední výměny k vjezdovýmu klacku.. pokud ne znalejší opraví..
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.