..: Monografie stanic: Všestary :..

Všestary, foto: flegisVšestary - obec rozprostírající se přibližně šest kilometrů severozápadně od Hradce Králové se skládá celkem z šesti místních částí: Bříza, Chlum, Lípa, Rosnice, Rozběřice a Všestary. Každá z místních částí je znázorněna i na obecním znaku obce a to dělovými koulemi. Dělové koule mají připomínat válečné události z roku 1866 (Prusko-rakouská válka), které se v blízkosti obce odehrály. V současné době žije na území obce přibližně 1 600 stálých obyvatel. Všestary jsou zřizovatelem základní devítileté školy, jejíž součástí jsou i dvě mateřské školky. Na území obce nenajdeme žádné větší průmyslové podniky, pouze zemědělské družstvo. Za zmínku jistě stojí, že v této obci sídlí celkem známá prodejna modelové železnice. Převážná většina obyvatel této destinace za prací dojíždí do nedalekého Hradce Králové. Obyvatelům se nabízí možnost spojení s okolními obcemi veřejnou dopravou. Využít mohou dopravu autobusovou a železniční.

Historie a současnost

Železniční stanicí Všestary prochází trať 041 (Hradec Králové - Turnov). Výstavba celé trati byla realizována ve třech časových etapách. První etapou výstavby byl úsek z Ostroměře do Jičína (1871). Původním vlastníkem tohoto úseku byla Rakouská severozápadní dráha. Druhým zprovozněným úsekem byl úsek Hradec Králové - Ostroměř (1881), jejímž investorem byla společnost Böhmische Commerzialbahnen. Právě do tohoto úseku trati náleží i železniční stanice Všestary. Poslední část celé trati, tak jak ji známe z dnešní podoby, byla postavena v roce 1903. Jednalo se o úsek Jičín - Turnov. Provozovatelem tohoto úseku byly Rakouské státní dráhy, vlastníkem Státem garantovaná místní dráha. K okamžitému propojení jednotlivých částí trati nedošlo, stalo se tomu až v roce 1927. Od tohoto roku byl vlastníkem i provozovatelem všech úseků trati stát - ČSD.

stanice_vsestary, foto: Petr Voltr Stanice má celkem tři koleje doplněné vlečkou a leží v přímém úseku trati. Dvě koleje slouží jako dopravní a jedna jako manipulační. Na hradeckém zhlaví vychází z manipulační koleje vlečka ke zdejší transofrmátorové stanici. V opačném směru, na hněvčevesském záhlaví, je železniční přejezd přes místní komunikaci. K nástupu a výstupu z vlaků slouží cestujícím betonové a sypané nástupiště. Zabezpečení stanice je relévové bez kolejových obvodů. Přestavování vyhybek je realizováno elektromagneticky a je vytvořena závislost návěstí dle výměn. Ruční přestavování vyhybky je u manipulační koleje a vyhybky k vlečce. Stanice je osazena světelnými vjezdovými návěstidly s rychlostní signalizací. Odjezdová návěstidla jsou rovněž světelná, u koleje č. 3 trpasličí. Traťové zabezpečení ve směru na Hněvčeves i ve směru na Hradec Králové je ve formě relévového poloautobloku bez kontroly volnosti tratě. Budovu stanice tvoří nízkopodlažní stavba obdelníkového půdorysu se sedlovou střechou. Vlevo je navazující přístavek čekárny pro cestující, nutno poznamenat, že nikterak útulný. Ve stanici můžeme nalézt dopravní kancelář a výdejnu jízdenek. Dále je cestujícím k dispozici WC - mobilní buňka.

záhlaví Hněvčeves, foto: flegis záhlaví Hněvčeves, foto: flegis záhlaví Hradec Králové, foto: flegis prejezd záhlaví Hněvčeves, foto: flegis Všestary, foto: flegis nástupiště, foto: flegis vlečka, zhlaví Hradec Králové, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis WC, foto: flegis Všestary, foto: flegis čekárna, foto: flegis

Provoz ve stanici

Ze stanice nejsou vypravovány ani v ní nekončí svou jízdu žádné vlaky. Jedinou kategorií vlaků, které zde můžete spatřit jsou vlaky osobní. Cestujícím se nabízí spojení ve směru na Hradec Králové a ve směru Jičín. Osobní vlaky tu ve všední dny zastavují v hodinových intervalech. O víkendech a o svátcích jsou intervaly odjezdů/příjezdů vlaků delší, zhruba dvouhodinové. Nákladní vlaky jsou spíše ojedinělé, nicméně je možné občas některý v prostoru stanice spatřit.

Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis Všestary, foto: flegis

Zdroj: OÚ Všestary, Vlakregion Jičín, plánek stanice: Petr Voltr


J.F. Poslat mail autorovi | 7.2.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel aron 
07.02.2009 (19:44)  
A jak to bylo s nehodou ve stanici v roce 2003. Nepřišla stanice o jednu budovu poté co výpravčí přehodil špatně vyhýbky a vozy zdemolovali budovu a výpravčí utíkal skočit pod kamion?
registrovaný uživatel junkrs 
07.02.2009 (14:33)  
To Ploshulix : Zhlaví je zjednodušeně řečeno místo, kde se se rozvětvuje traťová kolej ve staničnínebo naopak, kde se staniční koleje sbíhají do traťové.
07.02.2009 (14:27)  
eh.. co je vlastně to zhlaví?
registrovaný uživatel junkrs 
07.02.2009 (14:18)  
To knapik:
A co se očekává? Nemáš nějaké podrobnosti?
registrovaný uživatel MirekM  mail  
07.02.2009 (11:32)  
Podle plánků stanic z Pomůcek GVD je ve Všestarech RZZ, ale bez kolejových obvodů, což je spíš typické pro TEST (plánky stanic je rozlišují, ale celkem často v nich je nějaká chyba). Absence kolejových obvodů byla jednou z důležitých příčin nehody ve Všestarech před pár lety, po níž výpravčí spáchal sebevraždu.

Záhlaví je to, co popsal knapik, zatímco část stanice s výhybkami se nazývá zhlaví. V článku má být u zmínky o manipulační koleji napsáno zhlaví, u přejezdu je záhlaví dobře.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
07.02.2009 (11:31)  
vonatszeretet : To sú dve veci , tak ako hovorí knapik .
registrovaný uživatel knapik 
07.02.2009 (10:49)  
Rk_kn: Pokud se nemýlim je tam test, ale jakej to ti přesně nepovím.

Junkers: Hořice nám zkrouhli (mrzáci) a letos je tu očekávána velká rekonstrukce. Jinak ostatně ona se ta trať mění ze dne na den celá ..

Záhlaví je od poslední výměny k vjezdovýmu klacku.. pokud ne znalejší opraví..
registrovaný uživatel junkrs 
07.02.2009 (10:10)  
Koukám, že stanice je i po 20-ti letech, kdy jsem tudy jel naposledy, pořád stejná. Totéž bohužel platí o celé trati 041. A nějaká modernizace v nedohlednu. A přitom by ta trať mohla být velmi slušnou konkurencí pro cesty HK-Jičín-Turnov-Liberec. Kdysi se o tom i uvažovalo, ale to se dřív postaví R35 (nebo jaké to bude mít označení) a železnice opět víc ztratí na významu a bude chátrat dál a dál....
07.02.2009 (9:43)  
Neříká se náhodou zhlaví místo záhlaví ? (např. hněvčeveské, hradecké)
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
07.02.2009 (8:11)  
Reléové to zrejme nebude. Skôr by som povedal, že miestne stavané výhybky, s elektromagnetickou ústrednou zámkou, ktorá robí závislosti výmen a návestidiel.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko