Železniční stanice Martinice v Krkonoších ležící na uzlu tratí 040 (Chlumec nad Cidlinou – Trutnov) a 042 (Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou) se nachází ve stejnojmenné podhorské vesničce na úpatí Krkonoš. Rádi bychom vás tak seznámili s tímto malebným koutem na české železniční síti, který se může pyšnit několika "nej."
Trať 040 byla kompletně dostavena v roce 1871. Její délka je 101,944 km. V současné době jsou zde provozovány vlaky osobní a spěšné. Nově je zde na dvou párech spěšných vlaků nasazována první třída. Význam, jaký ještě před několika lety tato trať měla v podobě rychlíků a dlouhých nákladních vlaků ale pomalu upadá.
Trať 042, která bývá označována jako ,,Pojizerský pacifik“ byla otevřena v roce 1899 a její celková délka činí 20 km. Na trati jsou provozovány osobní vlaky, a to zejména v úseku Martinice – Jilemnice – Jablonec nad Jizerou. Do chátrajícího rokytnického nádraží dnes zajíždí jen dva vlaky denně. Spekuluje se o postupné likvidaci této tratě ze strany libereckého kraje.
Stanice Martinice v Krkonoších sice leží v malé podhorské vesničce s 560 obyvateli, ale přesto se může pyšnit hned dvěma ,,nej“. To první je její nadmořská výška. Martinické nádraží je se 485 m n. m. nejvýše položenou stanicí jak na trati z Chlumce do Trutnova, tak i do hor, do Rokytnice nad Jizerou. Druhé ,,nej“ je patrně největší počet mechanických návěstidel u nás. V Martinicích jich totiž můžeme spatřit rovných patnáct. Vjezdová návěstidla do stanice jsou dvouramenná, na trati 042 od Jilemnice je tříramenné, odjezdových návěstidel je zde celkem šest a některá z nich jsou skupinová. Výhybky jsou zde vybaveny přestavníky a závorníky. Zabezpečovací zařízení zde před nedávnem prošlo rekonstrukcí.
Do stanice, která má 6 kolejí, ústí vlečka z přilehlé pily. První kolej od staniční budovy slouží v pravé části pro příjezdy a odjezdy vlaků mířících do Jilemnice, v levé části pro vykládku uhlí a pro vjezd na vlečku. Druhá a třetí kolej se používá pro osobní i nákladní dopravu přijíždějící a odjíždějící po trati 040, zbylé koleje pak většinou jako odstavné či manipulační.
Uvnitř staniční budovy se mimo jiné nachází výdejna jízdenek, čekárna a dopravní kancelář. Pro větší přehlednost a informovanost cestujících se zde používají plechové tabule umisťované na nástupištích s uvedeným směrem vlaku. Funguje zde také nádražní rozhlas, většinou mu ale bohužel nejde rozumět. Obrovským plusem je zde ale vždy ochotný, příjemný personál a místní nádražní kočka, která se při čekání na vlak postará o Vaší zábavu...
Použité fotografie: Mirek.S, internetové zdroje
1 2 | Zpráv na stránku: |
Já "Úpu" pamatuju eště sobotní s T 478.1. To byl rychlík pro fandy, neb i Tatra 57B byla ve Vrchlabí / Špindlu stejně, či rychleji. Ale krásná cesta, krásná podívaná (cca 1975- 1978)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.