..: Monografie stanic: Martinice v Krkonoších :..

Ilustrační obrázek Železniční stanice Martinice v Krkonoších ležící na uzlu tratí 040 (Chlumec nad Cidlinou – Trutnov) a 042 (Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou) se nachází ve stejnojmenné podhorské vesničce na úpatí Krkonoš. Rádi bychom vás tak seznámili s tímto malebným koutem na české železniční síti, který se může pyšnit několika "nej."

Trať 040 byla kompletně dostavena v roce 1871. Její délka je 101,944 km. V současné době jsou zde provozovány vlaky osobní a spěšné. Nově je zde na dvou párech spěšných vlaků nasazována první třída. Význam, jaký ještě před několika lety tato trať měla v podobě rychlíků a dlouhých nákladních vlaků ale pomalu upadá.

Trať 042, která bývá označována jako ,,Pojizerský pacifik“ byla otevřena v roce 1899 a její celková délka činí 20 km. Na trati jsou provozovány osobní vlaky, a to zejména v úseku Martinice – Jilemnice – Jablonec nad Jizerou. Do chátrajícího rokytnického nádraží dnes zajíždí jen dva vlaky denně. Spekuluje se o postupné likvidaci této tratě ze strany libereckého kraje.

Ilustrační obrázek

Stanice Martinice v Krkonoších sice leží v malé podhorské vesničce s 560 obyvateli, ale přesto se může pyšnit hned dvěma ,,nej“. To první je její nadmořská výška. Martinické nádraží je se 485 m n. m. nejvýše položenou stanicí jak na trati z Chlumce do Trutnova, tak i do hor, do Rokytnice nad Jizerou. Druhé ,,nej“ je patrně největší počet mechanických návěstidel u nás. V Martinicích jich totiž můžeme spatřit rovných patnáct. Vjezdová návěstidla do stanice jsou dvouramenná, na trati 042 od Jilemnice je tříramenné, odjezdových návěstidel je zde celkem šest a některá z nich jsou skupinová. Výhybky jsou zde vybaveny přestavníky a závorníky. Zabezpečovací zařízení zde před nedávnem prošlo rekonstrukcí.

Do stanice, která má 6 kolejí, ústí vlečka z přilehlé pily. První kolej od staniční budovy slouží v pravé části pro příjezdy a odjezdy vlaků mířících do Jilemnice, v levé části pro vykládku uhlí a pro vjezd na vlečku. Druhá a třetí kolej se používá pro osobní i nákladní dopravu přijíždějící a odjíždějící po trati 040, zbylé koleje pak většinou jako odstavné či manipulační.

Uvnitř staniční budovy se mimo jiné nachází výdejna jízdenek, čekárna a dopravní kancelář. Pro větší přehlednost a informovanost cestujících se zde používají plechové tabule umisťované na nástupištích s uvedeným směrem vlaku. Funguje zde také nádražní rozhlas, většinou mu ale bohužel nejde rozumět. Obrovským plusem je zde ale vždy ochotný, příjemný personál a místní nádražní kočka, která se při čekání na vlak postará o Vaší zábavu...

Použité fotografie: Mirek.S, internetové zdroje

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Mirek.S Poslat mail autorovi | 6.4.2008 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
editor alebo admin ŽP RaPa  mail  
06.04.2008 (17:32)  
NiteFlite: Pokud myslíte Ex Krakonoš, tak ten už nejezdí, dneska jezdí jen rychlíky PhaVrš-Nymb-HK-Jar-TU a ty pojmenované nejsou ;)
registrovaný užívateľ Přema 
06.04.2008 (16:51)  
Krásný článek. Pobavil jsi mě s tou kočkou ;-)
06.04.2008 (13:22)  
Už jenom proto, že pocházím z Rokytnice, mám k této stanici zváštní vztah... A donedávna jsem ještě přes Martinice jezdíval, když mě v týdnu s Junior pasem vyšla jízdenka z Prahy levněji než autobus. Je třeba vzpomenout ještě Krakonoše, který nyní jezdí do TU přes HK a Jaroměř, a který býval o prac.dnech výhodnou alternativou cesty do Martinic, Jilemnice a dále. Škoda že už nejezdí.
06.04.2008 (12:32)  
Oceňuji snahu, tyhle články jsou podle mého gusta. Jenom jednu připomínku - když už jsou Martinice svými mechanikami proslulé, stálo by za to jim věnovat víc než jednu podvečerní tmavou fotku.
06.04.2008 (11:51)  
stoupa: jo, to je fakt, co koukam do JR 1986/7 tak to byl desny courak, ale v poslednich letech Praha-Martinice 3 hod, 6 minut, a to bez prestupu, zpet dokonce jen 2 hod, 40 minut
registrovaný užívateľ Afgy  mail  
06.04.2008 (11:51)  
Strejda kdysi v Martinicích bydlel. Měl dům u trati na Rokytnici a dobře bylo vidět i na trať od Chlumce. Halvně bylo výborně vidět na obě mechanická vězdová návěstidla. Jako malý kluk jsem, při každé návštěvě u strýce, strávil hodiny díváním se na železniční provoz. Bylo to tam moc krásné, když se nahoře proháněly rychlíky a kolem baráku jezdila přes nechráněný přejezd 810ka. Bylo mi sice 8, ale velice živě si to pamatuju. Nádhera.
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
06.04.2008 (10:32)  
2 R 1463 ÚPA

Já "Úpu" pamatuju eště sobotní s T 478.1. To byl rychlík pro fandy, neb i Tatra 57B byla ve Vrchlabí / Špindlu stejně, či rychleji. Ale krásná cesta, krásná podívaná (cca 1975- 1978)
registrovaný užívateľ Vikin 
06.04.2008 (10:24)  
moc pěkný a zajímavý článek
06.04.2008 (10:21)  
Tenhle clanek moc moc potesi! Skoda, ze zde jiz nejezdi rychliky ve slozeni 853+053+053+853+053+053+853...Byvaly plne, to same R 1463 UPA, jezdici v patek ve slozeni 749+AB+BDs+3*B, pozdeji 749+053+Bn+3*053..Vyznam teto trati mozna upada, presto doslo k narustu osobni dopravy az o 50%!!!Za coz vdecime predevsim jinemu financovani regionalni zeleznici dopravy. Moc pekne fotky, takhle po ranu neni nic lepsiho:)
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
06.04.2008 (10:19)  
Velmi pěkné a přijemné čtení. Děkuji
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko