..: Monografie stanic: Hradec Králové hl.n. :..

Hradec Králové hl.n.Hradec Králové - metropole Královéhradeckého kraje, ležící na soutoku Labe a Orlice. Město Hradec Králové je jedno z najvýznamnějších turistických a kulturních center Královéhradeckého kraje. Na území města a v jeho přilehlém okolí žije zhruba 95 tisíc obyvatel. Je zřejmé, že takovéto město vyžaduje kromě jiného i kvalitní dopravní infrastrukturu, do které neodmyslitelně patří i železniční síť. Je však nutno hned na úvod poznamenat, že Hradec Králové není tak významným železničním uzlem jako například sousední Pardubice. Na samotném území Hradce Králové můžeme najít 3 větší vlakové stanice. Největší a nejvýznaměnjší ja samozřejmě Hradec Králové hl.n., dalšími nádražími spíše maloměstského, menšího typu, ovšem nezanedbatelného významu pro obyvatele jednotlivých městských částí Hradce Králové, jsou Hradec Králové-Slezské předměstí a Hradec Králové-Kukleny. Dále jsou na území města i 2 menší zastávky - Plotiště nad Labem a Hradec Králové zastávka. Tento článek je zaměřen především na stanici Hradec Králové hlavní nádraží.

Historie a současnost výpravní budovy

Výpravní budova železniční stanice Hradec Králové hl.n. byla postavena v letech 1929-1935. Jedná se o již třetí budovu v pořadí. První výpravní budova stála původně někde na úrovni dnešního 2. nástupiště. Hlavním důvodem výstavby byl požadavek železničního spojení Pardubice - Liberec a vojenský požadavek o propojení pevností Hradec Králové-Josefov. Dne 3. 10. 1857 přijel slavnostně do prostoru stanice první parovůz a 4. 11. 1857 byl zahájen pravidelný provoz. V roce 1870 mělo nádraží 3 dopravní koleje, 1 manipulační, 2 kusé nákladní a 2 vlečkové (dnešní ZVU a do cukrovaru).

Díky rozvoji železniční sítě směrem na Chlumec nad Cidlinou a Hořice bylo roku 1894 postaveno tzv. druhé nádraží. Jednalo se vlastně o přístavbu k jižní straně původní budovy. Nádraží již mělo krytá nástupiště a osvětlené prostory kolejiště. V roce 1907 mělo nádraží 13 kolejí, výtopnu s točnou a 2 již výše zmíněné vlečky. Doprava rostla i nadále a požadavky na rozšiřování stanice se nadále hromadily.

Ilustrační obrázek Roku 1929 začíná již třetí etapa budování hradeckého nádraží. Projektantem nové budovy je Ing. arch. Václav Rejchl, projekt vytvořil ve splečné spolupráci s bratrem Ing. arch. Janem Rejchlem v letech 1928-1929. Stavbu vedl stavitel Ing. František Komárek. Samotná výstavba trvala téměř celých 6 let, slavnostní otevření se uskutečnilo 5. května 1935. Budova se ve své době řadila mezi nejmodernější železniční stanice ve střední Evropě, délka budovy je 152 m a rozkládá se na ploše 5 000 metrů čtverečních. Hlavní průčelí budovy má 41 okenních os. Vchody a východy v přízemí kryje pultová střecha. Na ose hlavního průčelí vystupuje do výšky 46 m předsazená hranolová věž s hodinami, v jejímž vrcholu byl nainstalován vodojem pro zásobování stanice vodou. Sedlová střecha budovy vlevo od věže je osazena ocelovým krovem se skleněnými výplněmi, které zajišťují přirozené osvětlení odbavovací haly. V této části střechy se nachází sousoší od akad. sochaře Josefa Škody. Sousoší znázorňuje dva světlonoše s ozubeným okřídleným kolem a má symbolizovat přínos železnice rozvoji lidstva. Fasády stěn jsou z okrového břízolitu a pískovcových obkladových desek. Hlavní vchod a východ je ozdoben leštěnou žulou. Okna na průčelí jsou zdobena obrazy Merkura, okřídlených kol a městským znakem.

V roce 2003 vyvrcholilo mnohaleté úsilí ČD k výraznému zlepšení prostor a zařízení pro cestující na královéhradeckém hlavním nádraží. Došlo k výstavbě nového ČD centra, opravě věžních hodin, byl osazen nový informační systém, provedeno předláždění odbavovací haly, zřízena čekárna pro matky s dětmi a byly vybudovány nové prosklenné výtahy na všech nástupištích. Modernizace se dočkala i všechna nástupiště, kde byla provedena i oprava jejich zastřešení. V prostorách stanice najdete veřejnou samoobslužnou jídelnu, obchod s potravinami, obchod s tabákem, tiskovinami, pekařství, lékárnu, knihkupectví a k velké "radosti" mnohých cestujícíh také například casino.

Hradec Králové hl.n. Hradec Králové hl.n. hala Hradec Králové hl.n. hala výplň Hradec Králové hl.n. hala výtah

Provoz ve stanici

Železniční stanice Hradec Králové hl.n. je spojovacím uzlem tratí 020, 031 a 041. Do hradeckého hlavního nádraží tak ústí celkem pět železničních tratí ze směru od Pardubic, Týniště nad Orlicí, Jičína, Jaroměře a Chlumce nad Cidlinou. Celé nádraží je elektrifikované. Z hlediska osobní železniční dopravy královéhradecké nádraží však nepatří mezi velmi významné uzlové stanice, což bylo zmíněno již na počátku tohoto článku. Ve stanici staví všechny vlaky, některé jsou ze stanice vypravovány nebo zde naopak svoji jízdu končí.

Co se týká kategorie osobních vlaků, můžete se zde setkat s vlaky osobními, spěšnými a rychlíky. Rychlíky směrem na Prahu odjíždějí z Hradce Králové v pravidelných hodinových intervalech, vlaky směr Pardubice v přibližně půlhodinových intervalech, stejně tak jako vlaky do Jaroměře či Týniště nad Orlicí. Směrem na Jičín jsou intervaly zhruba hodinové. Dá se tedy říci, že stanice malou vytížeností netrpí. Aktuálně nepotřebné osobní vagóny jsou většinou odstavovány na kusých kolejích severního zhlaví stanice, kde také často vyčkávají na odtah do přilehlé myčky kolejových vozidel. Nástupišť na hlavním nádraží najdete celkem 4. První u nádražní budovy, první prodloužené, druhé ostrovní nástupiště a třetí ostrovní nástupiště. Další koleje za nástupišti slouží pro krátkodobé odstavování souprav, nejčastěji nákladních vagonů a vozů určených pro posun. V prostoru železniční stanice můžeme také najít depo s čerpací stanicí.

Oproti osobní dopravě na tom je o něco hůře doprava nákladní (co se počtu a frekvence týká). Na severním zhlaví je používané skladiště kusových zásilek a vlečka do podniku ZVU. Na jižním zhlaví se nachází svážný pahrbek. Nejčastěji na hradeckém nádraží potkáte nákladní vlak, jehož zátěž tvoří vagóny s osobními automobily ze závodu firmy Škoda a.s. v Kvasinách. Daleko více zboží se však nakládá či vykládá ve stanici Hradec Králové-Slezské předměstí, která se nachází nedaleko městské průmyslové zóny.

HradecKrálové hl.n. plánek 1 HradecKrálové hl.n. plánek 2 Hradec Králové hl.n. Hradec Králové hl.n. nástupiště 1A nástupiště 2 a 3 nástupiště 1A nástupiště 1A Pardubicko-Chlumecké záhlaví nsvážný pahrbek pohled na severní část druhého nástupiště pohled od severní části 2. nástupiště pohled od severní části 2. nástupiště

Autorem plánků stanice je Petr Voltr

Použité zdroje:


J.F. Poslat mail autorovi | 6.7.2008 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel cool 
06.07.2008 (22:27)  
Zajímalo by mě jaké je Zab. zařízení je v této stanici, příp. i v přilehlých mezistaničních úsecích. díky
06.07.2008 (20:44)  
Pánové dobře jste mě pobavili, jsem věděl, že se někdo chytne:-)))
registrovaný uživatel Ninja  mail  
06.07.2008 (19:59)  
Nevim nad čim se tady dohadujete. Pokud ste navštívili pardubické i hradecké nádraží (já tomu tak činím minimálně jednou týdně) tak musíte uznat, že jsou to stanice co se "krásou" a službami týče srovnatelné... snad jen v Hradci je míň bezdomovců, ale ne o moc. jinak není co řešit, jsou to jen projevy odvěké rivality Pardubic a Hradce
registrovaný uživatel funTomas  mail  
06.07.2008 (18:11)  
Vitek: Snad sem toho tolik nenapsal, jezisi.
Pardubicke nadrazi si nijak osvojuju, jeden cas sem se tam pohyboval hodne casto a nevzpominam na nic hroznyho, co bych o nich psal. Nechci to rozmazavat
06.07.2008 (17:48)  
# Redakce:
Pánové, snad by to šlo klidněji, což? Autor se snažil návštěvníkům představit železniční stanici, ke které má blízko. Což ale může zároveň udělat i kdokoliv z Vás! Mluvit zde o mindrácích vážně není na místě..
funTomas: Nějak Ti nevím, sám si byl docela kritický i u monografie "svých" Pardubic, vzpomínáš?
06.07.2008 (16:48)  
Se Jaroušku podívej do vašeho perníkového nádraží a zvracej prosím někam jinam. Na Pardubicích je jedna skvělá věc, a to je výhodná poloha.
registrovaný uživatel funTomas  mail  
06.07.2008 (16:41)  
Dalsi zamindrakovanej Pardubak.. Hradecke nadrazi je nahodou pro cestujiciho super ( velikosti, prehlednosti, vzhledem.. ) mam ho rad!
06.07.2008 (16:04)  
Mechov mě nezajímá...
registrovaný uživatel Chemik 
06.07.2008 (15:56)  
Pěkné čtení. Zrovna píšu článek o Hradecké čistírně odpadních vod, ale na těchto stránkách bych s ním asi moc nepochodil :-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko