..: Kristova léta zrušené lokálky :..

M152_libchava, foto: SindlauerRáno sobotu 29. září 1979 všechno vypadalo úplně normálně. Motorák z českolipského hlaváku vyjel do Kamenice tak, jako každý den. Akorát někteří ve voze říkali, že dnes naposled. Ale já tomu shovívavě nevěřil. Proč by to mělo být naposled? Poslední byla tahle zářijová sobota, možná byl poslední hřejivý víkend celkem slušného babího léta. A že poslední vlak na šenovské lokálce? Teď v sobotu? Ale jděte…

Seběhli jsme s kamarády ze Zámeckého vrchu a poštěkávali se, jestli nám, šestnáctiletým bažantíkům, v hospodě na českokamenickém bánhofu nalejou pivo. „Kluci, dejte si jednu na zdraví a na šenovskou! Aspoň si na ni jednou třeba vzpomenete.“ přivítal nás ve dveřích restauračního zařízení bůhví kolikáté cenové skupiny poněkud narůžovělý štamgast. Krátce nato u verandy zastavil předposlední vlak z Lípy v sestavě skleník plus přívěsný hurvajs, opatřený březovými větvemi, a jeho osazenstvo, doprovázeno harmonikářem a bubeníkem, rozšířilo množinu štamgastů. Tak teda fakt? Fakt je dnes konec?

A pak v ponuré tmě vyjel opravdu poslední vlak z České Kamenice do České Lípy. Bubeník se tvářil poněkud vožrale a hurvajsem rezonoval improvizovaný mužský mnohohlasně doprovodný sbor. My ze skleníku už jsme v odlesku tmy oken neviděli nic. Přesněji řečeno, jenom na zastávkách jsem v přítmí unavených výbojek a žárovek viděl desítky místních, známých i neznámých, kteří se přišli podívat na poslední vlak do Lípy. Ti lidé v obou šenovských nádražích ještě chvilku zůstávali. Ještě se chtěli podívat na ten úplně poslední vlak do Kamenice. Nový Oldřichov zažil poslední křižování. A pak už jsme ve tmě jen brzdili a brzdili, skleník skřípěl, ryčné hudební těleso v hurvajsu jamovalo a ve 20.41 jsme zastavili v Lípě na hlaváku u pošty. Tak tohle je opravdu konec. Šlus.

Z ničeho nic jsme si s kamarádem honem střihli, kdo vyleze z vagónu úplně poslední. Prohrál jsem a tak jsem byl předposledním oficiálním cestujícím. A jsem jím dodnes a už mi to nikdo nikdy nevezme. Inu, v tom posledním zoufalství i celkem inteligentního člověka mohou napadnout dětinské pitomosti.

Dnes už netuším, na co jsem myslel, když jsem hopkal ze schůdků skleníku M 152.0255. Že je něco naposledy? Pche, život bude přece ještě dlouhý. Takové pojmy jako „naposledy“ nebo „už nikdy“ - ty se v junáckém mládí neřeší. Měl jsem všechny zuby, měl jsem bujné háro, vzdorovitého kníra, kozí bradku, kanady, kápézetku a mnohé další propriety optimistického mládí. V neděli ráno jsem v celostátním jízdním řádu ČSD 1979 – 1980 tabelár tratě 8c Česká Kamenice – Česká Lípa směle přeškrtnul verzatilkou a pro jistotu ještě připsal zprávu pro budoucnost: PROVOZ ZRUŠEN 29. IX. Hotovo.

Dnes jsem pořád tady a jsem o třiatřicet let starší. Z propriet junáckého mládí mi zůstaly už jen ošoupané kanady a poněkud prořídlý knír. Ale na druhé straně dnes mám něco, s čím jsem v onen sobotní večer v září roku 1979 vůbec nepočítal. Totiž poznání, že trať, byť třiatřicet let zrušená, ze světa nezmizela. Ano, šenovská lokálka je tady pořád se mnou.

volfartice, foto: Zdenek Sindlauer

Bože, kolikrát jsem tu trať z českolipské Střelnice do Šenova, nebo aspoň její část, za těch posledních třicet tři let prošel? Dvacetkrát? Padesátkrát? Ani vlakem jsem tady asi tolikrát nejel. Jako průmyslovák a inženýr strojař bych asi měl pochopit, že když na trati nejsou koleje, tak na ní žádný vlak pravděpodobně nepojede. Jenže – ať jsem po traťovém tělese pochodoval vzrostlými přesličkami, ať jsem se prodíral trním, ať jsem se vyhýbal patnácticentimetrovým kmenům, ať jsem na asfaltové stezce uhýbal cyklistům - vždycky jsem se co chvilku neodvratně ohlédl. Neozvou se údery kol o styky kolejnic? Nevyhoupne se z oblouku M 131.1427, nebo T 435.0143, a já budu nucen uskakovat za pangejt?

Ale kdež. Žádné skákání nebude. Žádný vlak už nepojede. Nikdy. Nanejvýš nějací cyklisté. No dobře - ale je to pak ještě vůbec lokálka? Inu, nejezdí po ní žádné vlaky, tak jakápak lokálka? To dá přece rozum.

Rozum, rozum … Před třemi týdny jsem kráčel prořezaným a vyčištěným drážním tělesem od oldřichovského hřbitova až na mistrovické nádraží. Na náspu v lese chlapi s tatrovkou, bagrem a vidlemi rozhrnovali štěrk. Přišlo mi divné, že neměli taky pražce, kolejnice a vůbec všechnu tu svrškovou drobotinu. Jářku - co kdyby místo asfaltového koberce položili kolej? Třeba by si toho na svazku obcí Cyklostezka Varhany zprvu nevšimli. A Haškův úctyhodný pitomec plukovník Bedřich Kraus von Zillergut by neochvějně mohl podotknout: "Místní dráha, po níž jezdí vlaky - toť, pánové, lokálka." To dá přeci rozum.

Musel jsem se od tak praštěné myšlenky hodně pracně odtrhnout. Ale jedno je jasné: tratě se zrušit dají, ale vzpomínky - vzpomínky, ty se zrušit nedají. A proto, milá zrušená šenovská lokálko, k tvým třiatřicetinám – vše nejlepší.

Autor textu a fotografíí, či obrázků Zdeněk Šindlauer


Zdeněk Šindlauer | 29.9.2012 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
01.10.2012 (0:22)  
Chary: dík asi jsem to našel :-)
Škoda že nefunguje aspoň do toho Kamenického Šenova jako normální trať, z Lípy by se tam přes Kamenici dalo celkem dojet.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
30.09.2012 (23:25)  
Honzo, vezmi si k ruce mapu, podívej se, kudy vede trať Děčín - ČL, kde leží Česká Kamenice a kde je Nový Oldřichov, o němž se píše v třetím odstavci. Když si na mapy.cz přepneš na turistickou, jde z ČL snadno vidět trasu bývalé trati až do Volfartic, až za Manušice po ní dnes vede modrá turistická. Když potom půjdeš podle fotomapy, podle oblouků stromů lze odhadnout, kudy ta trať původně vedla, v Mistrovicích lze vytušit budovu stanice - čp. 217.

Jako bonus si zkus v mapě najít oblouky tratě Jablonné - Svor, o níž píšou Michal26 a JirkaR. Jde to krásně vidět.
30.09.2012 (23:19)  
Nechic: lokalka z Jablonne-Cvikov-Svor skutecne existovala,merila 17 km a osobni doprava na ni byla zastaven v roce 1977 pote tam jezdily jeste naklady a k zastaveni veskere dopravy doslo v roce 1987
registrovaný uživatel JirkaR 
30.09.2012 (23:07)  
Nechic: Co jsem různě četl, tak tu trať Svor-Jablonné především hned u Svoru překopali zářezem nové přeložky silnice, ale směrem od Jablonného se prý ještě dlouho až do Cvikova jezdilo s manipuláky (snad na pilu). Teď už tam koleje dávno nejsou. A úzkokolejky, jak se lze dočíst, měly z Žitavy větev v trase Sieniawka - oblast dnes zmizelá v jámě hnědouhelného lomu - Bogatynia - Heřmanice - Frýdlant. Poslední část lze na webu najít už jen jako vzpomínky na zrušenou "Heřmaničku", nějaký němec ale má na webu i fotky zbytků kolejí v Polsku, po rozdělení na konci 2. světové to snad ještě jezdilo jako 3 samostatné úseky ve 3 státech, přímé vlaky Frýdlant - Žitava ale prý byly pouze za války. Dnes jsou z toho zas jen ty původní tratě na Oybin a Jonsdorf, ale existoval prý i plán na prodloužení z Jonsdorfu jižně do Čech. Ostatně i za Německou hranicí se zde najde pár zrušených tratí, není to opravdu jen Lípa-Kamenice. Tohle chce prostě hledat na webu, dá se toho dočíst hodně.

Autorovi článku moc děkuji za zprostředkování zážitků z tratě, jejíž trasa mě na turistické mapě vždy fascinovala.
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.09.2012 (22:56)  
Omluvte prosím mou neznalost místních poměrů, ale kudy se teda jezdí do České Kamenice dnes? Vždyť jezdí vlaky Děčín - Česká kamenice a přs Českou Lípu to taky jede.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
30.09.2012 (18:18)  
Děkuji za pěkný článek, tuhle lokálku jsem viděl v turistické mapě už dřív a myšlenka jaké to na ní asi bylo, mne samozřejmě napadla. Vždycky mně zarmoutí, když se nějaká trať zruší, protože vím, že na 99% už ji nikdo nevrátí. Nikdy nevěřím, že řešení neexistuje.Dobrý technický stav, pohodlná jízda a správné umístění zastávek jsou určitě receptura pro nejednu již zrušenou lokálku, ale když se trať ponechává postupně chátrat, oprava znamená výměna rychlostníku za pomalejší a orchestrion je nejvyšší technická vymoženost co se tam podívala, pak tam lidi nikdo nedostane a líný úředník jen razítkem stvrdí zavření tratě.

Mimochodem, to nebyla jediná zrušená lokálka tam, že? Slyšel jsem něco o lokálce do Cvikova nebo Jablonného ze Svoru. Jak tam to s ní bylo (pokud vůbec byla)? Stejně tak by mne docela zajímal osud přeshraničních úzkorozchodek mezi Žitavou a Frýdlantem, tam tipuju, že ke zrušení vedl polský smysl pro údržbu...
registrovaný uživatel Martin Jůza  mail  
30.09.2012 (7:25)  
musim jen souhlasit,byla to malebná trať,taky jsem ji procházel pěšky a byl jsem uchvácen její krajinou v okolí,návic oba mý pradědové a děda v sedmdesátých letech dělali u traťovky v Lípě,takže z vyprávění vím že na trati běžně dělali údržbu. Tam se prej zažilo historek... Škoda trati.
registrovaný uživatel Myšák  mail  
29.09.2012 (20:49)  
Moc hezky napsáno, o obrázcích nemluvě... Tuhle lokálku už pamatuju "pouze" pod taktovkou KPL a měl jsem tu čest si kousek projít, muselo to být fakt moc pěkný pokoukání z vlaku... :-).
29.09.2012 (18:01)  
Koukal jsem na fotomapu a trasa je k nalazení. Musela to být nádherná romantická trať, pěkně kroucená. Ovšem pro přepravu cestujících spěchajících do práce či školy to asi nebylo to pravé ořechové...
29.09.2012 (15:53)  
důvod zrušení? Nezájem cestujících nebo výstavba nějaké haly podniku socialistického hospodářství
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko