..: Komentář: NAD - Neochota, anarchie, diletantství. :..

komiks, foto: MG Přerov — Na svých pravidelných cestách mezi Brnem a rodnou Kopřivnicí není moc věcí, na které bych se mohl spolehnout. Vlastně je jedna jediná, a sice ta, že žádná cesta nebude stejná. Vzhledem k probíhající rekonstrukci Přerova si holt člověk musí zvyknout na nějaké ty výluky, spojené s nejspíš absolutně nejméně příjemnou změnou dopravního prostředku – autobusu, zajišťujícího náhradní přepravu. Samozřejmě je jasné, že stroj samotný za to nemůže a je tedy na místě se zamyslet nad organizací náhradní autobusové přepravy (dále jen NAD) v českých poměrech. Jelikož nejsem znalcem situace ve zbytku republiky, zaměřím se právě na trať 300, důležitou to spojnici Brna se světem na dálném severovýchodě země.

A mají tam vůbec silnice?

R BB, foto: MG

Samotná zubožená jednokolejka by si jistě zasloužila být nazývána tratí páteřní a hlavní, leč trasování tranzitních koridorů dala na dlouhá léta vale porevolučnímu zamyšlení se nad jejím stavem a významem. Jak byly nahušťovány rychlíky mezi Bohumínem a Brnem, byla utlumována vozba osobních vlaků a za své vzal i někdejší prestižní Ex Moravan, poslední spoj s řazeným jídelním vozem. Aktuálně tedy není jiná možnost jak v četných obloucích zahnat jednotvárnou, hodinu a čtvrt trvající nudu, než spánkem. Z toho vás sice tu a tam vytrhne skřípění brzd ve stanicích, určených pro křižování s protijedoucím vlakem, ale i na to si člověk zvykne. Na rychlících se ustálilo řazení, složené z vozů B, Beer, služebního Bd–cosi a Aee, tedy soupravy, které lze v rámci turnusu spatřit i na rychlících Brno – Havl. Brod – Praha. Asi netřeba nikomu připomínat, o jak letité vozy jde, ale pro tu legraci – nejmladší rekonstrukcí jsou právě vozy Beer, rekonstruované v MOVO Plzeň v letech 1992 – 1994. Zmíněnou osobní vozbu vzali na svá bedra autobusoví dopravci, kteří využívají jak nedaleké dálnice, tak relativně husté sítě silnic, spojujících i místa na trati. O konkurenceschopných jízdních dobách asi nemá smysl hovořit, pravdou ale je, že stanice a zastávky na trati jsou z center měst mnohdy nemálo vzdáleny, v několika případech leží úplně mimo.

"…cestující budou přepraveni autobusy, které jsou přistaveny před nádražní budovou…"

Souprava, foto: MG

Naprostá většina výluk se děje od Přerova směrem k Brnu, proto je NAD zaváděna z Přerova do Kojetína. Kdo zde někdy byl, tak ví, jak je řešen prostor před nádražím a jak úžasným podchodem tato, kdysi významná stanice, vítá své návštěvníky. Z logiky věci cestujícímu vyplývá: "Pokud je výluka a musím na autobus, nejspíš by nás měli postavit na první nástupiště, abychom se s tou bagáží nemuseli šplhat do těch strašlivých schodů…" Omyl, milý cestující. Jelikož si staniční zaměstnanci nevydělají tolik, aby se v práci mohli usmívat (Járu Cimrmana a jeho bezbolestnou zubní vrtačku, s pěti dopřednými stupni a jednou zpátečkou na ně!), postaví pro rychlík cestu k nástupišti čtvrtému, poslednímu, nejdál od budovy. Ona je totiž velká legrace sledovat, jak si cestující se vší tou bagáží razí cestu až k tomu oblíbenému schodišti, pamatujícího ještě císařepána. Výstup nahoru, pár metrů rovně, narážíme na nefunkční fotobuňku u automatických dveří, pak kolem pokladen, prozměnu pár schodků dolů, dostat se před budovu a poslední schody dolů… Ale kde jsou ty autobusy? Jo, aha! Musíme ještě přes cestu! Anebo to jsou ty dva tam vzadu, u pomníku s Kafemlejnkem? Cedule nikde, drážní zaměstnanec je zaneprázdněn objednáváním kávy přes vysílačku, takže nejspíš vzhůru s davem doufaje, že tu někdo jezdí denně a ví kudy kam…

Kdo nevypadne, ten ohluchne

Karosa LC 735, foto: Karosa

Nalezením stanoviště NAD zdaleka nemáte vyhráno. Ačkoliv je to úkol, který by se určitě líbil i organizátorům Her bez hranic, to nejlepší teprve čeká. Ano, ta hranatá krabice, která vás vozila do školy ve druhé polovině osmdesátých, vás definitivně má odvézt i do stanice, kde si přesednete zpět do vlaku. Vítá vás důvěrně známý zápach, který vám připomíná dětství a doby, kdy se osm kilometrů autobusem zdálo jako věčnost. Chytáte se šedých, duroplastových trubek a usedáte do něčeho, co má krátký sedák a téměř kolmé opěradlo – ano, jsou původní. "Pane řidiči, jste si jistý, že to tam dojede?" Odpovědí budiž nenávistný pohled zasloužilého vysloužilce a přátelský, tuberácký kašel. Jedinou útěchou vám tak je pohled na stejně starou Karosu před vámi, tentokrát zájezdovou variantu LC, s tou stupidně úzkou uličkou, kterou svůj pojízdný čemodán FAKT neprotáhnete. Lovec rychlostních stupňů se opře do klacku s ohmatanou, rádoby jantarovou hlavicí, najde jedničku a vy si říkáte, jestli ten mrtvě visící fáborek "Milion kilometrů bez nehody" náhodou neukradl tomu, co se v polovině miliontého a prvého kilometru obmotal okolo dubu. Hlavou vám sice neproběhne celý život, ale už se opravdu těšíte, až to bude za vámi.

A co na to Jan Tleskač?

Dotaz, zda náhodou nejsem exot, když řeším podobné věci, je určitě nasnadě a já navíc drze přiznávám, že jsem si psaní výše uvedeného pojednání užil. Nikomu nenutím své názory a úhel pohledu, coby fanouška železnice mi však v hlavě vyvstává spousta otazníků. Jak je možné, že organizace tak jednoduché věci, jako je NAD, je problémem pro ty, kteří organizují dopravu v takové stanici, jakou je Přerov? Informační ukazatele a informátoři v reflexních vestách jsou tak nákladným řešením? Proč není možné využít k odjezdu autobusů NAD nedaleké stanoviště MHD, s několika nástupišti? A proč je proboha takový problém zajistit adekvátní dopravní prostředky? Pokud je limitem cena, jak je možné, že na výlukách v Brně jezdí o deset a půl třídy lepší autobusy? Skoro si říkám, jestli není úmyslem drah vytočit cestující jízdou historickým autobusem tak, že se do ještě historičtější soupravy vlaku budou sami těšit.


Martin Grill Poslat mail autorovi | 24.9.2010 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer R.U.R.  mail  
24.09.2010 (20:01)  
Je to provizorium a skousnu leccos, ale neskousnu, že tohle je jakoby normální a neplyne z toho nárok na žádnou slevu apod.
V ideálním světě je výluka záležitostí SŽDC a tedy tato firma na vlastní náklady zajistí N(A)D při snížení poplatku od ČD. A ČD k tomu přihodí to co ušetří na naftě a dá to cestujícím.
Vlak je obvykle dražší než autobus, nevidím proto důvod, aby člověk platil víc peněz a nakonec stejně jel autobusem, jenom jiným - obvykle horším.
Na Kladně když je NAD tak se v buse nekontrolují lístky, ale podle mně to nevychází z ničeho, o co by se mohl cestující opřít a koupit si lístek jen na úsek kde jede opravdu vlak - navíc to tak nefunguje všude, např. při výluce Tanvald-Smržovka průvodčí kontroloval lístky v každé zastávce.
Registrierter Benutzer M 
24.09.2010 (19:53)  
Slavku a ve 40 let starych vlacich se nebojis a zazrana spina ti nevadi? Jako kdyby tohle byla NAD za 680 nebo Bmz, tak OK, ale pokud je to za treba becko, tak je to zcela plynuly prechod...
PS: By mne zajimalo, jak cestujici v cemkoliv dokaze ohodnotit brzdy:-)
24.09.2010 (19:30)  
To mi mluvíte z duše. Já jsem výluku absolvoval mezi Chocní a Kostelcem nad Orlicí. Krajina kolem je kopcovitá - jedete nahoru a zase dolů, strmá klesání, serpentiny... Tak jako autor i já jsem se v obstarožní Karose modlil, abych tu cestu vůbec přežil. Při sjezdech dolů se mi zdáli i brzdy nejisté. Navíc interiér autobusu stál zato - původní sedačky ještě potažené špinavými návleky spolu s odérem z potu, těch hadrů na sedačkách a kdovíčeho ještě byl pro mě nezapomenutelný zážitek. Takže nejen na trati 300, ale i na páteřní 270!
24.09.2010 (19:12)  
Jelikož jezdívám stejnou trasu 2x týdně, tak můžu jen souhlasit. Ale je pravda, že jednou jsem byl v Přerově mile překvapen, když jsem spatřil Neoplan :) Naneštěstí jel Neoplan v týlu, takže jsme přijeli poslední a byl jsem nucen zbytek cesty stát. Ale to vše se dá zkousnout, narozdíl od vyřazeného městského autobusu od dpo, který mě již několikrát vezl na 325ce...

Už aby se začlo s koridorizací trati 300 (a co nejdřív by to bylo hotovo), to bych i ty muzejní Karosy omluvil :)
Registrierter Benutzer hasitobur  mail  
24.09.2010 (18:59)  
Skvělý článek a hlavně perfektně napsaný, i když jako fíra ČD bych měl alespoň malinko protestovat :-))
Ale jak už zde napsali někteří kolegové, tak někde je to horší, někde lepší. Je to o lidech a člověk by třeba snesl ten horší autobus, když se mu alespoň zaměstnanci stanice budou věnovat.
24.09.2010 (17:35)  
TT: souhlas, výluky na 220 jsou OK, vzhledem k volnějšímu jízdnímu řádu vlaky přijíždějí bez zpoždění, autobusy jsou na úrovni (jak věkem tak pohodlím), při jedné výluce od Comettu byly nasazeny: Man Lion´s Coach - poslední model, Karosa AXER, LC956,LC936, slušné dálkové autobusy, max 10 let staré. Výborný je EichlerBus, JH Bus, často i Jihotrans /Bovy, Setry, občas pošle LC700, ale ve výborném stavu/, pokulhává Zeman /pouze staré karosy/. Další dopravci tam snad už moc nejezdí. Kapacita také bývá dostatečná, obvykle 3 - 6 autobusů dle vlaku.
Registrierter Benutzer Sim 
24.09.2010 (17:22)  
Luxusni cteni :-) Ja, pokud se dostavam do podobne situace, si taky v hlave cas od casu srovnavam, jak o tom cosi sepsat - protoze minimalne kolegove v praci nad nekterymi mymi realnymi vlakozazitky nevericne krouti hlavou, nad jinymi obtizne zastavuji zachvaty smichu.

Bohuzel to ale zpravidla konci tim, ze v cili cesty jsem natolik vycucnutej, ze myslenky na psani jsou pryc a jsem rad, kdyz se muzu natahnout a spat.
Registrierter Benutzer M 
24.09.2010 (16:54)  
Ale celkove pekny clanek. Takovy pekne jedovaty:-))

Akorat teda, ze ten treti odstavec se v zasade da aplikovat na ten vlak - taky puvodni, taky z mladi (kastle dokonce takrka z mladi rodicu), zapach take. Proste pri navazovani tehle dvou hitu naseho mladi nelze s urcitosti stanovit, co je dest a co okap:-)

EDIT - Uplne objektivni mozna neni, ale soucasne neni ani uplne neobjektivni. Dokonce bych rekl, ze na spojnici bude spis na te objektivni pulce... Na druhou stranu - pokud to vis predem (a ty asi jo), tak bych asi docasne priplatil za ten autobus (snad jezdi jiny:-)) do Jicina. Pravda, potom by ale nevznikl tenhle clanek, protoze jednak bys nemel zazitek, dvak v autobuse bys to napsal tak mozna na ipodu a ceska novinarina by prisla o toto pekne dilko:-)
Registrierter Benutzer M 
24.09.2010 (16:43)  
Ta pekna zkratka je vlastni vyroba nebo prevzato?

EDIT - tak tu puvodni zkratku chapu, ze uz vymyslel nekdo driv. Slo mi o to rozvinuti zkratky z nadpisu
Registrierter Benutzer TTtrain  mail  
24.09.2010 (16:26)  
Ač jsem obvykle k ČD velmi kritický, za organizování výluk na 220 z Tábora kamkoliv je musím pochválit. V Táboře je vždy po dobu výluky vyhrazeno celé parkoviště před nádražím, každý bus je extra označen, taktéž zastávky NAD na trase mají svoje extra označníky. A protože "dominantní" bus dopravce si je zřejmě vědom, že ČD jsou dobrý zákazník, opravdu tu jezdí i poměrně normální (pokud lze bus vůbec považovat za normální) busy.
Při poslední výluce v Olbramovicích mne naprosto odzbrojit slušně oblečený pán, který do dodávky naložil všechny větší kufry aby se to nemuselo rvát někam do busu. Takže asi jiný kraj jiný mrav, je to zkrátka o lidech.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko