..: Komentář: Medlešická spojka - šlo by to i jinak?! :..

Návrh realizace přeložky trati 238, foto: seznam.cz | david.chrudim Pardubice — Před nedávnou dobou jsem si přečetl článek s názvem „Zdvoukolejnění úseku Stéblová-Opatovice nad Labem“ v časopise Želeniční magazín 04/12. Ve zmíněném článku, který se věnuje problematice modernizace tratě 031 Pardubice - Hradec Králové, nalezneme také úvahy nad pokračováním dalších etap modernizace této tratě včetně výstavby tzv. „Medlešické spojky“ tratě 238. V článku se dočteme o faktickém zrušení zamýšlené výstavby Medlešické spojky pro její ekonomickou nevýhodnost. Nicméně doba je taková jaká je a příliš takovým projektům, tím více pokud se týkají železnice, nepřeje. Domníval jsem se, že jiné řešení je nasnadě - vybudování druhého mostu přes Labe. Nakonec jsem byl ale nemile překvapen, jaké překážky stojí v cestě. Problém je ve výšce mostu nad hladinou. Stále existují plány na zavážení uhlí do Opatovické elektrárny po řece a dále vybudování vodní cesty Labe – Dunaj. V takovém případě musí být most ve výšce minimálně 5,5 m (resp. 7 m u nové stavby) nad hladinou řeky, což téměř vylučuje vybudování druhého mostu.

Pohled od Prahy. Nová kolej trati 238 by se nacházela vedle současných kolejí vlevo. Na mostech se nachází ve směru pohledu cyklostezka, trať 238 a silnici I/37., foto: Matouš Danielka Při pohledu na tuto situaci mě napadlo další, v globálu již třetí, řešení problému jak rychleji a pokud možno elegantněji bez úvrati cestovat mezi Pardubicemi a Chrudimí. Návrh spočívá ve vybudování levotočivého stoupajícího oblouku o poloměru 300m ve směru městské části Pardubice-Svítkov ze stanice Pardubice hlavní nádraží. Oblouk by se na současnou trať napojil před mostem nad ulicí U trojice. Do stanice Pardubice hl. n. by tedy s dnešní dvoukolejnou koridorovou tratí 010 byly přivedeny celkem tři vedle sebe jdoucí traťové koleje ze směru od Prahy. Možná se popisované vyústění do nádraží zdá mírně krkolomné, ale dostali bychom se ze směru od Chrudimi na úplně stejnou kolej jako nyní, na zhlaví od Rosic nad Labem. Dokonce trojice mostů nesoucí silnici I/37, trať 238 a cyklostezku, které dnes trať 010 podjíždí, mají své pilíře od sebe tak daleko, aby pod nimi 3 koleje mohly vést po úpravě polohy kolejí současných. Stavbou by se zrušila úvrať, kapacita traťového úseku Pardubice - Rosice nad Labem by se uvolnila pro vlaky ve směru Hradec Králové a především by došlo ke zrychlení dopravy na obou tratích, přičemž celkové finanční prostředky k vybudování by byly u této varianty nejnižší.

Územní plán města Pardubice, foto: GPlus, s.r.o. Současný územní plán (déle ÚP) města Pardubice již do budoucna počítá se zvětšením poloměru oblouku tratě ze stanice Pardubice hl.n. ve směru Rosice nad Labem, kde bude trať nejprve podjíždět zmíněné mosty a teprve vedle areálu chemičky Paramo odbočí doprava, stejně jako mnou navrhovaný oblouk nahrazují úvrať ve směru na Chrudim. Z tratě zahrnuté v ÚP by ještě vycházela kolej na plánovanou vlečku s překladištěm, parkovištěm TIR a přístavem. Obě řešení je tak nasnadě zkombinovat. Oblouk oproti ÚP rozšířit na hranu prostoru parkoviště TIR a mezi pravotočivý a následující levotočivý oblouku doplnit výhybku s odbočkou na Chrudim.


david.chrudim | 18.6.2012 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Komentáře

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
18.06.2012 (14:13)  
Bezúvraťová jízda Chrudim - Hradec Králové, by šla vyřešit vložením dalších dvou výhybek do tratí a jedné krátké koleje mezi ně. Tím by vzniknul triangl.
18.06.2012 (14:02)  
2 Michal Bláha:
Ale vždyť to řeší jak jízdu (bez úvratě) Pce - Chrudim a Pce - Hradec, tak i zachování dnes stojící rovné koleje Chrudim - Hradec.
18.06.2012 (13:32)  
Je otazkou v jakem stadiu je realizace prestavby I/37 v techto mistech, myslim ze pokud nejsou nove mosty vyprojektovany uz pro nove vedeni trati, bude pozde... http://www.rsd.cz/rsd/rsdcat.nsf/0/33CDB767947FC13FC12578250042F04A/$file/s37-pardubice-trojice.pdf
Smerove upravovat hlavni koridorovou trat je v techto mistech nesmysl...
18.06.2012 (13:30)  
Hezké, ale zamýšlel se autor nad tím, že "oficiálně" sledovaná podoba medlešické spojky řeší i bezúvraťové jízdy Hradec Králové - Chrudim?
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
18.06.2012 (13:27)  
Oblouk r=300 m, to by mohl být tak na 70(-75) km/h.
Trať se sice prodlouží, ale aspoň se odstraní úvrať a uvolní se kapacita Rosice-Pardubice. Ale úvraťové spojení Chrudim-Hradec zůstane.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko