Pardubice — Před nedávnou dobou jsem si přečetl článek s názvem „Zdvoukolejnění úseku Stéblová-Opatovice nad Labem“ v časopise Želeniční magazín 04/12. Ve zmíněném článku, který se věnuje problematice modernizace tratě 031 Pardubice - Hradec Králové, nalezneme také úvahy nad pokračováním dalších etap modernizace této tratě včetně výstavby tzv. „Medlešické spojky“ tratě 238. V článku se dočteme o faktickém zrušení zamýšlené výstavby Medlešické spojky pro její ekonomickou nevýhodnost. Nicméně doba je taková jaká je a příliš takovým projektům, tím více pokud se týkají železnice, nepřeje. Domníval jsem se, že jiné řešení je nasnadě - vybudování druhého mostu přes Labe. Nakonec jsem byl ale nemile překvapen, jaké překážky stojí v cestě. Problém je ve výšce mostu nad hladinou. Stále existují plány na zavážení uhlí do Opatovické elektrárny po řece a dále vybudování vodní cesty Labe – Dunaj. V takovém případě musí být most ve výšce minimálně 5,5 m (resp. 7 m u nové stavby) nad hladinou řeky, což téměř vylučuje vybudování druhého mostu.
Při pohledu na tuto situaci mě napadlo další, v globálu již třetí, řešení problému jak rychleji a pokud možno elegantněji bez úvrati cestovat mezi Pardubicemi a Chrudimí. Návrh spočívá ve vybudování levotočivého stoupajícího oblouku o poloměru 300m ve směru městské části Pardubice-Svítkov ze stanice Pardubice hlavní nádraží. Oblouk by se na současnou trať napojil před mostem nad ulicí U trojice. Do stanice Pardubice hl. n. by tedy s dnešní dvoukolejnou koridorovou tratí 010 byly přivedeny celkem tři vedle sebe jdoucí traťové koleje ze směru od Prahy. Možná se popisované vyústění do nádraží zdá mírně krkolomné, ale dostali bychom se ze směru od Chrudimi na úplně stejnou kolej jako nyní, na zhlaví od Rosic nad Labem. Dokonce trojice mostů nesoucí silnici I/37, trať 238 a cyklostezku, které dnes trať 010 podjíždí, mají své pilíře od sebe tak daleko, aby pod nimi 3 koleje mohly vést po úpravě polohy kolejí současných. Stavbou by se zrušila úvrať, kapacita traťového úseku Pardubice - Rosice nad Labem by se uvolnila pro vlaky ve směru Hradec Králové a především by došlo ke zrychlení dopravy na obou tratích, přičemž celkové finanční prostředky k vybudování by byly u této varianty nejnižší.
Současný územní plán (déle ÚP) města Pardubice již do budoucna počítá se zvětšením poloměru oblouku tratě ze stanice Pardubice hl.n. ve směru Rosice nad Labem, kde bude trať nejprve podjíždět zmíněné mosty a teprve vedle areálu chemičky Paramo odbočí doprava, stejně jako mnou navrhovaný oblouk nahrazují úvrať ve směru na Chrudim. Z tratě zahrnuté v ÚP by ještě vycházela kolej na plánovanou vlečku s překladištěm, parkovištěm TIR a přístavem. Obě řešení je tak nasnadě zkombinovat. Oblouk oproti ÚP rozšířit na hranu prostoru parkoviště TIR a mezi pravotočivý a následující levotočivý oblouku doplnit výhybku s odbočkou na Chrudim.
Druhý most do Rosic by také byl dobrým řešením, ale bohužel jeho vybudouvání beze změny zákonů není možná. Je nutné totiž u nového mostu dodržet 7,5m nad vodou, viz proslulý zvedací most v Kolíně. Elektrifikace do Chrudimi po stávající trati možná není také, je vydáno nesouhlasné stanovisko z vojenského letiště. Takže se mně nápad s tímto obloukem nejeví špatně. Úvrať z HK do Chrudimi se neodstraní, ale máme řídící vozy a obousměrné jednotky. A diesel pod dráty? Rychlíky z Liberce již tak jezdí...
Ale pro jistotu budeme počítat při návrhu dopravního řešení s tím, že tohle (dvouzdrojovou jednotku) nelze vyrobit: http://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_Polyvalent
Za cenu elektrifikace Chrudimi jich můžete mít tak 50 kousků.
To budeme stavěť skoro 20 km nové trati jenom proto aby strojvedoucí v RegioZvířeti nemusel přecházet do kabiny na druhém konci soupravy BĚHEM toho, co nastupují a vystupují cestující? Nebo snad má budoucí linka Chrubim - Hradec Pardubice projíždět bez zastavení?
No vzhledem k tomu, že se s další kolejí pod mostem počítá v UP, tak snad ano...
Vypadá to jako jednoduchý a "low cost" nápad, hodící se do dnešní šetřící doby. Logickou daní je úvrať Hradec - Chrudim, ale s využitím vratných souprav (objednaní panteři) to myslím není takový problém. Otázkou dále je, jeslti vůbec padá do úvahy elektrizace trati do Chrudimi...
Budou-li od sebe Chrudim a Hradec časově vzdáleny cca 20-25 minut, opravdu nebude poptávka po denní dojížďce přímými vlaky? Míjet s těmito vlaky Pardubice hl.n. ovšem též není vhodné.
Jako nápad se mi to líbí, ale určitě to nebude tak jednoduché, jak už naznačil Loius Armstrong.
ceskolipak: spíš 50, ne? (Pokud lze spoléhat na mé kusé znalosti z železničních staveb). I to by ale bylo lepší, než stávající stav..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.