..: Komentář: Medlešická spojka - šlo by to i jinak?! :..

Návrh realizace přeložky trati 238, foto: seznam.cz | david.chrudim Pardubice — Před nedávnou dobou jsem si přečetl článek s názvem „Zdvoukolejnění úseku Stéblová-Opatovice nad Labem“ v časopise Želeniční magazín 04/12. Ve zmíněném článku, který se věnuje problematice modernizace tratě 031 Pardubice - Hradec Králové, nalezneme také úvahy nad pokračováním dalších etap modernizace této tratě včetně výstavby tzv. „Medlešické spojky“ tratě 238. V článku se dočteme o faktickém zrušení zamýšlené výstavby Medlešické spojky pro její ekonomickou nevýhodnost. Nicméně doba je taková jaká je a příliš takovým projektům, tím více pokud se týkají železnice, nepřeje. Domníval jsem se, že jiné řešení je nasnadě - vybudování druhého mostu přes Labe. Nakonec jsem byl ale nemile překvapen, jaké překážky stojí v cestě. Problém je ve výšce mostu nad hladinou. Stále existují plány na zavážení uhlí do Opatovické elektrárny po řece a dále vybudování vodní cesty Labe – Dunaj. V takovém případě musí být most ve výšce minimálně 5,5 m (resp. 7 m u nové stavby) nad hladinou řeky, což téměř vylučuje vybudování druhého mostu.

Pohled od Prahy. Nová kolej trati 238 by se nacházela vedle současných kolejí vlevo. Na mostech se nachází ve směru pohledu cyklostezka, trať 238 a silnici I/37., foto: Matouš Danielka Při pohledu na tuto situaci mě napadlo další, v globálu již třetí, řešení problému jak rychleji a pokud možno elegantněji bez úvrati cestovat mezi Pardubicemi a Chrudimí. Návrh spočívá ve vybudování levotočivého stoupajícího oblouku o poloměru 300m ve směru městské části Pardubice-Svítkov ze stanice Pardubice hlavní nádraží. Oblouk by se na současnou trať napojil před mostem nad ulicí U trojice. Do stanice Pardubice hl. n. by tedy s dnešní dvoukolejnou koridorovou tratí 010 byly přivedeny celkem tři vedle sebe jdoucí traťové koleje ze směru od Prahy. Možná se popisované vyústění do nádraží zdá mírně krkolomné, ale dostali bychom se ze směru od Chrudimi na úplně stejnou kolej jako nyní, na zhlaví od Rosic nad Labem. Dokonce trojice mostů nesoucí silnici I/37, trať 238 a cyklostezku, které dnes trať 010 podjíždí, mají své pilíře od sebe tak daleko, aby pod nimi 3 koleje mohly vést po úpravě polohy kolejí současných. Stavbou by se zrušila úvrať, kapacita traťového úseku Pardubice - Rosice nad Labem by se uvolnila pro vlaky ve směru Hradec Králové a především by došlo ke zrychlení dopravy na obou tratích, přičemž celkové finanční prostředky k vybudování by byly u této varianty nejnižší.

Územní plán města Pardubice, foto: GPlus, s.r.o. Současný územní plán (déle ÚP) města Pardubice již do budoucna počítá se zvětšením poloměru oblouku tratě ze stanice Pardubice hl.n. ve směru Rosice nad Labem, kde bude trať nejprve podjíždět zmíněné mosty a teprve vedle areálu chemičky Paramo odbočí doprava, stejně jako mnou navrhovaný oblouk nahrazují úvrať ve směru na Chrudim. Z tratě zahrnuté v ÚP by ještě vycházela kolej na plánovanou vlečku s překladištěm, parkovištěm TIR a přístavem. Obě řešení je tak nasnadě zkombinovat. Oblouk oproti ÚP rozšířit na hranu prostoru parkoviště TIR a mezi pravotočivý a následující levotočivý oblouku doplnit výhybku s odbočkou na Chrudim.


david.chrudim | 18.6.2012 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Komentáře

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
19.06.2012 (9:52)  
No to je jako, když má někdo furt utkvělou představu o splavnění Labe Děčín-Německo.
Možná půl roku je vody málo... Němci tuto myšlenku dávno opustili, ale Ředitelství vodních cest už utopilo stamiliony v projektech, seminářích, studiích a veškerý užitek žádný...

Ale to jsem trochu odbočil.
registrovaný uživatel aron 
19.06.2012 (9:18)  
Zavážení uhlí do Opatovic po řece? To snad může vymyslet jedině blbec, 30 let to šlo po kolejích a najednou by to nešlo? To mají "rejdaři" takovej vliv, že bez nich nic nejde? Jedna zbytečná blbost v Kolíně nestačí? Docela by mě zajímal poměr přepraveného zboží po vodě k volné kapacitě kolejí.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
19.06.2012 (7:40)  
PavelS699: Argumenty 1–3 a 6 jsou podle mě zcestné – kdyby je nešlo řešit, tak nemůžeme stavět vůbec nic. Zadarmo by nebyla ani tahle stavba, to je snad jasné. Ale samozřejmě je nutné zvážit, zda udělat nějaké fofrřešení, nebo si počkat na pořádnou Medlešickou spojku. Já přitom důvěřuji projektantům, že vědí, co dělají, protože (při vší úctě k autorovi článku) mají k dispozici víc podkladů.
19.06.2012 (0:43)  
Nechci být ten špatný, ale dovolím si napsat několi myšlenek, které mě napadly

1) Zapojení další koleje do Rosického zhlaví stanice Pardubice hlavní nádraží by si vyžádalo poměrně velké úpravy kolejiště (stojí to peníze) a následně úpravu zabezpečovacího zařízení (vzhledem k tomu, že úpravu reléovky NIKDO v dnešní době neudělá tak zřídit alespoň na toto zhlaví JOP = stojí to peníze), protože s klíčema byste úvraťoval stejných deset minut, které v současnoti tratíte v Rosicích / Oproti tomu zaustění Medlešické spojky (části která momentálně funguje jako vlečka) existuje a protože na lávce nad ní visí zneplatněné vjezdové návěstidlo, tak předpokládám, že je na to připravena i releovka.

2)Pod součastný most Chrudimské trati nad zhlavím hlavního nádraží se nevejde další kolej. Musel byste zrušit pahrbek a vlečkovou kolej do Parama používat i jako výtažnou (Ale vráta do parama jsou blízko) vzniklo by na zhlaví esíčko a pokud by jste se měl trefit do součastných nástupišť tak by Vás i rychlostně omezovalo. Z předchozího vyplývá, že by bylo lepší postavit nový most.

3) Překážel by Vám nejméně jeden dům několika dalším by kolej vedla přes zahradu. (= individuální protihluková opartření = peníze) A jak víte sám vyhánět někoho, případně někomu něco stavět hned za zahradou jeho domu je na velmi dlouhou dobu (viz stavba koridoru v Úvalech). Takže bysme se vaší varianty nemuseli brzo dočkat. Proto si myslím, že stavba v poli za městem je jednodušej proveditelná.

4) Vámi navrhovaná varianta by v budoucnu překážela případnému zdvojkolejnění a přeložce oblouku úseku Rosice - Hlavní tak jak je s ní počítáno v územním plánu

5) Vámi navrhovaná varianta by nešla v budoucnu elektrifikovat (stanovisko letiště)

6)Na obou variantách je jeden větší most (přes zhlaví / přes Chrudimku), několik přejezdů a dva propustky (přes nějaké potoky)

7)Vámi navrhovaná varianta měří zhruba 1,5 km, varianta dostavby Medlešické spojky zhruba 3 km (počítám novostavbu) Dalo by se na první pohled řici, že bude stát polovinu a bude tudíš rychlej realizovatelná. Nicméně vašši variantu prodražuje úprava zhlaví v Pardích hl.n. (viz bod 1), vyvlastnění domů (viz bod 3) a pokud chceme infrastrukturu považovat jako investici do budoucnosti, tak by Vaše varianta podstatně stížila možnost dalšího rozvoje (viz body 4 a 5)
registrovaný uživatel nojva  mail  
19.06.2012 (0:41)  
mě se taky tato varianta líbí, mimochodem pro R=300m s převýšením 150mm je Vmax=80km/h, pro R=200m pak Vmax=65km/h
18.06.2012 (21:48)  
mic: Smysl by to urcite melo. Tech par set metru trati by dokazalo usetrit cca 10 minut jizdy, coz je ve srovnani s mnoha megalomanskymi stavbami dost. Takt je nyni 30 minut a poptavka slusna. Pak taky nejde jen o Chrudim...

Jiri Kocourek: Myslel jsem to takto: "Kdyz uz elektrifikovat, tak nad novejma kolejema, ne nad tim, co tam je ted."
18.06.2012 (21:31)  
Hlavní výhodou by bylo rychlé spojení Chrudimi s Pardubicemi. Vždyť dnes ve stanici Rosice nad Labem zastavují vlaky (zbytečně) běžně i na 10 minut a pokud cestující jedou jen do/z Chrudimi, pak tím stráví hodně času při pohledu na celkovou dobou jízdy.
registrovaný uživatel mic 
18.06.2012 (21:26)  
Mno, pěkné. Ale k čemu by to bylo? Kapacitu v současnosti řeší spojení vlaků na HK a CHR v úseku přes most. (investice 0). V případě smyčky by tyto mohly jezdit nezávisle. Je to ale potřeba? Přímé vlaky HK-CHR asi nebudou na pořadu dne kvůli rozdílné poptávce. Taky tu kdysi byla možnost úvraťovat Chrudimy již před mostem, ale nevím jak to tam vycházelo prostorově. Taky by to umožnilo nezávislé rozjezdy. Ale je mezi CHR a PA takový provoz, který ospravedlní jakoukoli větší investici? Já si tam totiž pamatuju jen nějakou regínu a uživatelsky přijemnou busovou konkurenci...
registrovaný uživatel Busman 
18.06.2012 (19:39)  
V jednoduchosti je genialita. Časově i s úvratí by to jistě vyšlo stejně jako vyhlídková jízda přes Nemošice. Škoda, že si ŘSD a SŽDC hrají každý na vlastním písečku. Zrovna tohle je případ investic, které by měly být připravovány a řešeny společně. Pošlete námět tohoto řešení na SŽDC. Ohledně dieselu pod dráty. Tomu se nevyhneme nikdy. Pokud by se elektrizovala Chrudim, tak Hlinska stejně budou jezdit pod dráty až do Pardubic. Když se elektrizovat nebude, tak se bude jezdit pod dráty do Hradce, no...
registrovaný uživatel Kakov 
18.06.2012 (19:01)  
ohledně dieselu pod dráty, je potřeba si rozmyslet jakému přístupu dáme přednost:

1) ultraekologický fanatismus = diesel nikdy pod dráty nesmí....

2) ultraekonomický pohled = hybrid nikdy, protože jeho pořizovací cena je větší než u dieselu, a elektrika tam nedojede.... => diesel za každou cenu....

3) studie, která objektivně zváží všechna pro i proti...
tj. u trati Chru - Pce - HK pokud by to jezdilo třeba každou půlhoďku je škoda nepřiplatit trochu za hybrid,

u trati Šumperk - Jeseník - Ova, by nemělo smysl do těch kopců tahat diesel agregát, kvůli pár kouskům elektriky.... (jak už někdo psal v jiné diskuzi
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko