..: Komentář: Medlešická spojka - šlo by to i jinak?! :..

Návrh realizace přeložky trati 238, foto: seznam.cz | david.chrudim Pardubice — Před nedávnou dobou jsem si přečetl článek s názvem „Zdvoukolejnění úseku Stéblová-Opatovice nad Labem“ v časopise Želeniční magazín 04/12. Ve zmíněném článku, který se věnuje problematice modernizace tratě 031 Pardubice - Hradec Králové, nalezneme také úvahy nad pokračováním dalších etap modernizace této tratě včetně výstavby tzv. „Medlešické spojky“ tratě 238. V článku se dočteme o faktickém zrušení zamýšlené výstavby Medlešické spojky pro její ekonomickou nevýhodnost. Nicméně doba je taková jaká je a příliš takovým projektům, tím více pokud se týkají železnice, nepřeje. Domníval jsem se, že jiné řešení je nasnadě - vybudování druhého mostu přes Labe. Nakonec jsem byl ale nemile překvapen, jaké překážky stojí v cestě. Problém je ve výšce mostu nad hladinou. Stále existují plány na zavážení uhlí do Opatovické elektrárny po řece a dále vybudování vodní cesty Labe – Dunaj. V takovém případě musí být most ve výšce minimálně 5,5 m (resp. 7 m u nové stavby) nad hladinou řeky, což téměř vylučuje vybudování druhého mostu.

Pohled od Prahy. Nová kolej trati 238 by se nacházela vedle současných kolejí vlevo. Na mostech se nachází ve směru pohledu cyklostezka, trať 238 a silnici I/37., foto: Matouš Danielka Při pohledu na tuto situaci mě napadlo další, v globálu již třetí, řešení problému jak rychleji a pokud možno elegantněji bez úvrati cestovat mezi Pardubicemi a Chrudimí. Návrh spočívá ve vybudování levotočivého stoupajícího oblouku o poloměru 300m ve směru městské části Pardubice-Svítkov ze stanice Pardubice hlavní nádraží. Oblouk by se na současnou trať napojil před mostem nad ulicí U trojice. Do stanice Pardubice hl. n. by tedy s dnešní dvoukolejnou koridorovou tratí 010 byly přivedeny celkem tři vedle sebe jdoucí traťové koleje ze směru od Prahy. Možná se popisované vyústění do nádraží zdá mírně krkolomné, ale dostali bychom se ze směru od Chrudimi na úplně stejnou kolej jako nyní, na zhlaví od Rosic nad Labem. Dokonce trojice mostů nesoucí silnici I/37, trať 238 a cyklostezku, které dnes trať 010 podjíždí, mají své pilíře od sebe tak daleko, aby pod nimi 3 koleje mohly vést po úpravě polohy kolejí současných. Stavbou by se zrušila úvrať, kapacita traťového úseku Pardubice - Rosice nad Labem by se uvolnila pro vlaky ve směru Hradec Králové a především by došlo ke zrychlení dopravy na obou tratích, přičemž celkové finanční prostředky k vybudování by byly u této varianty nejnižší.

Územní plán města Pardubice, foto: GPlus, s.r.o. Současný územní plán (déle ÚP) města Pardubice již do budoucna počítá se zvětšením poloměru oblouku tratě ze stanice Pardubice hl.n. ve směru Rosice nad Labem, kde bude trať nejprve podjíždět zmíněné mosty a teprve vedle areálu chemičky Paramo odbočí doprava, stejně jako mnou navrhovaný oblouk nahrazují úvrať ve směru na Chrudim. Z tratě zahrnuté v ÚP by ještě vycházela kolej na plánovanou vlečku s překladištěm, parkovištěm TIR a přístavem. Obě řešení je tak nasnadě zkombinovat. Oblouk oproti ÚP rozšířit na hranu prostoru parkoviště TIR a mezi pravotočivý a následující levotočivý oblouku doplnit výhybku s odbočkou na Chrudim.


david.chrudim | 18.6.2012 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Komentáře

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
20.06.2012 (11:34)  
PavelS669: Díky za odpověď, dávám jí plus a omlouvám se, že jsem předtím udělal chybu v přezdívce.

Robert-Antonio: Proto jsem navrhoval pohyblivý chodník. Na velkých letištích je to běžné a kaštanům to nevadí.
Ovšem mezi letištními terminály asi většina cestujících neprochází při každodenní cestě do práce, není-liž pravda? Každopádně k přestupu „hrana–hrana“, v současnosti vyzdvihovanému, to má hodně daleko.
registrovaný uživatel Kakov 
20.06.2012 (9:47)  
Mirek Hruška:

přesto proč tento námět nevzít v úvahu?? samozřejmě, pokud by měla následovatrealizace, musel by "námět" projít přezkumem proveditelnosti a výhodnosti...
20.06.2012 (9:40)  
Podobných projektů stylu "vezmu malování a udělám čáru do mapy" dokážu za minutu vyblít milion jeden.
Cili stejny pocet, jaky vybliji profesionalni projektanti a ktere se nikdy nerealizuji. Jen to nestoji tolik penez...
20.06.2012 (8:04)  
bartik09
Proto jsem navrhoval pohyblivý chodník. Na velkých letištích je to běžné a kaštanům to nevadí.

Astartoth
Nepochopil jsem, kam tím "bujením lodní dopravy" míříte. Minimálně požadavky na splavnou řeku byly v 19. století o dost skromnější nežli dnes.

tomino
Rozdílnou poptávku CR-PU a PU-HK lze řešit prokládáním spojů v úseku PU-HK. Pořád lepší řešení nežli nutit na relaci CR-HK přestupovat v Pardubkách.
A musím znova zopakovat – přímé vlaky CR-HK nevyžadují elektrizaci chrudimské trati, jelikož motorák pod dráty je problém pouze a jedině psychologický :-)
20.06.2012 (6:42)  
Návrh spočívá ve vybudování levotočivého stoupajícího oblouku o poloměru 300m ve směru městské části Pardubice-Svítkov ze stanice Pardubice hlavní nádraží.

Podle mého skromného názoru je oblouk za prvé pravotočivý a za druhé rozhodně nemá poloměr 300m.


Podobných projektů stylu "vezmu malování a udělám čáru do mapy" dokážu za minutu vyblít milion jeden.
20.06.2012 (0:18)  
PavelS669: Kudy vede puvodni stopa Medlesicke spojky?
19.06.2012 (23:03)  
MirekM: Argumenty 1–3 a 6 jsou podle mě zcestné – kdyby je nešlo řešit, tak nemůžeme stavět vůbec nic. Zadarmo by nebyla ani tahle stavba, to je snad jasné. Ale samozřejmě je nutné zvážit, zda udělat nějaké fofrřešení, nebo si počkat na pořádnou Medlešickou spojku. Já přitom důvěřuji projektantům, že vědí, co dělají, protože (při vší úctě k autorovi článku) mají k dispozici víc podkladů.

Já neříkám, že to nejde postavit, jenom chci říct, žo zo bude stát peníze. Ve vší úctě, připadá mi, že autor navrhuje řešení které se zdá být na první pohled levnější (protože přece je délka nově stavěné tratě zhruba poloviční), ale neuvědomuje si, že rozsáhlé úpravy zhlaví (myšlenka esíčka na dvojkolejce od Kolína) nebo měně rozsáhlá přidání několika výhybek (všetně úpravy zabezpečovacího zařízení) se neudělají nějak automaticky sami a už vůbec ne zadarmo.

Moje osobní minimalistická (po stránce financí) je postavit medlešickou spojku v původní stopě bez mimoúrovňového křížení - až bude na koridoru tak plno, že bude problém ho přejet, tak se postaví (třeba za dvacel let) Jako výhody vidím rychlost - je to v územním plánu, vede to polem = jednoduší domluva s majiteli
registrovaný uživatel Já 1 
19.06.2012 (17:37)  
Problémem není ani tak úvrať jako to že se dvakrát přejíždí most přes Labe, s tím obloukem to vidím dost bledě, ale stačilo by úvraťovat ještě před mostem. A co se týče doby než fíra přejde na regíně z jednoho stanoviště na druhé běžte se svést z Jičína do Turnova kde se úvraťuje při každém vjezdu i odjezdu a trvá to maximálně dvě minuty. Docela by mne zajímalo kolik cestujících z Chrudimi opravdu projede do HK. Z Pardubic dnes jezdí osobní vlaky až do Jaroměře, ale v Hradci se vždy vyprázdní ať už z jedou z Pardubic nebo z Jaroměře.
19.06.2012 (17:23)  
J.U. Ray: tento navrh jednokolejny most prakticky resi. Vlaky na Chrudim by se mu totiz (doslova) obloukem vyhnuly, takze pak by tam jezdila polovina vlaku (2 pary za hodinu), coz uz by nebyl problem.

Robert-Antonio: Bohuzel, v dnesni dobe se tomu kazdy tak akorat vysmeje... Chtejte po nekom jit 600 metru pesky. Podle meho by se to melo resit spolecne s kapacitne nedostatecnou prilehajici silnici. Pak by se dalo delat ledasco.

Railfort: Kazdy navrh ma sva uskali a neco by se kvuli nemu muselo menit. Kdyby to bylo bezproblemove, tak uz je to davno hotovo.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
19.06.2012 (17:14)  
Pár upřesnění:
1) V územním plánu není nová trať do Rosic, ale druhá traťová kolej, pro kterou je předpřipraven i panel na ústředním stavědle. V novějším silničním mostu je pro ní postaveno i mostní pole, které ovšem chybí ve starším železničním.
2) Navrhovaná varianta by bez brutálního překopání zhlaví, na které stejně není místo, uměla jezdit jen mezi 10-3. kolej, což vzhledem k tomu, že desátá je jedinou kolejí, odkud dostanete soupravy od/na Kolín z/na myčku a vůbec do odstavného, je prostě provozní nesmysl.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko