..: Komentář: Lze eliminovat zpoždění vlaků? :..

Blátivé místo koleje při traťové rychlosti 120 km/h., foto: zirecek K sepsání tohoto článku mne inspirovala nedávná nepříjemná situace. Z pracovních důvodů jsem musel navštívit malou obec ležící mezi Strakonicemi a Blatnou. Jako obvykle jsem využil vlak, jelikož auto nevlastním. V onen den se poprvé naplno projevilo studené zimní počasí, ale já nebyl ideálně oblečen. Můj vlak měl jet v 19.29. Již pět minut před pravidelným příjezdem vlaku jsem stál na zastávce. Vlak ovšem stále nejel. Do tváře mne bičoval ledový vítr a pomalu jsem ztrácel cit v prstech. Už jsem to chtěl vzdát, naštěstí jsem pět minut před osmou hodinou uslyšel zahoukání a chvíli na to se již přikodrcal motorák. Téměř jsem nebyl schopen otevřít dveře, ale nakonec jsem šťasten usedl do vytopeného prostoru pro cestující.

Jak jsem si později zjistil, příčinou zpoždění bylo čekání na rychlík od Plzně, který byl opožděn z důvodu výluky mezi Blovicemi a Nezvěsticemi. A zde se dostávám k závažnému problému. Organizace výluk je naprosto nesystematická a chaotická. Proč tomu tak je? K 1. lednu 2003 byla státní organizace České dráhy rozdělena na akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Úkolem SŽDC je provozování, modernizace a rozvoj železniční dopravní cesty. Tedy i provádění běžné údržby tratí. A to je asi nejslabší část jejich činnosti. Dokud koleje opravovaly České dráhy, organizovaly výluky tak, aby v rámci možností co nejméně omezovaly provoz. SŽDC ovšem problémy dopravců (což už dlouho nejsou jen České dráhy) nezajímají. Jejich cílem je pouze udržet tratě v provozuschopném stavu. Relativně často se pak stává, že úsek, kde probíhá týdenní nepřetržitá výluka, je za necelé dva měsíce znovu uzavřen, aby se mohla opravit neopravená či špatně opravená místa. A není se čemu divit – zkuste se někdy podívat, jaké množství, jakým tempem a jak kvalitní dělníci na opravách pracují.

Vlaky osobních dopravců jsou poté nahrazovány autobusy nebo nabírají zpoždění z důvodů uzavření jedné koleje na vícekolejné trati; vlaky nákladních dopravců musí jezdit mnohdy velkou oklikou. Odnesou to jak zákazníci, tak dopravce. SŽDC ovšem žádný postih nehrozí.

A zde je vidět chyba v systému. Oddělení správce dopravní cesty od státního dopravce byl jistě velmi důležitý krok k dalším možnostem liberalizace železniční dopravy, ale zdá se, že nebylo myšleno na všechny důsledky. Přitom by stačilo málo. Pokud by SŽDC musela platit alespoň částečnou finanční náhradu za ztráty způsobené jejich počínáním, možná by se zaměstnanci na vyšších postech začali zajímat o kvalitu a rychlost prováděných prací. Asi by se pak například nestávalo, že dvě porouchané výhybky nebo trakční vedení mezi hlavním a smíchovským nádražím v Praze několikrát do měsíce zpozdí vlaky až v Brně či v Chebu.

Hranická MUVka v zajetí pražců, foto: zirecekMUV 69, Mšeno, foto: StrndaASP 08-16 115, Zdislava - podbíjení tratě, foto: Louis Armstrong

Další problém vidím i ve financování oprav – většinou se najdou peníze jen na zalátání těch nejrozbitějších úseků, ale na kvalitní preventivní opravy a modernizace, které problém řeší výrazně lépe, už finance nejsou. Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, stát do infrastruktury ale investuje mnohem méně peněz než vyspělejší země EU. Naprostá většina generálních oprav a stavby koridorů probíhají jen za výrazného přispění evropských fondů. Některé z tratí s velmi vysokým provozem (např. Praha - Beroun) prošly generální opravou naposledy v 80. letech 20. století. A v důsledku šetření půjde do staveb na železnicích i silnicích stále méně peněz.

Rekonstrukce koridorůSamostatnou kapitolou jsou pak rekonstrukce tranzitních koridorů. Českou republikou prochazí celkem čtyři tranzitní železniční koridory, které se stát od devadesátých let snaží postupně modernizovat. Do dnešní doby se však stále nepodařilo dokončit ani 1. tranzitní koridor (Německo) - Děčín - Praha - Břeclav - (Rakousko, Slovensko). Mezinárodní vlaky tak například v úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí projíždějí "závratnou" rychlostí 80 km/h. Stav některých důležitých železničních uzlů (Brno, Pardubice, Olomouc, Plzeň) můžeme označit za velmi nevyhovující, i když u většiny jmenovaných by se v blízké budoucnosti měla také konečně rozběhnout kompletní modernizace. Tyto zastaralé úseky a uzlové stanice mnohdy nestačí svou kapacitou a generují tak další zpoždění.

Pokud už se modernizace (nebo optimalizace) rozběhne, trvá většinou neúměrně dlouhou dobu, čímž se samozřejmě prodražuje, a kvalita odvedené práce bývá také často nevalná. Jako příklad můžete vidět stav před nedávnem optimalizované tratě 170 z Plzně do Chebu. Pro zajímavost ještě zmíním, že optimalizace této tratě ve stávající stopě trvala déle než její stavba v 19. století. Jediná stavba, která se v poslední době stihla dokončit v termínu a funguje (zatím) bez závažnějších závad je pražské Nové spojení. Pojedete-li někdy po jednom z železničních koridorů v úseku, kde právě probíhá modernizace (a provoz je omezen na jednu kolej), zahlédnete možná několik bagrů, nákladních aut a dělníků diskutujících nad "problémem", v lepším případě potkáte nějaké stroje na pokládku kolejí, úpravu kolejového lože nebo instalaci trakčního vedení. A zpoždění vašeho vlaku nerušeně poroste.

Viadukt v Kozolupech, foto: Jan HolekViadukt v Kozolupech, foto: Jan HolekViadukt v Kozolupech, foto: Jan HolekViadukt v Kozolupech, foto: Jan Holek

Vrátím se zpět k výlukám. Svalovat vinu za zpoždění a špatnou organizaci pouze na SŽDC by bylo nečestné a neobjektivní. Svou zásluhu na tom mají samozřejmě i České dráhy. Zde však asi chybu nenajdeme v systému, ale v lidech. Situace se v jednotlivých KCOD (Krajské centrum osobní dopravy) liší. Má osobní zkušenost z Jihočeského kraje je, bohužel, dosti negativní. Dráhy se ani nesnaží cestující o komplikacích informovat, natož aby tak činily s předstihem. Většinou jediné, na co se zmůžou, je soupis výluk na informačních panelech na nádražích. Při velké prázdninové výluce na trati Protivín - Zdice jezdily rychlíky z Prahy do Českých Budějovic (právě ty přes Protivín) podle výlukového jízdního řádu (VJŘ) – z Budějovic vyjížděly o deset minut dříve. Ve Zlivi, kde tyto rychlíky také staví, ovšem o VJŘ nebyla ani zmínka. Informace byly vyvěšeny až den před koncem výluky. Velmi neprofesionálně jsou občas řešeny také obraty souprav – zpoždění, které vlak do koncové stanice přiveze, přenese na jiný spoj, na který přechází vozy a někdy i lokomotiva od zpožděného vlaku. Ani tyto problémy určitě nejsou neřešitelné.

Vyhořelý vůz ČD, foto: Matouš Vinš

Občas můžeme ve staničním hlášení slyšet: „Vlak bude opožděn z důvodu poruchy hnacího vozidla.“ nebo „Vlak bude opožděn z důvodu závady na soupravě.“ Myslím, že je v silách všech dopravců tento druh zpoždění omezit. Závady jsou totiž velice často způsobeny nedostatečnou nebo nekvalitní údržbou vozidel. Právě České dráhy se na této položce snaží šetřit, propustily nemalé množství zaměstnanců dep a opraven, což má za důsledek nedostatečnou kapacitu těchto zařízení. České dráhy navíc vlastní dosti zastaralý vozový park, který potřebuje častější údržbu. Závady na vozidlech (které strojvedoucí/vlakvedoucí zapisují do Knihy oprav) jsou často ignorovány, protože vozidlo čekající delší dobu na opravu by pak někde chybělo. Jinými slovy – vlaky jezdí, dokud se kola točí. Není pak problém potkat dosti „obutý“ vůz, netopící vůz, vůz s nefunkčním blokováním dveří, rozbitou klimatizací apod. U hnacích vozidel se pak podúdržba může projevit např. vyhořením elektroinstalace, poruchou trakčních motorů, či špatným bržděním. 

Zpoždění může vzniknout dvěma způsoby. Buď se vlaková četa rozhodne porouchaný vůz vyřadit, protože nechce riskovat, nebo porucha znemožní další jízdu (např. pokud začne hořet brzdové obložení, lokomotivě neběží motor aj.). Tyto nepříjemnosti lze eliminovat lepším financováním oprav a investicemi do nových (kvalitních) vozidel. V absolutních číslech má pak dopravce šanci ušetřit nemalé částky. 

Poškozená trať, foto: ČD / SŽDCHazardující kamion na přejezdu, Benkov, 10.12. 2008, foto: SŽDC

Jediné, čemu se asi nelze úplně vyhnout, jsou zpoždění zaviněná živelnými katastrofami a lidmi, kteří myslí jen na sebe. Myslím tím teď například velmi neukázněné řidiče, kteří se neostýchají vjet na přejezd, kde blikají červená světla, či se dokonce stahují závory. Důsledky srážky ocelového kolosu, vážícího mnohdy stovky tun, a osobního auta jste, myslím, všichni alespoň v médiích viděli.


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 12.2.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
14.02.2012 (10:41)  
Sim:Predpokladam, ze se nikdo nerozciluje nad tim, kdyz kdokoliv nedokaze vestit z koule, jestli vlak vyjede z vychozi stanice vcas. Ale v pripadech, ze v dobe planovaneho odjezdu vlak z vychozi stanice jeste neodjel a ve stanici "o pul hodiny pozdeji" neni vyveseno zatim vubec nic a zamestnanci stanice se divi, proc se ptam, kdyz tu ten vlak jeste nema byt... to se mi otvira kudla v kapse a rikam si, ze tohle je ten pravy duvod stavek na draze :-(((
Pokud je to tak, pak není důvod k obhajobě dotyčného. Já jsem jenom postihoval ten případ Králova Pole.
registrovaný uživatel Sim 
14.02.2012 (10:04)  
Martin Hochman > Pokud to provede na váš dotaz a informaci vám správně zjistí pak je všechno v pořádku

V tomhle se asi neshodneme. Ja si (jakozto cestujici) koupim listek, cimz uzaviram smlouvu s dopravcem, ze me prepravi podle podminek predem danych, tedy podle jizdniho radu. Pokud to nedokaze splnit, mel by byt dopravce tim aktivnim, kdo me aspon upozorni, ze je nejaky problem - a ne, ze se budu muset doprosovat informaci, ktere by mi mely byt poskytovany automaticky.

Dohaje kdyz uz ty panely jsou instalovany, proc tam aspon nemuzou byt realne udaje?

Predpokladam, ze se nikdo nerozciluje nad tim, kdyz kdokoliv nedokaze vestit z koule, jestli vlak vyjede z vychozi stanice vcas. Ale v pripadech, ze v dobe planovaneho odjezdu vlak z vychozi stanice jeste neodjel a ve stanici "o pul hodiny pozdeji" neni vyveseno zatim vubec nic a zamestnanci stanice se divi, proc se ptam, kdyz tu ten vlak jeste nema byt... to se mi otvira kudla v kapse a rikam si, ze tohle je ten pravy duvod stavek na draze :-(((
14.02.2012 (9:13)  
Ondra Holub: Upozorňujte, stěžujte si pokud jste nedostal správné informace, třeba se tímto podaří změnit něco k lepšímu. Jenom jedna technická poznámka. Čistě podle vaší zkušenosti, dokážete zjistit s jakým zpožděním odjede vlak z výchozí stanice? Oni totiž ty mezilehlé stanice nemají o moc víc prostředků zjistit tuto informaci, než vy. Každý z těch lidí má nějaké povinnosti. V tomto případě má jen dvě možnosti. Buď zavolat do výchozí stanice vlaku, nebo se podívat na "tabule" té výchozí stanice což lze. Pokud to provede na váš dotaz a informaci vám správně zjistí pak je všechno v pořádku, pokud ne pak je důvod ke stížnosti. Bohužel to Královo Pole je hodně blízko Hlavního a všechny rychlíky jsou výchozí, takže ani vy z Babitronu pokud neznáte obraty souprav to zpoždění výchozího vlaku nezjistíte. Pokud někdo zjevně úmyslně zkresluje výši zpoždění, pak je to důvod ke stížnosti. A buďte v klidu, k žádnému vylepšování statistik nemají provozní zaměstnanci důvod, nejsou za to trestáni, ani odměňováni. Bohužel blbost některých lidí nezná mezí. Ale to platí obecně.
14.02.2012 (8:51)  
To Martin Hochman 13.02.2012 (18:54)

Svým příspěvkem jsem vůbec nechtěl tvrdit, že je vždy jasné, jaké to zpoždění bude. Ani nekritizuji samotné zpoždění, hlavně pokud je např. mizerné počasí (i když to mi ty vlaky spíš ujedou, protože jedou nečekaně včas). Ale pokud má vlak odjezd v 16:20, není zobrazeno žádné zpoždění (tedy by mělo být pod 5 minut, protože menší nelze se současným technickým zařízením zobrazit), aktuální čas je 16:23 a vlak ještě není ani přistaven, tak každý laik dokáže poznat, že to zpoždění bude aspoň těch 5 minut, protože i kdyby ten vlak přijel během minuty, tak ti lidi se tam za další minutu nenacpou.

Podobně pokud vlak z Brna hl.n. vyjede s 10 minutovým zpožděním a v Brně Králově Poli se optimisticky předpokládá, že zpoždění nebude ani těch 5 minut - co to potom je? Vždyť ten osobák v odpoledních hodinách v tomto úseku nemá šanci dohonit cokoliv, spíš ještě tak minutu ztratí (hlavně pokud je zaměstnanecká zastávka v Maloměřicích). A přesto někdo v Kr. Poli doufá, že se to zkrátí pod 5 minut. Co to potom je? Nemístný optimismus, vylepšování statistik, nebo snad víra v zázrak?

Vlastní zkušenost: Šel jsem v Brně hl.n. na vlak. Na odjezdové tabuli zpoždění 25 minut. Telefonoval jsem tedy manželce do Kr. Pole, aby na ten vlak ani nechodila a šla na autobus. Ona už byla v Kr. Poli na nádraží a tam žádné zpoždění. Šla se tedy zeptat paní do okýnka. (Ta ji nevyhodila, v pohodě se s ní bavila.) A paní řekla manželce: "No ten vlak pojede na čas, když tu není žádné zpoždění". Na to manželka řekla, že na hlavním je ale zpoždění 25 minut. Paní se tedy na počítači přepnula do nějakého interního systému a ejhle - bylo tam 25 minut. A v tu chvíli se ozval rozhlas s hlášením o zpoždění. Končilo: "... předpokládané zpoždění bude asi 10 minut.".

Po nikom nechci, aby se zobrazovalo zpoždění 3 minuty, když to ty pragotrony (nebo jak se to jmenuje) neumožňují. Stačilo by aspoň prezentovat ty informace, které jsou k dispozici. Občas to totiž vypadá, že na tom nádraží snad ani nevědí, kde ten vlak je (což vzbuzuje v laikovi docela strach). To by snad ani nemohlo stát žádné peníze navíc.
registrovaný uživatel Sim 
14.02.2012 (8:41)  
Martin Hochman > netusim, jak realne zpozdeni se vypisuje ted, ale jeste pred cca rokem platilo, ze pokud by - napriklad v Plzni, kde vetsina rychliku projizdi - byla zobrazovana pouze "naturalni" hodnota aktualniho zpozdeni (tedy to, co je videt na babitronu), melo by to s realitou vic spolecneho, nez to, co na pragotronu skutecne viselo.

A to i s prihlednutim k takovemu detailu, jako ze obcas neni spravna masina (bo se "musi" preprahat), takze zpozdeni naroste po prijezdu do Plzne.

Busman > zajimavy napad ... souhlas s tim, ze obcas snaha o "vyjezdeni vseho" je kontraproduktivni.
registrovaný uživatel Busman 
14.02.2012 (7:52)  
S tím softwarem na modelování a řízení zpoždění to vůbec není špatná myšlenka. A mám pocit, že Švýcaři něco takového mají.

V zásadě by se tam daly nastavit 2 priority

- nejmenší počet zpožděných vlaků v síti – a cestující v těch zpožděných si to vyžerou, ale ostatní vlaky pojedou plusmínus včas

- nejmenší celková hodnota zpoždění v síti – jednotlivým vlakovým kategoriím lze přiřadit váhy, stejně jako jednotlivým spojům – on když zpožděný „odpolední Košičan“, jedoucí po 011 do Prahy proti špičkovému směru, již krátce před cílem své cesty, zacpe rychlíky, které jsou nafutrované pravidelně dojíždějícími, co se vrací z práce domů do Pardubic či Havl.Brodu (a ještě někde přestupují v systémových vazbách), a to včetně pražského Sbáhnu – a pak tu frontu začne předjíždět Pendolíno – to udělá víc škody než užitku. Výsledná hodnota tohoto mixu zpoždění by měla být v čase co nejnižší – tedy v součtu okamžiků za celý den.
13.02.2012 (20:17)  
Martin Hochman : spravedlivě potrestanej byl ten bufeťák, protože mu ujel vlak .. neposlouchal hlášení do konce "Prosíme pozor: uváděná doba zpoždění se může změnit" ;-)

Vona je často chyba na všech světových stranách, ale obecně se mi zdá že schází nějaký to nadřazený dispečerský řízení "letovýho provozu" třeba i s nějakou modelovou optimalizací na počítači, jak tu už někdo psal. Pak se ad hoc rozhoduje na jednotlivých bodech, co uhnout a zpozdit a co nechat jet, i když to v součtu jednotlivých lokálních kroků třeba vůbec neni efektivní a nadělá víc škody než užitku. Pustit osobák před SC je prostě tabu, i když by to srovnalo oběhy v polovině republiky .. tak to dodržovánim pravidel doženeme ke kolapsu.

Imho je jedinej model, dodržovat pravidla natolik striktně, až to zkolabuje doopravdy a bude to muset řešit někdo vejš. Nešidit přepřahy, přebírání vozidel, zkoušky brzdy, pauzy .. všechno má svuj čas a třeba ty kapky jednou balvanem předpisů a zvyklostí pohnou. Na hrdinství v provozu se akorát předčasně umírá.
registrovaný uživatel Nosič  mail  
13.02.2012 (19:45)  
Pane Vrtěno, např. v Poříčanech se běžně kolem návěsti "Očekávej rychlost 120 km/h" (kdy návěstní opakovač VZ indikuje horní žluté světlo) jezdí rychlostí 160 km/h, samozřejmě na manuální režim. V případech výstrahy nebo očekávej 40 - 120 km/h je na návěstním opakovači stejné světlo a to horní žlutá. Jak píše Martin Hochman, něco jiného je to při zvyšování rychlosti, tam následuje NZ2. Je možné, že Vám Mirel při snižování rychlosti zasáhl v důsledku poruchy, ale toto není jeho standardní činnost, pokud byl v manuálním režimu.
13.02.2012 (19:36)  
Sim: Ale o tom to je. Ve velké části případů prostě nelze přesnou hodnotu zpoždění zveřejnit, prostě pro to, že není zjistitelná. Pokud ovšem někdo zkresluje výši zpoždění úmyslně, tak zaslouží nakopat a s rozběhem.
13.02.2012 (19:32)  
Václav Vrtěna: Není pravda co píšete. Vaše tvrzení je pravdivé pouze při kódu červeného světla. Pokud chytnete žluté světlo tj. výstraha, nebo očekávej 40(60,80,100,120) pak při převzetí do manuálu pouze nesmíte zvyšovat rychlost. Není problém minout předvěst v s návěstí očekávej 120 (nebo něco jiného), normálně jet 160 a nebrzdit. Pouze pokud nepotvrdíte manuál pak se s velkou pravděpodobností dostanere nad brzdnou křivku no a pak už NZ2. Ale myslím, že to je už na tuto debatu hodně detailní..
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko