..: Koleje Dolnośląskie (III.): Pozadí založení a výhledy do budoucna :..

kd-sa135, foto: Aleš Svoboda Legnica - V prvním dílu minisérie o novém polském dopravci jsme Vás seznámili s obecnými zásadami a principy nového dopravce, ve druhém dílu pak o minulosti i současnosti provozu na trati Kłodzko – Wałbrzych. Ve třetím a závěrečném pokračování se společně podívame na pozadí vzniku a zaměříme se především budoucí plány nově založené společnosti.

Založení na zelené louce

Průřez historií a okolnosti vzniku společnosti Koleje Dolnośląskie jsme Vám již přinesli v úvodním dílu. V krátkosti si připomeňme, že založení společnosti proběhlo dne 28.12.2007 s cílem zabezpečit provozování osobní dopravy v Dolnoslezském vojvodství. A jak založení nového dopravce probíhalo? "Vznik zcela nové společnosti nebyl jednoduchý", říká viceprezident společnosti, pan Mieczysław Czerpita. Dopravce se musel poohlédnout nejen po zaměstnancích vykonávajících provozní služby, ale i po lidech vykonávajících činnosti manažerské. První zaškolování provozního personálu započalo v červnu 2008. Během této přípravné fáze společnost nečerpala pouze z teoretických znalostí, nýbrž spolupracovala i s ostatními hráči na polském železničním trhu. Jmenujme zejména soukromou společnost Arriva PCC, která poskytla rady týkající se motorových vozů výrobce PESA a pomohla i se zácvikem strojvedoucích.

Možná poněkud překvapivě pomoc poskytl i národní polský dopravce PKP PR, který vyšel vstříc v zácviku průvodčích na tratích, po nichž nyní jezdí Koleje Dolnośląskie. Největší polský nákladní dopravce PKP Cargo zase poskytl pomoc v podobě podepsání smlouvy o užívání depa ve stanici Legnica. Zároveň se podařilo dohodnout se na zveřejnění jízd vlaků společnosti KD v jízdním řádu spravovaném společností PKP Informatyka. Zároveň bylo dohodnuto alespoň jednostranné uznávání jízdních dokladů vydaných PKP PR ve vlacích KD. Tím se podařilo snížit dopad problémů, které provázely vstup společnosti Arriva PCC na trh osobní dopravy v prosinci 2007.

Koleje Dolnośląskie - vznik nového železničního dopravce v datech
28.12.2007 Založení společnosti rozhodnutím Sejmiku Dolnoslezského vojvodství
6.2.2008 Faktický začátek činnosti = registrace do KRS (Obchodní rejstřík)
jaro 2008 Nabírání vedoucích pracovníků a kvalifikovaných zaměstnanců
červen 2008 Přijímání širšího technického a provozního personálu (průvodčí)
1.12.2008 Převzaty vozidla Dolnoslezského vojvodství od dopravce PKP PR
14.12.2008 Zahájení provozu na trati Legnica - Świdnica - Kłodzko - Międzylesie
6.1.2009 Zahájení provozu na trati Wałbrzych - Głuszyca - Nowa Ruda - Kłodzko

Nejbližší plány do budoucna

Aktivity nového dopravce však s obnovením provozu na tratích Kłodzko - Wałbrzych a Legnica - Międzylesie neskončily. Nejbližším cílem společnosti je reaktivace trati Świdnica – Kobierzyce – Wrocław – Trzebnica. Zde ovšem kromě obnovení provozu dochází i k částečné rekonstrukci kolejiště či přejezdů. Podle Mieczysława Czerpity mají být stavební práce hotovy v květnu 2009 a termín zahájení provozu by mohl padnout na září 2009. "Určitě to bude v letošním roce", dodává Czerpita.

Trať prý patří k nejhezčím v regionu a byť se na ni o letošních letních prázdninách provozu nedočkáme, dopravce jí prezentuje jako turistický cíl. Nově reaktivovaná trať zároveň ve městě Świdnica naváže na již provozovanou trať Legnica - Świdnica - Kłodzko - Międzylesie.

Vlakem Koleje Dolnośląskie do Čech

Kozel spolu s vozidlem RS1, foto: Viamont (www.viamont.cz) Aktivity dopravce se však neomezují pouze na provoz vnitrostátní, ale v plánu je i průnik do přeshraniční dopravy. Dolnoslezské vojvodství přímo sousedí s Německem (spolková země Sasko) i s Českou Republikou (Liberecký, Královehradecký a Pardubický kraj). A právě do Čech mají směřovat první zahraniční kroky KD.

Ještě v tomto roce je v plánu zahájení provozu na tratích (Jelenia Góra –) Szklarska Poręba – Harrachov a Wałbrzych – Mieroszów – Meziměstí (- Hradec Králové). Partnerem pro tato nová spojení nebudou na české straně ČD, nýbrž společnost Viamont. Již v současnosti probíhá mezi Viamontem a KD čilá spolupráce spočívající mj. ve školení českých strojvedoucích na motorových vozech výrobce PESA. Tato spolupráce by měla vyústit v dohodu o provozování těchto přeshraničních spojení.

Dále se hovoří také o trati Marciszów – Kamienna Góra – Lubawka – Královec, kde již Viamont v letní sezóně mezistátní dopravu provozoval. Tehdy ovšem vozba probíhala ve spolupráci s PKP PR, avšak byla zajišťovány jednotkami SA135 (s nimiž nyní jezdí právě Koleje Dolnośląskie). "V současnosti provádí firma PKP PLK provádí rekonstrukci úseku Legnica – Marciszów - Kamienna Góra – Lubawka", dodává Czerpita.

Ani ve styku s Německem společnost nechce zahálet. Cílem KD je provoz přímých vlaků mezi městy Wroclaw a Dresden přes hraniční přechod Zgorzelec – Görlitz. Zde ovšem také zaleží na příslušných polských úřadech. Vozidla RS1 (RegioShuttle) německého dopravce, s nimiž je na tyto výkony počítáno, totiž nejsou zatím pro provoz v Polsku schválena. Tím by tak vznikla obdoba přímých vlaků Dresden – Liberec, které s vozidly RegioSwinger dopravce DB Regio provozují ČD (v úseku Zittau – Liberec).

Příměstská doprava ve Wroclawské aglomeraci

kd-sa106, foto: wikipedia Přestože se dosavadní síť tratí provozaných KD vyhýbá hlavnímu městu dolnoslezského vojvodství (Wrocław), v budoucnosti by tomu tak být nemělo. Společnost chce provozovat do roku 2011 příměstskou dopravu celkem 8 radiálními směry ze stanice Wrocław Główny. Zároveň s tím připravuje i městská spojení Nowy Port Lotniczy (letiště) – Wrocław Główny a Leśnica – Wrocław Swiebodzki.

V roce 2012 se totiž Wrocław stane jedním z míst konání Mistrovství Evropy ve fotbale, čímž spojení na letiště rozhodně získá na významu. Na tratích má být každý den od 5 do 22 hodin zaveden interval 60 minut. Celý projekt nazvaný "Wrocławska Kolej Aglomeracyjna" (WKA) by měl být zapojen do systému veřejné dopravy po boku tramvají a městských autobusů. Projekt WKA bude zajímavé i nadále sledovat, neboť integrované dopravní systémy jsou v Polsku obecně v plenkách a zpravidla se omezují jen na vzájemné uznávání dlouhodobých jízdenek.

Na tento, ale i ostatní projekty však dopravce bude potřebovat další vozidla. Opět by se mělo jednat o nově vyrobená vozidla (nikoliv rekonstrukce či modernizace). Na nákup 6 motorových jednotek za spoluúčasti EU v současnosti již Dolnoslezské vojvodství vypisuje výběrové řízení. Samotná společnost Koleje Dolnośląskie hodlá pořídit dalších 6 až 8 motorových jednotek. "Základní parametry jsou: leasing v trvání 20 let, zajištění servisu vozidel, nízkopodlažnost - ale především: rychlá doba realizace kontraktu. Ideální by bylo dodání ještě v letošním roce," vysvětluje Mieczysław Czerpita.

Koleje Dolnośląskie - shrnutí budoucích plánů společnosti
Vratislavská aglomerace 8 příměstských linek: Legnica, Wałbrzych, Kłodzko, Oleśnica, Jelcz, Oława, Wołów, Żmigród
Městské linky: Nowy Port Lotniczy – Wrocław Główny, Leśnica - Wrocław Świebodzki
Polské regionální tratě Świdnica - Kobierzyce - Wrocław – Trzebnica
Polanica Zdrój - Kłodzko (- Legnica - Świdnica)
Stronie Śląskie - Kłodzko (- Nowa Ruda - Wałbrzych)
Česká republika Harrachov - Szklarska Poręba - Jelenia Góra
Hradec Králové - Náchod - Meziměstí - Wałbrzych
Trutnov - Lubawka - Kamienna Góra - Jelenia Góra
Německo Dresden - Görlitz - Zgorzelec - Legnica - Wrocław
Zittau - Liberec - Jelenia Góra - Wałbrzych - Wrocław

Závěrem

Tímto článkem dospěla naše série "Koleje Dolnośląskie" ke svému konci. O tom, zda se novému dopravci podaří zmíněné plány uskutečnit, rozhodne až budoucnost... Účelem série nebylo čistě jen popsat aktivity KD, ale zároveň alespoň zvýšit povědomí o železničním dění u našich sousedů a o možnostech k návštěvě, které Polsko nabízí. Obzvlášť v době, kdy kurz polského zlotého vůči české koruně setrvale klesá, je určitě návštěva Polska zajímavou alternativou.

Snieżne Kotły, foto: Aleš Svoboda Pokud se komukoliv zmíním o své návštěvě našich severních sousedů, zpravidla nejsem tázán na to, kde jsem byl, nýbrž na to, co jsem nakupoval. Pod cestou do Polska si většina české veřejnosti obvykle představí pouze hodiny strávené na tržnicích ve městech Kłodzko, Kudowa-Zdrój či Cieszyn. Jen málokdo se však do Polska vydá obdivovat zajímavosti zdejšího pohraničí.

Přitom řada turistických cílů je pro jednodenní výlety z ČR jako stvořená. Z nejzajímavějších cílů jmenujme například celé horské pásmo Sudet - zahrnující Karkonosze, Góry Kamienne, Suche, Sowie, Stołowe (s romantickými skalními bludišti) a Masiw Snieżnika. Přiznivce železnice pak můžou oslovit scénické tratě jako například Szklarska Poręba Górna – Jelenia Góra – Wałbrzych, Wałbrzych – Kłodzko či Kłodzko – Kudowa Zdrój.

Zdroje: Transinfo, Koleje Dolnośląskie


Aleš Svoboda , Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 27.2.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Liberecký Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
20.03.2011 (21:53)  
No stačí si požádat někde, kde tomu rozumí a je to hned...třeba http://www.zalozene-spolecnosti.cz/ je super, s nimi mám vlastí zkušenosti. Výborná spolupráce bez jakýchkoliv problémů, rozhodně za mě ano.
10.05.2010 (20:51)  
Pokud mohu, rád bych vám doporučila společnost http://www.profispolecnosti.cz/, kde vám na tuto otázku jistě velice rádi odpoví. Mám s nimi velice dobré zkušenosti, co se týče řízení a poradenství. Věřím, že jsem vám pomohla.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
02.03.2009 (9:49)  
Pikehead: No, čert ví, jak oni to v rodině Skopowských mají- třeba pánovi leze dcera na nervy a cílem bylo, aby se styděla kdykoliv půjde okolo nádraží:-). Jinak to jméno určitě už v Polsku použité bylo, mám dojem, že jsem tím i jel a bylo to někde v Haliči (Rzesów nebo tak něco). Ale opakované použití stejných názvů je v Polsku zcela běžná věc, ostatně země je to velká.
01.03.2009 (23:14)  
R. Stangl: To jmeno rychliku jsem nikde v Polsku nezachytil, jestli to nahodou nedrazili az na pristi GVD.
Jinak chudak pan Skopowski by si mel nechat vratit penize, protoze propujcovat jmeno svoji dcerky te hromade neuveritelne hnusneho a spinaveho kozenkoveho srotu CD je napad za vsechny prachy... regionalni vlaky ve Vratislavi vypadaly mnohem lip nez tenhle "mezinarodni rychlik."
01.03.2009 (1:36)  
Z Wałbrzychu na českou hranici u Meziměstí jsem jel tuším v dubnu 2007 maršrutkou; souběžně s námi jel nákladní vlak, který jsme předjeli dvakrát, totiž před zajížďkou do jakési vesnice bokem a po ní. Jak to tedy bylo s opravou trati těžko říct.
--- Á propos, "scénické tratě" :D - jeden z nejostřejších anglicismů. Ale malebné jsou, o tom žádná.
28.02.2009 (11:55)  
Etienne: Ano, návaznost v Międzylesie má k dokonalosti bohužel hodně daleko :-/ . Pokud Vám to zrovna nevyjde tak, aby jste mohl jet Anastazjí Skopowskou (rychlíkem), tak je rázem cesta do Hradce Králové či Pardubic o 1,5 až 2,5 hodiny delší (hodina přestupování v Międzylesie a další nenávaznosti vnitř ČR)...

Ještě větší problém ale vidím v tarifní neprovázanosti. Na trati Międzylesie - Kłodzko jezdí vlaky PKP PR a KD zhruba v poměru 1:1, leč lístky vydané u KD neplatí ve vlacích PKP a speciální nabídky PKP zase neplatí na KD. Podobně i provoz na trati č. 235 do Legnice zajišťují PKP PR i KD (byť zde v poměru cca 1:2), takže opět další problémy s tarifem...
registrovaný uživatel Etienne  mail  
28.02.2009 (11:02)  
Z Náchoda do Kudowy se lze sice dobře dostat i pěšky (sám jsem to šel), ale když chce člověk někam dál - třeba do Swidnice, natožpak do Legnice - to už je problém. Navíc návaznost vlaků v Miedzylesie je doslova "ukázková".
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
27.02.2009 (18:20)  
Přímý vlak do HK bude problém, není prostě kam nacpat. (Rozuměj je, ale nevyjezdilo by se to.) Takže jediné možné řešení je přestup v Meziměstí / přímý vůz do Starkoče.
27.02.2009 (16:03)  
karosa: Naštěstí reaktivace tratí v podání KD (alespoň doposud) bývá spojena s rozsáhlými rekonstrukčními pracemi. Sic nejde o kolosální stavby skoro-koridorového typu lemované mnoha kilometry PHS (jako například České Budějovice - Horní Dvořiště anebo Letohrad - Lichkov - Międzylesie), ale to je jedině dobře, že své omezené finanční zdroje vynakládají efektivně...
27.02.2009 (16:01)  
To Karosa: trať Boguszów-Unislaw-Mieroszów se snad před dvěmi třemi lety opravovala (psalo se o tom na diskusním fóru ČD), bylo to kvůli odklonům nákladních vlaků jezdících přes Lichkov po dobu opravy a elektrizace trati přes Lichkov. TR mezi Boguszowem a Mieroszowem byla snad 60 km/h.
Ale osobně jsem tam nebyl, takže nemohu potvrdit/vyvrátit.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko