..: Koleje Dolnośląskie (II.): znovuzrození tratě Kłodzko - Wałbrzych :..

SA135 ve stanici Walbrzych Glówny, foto: Tomáš KrausDolní Slezsko - Jako druhý díl seriálu o polském dopravci Koleje Dolnośląskie (KD), který Rasťa Štangl zahájil představením společnosti, přinášíme informace o obnovení osobní dopravy na železniční trati Kłodzko - Wałbrzych, ke kterému došlo 5.1.2009. Provozovány jsou tu celkem čtyři páry osobních vlaků denně (plus pátý jen do Nowe Rudy) v pravidelném čtyřhodinovém intervalu a jelikož jsme před dvěma týdny jeden ze spojů využili, najdete v článku i popis tratě a několik poznatků z jízdy.

Něco z historie tratě

Podhůřím Javořích a Sovích hor se vlaky poprvé rozjely 10. června 1879, kdy byl otevřen úsek Kłodzko - Nowa Ruda. Do Wałbrzycha byla trať prodloužena 15. října 1880. V letech 1907 - 1912 došlo k postupnému zdvoukolejnění celé 51 km dlouhé tratě - u všech tří jednokolejných tunelů byly vyhloubeny paralelní jednokolejné tubusy. Jak postupně ztrácela trať na významu, byla jedna kolej snesena, resp. opuštěna - v prvních úsecích již v roce 1945, v posledních v roce 2004.

Kratší tunel u Jedliny, foto: Baza Kolejowa Zimní idylka, foto: Baza Kolejowa Menší z viaduktů v Nowe Rudě, foto: Baza Kolejowa Nejdelší tunel v Polsku, foto: Baza Kolejowa

Rychlík Śnieżka, poslední vlaštovka PKP

V duchu dřívějšího přístupu Dolnoslezského vojvodství k železniční dopravě jsou od roku 2006 zrušeny všechny regionální spoje na trati. Nadále je provozován pouze jediný sezónní pár rychlíků z Krakowa do Jelenie Góry, který nese název Śnieżka. Souprava klasických vozů s motorovou lokomotivou zastavuje na této trati pouze v Nowe Rudě. Provoz tohoto rychlíku končí s grafikonem pro rok 2007 a celý minulý rok nemá stotisícový Wałbrzych a padesátitisícové Kłodzko vůbec žádné přímé železniční spojení, nemluvě o třicetitisícové Nowe Rudě, kam se vlakem nedostanete odnikud. Nákladní doprava na trati ovšem nadále funguje.

Śnieżka na nejvyšším mostě v Nowe Rudě, foto: Baza Kolejowa Śnieżka v Ludwikowicích, foto: Baza Kolejowa

Slavnostní inaugurace

Zlomovým okamžikem je 5. leden 2009, kdy došlo k revitalizaci osobní dopavy na trati. Necelý měsíc po vyjetí prvního osobního vlaku KD (viz předchozí díl) se vlaky pod hlavičkou Koleje Dolnośląskie rozjíždějí i mezi Kłodzkem a Wałbrzychem. Následující den vyjel speciální inaugurační vlak KD z Wałbrzycha do Nowe Rudy. Slavnostní jízdy se zúčastnili mimo jiné dolnoslezský maršálek Marek Łapiński, vícemaršálek Tadeusz Drab, předseda společnosti Koleje Dolnośląskie S.A., Tomasz Strapagiel, zástupci dolnoslezského sejmiku a médií. Jak je v Polsku při otevření "kdejaké rozpadlé kozí dráhy" zvykem, vlak přišly srdečně uvítat davy lidí a představitelé měst Jedlina, Głuszyca a Nowa Ruda. Nechybělo vystoupení místních orchestrů, prezentace dobrovolných hasičů a samozřejmě velkorysé podávání občerstvení. Trať Kłodzko - Wałbrzych nyní odstartovala novou etapu života, charakterizovanou moderními, částečně nízkopodlažními motorovými vozy soukromého dopravce.

Stanice Nowa Ruda, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Uvítání v Jedlině, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Osamělý maskot KD, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Głuszyca - davy lidí na peronu, na budově není ani jméno stanice, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego

Jak dneska sviští PESA

Nyní budou následovat poznatky ze svezení po této trati, které jsme získali z výletu 24. ledna. Protože obecně pro cestování v polském příhraničí platí, že aspoň jedno překročení hranic to chce absolvovat jinak než vlakem, udělali jsme si běžkařský výlet z Meziměstí přes hlavní hřeben Javořích hor, horskou chatu Andrzejówka a obce Sokołowsko a Unisław Śląski. Minutu před pravidelným odjezdem vlaku jsme se přiřítili na nástupiště stanice Wałbrzych Główny po náročném doběhu se střídavým nazouváním a odepínáním běžek (podle toho kde ležel aspoň metr - čtvereční - sněhu) a naše cesta mohla začít. Ze stanice Kłodzko Główne jsme pak cestovali osobním vlakem PKP PR do Międzylesie a po povinné hodinové pauze prázdným "šukafónem" zpět do Čech.

Většina vlaků je vedena jako přímé z Wałbrzycha Miasta, jelikož zdejší hlavní nádraží je od města poměrně vzdálené - v podstatě obě koncové stanice této tratě leží uprostřed ničeho. Průvodčí v motorovém voze prodává jízdenky z elektronické pokladny a cesta začíná, tedy jen co vlak provede úvrať na opačném zhlaví stanice. První viadukt se přejíždí hned za stanicí Wałbrzych Główny, a trať už stoupá směrem k tunelu pod Małym Wołowcem, nejdelšímu tunelu v Polsku. Je jen o něco kratší než nejdelší tunel v ČR, měří něco přes 1600 m, a jako všechny tři tunely na této trati se skládá ze dvojice samostatných tubusů. Prvním městem na trase je Jedlina, což ale cestující ve vlaku nezjistí, na displejích se po polském způsobu neukazuje příští zastávka, ale jména co dnes slaví svátek. To je zrovna zde dosti nepraktické, protože z některých stanic zcela zmizely cedule, takže neznalý cestující opravdu těžko zjišťuje, kde se nachází. Celkově je stav stanic a zastávek skutečně zpustlý, maximálně došlo jen k vyvěšení jízdního řádu na stěnu ruiny (budovy). Nejhorší je Nowa Ruda Przedmiescie, kde najdeme jen tři nefunkční lampy a nic víc, žádný přístřešek a žádný nápis, ani cesta sem nevede.

SA135 ve stanici Walbrzych Glówny, foto: Aleš Svoboda Interiér jednotky SA135, foto: Rasťa Štangl Jeden displej, dvě jména a tři šotouši v odraze, foto: Rasťa Štangl Tři šotouši fotí displej s Imieninami..., foto: Rasťa Štangl Jízdenka KD, foto: Rasťa Štangl

Ale nepředbíhejme, za Jedlinou přichází další větší město Głuszyca a v něm další impozantní viadukt - tato trať je charakterizována vysokými příhradovými mosty s horní mostovkou na kamenných pilířích, mnohdy "dvounohého" typu. Dále stoupáme k vrcholovému tunelu mezi stanicí Bartnica (zde je poznat že nákladní doprava na trati funguje) a zastávkou Świerki Dolne, a dalším pozoruhodným místem jsou Ludwikowice Kłodzkie. Za zastávkou v zářezu se nachází jeden z nejimpozantnějších viaduktů. Blíží se obec Zdrojowisko a město Nowa Ruda, ležící nedaleko českých hranic, kde přejedeme poslední dva větší mosty, oba mají mostovku druhé koleje snesenou, a druhý z nich je s výškou 32 m nejvyšším na celé trati. Následující stanice Ścinawka Średnia bývala odbočkou tratí do Radkówa a Broumova, ani by nepřekvapila zde dochovaná směrovka Halbstadt. Závěr tratě do Kłodzka v širokém údolí Stěnavy již mnoho zajímavého nepřináší a do centra Kladského výběžku vlak přijíždí žalostně pomalu. Rychlostní profil tratě je polský, tedy proměnlivý. Některé úseky dovolují jízdu až 80 km/h (ověřeno pomocí GPS) a člověk si připadá téměř jako v Desiru na Erzgebirgsbahn, jinde se ale vlak dlouho šine stěží 30 km/h.

SA132 v Nowe Rudě, foto: Koleje Dolnośląskie Jedlina Górna, foto: Samorząd Województwa Dolnośląskiego Ludwikowice, foto: Baza Kolejowa SM42 v žst. Ścinawka Średnia, foto: tombr

Je třeba dodat, že krátký motorový vůz je pro spojení na této trati kapacitně odpovídající. Nové vlaky si své cestující našly, ovšem když vezmeme v potaz velikost měst, jsou patrné určité odlišnosti oproti stylu cestování v ČR, kde by například čtyři páry motoráků mezi Hradcem Králové a Trutnovem sotva postačovaly. Je škoda, že Poláci se tak brání zřízení zastávek na znamení, třebaže spoj i použité vozidlo k tomu v tomto případě více než vybízejí. Svezení po trati je zajímavým zážitkem a můžeme ho jen doporučit. Navíc to nyní vypadá, že v letošním roce bude také možnost projet trať něčím jiným než jen motorovým vozem s neotevíratelnými okny - od 21. června do 31. srpna je v jízdním řádu psaný "přesnoční" rychlík PKP PR ze Szceczina přes Wałbrzych do Kłodzka a zpět. V Polsku sice k zavádění a rušení spojů dochází ze dne na den, ale budeme doufat, že "Śnieżka revival" skutečně vyjede. V posledním díle naší malé trilogie o KD se Aleš Svoboda bude věnovat současnému dění u tohoto dopravce a jeho plánům pro nejbližší budoucnost.

Zdroje: Baza Kolejowa, Koleje Dolnośląskie, Samorząd Województwa Dolnośląskiego, inforail.pl


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 14.2.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
14.02.2009 (21:52)  
Treba ten Halbstadt jeste dopadne :) objevily se nejake drby, ze trat chce obnovit kamenolom... a na zbytek jsou fondy EU :)
registrovaný uživatel SMall42  mail  
14.02.2009 (14:08)  
Nevím, jestli KD by mělo být nazváno soukromým dopravcem, pokud vlastníkem je Maršalský úřad?
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
14.02.2009 (10:28)  
Děkuji za pěkný článek. V létě 2008 jsem trať Kłodzko-Nowa Ruda-Wałbrzych osobně prozkoumal a velmi na mě zapůsobila, nádherná trať, toho času ovšem bez provozu. Zklamání z jednoho manipuláku za den bylo značné...kdo má zájem, zde najde další fotky z trati.
http://www.zelam-bujanov2008.ic.cz/webadrspach/index.htm
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko