..: Koleje Dolnośląskie (I.): nový dopravce v česko-polském pohraničí :..

Jednotka SA135 KD, foto: Koleje Dolnośląskie (www.kolejedolnoslaskie.eu)Legnica - Během uplynulého roku jsme Vám na ŽelPage přinášeli zpravodajství o reformě PKP, vedoucí k převzetí regionální dopravy jednotlivými vojvodstvími, ale také k výrazným zásahům do tarifního systému. Poněkud stranou pozornosti však zůstali dopravci, zřízení na popud samotných vojvodství. Nejznámějším jsou Koleje Mazowieckie, které již 4 roky zajišťují dopravu v okolí polského hlavního města. V závěru roku 2008 o sobě daly vědět zejména nepříliš vydařenými výběrovými řízeními na nákup vratných souprav a lokomotiv.

Druhým nejvýznamnějším dopravcem je akciová společnost Koleje Dolnośląskie. Její historie je o poznání kratší: provoz na trati Legnica - Świdnica - Kłodzko - Międzylesie zahájila teprve s příchodem GVD 2008/09. Ovšem již po několika týdnech se síť provozovaných spojů dále rozšířila. Od 5.1.2009 tak můžeme její služby využít na čerstvě reaktivované trati Wałbrzych - Nowa Ruda - Kłodzko, která prochází na více místech ve vzdálenosti 2 - 3 kilometry od hranice s ČR. Do budoucna chystá nejen obnovení provozu na dalších polských tratích, ale i expanzi do Saska a ve spolupráci s Viamontem také do Hradce Králové a na Liberecko.

Koleje Dolnośląskie - logo, foto: Koleje Dolnośląskie (www.kolejedolnoslaskie.eu)Koleje Dolnośląskie byly zřízeny 28.12.2007 rozhodnutím Sejmiku (regionálního parlamentu) tamního vojvodství s cílem zajistit osobní železniční dopravu v regionu. Původním záměrem bylo zaměřit se na okolí měst Wrocław, Legnica, Lubin a Wałbrzych. Mezitím však došlo k přehodnocení priorit: obsluha vratislavské aglomerace byla prozatím odložena. Stojí za tím i přístup k železničnímu trhu v regionu.

Województwo dolnośląskie - základní informace
MetropoleWrocław
Rozloha19 947 km2
Obyvatelstvo2 878 410, celkem 91 měst
Největší aglomeraceWrocławska (866 798)Legnicko-Głogowska (412 168)Wałbrzyska (182 104)

Proč si konkurovat? Můžeme se i doplňovat

Ilustrační obrázekZatímco v současnosti se pod pojmem "soukromý osobní dopravce na české železnici" většině z nás vybaví pojmy jako "konkurence", "výběrové řízení", "zničit" (či alespoň "vytlačit"), dříve tomu tak nebývalo. Začátek změn předznamenalo výběrové řízení Karlovarského kraje, díky němuž osobní dopravu na trati Karlovy Vary - Bečov nad Teplou - Mariánské Lázně od prosince 2006 zajišťuje divize Regionální dráhy společnosti Viamont. Ostatní české tratě provozované soukromými dopravci však ČD opustily spíše dobrovolně.

A právě touto cestou se rozhodl vydat i nový dopravce v Polsku - protože řada tratí v Dolnoslezském vojvodství je stále bez osobní dopravy. Ovšem jejich technický stav (zejména pak v pohraničí) lze stěží označit za ideální. Zřejmě nejvíce odstrašujícím příkladem je trať Kudowa Zdrój - Polanica Zdrój (- Kłodzko). Situaci zde zhoršuje i trasování (obsahující velké množství oblouků), proto v úseku mezi oběma lázněmi vlak zvládne předjet i netrénovaný cyklista (29 kilometrů urazí "osobowy" za 96 minut). Navzdory tomu však lze v regionu nalézt tratě, jež potenciál k obnově rozhodně mají.

Zachraňující "pomsta ze Studénky"

Problém totiž netkví čistě jen ve stavu infrastruktury, snad ještě významnější podíl na seznamu uzavřených tratí v celém Polsku nese skladba vozového parku. Ačkoliv český "schienenbus" v podobě řady ČD 810 bývá často v mnoha směrech kritizován, jednu významnou zásluhu mu upřít nelze - bez něj by život na řadě českých lokálek už dávno vyhasl. Vývoj polských železnic však v uplynulých desetiletích mířil jiným směrem, a tak i po změně společenských poměrů v roce 1989 na polských lokálkách místo "szynobusu" zůstaly soupravy dieselové lokomotivy s (typicky 1 - 3) osobními vagony.

Vše by mohlo dopadnout i mnohem hůře, zčásti však polským železnicím pomohla rozsáhlá elektrifikace tratí realizovaná během 2. poloviny 20. století. Na rozdíl od neelektrifikovaných tratí totiž pro ně byla v Polsku k dispozici více než tisícovka jednotek řady EN57. Kromě vyšší efektivity provozu spočívají výhody "gomulky" v univerzálnosti nasazení (jak do příměstské, tak meziměstské dopravy) a díky rozsahu série i v jednodušší údržbě. Nicméně, již ve své době se jednalo o technicky zastaralé vozidlo, které (ani za 3 desetiletí trvání výroby!) nebylo nijak výrazněji inovováno.

Koleje Dolnośląskie - vozový park
SA1061 jednotka
SA1321 jednotka
SA1353 jednotky
+ další dvě jednotky SA109 (k 27.1.2009 mimo provoz)

Pesa, Kolzam, Newag a další

Výrobci železničních kolejových vozidel se postupně změnám na trhu přizpůsobili, a tak v současné době je už v Polsku k dispozici poměrně rozsáhlé portfolio motorových vozidel. Tomuto tržnímu segmentu dominuje společnost Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, která nabízí celkem 7 různých typů "kolejových autobusů". Mezi jejich typické znaky patří nízkopodlažnost, prostor pro vozíčkáře a cyklisty, klimatizace, tónovaná skla či elektronický informační systém pro cestující. Často bývají designově (více či méně) podobné německé jednotce řady VT 642 "Desiro".

Setkání 2 jednotek SA135 KD, foto: Koleje Dolnośląskie (www.kolejedolnoslaskie.eu)Z prostředků Dolnoslezského vojvodství (a za přispění EU) bylo mezi lety 2003 až 2008 zakoupeno celkem 7 motorových vozidel, která byla do 1.12.2008 zapůjčena dopravci PKP Przewozy Regionalne. Oba vozy z produkce Kolejowe Zakłady Maszyn KOLZAM Racibórz (řada SA109) se však potýkaly s velikými technickými problémy a v současné době se v pravidelném provozu neobjevují. Novému dopravci tak k zajištění provozu zůstalo 5 motorových vozidel (všechny z produkce PESA Bydgoszcz).

14.12. = první odjezd

Provoz byl zahájen již ve 4:18 ráno - odjezdem ze stanice Kłodzko Główne ve směru na Kamieniec Ząbkowicki. Před šestou hodinou ranní pak z města Legnica vyrazila pesa v opačném směru. Oslavy zahájení provozu se odehrály později v centru šedesátitisícového města Świdnica, které v letošním roce oslaví výročí 165 let od příjezdu prvního vlaku. Přímo v historickém centru se nachází nádraží Świdnica Miasto (dřívější název Świdnica Górne Miasto), kam vedoucí představitelé firmy (spolu se svými zaměstnanci a představiteli tamní samosprávy) dorazili vozidlem řady SA106 k zahájení oslav.

Koleje Dolnośląskie - rozsah provozu
Legnica - Świdnica - Kłodzko - Międzylesie5 párů vlaků
Wałbrzych - Nowa Ruda - Kłodzko5 párů vlaků

Závěrem

Jak je z přiložených tabulek vidno, nový dopravce začíná v dosti skromných podmínkách, na druhou stranu však Koleje Dolnośląskie svou činnost zahájily sotva před rokem (registrace do KRS 6.2.2008). Byť měla výhodu v dostupnosti vozidel vojvodství, v ostatních směrech začínala od nuly - proto je velikým úspěchem, že se za tu dobu podařilo projekt dotáhnout do stávajícího stavu. Ovšem do budoucna si klade ještě ambicióznější cíle - bude tak zajímavé další vývoj okolo KD sledovat.

Pochopitelně však lze na projektu nalézt i několik vad na kráse. Zabrousíte-li hluboko do struktury webu společnosti, v případě některých stránek narazíte na hlášení "STRONA W BUDOWIE". Mnohem závažnější je však otázka zveřejnění jízdního řádu vlaků KD. V IDOSu jej budete hledat marně, ovšem ani vyhledávač PKP v polovině ledna nefungoval ideálně (minutové odchylky od skutečného jízdního řádu). A do třetice tarifní problematika; Koleje Dolnośląskie uznávají jen základní sortiment jízdenek PKP PR (včetně státem vyhlášených slev). Nadto jízdenky, které Vám ve vlaku vystaví průvodčí KD, na PKP nemůžete použít vůbec.


Poznámka autora: Na článek představující Koleje Dolnośląskie a pozadí jejich vzniku navážou 2 díly od Tomáše Krause a Aleše Svobody, kteří mají také osobní zkušenosti s cestování po KD (i v Polsku obecně). V druhém díle se dozvíte více o trati Wałbrzych - Nowa Ruda - Kłodzko (často považovanou za nejmalebnější polskou trať vůbec), včetně praktických postřehů z provozu. V závěrečném díle Vás seznámíme s budoucími plány dopravce a s podrobnostmi o připravovaném rozšíření vozového parku i sítě provozovaných linek.

Autorský text; více informací na ŽelPage: Vojvodství nakonec převezmou PKP PR, Tarifní chaos v Polsku

Použité zdroje: Koleje Dolnośląskie, InfoRail, Polska Gazeta Wrocławska

AKTUALIZOVÁNO: Po redakční uzávěrce článku došlo k vydání nové verze vyhledávače spojení IDOS (v off-line i on-line verzi). Produkt "Vlak08E" obsahující rozšiřující data ze zahraničí má v nově vydané verzi 023 zapracována zahraniční data z poolu "Evropa 028" ke dni 14.1.2009. Znamená to, že veškerá spojení nového dopravce Koleje Dolnośląskie jsou nyní dostupná i pomocí IDOSu.


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 8.2.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Liberecký Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
08.02.2009 (11:44)  
Michawel: Taky kouzelné, člověk si koupí u PKP v prosinci za 55 zl "Rozklad jazdy" (nomen omen...) a v polovině února je už 33. změna. Takové věci opravdu přilákají spoustu cestujících:-).
registrovaný uživatel SzKT  mail  
08.02.2009 (11:38)  
No, abych řekl pravdu, tak mě se podobné aktivity moc nelíbí. Vojvodství taky nemají peněz na zbyt, jejich hospodaření obvykle nebývá nejlepší, tudíž by bylo potřeba v dopravě podporovat jen to, co skutečně může zvýšit konkurenceschopnost VHD. Zatím je pravdou, že (dotovaná) autobusová doprava funguje v Polsku víc než solidně, ale s dost zoufalým vozovým parkem, zatímco nabídka železničních spojení na páteřních tratích (v uvedeném regionu třeba Görlitz- Wroclaw, Klodzko- Wroclaw...) je dost zoufalá. Výsledkem je, že (podobně jako u nás) každý druh veřejné dopravy dělá to, co mu není vlastní. Na dlouhé vzdálenosti se lidi mačkají v autobusech, zatímco na zoufalých lokálkách vojvodství platí beznadějné spoje. A ve výsledku z takového soupeření zase vyjdou vítězně hlavně autosalóny, protože v 21. století uprostřed Evropy je na takový standard dopravy, jaký se v Polsku nabízí, zvědavý opravdu málokdo!
Osobně bych preferoval to, co s úspěchem zavedli Švýcaři a s mnoha východními specifiky aplikují Maďaři: komfortní a v rámci možností rychlé vlaky na dlouhé a střední vzdálenosti a k tomu návazné (tarifně i časově) autobusové spoje lokálního významu.
08.02.2009 (10:57)  
SzKT to napsal zcela přesně, tarifní bordel a úděsný stav svršku odsoudí pravděpodobně všechny tyto snahy k potupnému konci a ani szynobusy to nezachrání. I když Polsko je Polsko. Mmch na K-reportu jsme zachytili tohle: http://www.pr.pkp.pl/img_in//SRJP/Zmiany%20do%20SRJP%202008%20-%202009/Zmiana%20nr%2033%20z%20dnia%2004.02.2009.pdf
Je otázkou jak dlouho to bude platit a zda to vůbec platí, tady člověk nikdy neví.
registrovaný uživatel SMall42  mail  
08.02.2009 (10:33)  
Polský Hafas (rozklad-pkp.pl) není vyhledávač PKP PR ani vůbec žadného dopravce! Zabývá se ním pouze PKP Informatyka.
08.02.2009 (9:56)  
Zaujala mě zmínka o plánované expanzi KDŚ na Hradecko a Liberecko. Kudy by tam jezdili ? Přes Lubawku/Královec ? Anebo "hrozí" obnovení provozu na přechodech Meziměstí/Mieroszów, Harrachov/Szklarska Poreba anebo Černousy/Zawidów ?
registrovaný uživatel SzKT  mail  
08.02.2009 (8:31)  
Pěkný článek, jen bych s dovolením doplnil pár informací. Není pravda, že současný stav elektrizace v Polsku je výsledek snažení v 1. polovině 20. století! Je pravdou, že Prusové se ve své části dnešního Polska velmi snažili, takže zadrátovali kdejakou lokálku, ovšem veškeré trakční zařízení odvezla Rudá armáda v roce 1945, zůstaly jen osamocené sloupy, které jsou dodnes místy vidět. Dnešní elektrizace začala až v roce 1954 úsekem W-wa- Koluszki- Lódź. Viz např. tady: http://pkp.pl/node/181
Pokud jde o EN-57, EW-71, ED-72 atd. (prase aby se v označení "kyblů" vyznalo...), tak celkem toho bylo v Polsku provozované úděsných 1520 kusů (většina ještě jezdí), poslední v roce 1993 (byl jsem z toho kdysi ve Varšavě docela v šoku, když jsem jel posledním vyrobeným kusem EN 57-1953) a nejstarší pochází z roku 1962, ale koncepčně jsou to okopírované jednotky EN 56 z Görlitz a ty zase vycházejí z předválečných německých jednotek.
Jinak ačkoliv celý ten počin na první pohled vypadá pozitivně, rozhodně to pěkný vývoj není! Polský tarifní bordel je zase o něco větší a je zcela zřejmé, že tyhle vojvodské podniky mají fungovat pouze v rámci ZDO a (vcelku logicky) nemají ambici dělat návaznosti na dálkovou dopravu. Vzhledem k tomu, že polské lokální tratě bývají v naprosto děsivém stavu a autobusové linky PKS jezdí dost intenzivně (byť taky většinou velmi archaickými autobusy značky Autosan), může být výsledek konkurence autobusové a železniční dopravy zajímavý. A velmi bych se divil, kdyby vojvodství souběžné autobusové linky rušilo: jednak se to v Polsku nikdy nedělalo a navíc by asi postižení lidé řvali jak tuři, ono 29 km za 96 minut je docela nekonkurenceschopné. Takže bude zajímavé sledovat další vývoj...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko