..: Když nejede vlak… jede taxi! :..

681.001, Polom - Jeseník nad Odrou, foto: Duhy Před nedávnem autor Aleš Petrovský prezentoval na zdejších stránkách výborný srovnávací test železničních dopravců na trati Praha – Ostrava – Bohumín v běžném provozu. Já bych si dovolil v mém příspěvku uvést pár postřehů, jak to vypadá, když se „nedaří“.

„Vstávat v sobotu v pět ráno je pěkná otrava…“, myslel jsem si, když jsem se jednoho sobotního rána hrabal z postele. To jsem ještě netušil, co všechno mne ten den čeká. Ale nepředbíhejme.

Chybí jen pár minut

Český Těšín, foto: Přema V posledních dvou letech se pravidelně jednou měsíčně účastním jistého dálkového studia. Místa konání jsou různá – zpravidla v rámci Moravskoslezského kraje, termín je vždy jedna sobota v měsíci. Pokud mohu, snažím se jet vlakem. Naposledy se studium konalo v sobotu 22. března v 9.00 h, tentokrát v Olomouci. A protože jsem z Českého Těšína, vlak je pro tuto cestu ideální dopravní prostředek. Kombinace tratí č. 320 a 270 slibuje v lepším případě pohodlné přímé spojení, v horším případě jeden přestup s možností výběru dopravce ze tří stávajících, kteří operují na naší páteřní trati.

Když jsem den před jízdou začal studovat jízdní řád, byl jsem nepříjemně překvapen. Ještě loni jsem použil skvělou kombinaci Os 2924 (odjezd Český Těšín 6.38, příjezd Bohumín 7.12) a SC 506 Pendolino (odjezd Bohumín 7.18, příjezd Olomouc 8.23). V novém jízdním řádu je ale vše jinak. Jedinou (!) možností, jak se dostat na devátou hodinu vlakem do Olomouce, je spoj IC 1004 RegioJet s odjezdem 6.06 a příjezdem 7.47 (!) na olomoucké hlavní nádraží. Jinou alternativu použít nelze, posuďte sami:

  • Os 2924 (trať 320): odjezd ČT 6.38, příjezd Karviná 6.58 (odj. LE 1354 v 6.56), příjezd Bohumín 7.18 (odj. SC 512 v 7.11)
  • Os 3408 (trať 321): odjezd ČT 6.46, příjezd Ostrava-Svinov 7.35 (odjezd SC 512 v 7.28; odjezd LE 1354 v 7.33)

Přijde mi veliká škoda, když v uzlových bodech, jakými jsou Bohumín a Ostrava, ujíždějí potenciálně navazující přípoje v řádu 2 až 7 minut. Dá se tato situace řešit?

Žlutý vlak? Modré taxi!

Taxi, foto: Vítek_V Ale zpátky k RegioJetu. V sobotu v šest ráno stojím na perónu prázdného těšínského nádraží, očekávaje brzký příjezd pohodlné žluté soupravy a těše se na služby soukromého dopravce. Vtom slyším neuvěřitelnou věc. Hlášení staničního rozhlasu živým člověkem! To nevěstí nic dobrého. A opravdu: „Pozor, hlášení! Spoj IC 1004 společnosti RegioJet je v úseku Třinec – Havířov odřeknut. Cestující mohou použít náhradní přepravu vozidlem taxislužby, které je přistaveno před vchodem do vestibulu.“ Mezitím již na mne z druhého perónu mává řidič taxíku, ať si pohnu, že spěcháme. Cesta začíná zajímavě.

U taxíku se nás schází devět. Taxikář lamentuje, že nás tolik nepobere. Naštěstí několik osob tvoří pouze doprovod, který dále nejede, takže se do sedmimístného taxíku nasoukáme všichni a vyrážíme. Po cestě do Havířova se konečně dozvídáme další informace. Jelikož došlo k poruše lokomotivy a nebylo možné zajistit odvoz cestujících ze stanic Třinec a Český Těšín standardním spojem, společnost Student Agency ve čtyři hodiny ráno zajistila alternativní dopravu cestujících vozidly taxislužby. Majitel taxíku má skvělý kšeft, Student Agency plusové body za snahu při řešení vzniklé situace a já otlačený zadek, jelikož sedím s nohama u brady na nouzovém sedadle, které se nachází v „kufru“ auta. Škoda, že nemám Tick Tack, hned by se jelo líp.

V polovině cesty autem mi pípá mobil - hlásí příchozí e-mail, ve kterém se společnost RegioJet kouzlem nechtěného dožaduje vyplnění ankety o spokojenosti s jejími službami! Načasování je opravdu trefné, stále totiž trpím v „kufru“ taxíku.

Když po dvaceti minutách jízdy taxametr ukazuje částku přesahující osm set korun, naše taxi zastavuje před budovou havířovského nádraží. Řidič se s námi loučí a posílá nás do budovy nádraží vstříc dalšímu dobrodružství. Pro něj jeho cesta pro dnešek končí.

Vítězí ten, kdo nespěchá

Havířovské nádraží s plastikou V. Uruby, foto: Adam Guzdek Procházíme kolem ohrazeného Směrníku (betonová skulptura představující architektonický směr tzv. brutalismus, v poslední době hojně zmiňovaná médii jako symbol boje za zachování současné podoby havířovského nádraží) a vstupujeme do vestibulu. Je půl sedmé a na odjezdové ceduli svítí nápis informující o třicetiminutovém zpoždění našeho vlaku (pravidelný odjezd v 6:24). Je zde asi padesát lidí, kteří různě posedávají a postávají. Většina z nich čeká na žlutý vlak a lamentuje nad zpožděním. Kolemjdoucí nádražák, starý praktik, cestou na perón jen ucedí mezi zuby: „Tomu nevěřte, dříve než za 50 minut vlak stejně nepojede. Mašina teď přijela s jedním vagónem z Ostravy a ještě to budou celé šibovat.“ Zpětně musím konstatovat, že jeho odhad byl velmi přesný. Čeká mne tři čtvrtě hodiny čekání a já si uvědomuji jednu obrovskou výhodu. Na rozdíl od většiny cestujících totiž nikam nespěchám. Jestli strávím čas na havířovském nádraží nyní nebo, dle původního plánu, na olomouckém nádraží potom, tak to vyjde úplně nastejno. Věnuji se prohlídce havířovského nádraží a přemýšlím, o co všechno havířovští bouráním budovy přijdou. Anebo získají?

Kolem sedmé hodiny přicházím na perón, kde již cestující netrpělivě vyhlížejí náš vlak, který stojí 100 metrů za nádražím. Souprava se konečně dává do pohybu a přesně v 7:05 je přistavena k nástupišti. Nastupuji do vagonu, usedám na své místo a vnímám první pocit - je tady chladno. V 7:11 vlak vyjíždí ze stanice a s téměř padesátiminutovým zpožděním uhání na Prahu.

Na omluvy není čas

Stevardky vlaků IC RegioJet (ilustrační fotografie), foto: Juraj Kováč Záhy se objevují stevardky, které procházejí vagonem a nabízejí občerstvení, denní tisk a další služby. Co mne ovšem nepříjemně překvapuje, je skutečnost, že se vůbec nikdo ze zaměstnanců dopravce nezmiňuje o zpoždění, natož o omluvě za zpoždění. Dokonce za celou dobu jízdy nezazní ani jedno hlášení, jakoby ani neexistovalo. Uměl bych si představit alespoň takovou formu komunikace: „Dobrý den, jménem společnosti RegioJet se Vám omlouvám za zpoždění vlaku z technických důvodů. Ráda bych Vám zpříjemnila další cestování, mohu nabídnout denní tisk?“ Vypadá to, jakoby zaměstnanci dopravce nebyli školeni na alternativu zpoždění. Nebo s ní dopravce ve svých plánech vůbec nepočítal? U státního dopravce je ve vlacích vyšší kvality hlášení o zpoždění samozřejmé před každým zastavením. Dokonce i s milým vícejazyčným překladem.

Konec dobrý, všechno dobré?

Zbytek cesty již uběhl bez problémů a já chvíli po půl deváté vystupuji ze žlutého vlaku v Olomouci se smíšenými pocity:

  • Ano, jízda se soukromým dopravcem je obecně pořád na velmi dobré úrovni.
  • Ano, řešení náhrady vlaku taxíkem bylo v dané chvíli asi jediným možným. Neznám pozadí celé události a nedokážu posoudit relevanci opravy či náhrady jiným HV (na základě vlastní rezervy, smlouvy s jinými dopravci, atd.).
  • V komunikaci se zákazníky jsou velké rezervy, zejména v podobných mimořádných situacích.
  • Už si nemyslím, že se zpožděním jezdí jen státní dopravce.
  • Už si nemyslím, že lepší zaměstnanci jsou u soukromého dopravce. V poslední době se stále častěji setkávám s velmi příjemným a profesionálním vystupováním také u zaměstnanců Českých drah. To se konečně stává standardem.

Nezbývá než přát, aby podobných mimořádných situací bylo co nejméně. Ale když už nastanou, tak nesmírně důležité je: získat zákazníka na svou stranu - tedy konat, být aktivní, informovat a samozřejmě – omluvit se.

Z Olomouce jsem se ještě ten den vracel domů spojem EC 147 Kysuca, ten byl také o 20 minut opožděn. Důvodem bylo, že ve vlaku cestovalo několik stovek sparťanských fanoušků na fotbalový zápas do Ostravy. Ta jízda byla také hodně akční a zajímavá, ale o tom zase někdy příště.

PS: Můj čtyřletý syn má doma vláčkodráhu (stavebnici dřevěných kolejí, po kterých jezdí s dřevěnými vláčky). Od doby, co jsem vykládal mé zážitky z cestování, je jeho oblíbenou hrou „porucha RegioJetu“. Nejprve sestaví vagónky, v jejichž čele je žlutá mašinka. Když má vláček vyjet ze stanice, najednou se pokazí a nejede. „Cestující“ pak musí přesednout do modrého autíčka (taxík) a ten je pak odveze. Kdo je připraven, není překvapen!

Autorský text.


Otmar Humplík Poslat mail autorovi | 13.4.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel valikr  mail  
15.04.2014 (12:03)  
Náhrada vlaku taxíkem je jinde asi docela běžná. Poprvé jsem to zažil v nočním vlaku v roce 1993 z Kodaně do Berlína, průvodčí rozdal ve vlaku poukázky a před nádražím jsme sedli do taxíku dali řidiči poukázku a zavezl nás do Gedseru až k trajektu, potom se mi to stalo 2x v Itálii.
registrovaný uživatel wen 
15.04.2014 (10:54)  
No, ale zase nejsou daleko doby, kdy by představa, že dopravce za zrušený vlak pošle taxi, zněla jako sci fi.

Vždyť my už se dnes máme lépe než zítra... Pozítří. Včera? :-)
15.04.2014 (8:31)  
perfektní článek - skvěle napsaný.

Synátorovi přeju, ať to nemusí žažít. Jen dodám, že kamarádovi děti si rýdy hrají na to, že utíkají s kufry po bytě, že rychle, rychle, než nám to ujede - přestupují z vlaku na vlak..

Dětská přirozenost je úžasná.
15.04.2014 (8:00)  
to Danielnacestach:
a sehrál divadlo i s tou porouchanou mašinou? Jednou se mi to taky stalo a z Olomouce, kde prý údajně stála náhradní přijela do Svinova za 50 minut... bezva divadlo a dokonce vrátili 50 % jizdného bo v Praze to bylo už skoro jenom půl hoďky

Výborný byly články myslím, že loni, když RJ jezdil během těch letních veder s vozy s rozbitou klimatizací s tlakovými okny, takže vevnitř, né že bylo nepříjemně, ale tam někomu šlo vyloženě o život..... a k čemu je Vám vrácené jízdné, když Vás vystavý [i[i]](já tam píšu měkké, neva:)[/i] neřešitelné situaci, kdy nastoupíte bez upozornění do vagónu a pak už nemůžete ven......
[/i]
Dovoluji si poznamenat, že existuje určitá hranice. Na př. pro vytápění je na většině území ČR výpočtová teplota mínus 15 (někde 18 a někde 12). Zkrátka se nenavrhují topné systémy pro mínus 30, i když to občas bývá, protože by byly neúměrné nákladné. No a pak nemají lidé v pokoji 26, ale pouze 15.¨
A totéž je u klimatizace: v našich končinách se navrhuje na +32 st. s teplotním rozdílem 10 st., tedy při 32 je příjemných 22. A když holt je některý den 38, pak je v prostoru 28. Naprostá většina klimatizací měla problémy v těch tropických dnech....

Už jsem měl párkrát zpoždění, a vždy příjemná stewardess chtěla čísla jízdenek, aby vrátila jízdné (nebo aspoň část)

registrovaný uživatel arj
14.04.2014 (22:11)

Ale vrátil bych se k tématu - Lo Wang 7:55:
o který konkrétní spoj šlo, jinak PR RJ jistě číhá, komu by zase napařilo "pokutu"

Pokud je omluva za problémy vzniklé během jízdy spoje v povinnostech velitele vlaku (ať se mu říká vlakvedoucí, team leader ...), tak je to jeho průšvih. Pokud ovšem firemní manuál věci jako zpoždění a jejich vysvětlení zákazníkům neřeší, tak je to na potrestání příslušného velkého šéfa. Určitě to není věcí nějaké vlakušky x-té kategorie, jejíž povinností je usmívat se a roznášet kafe.

Jinak bych dodal, že řešení mimořádností (vč. jejich (o)hlášení) je dost kritickým momentem u všech dopravců (bez ohledu na druh dopravy a národnost) a málokterý to zvládá.

registrovaný uživatel topič
14.04.2014 (20:58)

Dale Cooper: Kdepak, mám to dobře, Julda Fulda se přeci nemýlil. :-)
http://muj-antikvariat.cz/kniha/v-zemi-kde-zitra-jiz-znamena-vcera-fucik-julius-1951
15.04.2014 (7:59)  
Pokud je omluva za problémy vzniklé během jízdy spoje v povinnostech velitele vlaku
To sakra musi bejt vsechno v manualu?! Maj snad v manualu napsany, ze si maj utrit prdel, kdyz vykonaj potrebu?

Danielnacestach: To urcite regiojet hrozne usetril, kdyz musel vracet jizdne...

M 474 003: Zatím nad žlutými vlaky létá anděl strážný, otázka je jak to dopadne až ho to přestane bavit.
A nebo se jen ukazuje, ze to neni potreba s tou udrzbou nejak prehanet za cenu vysokejch nakladu.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
15.04.2014 (7:29)  
arj napsal: "Jinak bych dodal, že řešení mimořádností (vč. jejich (o)hlášení) je dost kritickým momentem u všech dopravců (bez ohledu na druh dopravy a národnost) a málokterý to zvládá."

Takže můj dotaz do pléna: Dozví se (dnes) vlaková četa, že se něco děje, že je nějaká mimořádnost a jaká? Od koho? S jakým časovým odstupem od jejího vzniku?
15.04.2014 (0:43)  
No RJ si to vůbec to podnikání vykládá po svém ..... Ani bych se nedivil, kdyby to byl záměr, né rozbitá mašina, že uspoří na obrátce jednu mašinu. Vzhledem k tomu, že to taxi bylo sedmimístné, tak podle rezervací asi věděli kolik lidí opravdu má ject ....., takže ta jejich operativnost možná byla v něčem jiném .... úspora. Výborný byly články myslím, že loni, když RJ jezdil během těch letních veder s vozy s rozbitou klimatizací s tlakovými okny, takže vevnitř, né že bylo nepříjemně, ale tam někomu šlo vyloženě o život..... a k čemu je Vám vrácené jízdné, když Vás vystavý neřešitelné situaci, kdy nastoupíte bez upozornění do vagónu a pak už nemůžete ven......
registrovaný uživatel arj 
14.04.2014 (22:11)  
Ale vrátil bych se k tématu - Lo Wang 7:55:
o který konkrétní spoj šlo, jinak PR RJ jistě číhá, komu by zase napařilo "pokutu"

Pokud je omluva za problémy vzniklé během jízdy spoje v povinnostech velitele vlaku (ať se mu říká vlakvedoucí, team leader ...), tak je to jeho průšvih. Pokud ovšem firemní manuál věci jako zpoždění a jejich vysvětlení zákazníkům neřeší, tak je to na potrestání příslušného velkého šéfa. Určitě to není věcí nějaké vlakušky x-té kategorie, jejíž povinností je usmívat se a roznášet kafe.

Jinak bych dodal, že řešení mimořádností (vč. jejich (o)hlášení) je dost kritickým momentem u všech dopravců (bez ohledu na druh dopravy a národnost) a málokterý to zvládá.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
14.04.2014 (20:58)  
Dale Cooper: Kdepak, mám to dobře, Julda Fulda se přeci nemýlil. :-)
http://muj-antikvariat.cz/kniha/v-zemi-kde-zitra-jiz-znamena-vcera-fucik-julius-1951
14.04.2014 (20:35)  
Dale Cooper: ještě špatně...
"V zemi, kde včera vypili to, co měli na zítra." :-))

M 474 003: Myslím si, že tu není nikdo, kdo by neznal tvoji alergii na Žluté vlaky.. ale už je to poněkud ohrané...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko