..: Když nejede vlak… jede taxi! :..

681.001, Polom - Jeseník nad Odrou, foto: Duhy Před nedávnem autor Aleš Petrovský prezentoval na zdejších stránkách výborný srovnávací test železničních dopravců na trati Praha – Ostrava – Bohumín v běžném provozu. Já bych si dovolil v mém příspěvku uvést pár postřehů, jak to vypadá, když se „nedaří“.

„Vstávat v sobotu v pět ráno je pěkná otrava…“, myslel jsem si, když jsem se jednoho sobotního rána hrabal z postele. To jsem ještě netušil, co všechno mne ten den čeká. Ale nepředbíhejme.

Chybí jen pár minut

Český Těšín, foto: Přema V posledních dvou letech se pravidelně jednou měsíčně účastním jistého dálkového studia. Místa konání jsou různá – zpravidla v rámci Moravskoslezského kraje, termín je vždy jedna sobota v měsíci. Pokud mohu, snažím se jet vlakem. Naposledy se studium konalo v sobotu 22. března v 9.00 h, tentokrát v Olomouci. A protože jsem z Českého Těšína, vlak je pro tuto cestu ideální dopravní prostředek. Kombinace tratí č. 320 a 270 slibuje v lepším případě pohodlné přímé spojení, v horším případě jeden přestup s možností výběru dopravce ze tří stávajících, kteří operují na naší páteřní trati.

Když jsem den před jízdou začal studovat jízdní řád, byl jsem nepříjemně překvapen. Ještě loni jsem použil skvělou kombinaci Os 2924 (odjezd Český Těšín 6.38, příjezd Bohumín 7.12) a SC 506 Pendolino (odjezd Bohumín 7.18, příjezd Olomouc 8.23). V novém jízdním řádu je ale vše jinak. Jedinou (!) možností, jak se dostat na devátou hodinu vlakem do Olomouce, je spoj IC 1004 RegioJet s odjezdem 6.06 a příjezdem 7.47 (!) na olomoucké hlavní nádraží. Jinou alternativu použít nelze, posuďte sami:

  • Os 2924 (trať 320): odjezd ČT 6.38, příjezd Karviná 6.58 (odj. LE 1354 v 6.56), příjezd Bohumín 7.18 (odj. SC 512 v 7.11)
  • Os 3408 (trať 321): odjezd ČT 6.46, příjezd Ostrava-Svinov 7.35 (odjezd SC 512 v 7.28; odjezd LE 1354 v 7.33)

Přijde mi veliká škoda, když v uzlových bodech, jakými jsou Bohumín a Ostrava, ujíždějí potenciálně navazující přípoje v řádu 2 až 7 minut. Dá se tato situace řešit?

Žlutý vlak? Modré taxi!

Taxi, foto: Vítek_V Ale zpátky k RegioJetu. V sobotu v šest ráno stojím na perónu prázdného těšínského nádraží, očekávaje brzký příjezd pohodlné žluté soupravy a těše se na služby soukromého dopravce. Vtom slyším neuvěřitelnou věc. Hlášení staničního rozhlasu živým člověkem! To nevěstí nic dobrého. A opravdu: „Pozor, hlášení! Spoj IC 1004 společnosti RegioJet je v úseku Třinec – Havířov odřeknut. Cestující mohou použít náhradní přepravu vozidlem taxislužby, které je přistaveno před vchodem do vestibulu.“ Mezitím již na mne z druhého perónu mává řidič taxíku, ať si pohnu, že spěcháme. Cesta začíná zajímavě.

U taxíku se nás schází devět. Taxikář lamentuje, že nás tolik nepobere. Naštěstí několik osob tvoří pouze doprovod, který dále nejede, takže se do sedmimístného taxíku nasoukáme všichni a vyrážíme. Po cestě do Havířova se konečně dozvídáme další informace. Jelikož došlo k poruše lokomotivy a nebylo možné zajistit odvoz cestujících ze stanic Třinec a Český Těšín standardním spojem, společnost Student Agency ve čtyři hodiny ráno zajistila alternativní dopravu cestujících vozidly taxislužby. Majitel taxíku má skvělý kšeft, Student Agency plusové body za snahu při řešení vzniklé situace a já otlačený zadek, jelikož sedím s nohama u brady na nouzovém sedadle, které se nachází v „kufru“ auta. Škoda, že nemám Tick Tack, hned by se jelo líp.

V polovině cesty autem mi pípá mobil - hlásí příchozí e-mail, ve kterém se společnost RegioJet kouzlem nechtěného dožaduje vyplnění ankety o spokojenosti s jejími službami! Načasování je opravdu trefné, stále totiž trpím v „kufru“ taxíku.

Když po dvaceti minutách jízdy taxametr ukazuje částku přesahující osm set korun, naše taxi zastavuje před budovou havířovského nádraží. Řidič se s námi loučí a posílá nás do budovy nádraží vstříc dalšímu dobrodružství. Pro něj jeho cesta pro dnešek končí.

Vítězí ten, kdo nespěchá

Havířovské nádraží s plastikou V. Uruby, foto: Adam Guzdek Procházíme kolem ohrazeného Směrníku (betonová skulptura představující architektonický směr tzv. brutalismus, v poslední době hojně zmiňovaná médii jako symbol boje za zachování současné podoby havířovského nádraží) a vstupujeme do vestibulu. Je půl sedmé a na odjezdové ceduli svítí nápis informující o třicetiminutovém zpoždění našeho vlaku (pravidelný odjezd v 6:24). Je zde asi padesát lidí, kteří různě posedávají a postávají. Většina z nich čeká na žlutý vlak a lamentuje nad zpožděním. Kolemjdoucí nádražák, starý praktik, cestou na perón jen ucedí mezi zuby: „Tomu nevěřte, dříve než za 50 minut vlak stejně nepojede. Mašina teď přijela s jedním vagónem z Ostravy a ještě to budou celé šibovat.“ Zpětně musím konstatovat, že jeho odhad byl velmi přesný. Čeká mne tři čtvrtě hodiny čekání a já si uvědomuji jednu obrovskou výhodu. Na rozdíl od většiny cestujících totiž nikam nespěchám. Jestli strávím čas na havířovském nádraží nyní nebo, dle původního plánu, na olomouckém nádraží potom, tak to vyjde úplně nastejno. Věnuji se prohlídce havířovského nádraží a přemýšlím, o co všechno havířovští bouráním budovy přijdou. Anebo získají?

Kolem sedmé hodiny přicházím na perón, kde již cestující netrpělivě vyhlížejí náš vlak, který stojí 100 metrů za nádražím. Souprava se konečně dává do pohybu a přesně v 7:05 je přistavena k nástupišti. Nastupuji do vagonu, usedám na své místo a vnímám první pocit - je tady chladno. V 7:11 vlak vyjíždí ze stanice a s téměř padesátiminutovým zpožděním uhání na Prahu.

Na omluvy není čas

Stevardky vlaků IC RegioJet (ilustrační fotografie), foto: Juraj Kováč Záhy se objevují stevardky, které procházejí vagonem a nabízejí občerstvení, denní tisk a další služby. Co mne ovšem nepříjemně překvapuje, je skutečnost, že se vůbec nikdo ze zaměstnanců dopravce nezmiňuje o zpoždění, natož o omluvě za zpoždění. Dokonce za celou dobu jízdy nezazní ani jedno hlášení, jakoby ani neexistovalo. Uměl bych si představit alespoň takovou formu komunikace: „Dobrý den, jménem společnosti RegioJet se Vám omlouvám za zpoždění vlaku z technických důvodů. Ráda bych Vám zpříjemnila další cestování, mohu nabídnout denní tisk?“ Vypadá to, jakoby zaměstnanci dopravce nebyli školeni na alternativu zpoždění. Nebo s ní dopravce ve svých plánech vůbec nepočítal? U státního dopravce je ve vlacích vyšší kvality hlášení o zpoždění samozřejmé před každým zastavením. Dokonce i s milým vícejazyčným překladem.

Konec dobrý, všechno dobré?

Zbytek cesty již uběhl bez problémů a já chvíli po půl deváté vystupuji ze žlutého vlaku v Olomouci se smíšenými pocity:

  • Ano, jízda se soukromým dopravcem je obecně pořád na velmi dobré úrovni.
  • Ano, řešení náhrady vlaku taxíkem bylo v dané chvíli asi jediným možným. Neznám pozadí celé události a nedokážu posoudit relevanci opravy či náhrady jiným HV (na základě vlastní rezervy, smlouvy s jinými dopravci, atd.).
  • V komunikaci se zákazníky jsou velké rezervy, zejména v podobných mimořádných situacích.
  • Už si nemyslím, že se zpožděním jezdí jen státní dopravce.
  • Už si nemyslím, že lepší zaměstnanci jsou u soukromého dopravce. V poslední době se stále častěji setkávám s velmi příjemným a profesionálním vystupováním také u zaměstnanců Českých drah. To se konečně stává standardem.

Nezbývá než přát, aby podobných mimořádných situací bylo co nejméně. Ale když už nastanou, tak nesmírně důležité je: získat zákazníka na svou stranu - tedy konat, být aktivní, informovat a samozřejmě – omluvit se.

Z Olomouce jsem se ještě ten den vracel domů spojem EC 147 Kysuca, ten byl také o 20 minut opožděn. Důvodem bylo, že ve vlaku cestovalo několik stovek sparťanských fanoušků na fotbalový zápas do Ostravy. Ta jízda byla také hodně akční a zajímavá, ale o tom zase někdy příště.

PS: Můj čtyřletý syn má doma vláčkodráhu (stavebnici dřevěných kolejí, po kterých jezdí s dřevěnými vláčky). Od doby, co jsem vykládal mé zážitky z cestování, je jeho oblíbenou hrou „porucha RegioJetu“. Nejprve sestaví vagónky, v jejichž čele je žlutá mašinka. Když má vláček vyjet ze stanice, najednou se pokazí a nejede. „Cestující“ pak musí přesednout do modrého autíčka (taxík) a ten je pak odveze. Kdo je připraven, není překvapen!

Autorský text.


Otmar Humplík Poslat mail autorovi | 13.4.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
15.05.2014 (13:11)  
Pěkný... A z Třince tehdy nikdo nejel, nebo jim poslali jinýho taxíka?
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.04.2014 (12:52)  
Profesionální přístup.
Tuhle jsem jel EN Phoenixem, sice chyba byla na mé straně (na část cesty jsem měl neplatný doklad), ale z jednání průvodčího nebylo zřejmé, jestli dělá blbce on ze mě, nebo já z něj :-)
Samozřejmě jsem neměl v úmyslu ho nějak obcházet, že není něco v pořádku jsem si bohužel uvědomil až ve chvíli, kdy už jsem to nemohl napravit, místo slušného jednání se mně div nevysmíval.
Ale nakonec to dopadlo dobře pro obě strany, vysadil mě z vlaku a neplatil jsem přirážku ani pokutu :-)
registrovaný uživatel KarelF 
19.04.2014 (18:35)  
P.S: A jak byste prosím postupoval například při cestě z Ostravy do Brna, kde často jsou výluky a kus cesty se jede autobusem? O zpoždění ani nemluvě? nechci se zastávat pisatele, ale pravda je v tom, že je lepší stát v autobuse než být namačkán na sklopné sedačce v kufru auta. Žlutomoru se v lokalitě potuluje tou dobou dost autobusů na to, aby to jím bylo pořešeno a jestli ten bus nebyl tak i vzhledem k zpoždění bylo jednoduší a komfortnější poslat vlakouše nebo vlakušku či co to mají na nádraží klidně i taxíkem s penězma a přivézt ty lidi konkurencí která tam jezdí co chvíli. jenže problém je úplně úplně jinde. dělámli takovýto kšeft na doraz pořídím si kvalitní po mém IT hardware nebo zálohuju. Na kvalitní HW majitel nemá a ani jej neprovozuje. Viz různé diskuze o kvalitě vozoparku a povídání fírů na nádraží kteří evidentně pro rj jezdí. Takže zálohuju ideálně na půl cesty takže Olomoc jenže svoji zálohu trvale pronajímám. Takže si aspoň zajistím zálohu v případě užití dráže tzv. na zavolání u nějaké konkurence. Co třeba AWT sídlí v Ova a v Praze třeba Metrans nebo KŽD. Pak můžu v klidu spát s tím, že holt třeba na daném spoji nevydělám tolik, ale vyjedu s menším zpožděním zachovám tím i rotaci za vyší cenu, ale s menším zpožděním a nižším nákladem zde. Jenže ani v tom není problém RJ nasadil sám sobě pilku na pomyslnou větev snížením cen na nesmysl je v červených číslech nebo lehce kolem černých a každý takovýto výdaj je problém a tak se jede na doraz. Jak ten doraz bude dále je jen otázkou času. osobně tohle radimovy nezávidím a jediná spása je zdražit jenže to klienti okamžitě utečou ke konkurenci a je konec takže to bude kdo déle vydrží.
19.04.2014 (10:13)  
Sharky, Standa:
Přesně tak... Tohle se úplně vyloučit nedá nikdy. I na palubě letadla, kde je výběr posádek přeci jen docela přísnější, jsem se už setkal s ne úplně adekvátním chováním.
Celkově ale došlo k výraznému zlepšení.
19.04.2014 (0:52)  
Ono je vše o lidech. Můžeš to mít sebe líp připravený a pak se najde jedinec, který nemá o práci zájem a vše potopí.
18.04.2014 (16:17)  
Martin Jarath:
No a přesně o tom to je :-). Oni i když to celkem zvládnou, tak nejsou schopný to cestujícím vysvětlit.
18.04.2014 (11:47)  
Standa Kaisler:
R 649 původně měl být veden autobusy z Olbramovic až do Veselí, operátor (nebo kdo od SŽDC to v Táboře zadává) zřejmě nesledoval situaci - ta informace, že NAD pojede jen do Tábora byla známa už dlouho dopředu.

Dotyčná průvodčí lhala, a to hned dvakrát. Na vlaku sama nebyla a vzhledem k tomu, že nevezla vlak už z Prahy (vyvážel to pražskej náhradní - ten opravdu sám jel, narozdíl od této "lejdy"), musela vědět, že se něco děje.
A i kdyby to nevěděla, měla dost času si to zjistit.

Nebýt této osoby a jejího vcelku standardního přístupu, tak daná mimořádnost byla zvládnuta s ohledem na okolnosti (tři vyloučené úseky na dané trati) velmi dobře.
17.04.2014 (17:37)  
Rád poslouchám obutý vůz a nejradši jsem měl dynamo v přívěsu za M296 které už není ani jedno. A taky mám rád ventilátory v 460 a 560. Dechovku neposlouchám, poslouchám 70. a 80. léta. Zkušenosti mám z některých autobusů, kde právě ta dechovka vříská a 80cm repráčku od řidiče na celý autobus.

Jak k tomu příjdu, když si zaplatím 23900, abych část cesty absolvoval skrčený v autě nebo pověšený na tyči v C734 které podfukuje hlava??? Tak pokud je náhradní doprava tak by měl být vypravený jeden autobus s 1. třídou.
17.04.2014 (14:53)  
Uvažování některých jedinců by fakt bylo úsměvné, kdyby to už nebylo smutné...

O čem vlastně byl článek? O tom, že nesmyslně ujíždí několik přípojů z Českého Těšína do Olomouce a o tom, že zaměstnanci RJ vykázali určité chyby v komunikaci se zákazníkem během krizové situace a pravděpodobně nejsou na takovou situaci dobře připraveni.

Co tam přečetli někteří komentátoři:
1) Že RJ schválně poslal taxíka místo vlaku aby ušetřil (jasně, ušetřil obrovsky po vracení jízdného a ještě placení taxíku) a škodolibě cestujícím znechutil cestu.
2) Že se "vždycky jezdilo vlakama"...
4) Že je lepší mít místo padesátiminutového zpoždění třeba tříhodinové, ale hlavně jet celou cestu vlakem (to si může myslet jen ten, kdo asi nikdy nikam nespěchal).
5) Že v taxíku "visím" na pásech (nepopírám výhody vlaku, ale toto bych snad chtěl předvést, protože se mi nikdy nestalo, že bych v autě nějak visel) a poslouchám rap...
6) Že ve vlaku mě čeká přívětivost a komfort a v taxíku neochota a nepohodlí (ano, v případě autora to tak bylo, seděl v nouzovém a spíše dětském sedadle nějakýho odhadem (?) Touranu místo rakouské ojetiny RJ. ALE OPRAVDU MI CHCE NĚKDO TVRDIT, ŽE KDYBYCH SEDĚL NA PŘEDNÍM SEDADLE ÉČKOVÝHO MERCEDESU NEBO SUPERBA MÍSTO KLASICKÝHO HUMUS KUPÉ Z BAUTZENU, ŽE BYCH NA NÁHRADĚ VLAKU TAXÍKEM NEVYDĚLAL?!).

A konečně 7) jsme se dozvěděli, že to RJ neumí s vlaky a vlastně krachuje...

ONO CHÁPÁNÍ PSANÉHO TEXTU JE OPRAVDU HODNĚ SUBJEKTIVNÍ...
17.04.2014 (14:48)  
M 474 003 : Tak mně by se taky nechtělo jezdit taxíkem, viset na nějakých pásech a mít omezený prostor a být vydán na milost a nemilost řidiče, pochybuju, že kdyby si pouštěl nějaký rep, že by to na můj požadavek přeladil jinam.
Laborec: ohledně těch jejich triků s taxíkama.... já bych prostě neměl náladu jet místo vlaku taxíkem. Vždycky se jezdilo vlakama a i kdyby měl mít vlak zpoždění tak raději jedu vlakem

Myslím, že je Vaše nezadatelné právo nejet taxíkem, neviset na nějakých pásech, nemít omezený prostor, nebýt vydán na milost a nemilost řidiče, neposlouchat nějaký rep a jet vlakem!!!!
Navrhuji Vám příště do taxíku nenastoupit a žalovat dopravce o ušlý zisk, náhradu výdajů, náhradu škody, náhradu nemajetkové újmy, zasahování do integrity člověka, náhradu újmy za narušení dovolené, odčinění újmy způsobené na právu na život a důstojnost, jméno, zdraví, vážnost, čest, soukromí .... a já nevím co všechno ještě nový obč.zákoník umožňuje... pak prosím dejte vědět výsledek..
P.S: A jak byste prosím postupoval například při cestě z Ostravy do Brna, kde často jsou výluky a kus cesty se jede autobusem? O zpoždění ani nemluvě?

Laborec425: Tak ať to dělají kvalitněji a ne levněji.
V listopadu 2011 jsem kupoval jízdenku Ostrava-Praha za 110 Kč, nyní v dubnu 2014 za 284 Kč....
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko