..: Když cedule začínaly T 478 :..

T478, foto: CharyVšiml jsem si, že nejčastějšími oběťmi mých již promlčených výtvarných trestných činů kategorie „motorové lokomotivy“ bývali všelijací „brejlovci“ a „mračouni“. Inu, jakpak by ne; vždyť v osmdesátých letech červené lokomotivy, mající ceduli T 478 + něco, vozily rychlíky a osobní vlaky skoro všude mezi Chebem a Medzilaborci, a tratě, kde se jim do toho pletl nějaký jiný „diesel“, by moc dlouhý výčet netvořily. Ale o tom v prvním plánu řečnit nechci a proto začnu záludně nevinnou otázkou z vedlejší koleje: co mají společného řady T 478.1, T 478.2, T 478.3 a T 478.4, pro mladší čtenářstvo tedy všechno od 749 až po 755? Všechny potencionální odpovědi jsou nepochybně správné, ale já přidám ještě jednu navrch: hrozně blbě se kreslí.

Nebo lépe řečeno, já je nikdy neuměl nakreslit a nijak oslnivější formu nemám ani v této sezóně. Ať se na svou sbírku obrázků dívám třeba z visu svislého, žádná ta T 478 prostě není tou T 478, jak by být měla. Kdepak, ti jejich designéři prostě byli a jsou borci, ti si na Šindlauera a podobné obkreslovače pěkně počkali.

Zatímco proporce, míry a konfigurace těch jejich lokomotiv se v realitě i na fotografii zdají tak žoviální a samozřejmé, na papíře se mi vždycky nějak podivně zaonačily. Kolikrát jsem se tetelil blahem, že už jsem je dostal, teď už je to vono, a kolikrát jsem posléze zjistil, že zase to vono není. Na jedné straně je to asi celkem normální jev; jak vypadá ta squaw, co jí mám napsanou v občance, to přece vím, ale kdybych ji měl nakreslit, tak bych měl už dávno novou občanku a beze squaw. Na druhé straně ty moje zpitvořené T 478 normální nejsou, protože plno jiných lokomotiv, a nejen českých, na mých obrázcích vypadá celkem věrohodně. Gdzie jest zakopane psysko sczekotowe?

Na základě vlastní praxe hlásím, že na „zamračených“ se toho dá výtvarně ošolichat dost, ale na „brejlovce“ podobné fígle moc neplatí. Na takové designérské aristokracii je každý centimetr „vedle“ hned vidět. Nakonec, u příležitosti drobné potulky po někdejším Československu nabízím dosti příležitostí, podívat se tomu blíže na zoubek.

obr_01_T4781_Glucholazy, foto: Zdeněk ŠindlauerZačněme jednou krnovskou „zamračenou“, jež, podjíždějíc kontrolní lávku, burácí s osobním vlakem Krnov – Šumperk – Olomouc přes hranici tratí z polských Gluchołaz do tuzemských Mikulovic, Jde o jeden z mála obrázků, u něhož jsem se neunikl povinnosti aspoň trochu prokreslit strojařsky krásné partie od hlavního rámu dolů (což platí jak pro „zamračené“, tak i „brejlovce“). Jinými slovy: vymyslet kývačkový podvozek – to uměl každej Jarda, ale doplnit jej osmi krásnými závěskami? Z technického hlediska si nejsem jejich úspěšností tak jist, ale z výtvarného – to je přece majstrštyk.

obr_02_T4781_Písečná, foto: Zdeněk ŠindlauerUž si nepamatuji, která T 478.1 přesně to byla, ale dozajista mě v onom třiaosmdesátém roce dokázala zaujmout; nestávalo se totiž často, abych stejnou lokomotivu kreslil hned dvakrát. Možná jsem byl nadšen tratí ze Slezska do Ramzovského sedla, čemuž nasvědčuje i nezvykle propracovaný kamenný nadjezd, zřejmě někde u Lipové. Každopádně ale – jak krásně ten starodávný nadjezd koresponduje s o čtyři generace mladším „mračounem“… Jak mohli v libeňské ČKD u všech všudy vědět, že se jejich lokomotiva stane tak samozřejmou součástí Jesenicka? A nevypadá to, že by po skoro čtyřiceti letech to souznění mělo končit.

obr_03_T4781_OBD, foto: Zdeněk ŠindlauerTento obrázek neměl pochlebovat valašským T 478.1, těch bývalo pod Beskydy před třemi desítkami let habaděj a ničím extravagantním neoplývaly. Obrázek měl spíše oslavit fascinující jízdu Ostravou po zdecimované dvoukolejce mezi kolejištěm báňské dráhy a přilehlým depem. V osmdesátých letech by se na tomhle místě neusalašili ani bezdomovci, ale jaká tady byla drážní atmosféra! Nejprve se jelo kolem vyřazených „karkulek“, hned vedle se pořádala přehlídka „kremáků“ „ušatých“ a „papoušků“, tábořících v sousedství zdejší „pilovité“ remízy, zatímco na druhé straně kolejí se bouřili „čmeláci“ a „hektoři“. V tomhle děsivě krásném ostravském infernu se tmavočervená „zamračená“ snažila rozhýbat sedmivozovou soupravu kojetínského osobáku. Ani tady libeňské T 478 neztrácely glanc.

obr_04_T4781_řez, foto: Zdeněk ŠindlauerObrázek, který by šel udělat jistě stokrát lépe a stokrát dokonaleji. Jenže – byly by z něj vždycky cítit ta vznešenost, ta strojařina, ta síla, co ze „zamračených“ sálají, když plují krajinou? Aniž bych chtěl uspořádat sebechválu, vžycky, když vidím tuhle kresbu, slyším takt řadového šestiválce a vidím, jak se rám houpe na závěskách…

Už je zřejmé, že tratěmi na Jesenicku jsem musel být svého času doslova uhranut, protože jak tak koukám, tak první T 478.2, kterou jsem kdy kreslil, jede zimní náladou někde od Žulové podél Vidnávky nahoru k Lipové. Vyhodnotiv závoj kouře, uznávám, že na dokonalost šestiválce K6S310DR mohlo mít přilehlé obyvatelstvo přirozeně zcela jiný názor, než já s pastelkami u stolu v nějaké České Lípě. Ponuré vzezření lokomotivy ke strašidelnému dupotu motoru ovšem patřilo jako pivo ke guláši.

obr_05_T4782_Žulová, foto: Zdeněk Šindlauer obr_06_T4782041_Vranany, foto: Zdeněk Šindlauer

Ne vždy bývali „mračouni“ odsouzeni k těžké dřině v horských lokálkách. Když se mohli pořádně rozjet po nějaké lepší trati, vypadalo to taky zajímavě. Tak třeba kralupská T 478.2041 se předvedla tak, že jsem si ji po mém potulování u Vraňan v červnu 1986 nakreslit prostě musel. Kdyby tehdy rychlostník před stanicí dovolil víc než 80, bylo by to určitě ještě zajímavější. Nákladní expres nebyl moc těžký, takže i bez decibelů šestiválce mohla dvojice fíra + stroj zánovní ústecké E 499.3005 s okázalou noblesou naznačit, kdo je ve Vraňanech pánem. Tedy ještě aspoň na pár týdnů.

obr_07_T4783_Břeclav, foto: Zdeněk ŠindlauerZ mladické nerozvážnosti jsem z počátku „brejlovce“ kreslil dost jednoduše (což neznamená, že je to jednodušší) a pokud se k tomu přidalo i „prostoduché okolí“, občas z toho překvapivě vznikl docela zajímavý obrázek. Jako třeba tento z roku 1983, na němž přerovská T 478.3 „plnou parou“ vyráží z břeclavského přednádraží, aby s odpoledním rychlíkem Bratislava – Bohumín někde u Moravské Nové Vsi dosáhla traťové stovky. Kromě odfláknutých kolejí, neumělého zadrátování a jaksi nadbytečného restauračního vagónu už kolem „brejlovce“ není vlastně nic, přesto při prohlížení tohoto obrázku mi pokaždé vytanou tak vzdálené pojmy jako „Břeclav“ a „přerovský brejlovec“.

obr_08_T4783072, foto: Zdeněk ŠindlauerPokud jsem se pokusil „brejlovce“ udělat kapku pořádněji, dopadlo to podobně jako třeba tady, když se mi na obálce někdejšího „Železničáře“ zalíbil snímek chomutovské T 478.3072. Nejde ani tak o barvy; původně žlutý pluh na čele kabiny na kresbě lety ztmavnul a taky skenování s barvami asi trochu zahýbalo; ale i tak – je to „brejlovec“, ale není to „brejlovec“. Jakoby průmysloví výtvarníci pánové Míra a Míšek udělali v polovině šedesátých let maximum pro to, aby nějakému haťapovi, usmyslivšímu si napodobovat jejich dílo, znemožnili jejich myšlenku jakkoli reprodukovat. Když už se povedly „brýle“, tak neseděly podvozky. Když už k světu vypadala střecha, tak to zase dorazila okna v bočnici. Jeden by řekl – proboha, co může být výtvarně jednodušší, než šest kulatých oken? Odpovídám: no právě ta okna jsou na „brejlovci“ možná tím nejtěžším…

obr_09_T4783_Povrly-Roztoky, foto: Zdeněk ŠindlauerJen potvrzuji známou skutečnost, že „jednotné barevné řešení nátěrů hnacích vozidel“ z poloviny sedmdesátých let, zjednodušeně řečeno znamenající, že všechno motorové bude červené a šedé, vzhledu lokomotiv moc neprospělo. Počasí v labském údolí u Povrlů-Roztok za nic nestojí už samo o sobě a pošmournost místa činu děčínský „brejlovec“ s nějakým rychlíkem od Prahy nijak podstatně nerozjasnil. Á propos, střechy všech „brejlovců“ i „zamračených“ byly vůči kreslíři vysloveně kruté; co jen práce dalo chytnout to správné zakřivení na správných místech, nemluvě o pokaždé jinak namontovaných chladičích a všelijakých krytech, madlech a nástavbách.

obr_10_2T4783_Hlubočepy, foto: Zdeněk ŠindlauerAč to zpravidla skutečnosti neodpovídalo, hodně často jsem obrázky „brejlovců“ dorazil pořízením pořádného kouře, jak se na dvanáctiválec o 1800 koních sluší a patří. Tak třeba tady je patrné, že dvojice T 478.3, vytahujíce po Hlubočepském viaduktu do Zličína patrně těžkou soupravu rychlíku 634 Praha – Cheb, jela bezmála o sto šest. Pravidelně sice s řečeným vlakem jezdila lokomotiva jen jedna, ale to je právě jedna z výhod kreslení, že si můžete prosadit svou. Ostatně, tratí a vlaků, kde jezdili „brejlovci“ dvojmo, bylo pochopitelně povícero, ale jak tak probírám sbírky, nějak jsem je moc nekreslil. Stejně tak ale přiznávám, že na dotyčném viaduktu vypadá impozantně jakýkoli vlak, pokud jím není sólově drandící „skleník“.

Ne tak daleko od děje předchozího obrázku zdolává lounská T 478.3104 stoupání ze Zvoleněvsi do Podlešína, jsouc zapřažena do podvečerního osobního vlaku Praha - Kralupy – Slaný. Smyslem pořízení rozkošně jednoduchého obrázku byly moje vřelé sympatie k jednoduchému, ale barevně efektnímu nátěru lokomotivy, která roku 1984 v uniformnosti lokomotivních služeben Severozápadní dráhy působila jako zjevení a dodnes nechápu, jak to soudruzi na ústeckém provozním oddílu tehdy mohli přežít.

obr_11_T4783104_Podlešín, foto: Zdeněk Šindlauer obr_12_T4784025_Hosteradky, foto: Zdeněk Šindlauer

To v Brně bývali jinačí borci. Nebudu zde básnit o jejich báječné flotile všelijak barevných a skvěle udržovaných „čtyřek“, poněvadž bych jen zásoboval les dřívím. Místo toho obecenstvo nabádám k pozornosti vůči litinově-cihlovému nadjezdu u zastávky Hostěrádky-Rešov. Elegantní T 478.4025 už pod ním určitě nikdo nevyfotografuje, poněvadž elektrizace tratě Brno – Přerov se roku 1996 jevila důležitější, než historicky a technicky cenný most z konce devatenáctého století. A zase: jak překrásná souhra dvou naprosto rozdílných výtvarných děl!

obr_13_T4783_Nemotice, foto: Zdeněk ŠindlauerJeště jeden zástupce brněnského depa osmdesátých let, ale jsem líný vzpomínat, jaký přesně. Nakonec na tom zase tak nesejde. Spíše jsem obrázek vybral kvůli tehdy ještě ne tak všedním „vysokým komínům“ (už si nepamatuji, jak to bylo v Brně, ale všeobecně byli „brejlovci“ touto módou postiženi až po roce 1990). Kopečky podle tratě z Bohuslavic do Nemotic jsem asi trochu přehnal, o povedenosti kresby lokomotivní skříně se toho taky moc říci nedá. Tak jsem alespoň přispěl k tomu, až se jednou na všechny ty „vlárské“ T 478 bude vzpomínat, jako třeba na místopisně příbuzné parní 475.1.

obr_14_T4783_Jasenské_údolie, foto: Zdeněk ŠindlauerKousek dál na jihovýchod: tenhle obrázek sice vůbec věrohodný není, ale je nejstarší, jaký jsem na téma „T 478“ našel (je z roku 1981). Kreslířskou naivitu ovšem vyvažuji velice plastickou vzpomínkou, jak mě onehdy duševně pozvedla jízda (novozámeckého?) „okuliarnika“ stoupáním z Beši do Jasenského údolia (na trati Uľany nad Žitavou – Levice). Pravda, rychlík „Horehronec“ tudy jezdí pořád, ale jak mám srovnat nudící se „plecháč“ + 7 vozů s „brejlovcem“, jedoucím s deseti vozy do čtrnácti promilí?

obr_15_T4784_Čremošné, foto: Zdeněk ŠindlauerPsát o „okuliarnikoch“ a pomlčet přitom o depu Zvolen? Tak to abych tam raději už nikdy nepáchl! Tudíž se neprodleně polepšuji a sebekriticky přitakávám, že rychlík „Detvan“ při jízdě ze Zvolena v Čremošném spíše zastavoval (kvůli odvěšení postrku), než aby se, tak jako na obrázku, rozjížděl. Ani taková nehoráznost ale nemůže zastínit vzpomínky na jízdy mezi Uľankou a vrcholovým tunelem, které buďtež popsány stručně: T 478.4 + 10 vozů + T 478.4, 2× osmý výkonový stupeň dieslu (než zaúčinkoval termostat vodního okruhu chlazení), 18 promile, 60 km/h.

obr_16_T4784_Turiec, foto: Zdeněk ŠindlauerStejná doba, stejný vlak, stejný typ lokomotivy, jen o pár kilometrů dál. Chtěl jsem to napsat slovensky, ale netroufám si tak krásnou řeč prznit; musím tedy, jak mi huba po severočesku narostla, písemně podotknout, že fíra zvolenské T 478.4 má hodně co dělat, aby po cestě dolů z Turčianských Teplic do Vrútek šíleně rozjetý „Detvan“ udržel na stokilometrové rychlosti. To všechno v době, kdy protisměrnou kolejí Turcom hore hřměly poslední zvolenské „deviny“, občas podporované krásnou banskobystrickou T 678.0008. Nicméně, jízda „Detvanu“ byla natolik emotivní, že jsem zase kreslil „brejlovce“. Boha jeho, dobre bolo.

obr_17_T4783333_NBydžov, foto: Zdeněk ŠindlauerNo, tak zase zpátky do mateřské kotliny. Když už byli svého času skoro všichni „brejlovci“ červení se žlutým pruhem, nezbylo, než si všímat jiných detailů. Asi proto se na obrázek dostal trutnovský stroj se sympatickým číslem T 478.3333, jak právě kdesi za Novým Bydžovem někdy kolem roku 1986 rozjíždí rychlík „Úpa“, mířící z Prahy do Krkonoš. Vzhledem k formátu obrázku a použité technice (předkreslení perem s tuší) jsem tentokrát detaily nemohl jen tak jednoduše „umělecky“ zakamuflovat.

obr_18_T4783403_Zittau, foto: Zdeněk ŠindlauerTi, co trochu znají saskou Žitavu, by se asi zatvářili všelijak, kdybych jim do očí tvrdil, že právě tohle je tamní nádraží (taky proto obrázek raději bázlivě předkládám prostřednictvím internetu). Jenže; pokud někdo kreslíte vlaky, zkuste si někdy udělat takovýhle podobný obrázek z nadhledu. Ke svému zděšení zjistíte, že zatímco lokomotivu, potažmo vlak zvládnete levou zadní, tak než vykreslíte všechno okolo, přinejmenším zešedivíte (jednou z možných záchran je dostat do obrázku jednu či více parních lokomotiv a dvě třetiny plochy elegantně vyplnit nepoddajným kouřem – ačkoli i to je třeba trochu umět). Nicméně, na obrázku se mi kromě českolipské T 478.3403 líbí i nefalšovaně nádražní atmosféra, byť s tou opravdovou Žitavou dané doby skutečně moc společného nemá. A navíc – kdy se tady ještě objeví opravdový rychlík s opravdovým (vlastně opravdovou) „Brillenschlange“?

obr_19_T4783369_VOsek, foto: Zdeněk ŠindlauerAno, dosti nostalgie; v podvečer mají cesty končit a personální agentury do omrzení papouškují, že do zítřka máme mít nějaké životní cíle. Takže dalším lipským strojem T 478.3369, uhánějícím u Veltrub s podvečerním „spěšňákem“ 910 pro tentokrát končím, dodávaje, že i pro chvíle soumraku odvedli libeňští lokomotivní designéři fantastickou práci. Někdy se i z tak mála, jako jsou sklolaminátová kastle, šestivozový vlak a západ Slunce, dají udělat hezké věci.

A jedna úvaha úplně nakonec. O parních lokomotivách 434.2 se říká, že patří do české krajiny stejně jako třeba stromy, potoky, kopečky, domečky a lidé. Já bych docela věřil, že něco podobného se jednou bude říkat o všech těch T 478, ať už se jim říkalo „brejlovec“, „mračoun“, „bardotka“, „ceckatá“, „brejlák“, „barča“, „zamračená“, „berta“ a já nevím jak ještě. Vždyť je to u nich vlastně stejné, jako u těch parních „dvojek“. Také po celá desetiletí tu krajinu doplňovaly, život jim daly celé generace fírů a odvozily miliony obyčejných lidí a miliony tun nákladů. Není asi správné jejich dobu už teď hodnotit, vždyť mnohé jezdí i dnes a některé dokonce ještě budou jezdit, až já budu v důchodu (nebo alespoň v důchodovém věku). Ale modromodrá 753.7 s takovým divným zvukem motoru mě ke kreslení nějak neláká. A taky nemá ceduli začínající tak krásně kryšpínovsky, T 478…

Text a kresby Zdeněk Šindlauer


Zdeněk Šindlauer | 12.9.2009 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
15.09.2009 (18:30)  
kresby se mi moc líbí :) pokoušel banglu a brejle.. no nevim, to bys musel vidět :)
registrovaný uživatel JK ml. 
14.09.2009 (23:48)  
karosa: Jo tak nějak to jezdilo.....Tahle trať to je dráha mého útlého věku. Dva momenty jsem na téhle trati bohužel propásl
1/štokra (viz foto Drahoše Švestky). Táta mi tvrdí že jsem v Rynolticích na tyhle páry koukal jak u vytržení, já si bohužel nevybavím jediný okamžik (narozen 78 a i když snad ješte 81 byly tady k vidění nepamatuju se:-)
2/ sergej na viuaduktu u Noviny. Toho jsem ani vidět nemohl, až donedávna...Jako muzejní exponát jsem to opět propásl :-(

Jinak provoz na téhle nádherné trati byl provoz odjakživa pestrý. Vemte jenom porevoluční osobní dopravu. Jeden rok brejlovec a 4x Bt, druhý rok třeba ropovod (810,2x010,810), 830, 842,843,854, včetně řidičáků, Bix včetně rekonstruované verze v čele 714.
Když už jsme u těch historek z provozu ...jak to zhrnul tátův bratanec (výpravčí od Jablonného po Liberec a živoucí inventář trati) při debatě na téma krácení jízdních dob někdy tak okolo roku 2000:
"Důchodci konečně zjistili, že né všechny vagony co nám tu jezdí se otvírají červenou kličkou, malou klikou nad ní a nakonec velkou klikou, vono občas něco má páku, něco madlo, něco se otvírá dovnitř něco ven, né vždycky jsou dveře na konci vagonu, něco se odšoupne a po novu se něco otvírá považte i gombíkem a pozor nejdřív se odklopí schůdek. Taková stará Huptychová, když si jede do Liberce pro nový zuby, ráno klasikou a zpátky novým motorem, do mě eště půl hodiny po příjezdu hučí, že než si nasadila brejle, aby si přečetla co má kde zmáčknout, málem odjela do Jablonýho, a že to nejde dál tenhle bordel na dráze :-)))
14.09.2009 (13:05)  
Téda, parádní pondělní počtení, ten poslední obrázek je skoro jako fotka, vážně umíte kreslit (ono je veliký rozdíl fotit a kreslit). Kdysi jsem zkusil 742, ale dopadlo to děsivě (trochu to i jako lokomotiva vypadalo), takže smekám před autorem, a netrestejte se za to, že ty brýle vypadají jak vypadají, protože vypadaji dobře...díky
registrovaný uživatel karosa  mail  
14.09.2009 (9:22)  
JK ml: Ty dva německé vozy na Valdštejnu jezdily krátce po sametce v relaci Norimberk- Liberec, odpoledne z Chebu do Liberce, druhá den ráno zpět.
registrovaný uživatel koyot 
13.09.2009 (1:23)  
Teda, doufám, že nejsi technik, mít jak výtvarnou, tak stylistickou můzu, to by byla skoro škoda talentu :)
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
12.09.2009 (23:53)  
Nick: ale taky se v Nbk přepřahalo, zrovna tuším že R910 vozil táta hrbatou jako jediný osobní výkon v nákladním turnusu, a pak se zase jezdilo dýzlem až do Kolína a teď tam máme hydry, že.
registrovaný uživatel hajin 
12.09.2009 (22:43)  
ty kresby jsou fakt povedené..hlasitě závidím. Btw ten kamenný nadjezd dodnes stojí hned u zastávky Hradec-Nová Ves a je skoro stejně tak krásný jako na obrázku
registrovaný uživatel JK ml. 
12.09.2009 (22:35)  
MZ,ZŠ: Pár vzpomínmek na brejlovce. Nelze zapomenout na rychlík Valdštejn v porevolučním provedení. Do Liberce den co den přijížděli dva vozy DB. Nevím řadu, ale potahy, lampičky, uklizeno, průhledná okna, jízda v klidu, prostě čuměl jsem jak puk a tenkrát asi nejen já. Ten vlak měl tuším 8 vozů a táhly ho dva brejlovci. Při opékání uzenin na zahradě v Rynolticích, pokud bylo ve vsi ticho, byl tenhle večerní elitní rychlík slyšet až do Křížan než tam za stanicí vjel na konci stoupání do tunelu a motory brejlovců měli slabou půlhodinku pauzu na " jídlo a oddech".
Jináč ten převratný vynález PG 500......grrrr fuj tajbl. Jednou jedinkrát jsem měl tu čest jet prvním ranním rychlíkem Liberec - Brno v zimě. Asi se shodneme že slovo zima bude mít jiný význam v Liberci a jiný v Břeclavi, že...
Z nějakého důvodu brejlovec na naprosto vymrzlou soupravu najel těsně před odjezdem. S teplotou v kupé se až do Rychnova u Jablonce nN nedělo celkem nic. Na tu klendru do smrti nezsapomenu!!!!
A nejrychlejší rozjezdy 0 - 100 absolvovali brejlovci určitě při napěťových korodirivých výlukách. Ono pokud byl v Olomouci brejlovec zapřažen před banán (spisovně tedy E 499.2) s osmi až deseti salakvardy z Prahy do Přerova a Vsetína, banán "až po značku" obstaral rozjezd víceméně sám není se co divit:-) Ono taky dlužno dodat že v banánu častěji než by bylo zdrávo seděl fíra vytočený na max. mez, že už zase kvůli kopání na trati veze bezmála 45 min sekery, a že z hodiny na obrat v Přerově zbyde místo oběda návštěva WC a v ideálním případě jedno kafe s opařeným jazykem a hurá zase na Prahu......
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
12.09.2009 (22:21)  
Horatio: Kdy se začalo s drátizací, nevím, ale v úseku Kolín - Nymburk byla dokončena 29.09.1958.

Zdeněk Šindlauer: Opět příjemné počtení a pokoukání před spaním. Byť minimální, ale je šance, že stojím na posledním obrázku u přejezdu :-) Jako capart jsem tu viděl červenou dieselovou lokomotivu se soupravou, ale dosud mi nikdo nebyl schopen rozklíčovat, cože jsem to vlastně viděl - dráty tu byly dlouhou dobu předtím a diesel moc nedával smysl. Až Váš obrázek mi potvrzuje, že to snad nebyla halucinace, díky ;-)
registrovaný uživatel hank 
12.09.2009 (22:00)  
Které že to bardotky mohly jezdit v r. 1983 přes Ramzovou a peáží přes polské Glucholazy?
Zřejmě šlo o tři páry osobních vlaků Olomouc - Hanušovice - Krnov tehdejších čísel Os 3601 - 3606, které celou trasu 178 km tehdy urazily asi za 6 hodin, včetně úvrati a převěšení stroje v Glucholazích.
Podle mých zápisků z pozorování na místě v letech 1980 - 84 (bez nároku na úplnost) mohlo jít o olomoucké a šumperské stroje (v některých letech se v Šumperku u některých vlaků přepřahalo):
T 478.1 - 20, 38, 40, 41, 48, 49, 51, 52, 65, 66, 69, 70, 108, 149, 179, 226. Poslední dvě se na nich objevovaly dost často (zvlášť 226 byla perla), ale obě určitě měly tlumič výfuku.
Mimochodem, ještě dříve, v letech 1971 - 73, měly tento "gardový" turnus (tehdy ještě pod jinými čísly vlaků) na starosti obě rosničky 464.2 spolu se 464.0.
Ještě větší rachot netlumených dieselů S 6 310 DR však předváděly Pn a Mn vlaky Hanušovice - Mikulovice a zpět, konkrétně tři a tři páry vlaků (ano, tolik tam toho tenkrát pravidelně jezdilo...) Pn 64937 - 46 a Mn 84955 - 60. Byly často řazeny "na tři kotle", tj. s přípřeží a postrkem, a když se výpravčímu v Jindřichově podařilo takový Pn 64937 zastavit na vjezdu od Hanušovic, měl jsem i na vzdálenost 2 km postaráno o budíček mezi 3. a 5. hodinou ráno (podle toho, jaká byla ten rok zrovna jeho poloha v GVD - na ramzovské dráze kupodivu i Pn a Mn vlaky tehdy jezdily na čas...). Normy hmotnosti přes Ramzovou do 30promilového kopce byly z obou směrů 300 t, pravidelné zátěže Pn 600 t i více. Na těchto vlacích bylo možno vidět:
T 478.2 - 9, 10, 11, 12, 14, 15, 31, 32, 35, 36, 38, 65, 66, 67, 77.
Ještě by se dalo pohovořit o historii provozu motorů M 262.0 přes Ramzovou, ale to je asi na jiné pojednání...
Díky, Zdeňku, za připomínku jesenické části mého mládí. Sic transit gloria mundi... aneb všechna sláva polní tráva.

zdraví
hank
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko