..: Jídelní vozy ČD: rošáda v poskytování gastronomických služeb :..

Ilustrační obrázek - restaurační vůz WR Košice - V závěru června 2008 proběhlo kompletní stažení jídelních vozů z vnitrostátních dálkových vlaků spojujících Prahu s Luhačovicemi, Vsetínem či Zlínem. Po deseti letech jsme se tak rozloučili s gastronomickými službami, které ve spojích ČD zajišťovala firma Urblík. Někteří z původních dodavatelů ovšem projevili zájem o pokračování spolupráce s drahami; ty se však individuálnímu uzavírání smluv s jednotlivými posádkami vytrvale bránily. Živnostníci se proto sjednotili pod hlavičkou Silvie Denkové a již po třech týdnech (20.7.2008) se mohla menší část jídelních vozů vrátit na své pravidelné spoje.

Již před zahájením platnosti GVD 08/09 však bylo z více různých zdrojů hlášeno, že "hradecké jídelní vozy" jsou ze svých oběhů opět stahovány. Důvodem bylo jejich čištění, a hlavně příprava na přechod k novému provozovateli, kterým se stala nově založená společnost Wagon Slovakia CZ.

Únava z podnikání?

Urblík - původní web, foto: Reklamní studio GSAJeště během sprna 2007 byla ze strany firmy Urblík realizována investice do vlastních webových stránek, kterou reklamní studio GS Agency na svém webu označilo za "začátek dlouhodobé spolupráce". Na jaře 2008 se však Pavel Urblík rozhodl aktivity v oblasti jídelních vozů ukončit a přejít do jiného oboru podnikatelské činnosti. Dle MF Dnes tento krok zdůvodnil "únavou z podnikání".

Před deseti lety začínal s nadšením, jenž mu pomáhalo vyrovnávat se s překážkami, jako například nedostatkem motivace zaměstnanců nebo krádežemi, což bylo později řešeno převedením zaměstnanců ze standardního pracovního poměru na najímání na základě živnostenského oprávnění. S přibývajícími starostmi se však nakonec odhodlal k ukončení činnosti. V rozhovoru pro server iDnes přitom identifikoval několik důvodů, které ke konci jídelních vozů pod značkou Urblík vedly -

  • Snad nejpodstatnější z nich byla celkově nízká výnosnost tohoto oboru podnikání,
  • části potíží rovněž způsobovala nedorozumění ve spolupráci s Českými drahami,
  • a v neposlední řadě hrálo svou roli i stáří a výbava vozů, což způsobovalo zvýšené provozní náklady.

Jak už to ale v podobných situacích bohužel bývá, v konečném důsledku byli stažením jídelních vozů nejvíce dotčeni samotní cestující. Ačkoliv, jako snad u každé služby či produktu, byly názory na tohoto provozovatele různé, obvykle jídelní vozy Urblík vzbuzovaly spíše kladné reakce, vyzdvihující kromě přijatelné cenové úrovně i spokojenost s přátelskou obsluhou.

Silvie Denková na scéně

K ukončení spolupráce s panem Urblíkem se pro MF Dnes vyjádřil Petr Štáhlavský z tiskového odboru Českých drah: "Požadujeme jednu smlouvu s partnerem, který dlouhodobě zajistí celý několikadenní oběh vozů". Zvažována tak byla i alternativa rozšíření stávajících gastronomických služeb, jež zajišťovala společnost Jídelní a lůžkové vozy, a.s. (ze 40 % vlastněna ČD). V oblasti jídelních vozů se však tato společnost primárně zaměřuje na prestižní destinace v zahraničí (Německo a Rakousko) i v tuzemsku (vlaky SC Pendolino do Ostravy). Zájem o převzetí cateringu na dotčených relacích JLV neprojevily.

Část původního personálu z vozů pod značkou Urblík, která chtěla v poskytování gastronomických služeb pokračovat, se tak nakonec dohodla na franchisingovém modelu. Jednotlivé posádky začaly působit pod jediným zastřešujícím subjektem - Silvií Denkovou. Část odstavených vozů se vrátila do provozu na celkem 16 expresních a rychlíkových spojů - v porování se stavem před 27.6.2008 však šlo pouze o dvoupětinový rozsah poskytování služeb, které předtím cestující mohli využít až v 39 spojích.

Nová firma: 10 týdnů nebo ...

Wagon Slovakia - Logo, foto: Wagon Slovakia KošiceToto řešení ovšem nevydrželo ani pět měsíců — několik dní před 14. prosincem 2008 začaly být vozy opět stahovány ze svých pravidelných spojů, tentokrát do Košic, kde proběhlo nové zbrojení a přípravy na změnu poskytovatele gastronomických služeb. Stala se jím nově založená firma Wagon Slovakia CZ, s.r.o. - dceřiná společnost Wagon Slovakia Košice, a.s. Ta je, kromě názvu, se svojí slovenskou matkou propojena i personálně: jednateli jsou manželé Capovi, majitelé mateřské firmy.

Cesta k založení nové společnosti však nebyla jednoduchá. Zatímco zakladatelská listina byla sepsána již v polovině září, k samotném vzniku společnoti došlo až po více než dvou měsících - 24.11.2008 - tedy nedlouho před příchodem nového GVD. V průběhu podzimu nově vzniknuvší společnost zahájila i nábor nového personálu, přičemž jasně preferováno je zaměstnávání živnostníků s vlastním IČO. Služby této společnosti tak lze již od 14.12.2008 posoudit v ostrém provozu, čehož hned v první den využila naše redakce na své cestě z Liptovského Mikuláše do Prahy. Podrobnému testu podrobila jídelní vůz řazený ve vlaku EC 120 Košičan.

Modrou uniformu JLV vyměnil číšník za bílou košili a zástěru. Přátelsky vás vítá a podává jídelní lístek s omluvou, že vzhledem k zavádění služeb nejsou plně dozbrojeni a z mas je v nabídce jen kuřecí. Dalším záporem prvního dne ve WRm WSKCZ byl vařič, který měl jednu plotnu v poruše, a tak se specialitchtiví strávníci něco načekali. Na druhou stranu, bystrému oku číšníka neuniknete a dokáže splnit i speciální poždavky, jako například správně vychlazenou láhev sektu nebo zapůjčení většího množství sklenic do vozu první třídy.

Prostředí nápadně připomíná mateřskou firmu - cedule identifikující provozovatele, tabulka s konverzním kurzem slovenské koruny vůči euru, podmínky pobytu v jídelním voze; ale také nápadně obsáhlejší jídelní lístek, který potěší časté cestující, znalé nabídky předchozího provozovatele na této relaci, nebo vánoční výzdoba, kterou v českých vozech budete hledat marně. Ač první den nebyl pro posádku bezproblémový, můžeme návštěvu jen doporučit - budete mile překvapeni nabídkou i cenami.

SD Train Catering Services

Znamená příchod WGSCZ definitivní konec jídelních vozů pod hlavičkou Silvie Denkové? Nikoliv; pokračují nadále i v novém GVD 08/09, ačkoliv počet spojů s cateringovými službami této firmy se snížil z 16 na 10. Na druhou stranu je ovšem patrný kvalitativní posun - nově mezi ně totiž patří i vlaky vyšší kvality kategorií InterCity a EuroCity na relaci mezi Prahou, Ostravou i Žilinou. Tím dochází k poměrně kuriózní situaci, kdy na jediném páru spojů IC 530/531 Hutník vedle sebe nalezneme hned dva různé poskytovatele gastronomických služeb - SD i JLV, které servis poskytují při cestě do Prahy.

V průběhu listopadu 2008 Silvie Denková přikročila ke zřízení vlastní s.r.o. Na rozdíl od slovenské konkurence postupovala jinak - smlouvou o převodu obchodního oddílu. Počínaje 21. listopadem původní firmu Doxonela nahrazuje ostravská společnost SD Train Catering Services, ovládaná právě Silvií Denkovou.

Jídelní vůz - WRJídelní vůz - WRmJídelní vůz - BRm

Co za tím vším stojí?

Na konci září 2008 byl publikován v MF Dnes článek, podrobně odhalující pozadí celé rošády v oblasti jídelních vozů. Přestože se českým živnostníkům, sdruženým pod hlavičkou Silvie Denkové, podařilo splnit původní podmínku Českých drah (jednotně vystupující subjekt), objevila se nová překážka, jež jim zabránila v další spolupráci. Jedná se o požadavek na dosažení dvou norem pro poskytování občerstvení v mezistátních spojích. Mluvčí ČD Ondřej Kubala tento požadavek vysvětluje: "Chceme do jídelních vozů na vnitrostátních vlacích přinést kvalitu firmy, která má mezinárodní zkušenosti."

Vůči tomu se však ohradil Václav Šlemr, podílející se na řízení firmy SD: "O ničem nevíme. Chápal bych to, pokud bychom jezdili do ciziny, ale netuším, proč vyžadují mezinárodní certifikáty na tuzemských linkách". S výše zmíněnou podmínkou si odporuje i skutečnost, že samotné České dráhy se pro časopis Týden ke konci jídelních vozů pod značkou Urblík vyjádřily: "Budoucnost stravování v rychlících spočívá spíše v bistrech, minibarech a roznáškové službě, jak ji cestující znají z pendolin, a nikoliv ve velkoprostorových restauracích na kolejích".

Kde jsou vozy nasazeny

Ilustrační obrázek - cateringSlužby SD Trains Catering můžete využít v jídelním voze řady BRm či WRm řazeném na dálkových vlacích:
- EC 146 "Jan Perner" ... Žilina, 5:42 -> Praha hl.n., 11:54
- EC 147 "Jan Perner" ... Praha hl.n., 12:09 -> Žilina, 18:13
- EC 234 "Detvan" ... Ostrava-Svinov, 12:10 -> Praha hl.n., 15:54
- Ex 520 ... Staré Město u Uherského Hradiště, 4:14 -> Praha hl.n., 7:54
- Ex 521 ... Praha hl.n., 20:09 -> Přerov, 23:09
- IC 531 "Hutník" ... Praha hl.n., 16:09 -> Český Těšín, 20:50

Společnot Wagon Slovakia CZ poskytuje své služby na vnitrostátních dálkových vlacích výhradně v jídelních vozech řady WR. Příslovečnou výjimkou, potvrzující pravidlo, je mezistátní spojení Praha - Košice, kde je na pár vozů EC 120/121 Košičan nasazován vůz modernější řady WRm. Další významné vnitrostátní relace mezi Čechami a Moravou shrnuje tabulka:

Wagon Slovakia CZ Odjezd z Čech Příjezd na Moravu Odjezd z Moravy Příjezd do Čech
Ex 522/523 Praha hl.n., 17:09 Zlín střed, 20:55 Zlín střed, 5:00 Praha hl.n., 8:54
Ex 524/525Praha hl.n., 13:09 Luhačovice, 17:41 Veselí nad Moravou, 6:36 Praha hl.n., 10:54
R 620/621 Matalík Praha hl.n., 18:40 Vsetín, 23:10 Vsetín, 4:50 Praha hl.n., 9:22
R 622/623 Bečva Praha hl.n., 16:40 Vsetín, 21:14 Horní Lideč, 6:27 Praha hl.n., 11:22
R 624/625 Vsacan Pardubice hl.n., 6:00 Vsetín, 9:14 Vsetín, 10:50 Praha hl.n., 15:22
R 626/627 Emil Zátopek Praha hl.n., 8:40 Vsetín, 13:14 Vsetín, 14:50 Praha hl.n., 19:22
R 628/629 Portáš Praha hl.n., 12:40 Horní Lideč, 17:33 Horní Lideč, 18:32 Praha hl.n., 23:22
R 702/703 Praha hl.n., 14:40 Veselí nad Moravou, 19:23 Luhačovice, 8:12 Praha hl.n., 13:22
R 704/705 Galán Praha hl.n., 6:40 Luhačovice, 11:41 Luhačovice, 12:14 Praha hl.n., 17:22
R 706/707 Hradišťan Praha hl.n., 10:40 Luhačovice, 15:47 Luhačovice, 16:14 Praha hl.n., 21:22

Jídelní vůz - na tramvajenku

Kromě výše uvedených klíčových spojů se s gastronomickými službami Wagon Slovakia CZ setkáte rovněž v R 708/R 709 mezi Olomoucí a Luhačovicemi anebo na rychlíku 253 z Prahy-Smíchova do polské Wroclawi. V tomto případě však jídelní vůz svou jízdu zakončí v Hradci Králové, kde je jeho domovská stanice. Vozy obou nových provozovatelů služeb rovněž spatříte na rychlících R 850 a R 957 - opět přitom jde o zajíždění do Hradce Králové za účelem provozního ošetření. S ohledem na to, že na obou těchto spojích jedou hned dva jídelní vagony, nachází se vůz SD mimo rezervační systém.

Logo systému PID, foto: ROPID (www.ropid.cz)Zřejmě největší raritou tohoto GVD je však možnost navštívit jídelní vozy v rámci integrovaných dopravních systémů. ODIS umožňuje využít služby Silvie Denkové na poledním spěšném vlaku 1604 z Bohumína do Ostravy-Svinova; ani v systému PID ale nepřijdete zkrátka - ranní dojíždění z Prahy-Radotína na hlavní nádraží Os 9957 lze zpříjemnit občerstvením v jídelním voze Wagon Slovakia CZ.

A jaké jsou vaše zkušenosti?

Probíhající změny výrazně zasáhly do situace v oblasti jídelních vozů a bude zajímavé sledovat jejich dopad na kvalitu a rozsah služeb. V současné době bohužel ani jedna z nově založených společností vlastními webovými stránkami nedisponuje, tudíž nezbývá než vše pozorovat v provozu. Ačkoliv situaci průběžně sledujeme, není pochopitelně v našich silách mít přehled o všem, co aktuální dění obnáší. Uvítáme proto vaše postřehy v diskuzi:

  • Pocítili jste s příchodem nové společnosti změny?
  • Liší se rozsah / kvalita nabízených služeb, přístup personálu či ceny?

Autorský text; Ilustrační obrázek: Reklamní studio GS Agency, v.o.s.

Informace na ŽelPage: Jídelní vozy Urblík končí, Od 20.7. se na vybrané spoje ČD vrací jídelní vozy

Související téma: Cena gastronomických služeb poskytovaných v mezinárodních vlacích; Hlavní zdroj: Obchodní rejstřík ČR

Další podklady: Profil Wagon Slovakia Košice, a.s., Inzerát "Kuchař/číšník restauračního vozu", Rozhovor s Pavlem Urblíkem v MF Dnes


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 22.12.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
23.12.2008 (16:05)  
Je hezké, jak tu všichni mluví o cenách.
Většinu stravychtivých však trápí něco jiného: jídla jsou prodle jednoho scénáře (pro jednoho typizovaného strávníka) a mnoho lidí nemá šanci se najíst.

Bezmasá jídla nejsou, vegeteriánská chybí kompletně. Jídla pro děti jakbysmet. Nabídka z alespoň dvou moučníků by neškodila a ani moc nestála (nehledě k tomu, že nějaký trvanlivý řez typu "medovník" zabere méně místa než ananasový kompot a směs na paličinky).

Výsměchem je nabídka bezmasých jídel u Wagon Slovakia (schválně uvedu její anglickou podobu):

VEGETARIAN DISHES:
100 g Fried cheese 2,89 €
140 g Fried cheese with ham 2,99 €
150 g ZÁMOCKÝ SYR 4,39 €
(Syr, slanina, volské oko. opekané zemiaky, zeleninové obloženie, pikantný dressing)
registrovaný uživatel Rosti 
23.12.2008 (11:22)  
To M: No jestli jsem si dobře všiml tak u JLV se začíná u pokrmů objevovat i rýže .Teplou zeleninu jsem na vnitru teda nezažil spíš čerstvou okurku, salát...
Myslím že je to otázka času změny sortimentu u každého provozovatele který zjistí co si zákazníci žádají a co dokáže nabídnout.U JLV jsou třeba super polévky... žádná instantní ale klasika hustá a velmi dobrá :-)
registrovaný uživatel M 
23.12.2008 (1:48)  
Jinak o kvalitach (nebo tohle je moc negativni - spise o zvycich nebo tak nejak) ceskych stravniku pekne vypovida prispevek od Besta. Pise, ze "Urblik" nabizi veprove i kureci v sesti druzich uprav. Ja svedomite uznavam, ze jsem tim nejel a pokud se pletu, tak se omlouvam, nicmene platek masa zapeceny se sunkou, podruhe se syrem, potreti s obojim a poctvrte s broskvi navrch nejsou ctyri ruzne zpusoby pripravy, ale jeden... Ctyri druhy by byly jeden takovy platek, potom rizek, potom nejaka "cina" a neco z mletyho.
Kazdopadne ten "pestry" jidelnicek, tvoreny obmenou jedne veci za pouziti porad stejneho masa, je obvykly ve vetsine ceskych hospod:-(

Konkretne u JLV porad pretrvavaji tytez "problemy" Hlavni jidla jsou zpravidla s opecenymi brambory a teplou zeleninou. Zaprve ta zelenina byl hit nekolik let zpet, zadruhe a hlavne - dost z toho cisi "cerstvost" vsech surovin i jedinecnost pripravy...
registrovaný uživatel M 
23.12.2008 (1:41)  
Sopko - no ja se divit nebudu, ale verim, ze mi nechces tvrdit, ze to, co jste platili ve Vidni v te vasi restauraci jsou ceny obvykle ve vsech restauracich. Myslim (oprava: bezpecne vim), ze ve Vidni se da "sehnat" hlavni jidlo za 10 euro velmi snadno.
Takze silene draze to ve vlaku Praha-Viden nevychazi, vychazi to tam proste jako jidlo ve Vidni (coz "shodou okolnosti" muze spousta lidi hodnotit jako silene drahe). Ted uz jde jenom o to, aby si JLV myslelo, ze do toho jidelnaku budou chodit sami takovi, co jezdi do Vidne. (Coz si osobne nemyslim, nicmene nic to nerika o cene.) Sumasumarum - plna shoda s tenzorem:-)

Zikmund - aha, odbornik na ekonomicke terminy se opet vyjadril. Tentokrat si na musku vzal sluvko dumping... Takze na vysvetlenou - dumping (ano, svym zpusobem nekala konkurence) by byla, kdyby CD v Nemecku prodavali levneji nez v Cesku (idealne pod vyrobnimi naklady) s cilem ovladnout tam trh (idealne za vyuziti ceskych statnich dotaci). Tohle je dumping. Jestli nekdo na dvou trzich prodava za ruzne ceny dumping neni - tomu se rika cenova politika...

Rosti - mas samozrejme pravdu (ze kdo na to nema, at tam neleze), nicmene ceny jidelnich vozu by mely vychazet take z toho, co v tech vlacich jezdi za lidi. Je takovy kuriozni stav, ze nadrazni restaurace byvaji casto taknak low-end a restaurace ve vlaku ma sice vicemene tutez potencialni klientelu, ale hraje si (ve skutecnosti kvalitou nabidky kulha na vsechny nohy) na high-end.
registrovaný uživatel maata 
22.12.2008 (22:22)  
V sobotu jsem cestoval R 705 Galán , usedl jsem do jídelňáku Wagon Slovakia a v pohodě. Ačkoliv personál byl jen záskok z Lůžkových vozů , tak se pan vrchní choval jako opravdový profesionál a nabídl mi vyčerpávající výklad co si mám dát a co zrovna není k dispozici. A musím přiznat , že bylo z čeho vybírat. Kuřecí řízek byl mňam a tak celkově jsem se cítil lépe než v "Urblíkovi". Taky jsem jel IC 531 Hutník ve voze SD a ta nabídka nemá chybu !!! Mnohem větší výběr jídel než dříve a navíc denní nabídka - např. fazolová polévka s párkem. Jen tak dál ať se hýbou kšefty.
registrovaný uživatel Rosti 
22.12.2008 (21:34)  
Hele chlapi o co vám jde, když na to nemám tak tam nejdu.Můj osobní názor je že na vnitro spojích pod hlavičkou JLV jsou ceny v pohodě /Ova-Pha/.Na Pendu je to o rychlosti a kvalitě.Nemám stím žadný problém a to se na to dokážu podívat nezávisle z obou stran.A u ostatních provozovatelů budu muset udělat inspekci a pak napíšu :-)
22.12.2008 (21:30)  
Ja jel v pulce listopadu Vsacanem, jidelak ex-Urblik. Interier hodne osuntely, z jidel mel jen polivku a jakousi vodove-mastnou klobasu, ostatni nebyl cisnik ochotny delat... Podobnou roli urcite levneji a vyhodneji zastane roznaskovy prodej...
registrovaný uživatel tenzor 
22.12.2008 (21:19)  
Sopko: no tak 15 euro (375 Kč) za jídlo, 4 (100 Kč) za polévku a pivo za 3-4 eura patří v centru Vídně k těm běžným nebo spíš i levnějším. Na mezinárodním vlaku z Německa do Vídně bych tím pádem tyhlety ceny tak nějak očekával. Také ovšem jinou obsluhu a kvalitu jídla, než je na našich vlacích běžné.
Pokud jde o Pendolina, on už tam není bufet? :) Zkusme porovnávat oběd v restauračním voze v mezinárodním EC do Vídně s obědem ve Vídni a potom oběd v Pendolinu s obědem v ostravském bufetu, ne vzájemně.
22.12.2008 (21:15)  
Sopko : to byl špajzák JLV ? Tam jsou snad ceny na jídelním lístku jak v Kč tak EURO.
Ceny pro cizince nejsou tak katastrofálně vysoké, to je cenový standard.
JLV vždy tvrdily, že musí mít "vysoké" ceny, nemohou tedy prodávat pivo řekněmě za tři pětky, když v německém špajzáku stojí (tehdy 3 DM), že by to bylo bráno jako nekalá konkurence, resp. dumping. Němce prostě nezajímalo, že JLV koupily pivo za "búra" a prodej za tři pětky není dumping.
To se dalo jaksi pochopit, jenže chyba byla, že se "nikdo" nestaral o to, za jakou cenu se v tuzemsku prodává zboží v zahraničních špajzácích a prostě se jim nestanovila maximální cena, coby odveta za povinnost JLV prodávat v zahraničí draho. (Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá ...).
Jiná věc je, že v roce 1995 při dodávce WRmz se tvrdilo, že je tam elektronická pokladna, která udělá při překračování státní hranice uzávěrku a v tuzemsku se bude prodávat za tuzemské ceny, čili to co se prodává v zahraničí za 3 EURO by se u nás prodávalo za 3 "pětky". Ale nějak se na to zapomnělo.
Při provozu WR vozů vůbec nejde o to, zda jsou tam nějaké tržby, tam jde především o tzv. kevové km, protože ty jsou u špajzáku výhodné, takže pro zařaditelskou železnici je ně důležité aby ten vůz byl v soupravě řazen a v zahraničí najížděl nápravové kilometry i když se tam během cestu neukáže jediný zákazník.
registrovaný uživatel Best  mail  
22.12.2008 (21:08)  
dedaluis: V sobotu ráno jsem jel jel Vsacanem, nabídka obsáhlejší než Urblík v nabídce kuřecí i vepřové a to asi 5-6 druhů úprav od každého. Servírka příjemná,slušné vystupování. Celkově to hodnotím o úroveň výše než Urblík.Po ránu jsem si dal jen vejce,které jsem si objednal v Třebové a v Krasíkově už skoro snědeno.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko