..: Jak se fotil retrofotovlak na Slovensku :..

Stání v žst. Červená Skala, foto: Dennis Hűbsch Zvolen/Mlynky — Všichni fanoušci historizujících nátěrů lokomotiv mohou slavit. V době unifikace, jak u nás, tak na Slovensku, se zrodila další perla: 754.054-5 v rudém nátěru s hvězdami a původním označením. A právě 27. 3. 2010 se konal její křest ve Zvolenu, stejně jako retrofotojízda na trase Zvolen - Mlynky - Zvolen s „Vašem“ v čele. Zároveň se tak naplnila poslední vůle strojvůdce Václava Hevery, který je bohužel od 25. 7. 2008 v železničářském nebi. Akce se mohla odehrát poté, co byla lokomotiva 754.054-5 přistavena začátkem roku na hlavní opravu do ŽOS Zvolen a byla schválena žádost o barevné schéma, které odpovídá stavu při jejím dodání z výroby.

Václav Hevera

Zcela určitě by tato akce a vůbec celý projekt Retro nevznikl, nebýt pana Václava Hevery, patrona lokomotivy 754.054-5.

Václav Hevera se narodil 13. 6. 1948 do železničářské rodiny. Po vyučení na železničním učilišti ve Zvolenu nastoupil 1. 7. 1965 do tamějšího depa ČSD jako kandidát na strojvedoucího. Po složených zkouškách v roce 1967 se stal strojvedoucím a po absolvování povinné vojenské služby nastoupil na staniční zálohu v ŽST Kriváň. V rychlíkové vozbě začínal jako střídač na rychlících č. 47 z Fiľakova do Púchova. V roce 1972 se Václav dostal do prestižní turnusové skupiny č. 1 a obsluhoval rameno do Košic a Margecan. V roce 1975 přešel na pozici strojmistra, kde se snažil pozvednout úroveň oprav. Ovšem o rok později ho celoživotní láska vrátila k lokomotivám, tentokrát k T 478.3378, s níž vozil mezinárodní spoj Polonia. Nikdy ovšem nezapomněl na přebírání lokomotivy T 478.4054 v roce 1980. Právě s touto lokomotivou se podílel na vozbě mezinárodních expresů Polonia či dálkových rychlíků Hron a Detvan. Václav nechyběl ani při 150. oslavách výročí příjezdu prvního parního vlaku na Slovensko v srpnu 1998 v Bratislavě. A 12. července 2007 kdy poprvé zavítal na Slovensko VSOE, tak v úseku Banská Bystrica – Martin byla nasazena právě „jeho“ lokomotiva.

Zdroj životopisu: Sprievodný bulletin

Projekt "Retro"

350.004 , foto: Andrew33 Celý projekt vznikl v roce 2009 na základě přání Václava Hevery, který chtěl odejít do důchodu z lokomotivy, která bude v takovém nátěru, jaký si přivezla z továrny. Železničná spoločnosť Slovensko, tvůrce projektu, již od roku 2006 aplikuje na své lokomotivy a další vozidla jednotné barevné schéma od Daniela Blonského (tzv. Blonski) a snaží se tak odlišit od jiných evropských dopravců, podobně jako ČD se schématem od studia Najbrt. ZSSK si však uvědomila, že železnice potřebují i výjimky. Krom toho chce projekt zaujmout vztahem dopravce k historii a tradicím železnice, a právě proto se budou povolovat výjimky z unifikovaného schématu takovým vozidlům, která psala a píší železniční dějiny.

První lokomotivou v tomto projektu byla 350.004-8 „Hugo“, dlouhodobá představitelka výkonu a rychlosti na evropských koridorech. Jako další byla vybrána právě 754.054-5, a to díky vášni pana Hevery k této lokomotivě a jeho práci a loajalitě, kterou během svého života k železnici a k této lokomotivě prokázal.

Kam se bude celý projekt ubírat dál, je otázka budoucnosti, protože výjimky na barevná schémata povoluje ZSSK a bude právě na této společnosti, co do projektu zařadí. Nemusí však zůstat jen u lokomotiv…

Retrofotojízda s Vašem

Sobotní akce byla avizována již dlouho dopředu jako jízda s jedním velkým a několika menšími překvapeními. Začala v 8.15, když do stanice dorazila očekávaná 754.054-5 se salonním a jídelním vozem, navíc spolu se 753.109-8. Obě měly Kryšpínovo značení, společně s rudou hvězdou na čele. Bohužel toto označení ani hvězda na 754.054-5 nezůstane v turnusových výkonech, kde bude nasazována. Zvláště 753.109-8 pak potěšila během jízdy oblaky a vůní kouře.

Naopak věc, která možná zklamala více účastníků, bylo řazení vozů. Jel už zmiňovaný postarší salonní vůz řady SR od ŽSR z Bratislavy, ačkoliv byl původně plánován společenský vůz WGmeer ZSSK, v němž se měly promítat filmy. Řazení dalších (osobních) vozů bylo ve složení Bee, B + 2× Bdt, z toho jedno bohužel počmárané. Pořadatelé nicméně jistě dělali všechno pro to, aby se tam takové vozy neobjevily; vše prostě nemůže být dokonalé.

Do slavnostního křtu 754.054-5 si mohli účastníci obě lokomotivy prohlédnout a okolo 9.45 se oficiálně pokřtila "padesátčtyřka". S ohledem na stáří lokomotivy se nekřtilo rozbitím láhve, ale „klasicky“. Jedním z největších překvapení pak bylo pojmenování lokomotivy po Václavu Heverovi – „Vašo.“

Po křtu na minutu přesně v 10.00 vyjel zvláštní vlak přes Banskou Bystrici, Brezno, Červenou Skalu, Telgárt až do Mlynků pod označením R 31089.

Křest, foto: Dennis Hűbsch Pokřtěn, foto: Dennis Hűbsch Plakát, foto: Dennis Hűbsch Sundávání plakátu, foto: Dennis Hűbsch Příjezd soupravy, foto: Dennis Hűbsch Předvedení lokomotivy, foto: Dennis Hűbsch

Během jízdy každý účastník obdržel upomínkové předměty, včetně místenky, která navíc umožňovala odběr výborné klobásky s pivem v jídelním voze a ještě lepšího guláše ve stanici Mlynky. Čas se mohl lépe zužitkovat na trati, ale i přesto se našel pro účastníky rozumný poměr zastávek na trati a ve stanici. Z nejdelších přestávek byla avizovaná fotozastávka na mostě u Telgártu, kde si každý s rychlýma nohama mohl soupravu vyfotit i panoramaticky z 360 stupňů, pokud by chtěl… Dobrou příležitostí ale bylo i stání ve stanicích Banská Bystrica, Telgárt, Mlynky a dalších.

Banská Bystrica, foto: Dennis Hűbsch Fotozastávka v Telgártu, foto: Dennis Hűbsch Fotozastávka v Lučatíne, foto: Dennis Hűbsch , foto: Dennis Hűbsch Stání v žst. Telgárt, foto: Dennis Hűbsch

Po občerstvení ve stanici Mlynky a sólo jízdě lokomotivy ještě 1,5 km po trati následovalo focení obou lokomotiv vedle sebe a spojení do přípřeže, kde v čele jela pro změnu 753.109-8. Zpět jel fotovlak jako R 31090. Kromě plánovaných zastávek se udělaly ještě dvě další, opět s výborným výběrem místa. Po poslední z fotozastávek jsme se vydali do zadní části soupravy ochutnat klobásku. V jídelním voze byl vystaven také model 754.054-5 v měřítku H0.

Sólo jízda 754.054-5, foto: Dennis Hűbsch Stání v žst. Telgárt, foto: Dennis Hűbsch Jízda, foto: Dennis Hűbsch Stání v žst. Banská Bystrica, foto: Dennis Hűbsch Klobáska :), foto: Vít Páník Model 754.054-5 v H0, foto: Dennis Hűbsch

Ještě tři dny před konáním akce nebyla největší noční můrou všech zúčastněných ani tak internetová fáma, že se oprava lokomotivy nestihne dokončit včas, ale předpověď špatného počasí. Celá sobota měla být deštivá. Naštěstí se meteorologové opět přepočítali a svítilo slunce – ovšem jen tehdy, pokud vlak jel a nikdo ho, až na pár výjimek, nefotil. Pokud tedy uvidíte někde na Slovensku Vaša či Huga, běžte se na něj k trati alespoň podívat – určitě to bude stát za to.


Dennis Hübsch Poslat mail autorovi , Páňula | 30.3.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Slovensko Banskobystrický


31.03.2010 (12:41)  
Myslím, že 753.109 patrí KHT Zvolen.
Registered user savik  mail  
31.03.2010 (0:42)  
Díky za článek.
Ještě jsem se nikde pořádně nedozvěděl, jakým stylem (zázrakem) se uchovala 753 109, pro koho dělá (ZSSK nebo ZSCS) a hlavně co s ní bude teď....
30.03.2010 (21:25)  
Nemel byste nejaky odkaz na dalsi fotky? Dik!
30.03.2010 (18:19)  
Děkuji autorům za pěkný článek jakož i doprovodné fotky.Po dlouhé době něco,z čeho člověk může mít radost.Škoda,že se toho nedožil ten fíra,co na ní jezdil...

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko