Nedvědice — Po vydařeném setkání parních lokomotiv 2’ D 2‘ ve dnech 27. a 28. června 2009 v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka mohla další prodloužený víkend 4. až 6. července následovat další velká železniční akce. Tentokrát se centrem dění stala Vysočina a konkrétně trať 251 Žďár nad Sázavou – Tišnov zvaná „Stará Tišnovka“. V Nedvědici se totiž konaly každoroční Slavnosti Pernštejnského panství.
V pozvánce na akci již bylo předesláno, jaká bude letošní účast lokomotiv na slavnostech. Ze setkání v Lužné přijela dvojice „Papoušků“ 477.013 a 477.043, „Ušatá“ 464.001 a také slovenský „Pomeranč“ T 678.0012. Dále dorazila čtveřice „Pilštyků“ T 466.0007, T 466.0253, T 466.0254 a T 466.0286, „Zamračená“ T 478.1002 a jako třešnička na dortu souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027 stylizující někdejší motorový mezinárodní expres Vindobona. Ihned na začátku se ukázal také ještě jeden prototyp „Zamračené“ T 478.1004 a na závěr muzejní kousek T 478.3101.
Návoz vozidel na slavnosti začal již v pátek 3. července. Z Prahy měl ráno v půl deváté vyrazit konvoj vozidel do Brna přes Havlíčkův Brod a Tišnov. Závada na jednom z vozů ale opozdila jeho odjezd z Prahy. Konvoj byl sestaven následovně — v čele celý konvoj vedla „Zamračená“ T 478.1004 podporována „Pomerančem“ T 678.0012, za nimi se vezla dvojice „Pilštyků“ T 466.0253 a T 466.0254, dva doprovodné vozy, „Papoušek“ 477.043, služební vůz Da, doprovodný vůz AB, pět vozů Bam a poté po jednom z vozů Bai, Bam, BDs, Bc, druhý z „Papoušků“ 477.013, „Ušatá“ 464.001, vůz Zsr a na závěr „Pilštyk“ T 466.0286. Ve stanici Golčův Jeníkov vyčkal konvoj předjetí osobním vlakem 5937 a rychlíkem 679, aby se vydal do stoupání směr Vlkaneč. Bohužel právě v tomto stoupání došlo k závadě na „Zamračené“, proto musel jít ve Vlkanči do čela konvoje „Pomeranč“.
Z opožděného konvoje byla v Havlíčkově Brodě neplánově vyřazena právě „Zamračená“ a plánovaně „Papoušek“ 477.043 s pěti vozy Bam, aby mohl druhý den vyrazit do Nedvědice na osobním vlaku 14651. Předposlední zastávkou konvoje byla stanice Tišnov, kde z něj odstoupil „Pomeranč“, trojice „Pilštyků“ a další část vozů. Zpoždění na příjezdu do Tišnova již neumožnilo páteční nasazení „Pilštyků“ na večerní osobní vlaky a vyžádalo si brzký ranní přesun T 466.0253 do Bystřice nad Pernštejnem. Zbytek konvoje nově v čele se „Zamračenou“ T 478.1002, která přijela na pomoc, dojel do Brna, kde se přes noc vozidla připravila na druhý den.
Z Prahy v pátek vyrazil na slavnosti ještě jeden konvoj. Jednalo se o historickou soupravu M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027, která jela jako vzpomínkový motorový expres „Vindobona“ z Prahy do Tábora, a z Pelhřimova jela v trase rychlíku „Junák“ přes Jihlavu do Brna. Pro účastníky bylo připraveno několik fotozastávek a také možnost občerstvení ve voze BRam. Po příjezdu do Brna byla tato souprava odstavena v DKV Brno, PJ Horní Heršpice, aby druhý den vyjela se spěšným vlakem 1766 do Žďáru nad Sázavou a zapojila se do programu oslav.
Sobota, neděle a pondělí se již nesly v duchu oslav. Davy turistů proudily na hrad Pernštejn a davy příznivců železnice si vychutnávaly servírované železniční skvosty. Na pravidelných osobních vlacích se proháněla čtveřice „Pilštyků“ s historickými vozy a některé osobní vlaky měla v režii lokomotiva T 478.1002 se třemi vozy Bmx, která zaskakovala po celou dobu za nešťastnou T 478.1004. Pár spěšných vlaků 1766/7 a pár osobních vlaků 14911/2 měla v režii souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027. Restaurační vůz BRam byl stále otevřen a poskytoval cestujícím své výborné služby. V sobotu a neděli byly zavedeny speciální páry parních vlaků 14651/2 z Havlíčkova Brodu do Nedvědice a zpět, 14650/3 z Brna do Nedvědice a zpět a 14948/9 z Nedvědice do Rožné a zpět. Na těchto zvláštních parních vlacích se střídala trojice lokomotiv 464.001, 477.013 a 477.043, přičemž na vlacích 14948/9 a 14650/3 jezdily dokonce tyto lokomotivy na přípřežích.
Pro milovníky železnice bylo dále nachystáno noční focení v Tišnově. Na pondělí byla připravena jízda zvláštního nákladního vlaku z Tišnova do Bystřice a zpět, která měla připomenout časy husté nákladní dopravy na „Tišnovce“. V čele stanul „Pilštyk“ T 466.286 a jako společně s ním na těchto vlacích pózoval T 466.254. Svoje slovo dostal i „Pomeranč“, který jinak celou dobu stál v Tišnově, na nákladním vlaku z Tišnova do Vlkova. Fotografům se tak naskytla jedinečná možnost, jak zachytit tento stroj na známém viaduktu v Dolních Loučkách, bohužel již však ne za moc příznivého počasí.
Pondělní odpoledne už bylo ve znamení konce celé akce. Slovenské stroje T 678.0012, T 466.0253, T 466.0254, 464.001 a 477.013 se v pozdních nočních hodinách vracely přes Horní Lideč do svojí domoviny. Stejně tak historická souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027 odjela do Prahy-Vršovic. České stroje T 466.0007, T 466.286, 477.043 a 851.032 společně s historickými vozy Bam vyzvedl muzejní „Brejlovec“ T 478.3101, který se tak na závěr akce rovněž objevil v Havlíčkově Brodě a celý tento konvoj odjel také do pražského depa.
Text: Walker, Ondik; foto: autor, Petr Martinek, Ondik, Josef Petrák, Drahos Svestka, J.U.R.A, Jakub Gregor, Chary
1 2 | Zpráv na stránku: |
Sakra, proč tady za vším všichni hledají něco špatnýho, opravdu pacienti....?????
Tak tedy první odstavec - pouštět se do sporu tohoto druhu je absurdní, každý má zjevně jiné představy o významu neurčitých množstevních citoslovců.
Tak tedy za druhé - komukoliv korektně odporovat je v naprostém pořádku, ať už se vám to líbí, nebo ne. Útok to opravdu nebyl, viz výše. Pokud jste můj příspěvek aspoň přečetl celý, tak jste si mohl všimnout, že jsem se ohrazoval výhradně proti čmoudíkově neférové argumentaci a dokonce jsem si, narozdíl od něj, odpustil osobní invektivy.
Třetí odstavec jen svědčí, že jste zřejmě pořádně nečetl moje příspěvky. Nikde jsem netvrdil, že ČD akci neorganizovalo, proto vaši ironii nechávám bez odezvy.
A oporovat v této věci zrovna kolegu čmoudíkovi, který je v této věci dobře obeznámen a připravuje mj. i jeden vláček trochu víc na západ, je skutečně trošku mimo.
Rovněž bych Vám doporučil si přečíst kdo byl vlastně pořadatelem akce. Ale udělám to za Vás, aby jste se nemusel namáhat hledáním plakátku. Z plakátu: České dráhy, a. s., ve spolupráci s muzejními spolky KZHV, KHT, PPS pořádají ...
Mě se jen líbí, když někdo o tom nic neví, a jaké dělá závěry..... Libuše hadr.
dovolím si ovšem rýpnutí pro většinu zdejších diskutujících,kteří kopu trvale a stále na ČD a.s. a nejraději by nás vymázli ze světa a nahradili všespasitelným Jančurou.Opravdu si myslíte že by vám SA udělala podobné akce a udržovala vozidla v provozuschopném stavu a investovala peníze.jsem zvědav jestli pan jančura Vám udělá v roce 2030 akci historickým Desirem...takže poděkovat by od Vás zasloužili ČD a.s.,jenže to se na želpage asi moc nenosí.
Samozřejmě poděkování a velkou pochvalu zaslouží všechny spolky a nadšenci,kteří se o hstorické stroje zadarmo starají a věnují jim svůj někdy všechen volný čas.Opravdu Vám všici díky!
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.