Olomouc — Při dokončování realizace projektu Rekonstrukce žst. Přerov, 1. stavba v Olomouckém kraji je v plánu spuštění další náročné železniční stavby spolufinancované evropskými fondy skrze Operační program doprava (OPD). Dvoukolejná trať z obou stran hanácké metropole prošla v minulých letech celkovou rekonstrukcí, dálkové vlaky se po ní pohybují často rychlostí 160 km/h. Samotná realizace stavby "Rekonstrukce železniční stanice Olomouc" by měla být hotova do podzimu 2015, kdy končí čerpání prostředků z fondu EU. Přestavba tohoto významného uzlu vedlejších tratí přispěje především ke zvýšení komfortu pro cestující.
Současný stav
Uzlová železniční stanice Olomouc se nachází na trati č. 270 ((Praha -) Česká Třebová - Přerov - Bohumín), je do ní zaústěna trať č. 301 ((Brno -) Nezamyslice - Olomouc), č. 310 (Olomouc - Opava východ), č. 290 (Olomouc - Šumperk) a č. 275 (Olomouc - Drahanovice).
Železniční stanice Olomouc hl. n. je pak rozdělena na osobní nádraží, vnitřní nádraží, pravé přednádraží a levé přednádraží. Je do ní zaústěno také několik vlečkových areálů, opravna vozů a lokomotivní depo.
Z pohledu cestujícího můžete stanici vnímat například takto: Při jízdě dálkovým vlakem z Prahy do Ostravy brzdíte před vjezdem do hlavního olomouckého nádraží z rychlosti až 160 km/h na 100 km/h. Následně se silným zvukovým projevem vjíždíte přes původní výhybky pod Černovírským nadjezdem do oblasti vjezdové skupiny Černovír, kterou vidíte po pravé straně. V oblasti stavědla Filiálka se kolejiště olomouckého nádraží dělí na pravé a levé přednádraží. Vlak u konce přednádraží brzdí ze 100 km/h na 60 km/h. Vlevo můžete vidět areál opraven vozů a lokomotivní depo. Dále pokračujete vnitřním nádražím, kde můžete vpravo vidět původní budovy skladišť a stávající ústřední stavědlo, a dostáváte se do oblasti osobního nádraží. Po výměně cestujících vlak plynule zrychluje průjezdem přes výhybky pod Hodolandským nadjezdem a rychle se dostává na obnovený úsek tratě s maximální traťovou rychlostí 160 km/h.
Návrhový stav
Ve stanici dojde ke komplexní rekonstrukci hlavních a předjízdných kolejí, rekonstrukci kolejových zhlaví, včetně vybudování nové peronizace stanice. Celkově bude rekonstruováno asi 17 km kolejí, sneseno bude na 130 ks výhybek a nově vloženo cca 100 ks výhybek, vybudována budou nová vnější a ostrovní nástupiště s celkovou délkou nástupních hran téměř 2 km. Nová nástupiště budou částečně zastřešena v celkové ploše téměř 8 tisíc m2. Stavebnětechnický stav kolejiště zajistí zavedení vyšší traťové rychlosti až do 160 km/hod na dostatečně dlouhých úsecích tak, aby bylo možno zvýšenou rychlost efektivně využít, zavedení prostorové průchodnosti pro ložnou míru UIC GC a širší vozidla.
Vedením hlavních koridorových kolejí přes osobní nádraží bude provedeno v nové poloze mezi nástupištěm č. 2-3 oproti stávajícímu stavu, kdy jsou hlavní koleje vedeny kolem nástupiště č. 2. Tímto přesmykem hlavních kolejí se posílí lichá kolejová skupina o jednu kolej a získá se tím větší vyváženost mezi sudou a lichou skupinou v osobním nádraží. Dále bude provedeno vybudování nového nástupiště č. 5 za stávajícím nástupištěm č. 4. Nástupiště pro vlaky směr Prostějov/Senice na Hané bude po kompletní rekonstrukci v původní poloze přejmenováno na nástupiště č. 1A a 1B.
Stavbou se zabezpečí výlučné využití celého nástupiště č. 2 pro vlaky na směru Česká Třebová – Přerov pro pohodlný přestup cestujících z vlaku vyšší kategorie do nižší a opačně bez nutnosti přecházení mezi nástupišti. Obdobný způsob využití má nástupiště č. 3, které bude stejné služby nabízet pro vlaky na směru Ostrava (Přerov) – Praha. V dopravní špičce bude možno ve stanici současně odbavit čtyři vlaky hlavní koridorové trati (2 vlaky vyšší a 2 vlaky nižší kategorie), dva vlaky na směru Šternberk, dva vlaky na směru Krnov, dva vlaky na směru Prostějov a jeden vlak na směru Kostelec na Hané – celkem tedy 11 vlaků osobní dopravy.
Mimo osobní nádraží v oblasti nákladního přednádraží a vnitřního nádraží proběhne kompletní rekonstrukce hlavních průjezdných kolejí včetně obnovy předjízdných kolejí. Stávající první vjezdové výhybky pod Černovírským nadjezdem ze směru od Štěpánova budou zrušeny. Nová vjezdová návěstidla do ŽST Olomouc hl. n. ze směru od Štěpánova se tímto posunou až k oblasti stavědla Filiálky. Tímto zkrácení obvodu stanice Olomouc dojde k rozšíření mezistaničního úseku Olomouc - Štěpánov o jeden oddíl autobloku.
Dále bude rekonstruováno 7 mostních objektů včetně dvou podchodů na nástupiště a jeden železniční propustek. Významnou změnou je pak rozšíření mostu přes řeku Bystřici pro umístění další koleje, která napojí především železniční trať od Krnova na nové 5. nástupiště a umožní tím zvýšení počtů současných vjezdů/odjezdů. Spolu s rekonstrukcí mostních objektů bude upraveno cca 250 m silničních komunikací a kolem 100 m cyklostezek. V rámci protihlukových opatření budou vystavěny 3 nové protihlukové stěny v celkové délce něco málo přes 400 m.
Zpracovaný projekt stavby zajišťuje shodu s prvky interoperability transevropského konvenčního železničního systému (TSI). V rámci osazení nového zabezpečovacího zařízení bude řízení provozu v ŽST Olomouc hl. n. prováděno z CDP Přerov.
V součinnosti s realizací rekonstrukce stanice Olomouc se připravuje stavba "Rekonstrukce prostějovského zhlaví ŽST Olomouc", která by měla být realizována v souběhu s předmětnou velkou stavbou. V rámci této menší stavby je sledována přestavba prostějovského zhlaví pro zvýšení vjezdových/odjezdových rychlostí z/na žel. trať směr Prostějov a směr Senice na Hané.
Vizualizace návrhového stavu
Doprovodné video
Prezentační videa najdete na stránkách SŽDC a webu Moravia Consult.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, MORAVIA CONSULT Olomouc
1 2 | Zpráv na stránku: |
Dvoustovkové koleje tedy zůstanou jako kusé, nebo budou úplně zrušeny?
A co bude se zbytkem "nákladového" kolejiště? Mě to na současný stav nákladní dopravy připadá předimenzované, zvlášť když se otevřeně mluví o přehodnocení činnosti ČD Cargo, z kterého pravděpodobně vyplyne další úbytek jednotlivých kusových zásilek.
Přestože jsem zastáncem racionalizace, v případě Olomouce už nejsem schopen pochopit smysl dálkového řízení z Přerova. Dokáže mě někdo přesvědčit, že to bude výhodnější než místní řízení provozu?
A ještě jedna věc s tématem související jen vzdáleně: Jak po zavedení pravostranného provozu na trati Ostrava - Přerov funguje pohyb vlaků v prosenicko-dluhonickém prostoru? Mě se zdá, že si tam některé vlaky teď musí chca nechca vzájemně křížit cestu...
Etienne - to sice jo, ale zase se mi libi, ze krome nadrazi vsechno ostatni zustalo realne. Z nejruznejsich vizualizaci (hlavne developerskeho bydleni) jsem "zvykly" na same opravene budovy a vsude sama Ferrari, v horsim pripade Audi TT apod. Takze to, ze tam bude pendolino jsem v podstate cekal (to by myslim bylo i na vizualizaci nadrazi v Kyjove), ale ten neexistujici elefant bych jim zaa vyse uvedene plusove body snad i odpustil:-)
Jinak hlavně "starý" podchod zasluhuje rekonstrukci, je to tam už jak bezdomovecké doupě.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.