..: Ich bin ein Hamburger! aneb Brno-Hamburk na vlastní pozadí :..

BH - mapka, foto: MGBrno, Praha, Drážďany, Hamburk - Už jako malý jsem se rád díval na sobotní ranní animáky na RTL. Když jsem se tedy letos rozhodoval, kam s eTiketem, Německo byla moje jasná volba. A proč ne rovnou do severoněmecké přístavní metropole, pyšnící se primátem co do počtu mostů (2428 k roku 2001), Hamburku? Řekl jsem si, že už pro to dobrodružství to risknu, protože absolvovat 992 km jedním vlakem na jednom sedadle je síla, tedy alespoň pro někoho, kdo to ještě nezkusil. "Ein Bier, bitte" a "noch einmal" jsou jediné fráze, které umím německy, čili nebylo od věci přidat se k někomu, kdo umí objednat i jídlo - stal jsem se tedy součástí cestovatelské skupinky, tvořené Tomášem Kubovcem, Pepou Petrákem a jeho bratrem Honzou, přistupujícími v Praze. Cílem jejich cesty byl hlavně Miniatur Wunderland, největší modelové kolejiště světa. Ojra směněna, eTiket vytištěn a řízky napečeny, je tedy nejvyšší čas natáhnout budík na 4:00…

Když ti vítr…

BH-nanitron, foto: K-Report Středeční varování ČHMÚ bylo opodstatněné, o čemž vypovídaly jak naše zprávy, tak i přehledy zpoždění vlaků na síti ČD. Silný a prudký vítr lámal a vyvracel stromy, které dopadaly na trakční vedení i koleje, následkem čeho se dráha proměnila v učiněný chaos. Vlaky se štosovaly ve stanicích a čekaly na zprůjezdnění tratí, nabíraly nemalá zpoždění a bohužel se to týkalo i EC 179 Alois Negrelli, jehož souprava měla ráno obracet na stejnojmenné EC 176 a v 5:41 vyrazit do Hamburku. Nicméně vlak nebyl v Brně ani ve chvíli, kdy jsem dorazil do stanice. Odjezdová tabule hlásala 60 minut zpoždění odjezdu vlaku, které nakonec vystoupalo na 150 minut. Vzhledem k dalším zpožděným EC a faktu, že Negrelli je první ranní EC v daném směru, dala se očekávat velmi zajímavá cesta.

English tourist with reservations and hněv rozzuřené matky

Prognóza se naplnila po příjezdu do pražských Holešovic. Davy cestujících se nahrnuly do vozů a hádaly se o sedadla s těmi, kteří seděli na jejich místech. Výjimku netvořila ani čtyřčlenná rodinka, cestující z Přerova do Německa. Jejich spoj byl odřeknut a tak v České Třebové nastoupili do prvního vlaku, který jel jejich směrem. Štěstím v neštěstí bylo, že pouze jedna britská turistka měla místenku na sedadlo, obsazené jednou z ratolestí. Po troše anglicko-německo-české konverzace se dosáhlo smíru a ač dosud netuším, jak se to povedlo, situace se uklidnila. Cestující se tradičně rozmístili všude, kde našli nějakou oporu, tedy klasicky na představcích. Hurá směr Drážďany!

Sehr geehrte Fahrgäste, Achtung, bitte!

BH-Berlin HBF, foto: MG

První větší stanice v zemi našeho západního souseda nám přichystala malé překvapení. Naše milované EC 176 zde ukončilo svou jízdu, načež souprava pokračovala v cestě až do Berlína Hbf. coby IC 2806, s možností následného přestupu na ICE 800, které nás dopraví do Hamburku. Po strastiplné cestě to byla první dobrá zpráva! Svézt se neplánovaně ICE…kdo by odolal? Průvodčí opatřil naše lístky těžko čitelnou zprávou pro kolegy v ICE, že se o něco takového nejspíš pokusíme, čili by nás nemuseli vyhazovat za jízdy. Nebyla to však jeho jedinná činnost - změna čísla vlaku sebou totiž nesla nemalou obtíž, protože i na IC 2806 měli někteří cestující rezervaci. Nastala tak kuriózní situace, kdy cestující, mající místenku na EC, seděl na svém právoplatném místě i přesto, že byl jeho vlak ukončen už v Drážďanech. Tohoto postu se však dožadoval cestující jiný, s platnou místenkou na IC 2086. Danou situaci nejvíce odnesl jídelní vůz, přeplněný cestujícími, jež se nechtěli hádat, anebo naopak byli přeargumentováni. Po ukončení jízdy IC jsme měli pár minut času k prohlídce budovy berlínského hlavního nádraží. Jde o vskutku překrásnou stavbu a to jak zvenku, tak interiérem. Patnáct metrů pod úrovní okolního terénu se nachází větší nástupiště pro vlaky v severo-jižním směru, deset metrů nad povrchem naopak pro směr východ-západ. Na ICE 800 tedy čekáme pod zemí, spolu s chumlem dalších cestujících. Místo však nacházíme překvapivě snadno, za což možná vděčíme i výpadku rezervačního systému DB…pohodlné kupé, které i přes svá léta (jednalo se o ICE první generace) nabízí míru komfortu u nás nevídanou ani v první třídě, bude našim posledním útočištěm na zbývajících 343 km cesty. Tentokrát rychlostí 230 km/h a bez příplatku!

+145

BH-Dock, foto: MG

V 18:05 jsme konečně přirazili k nástupišti v Hamburku, tedy o dvě hodiny a 25 minut později oproti plánu. To vše za pouhých 39€, na které přijde eTiket z Prahy do Hamburku v jednom směru. Náš Hotel Oasis je jen pár minut cesty od hlavního nádraží, takže ani nepomýšlíme na U-Bahn a vypravujeme se vstříc podvečerní náladě uličky Steindamm, ležící ve čtvrti St. Georg. Navzdory početné turecké menšině a všudypřítomným "sociálním pracovnicím" zde byl relativní klid, a ještě jsme si k večeři dopřáli výbornou tureckou kuchyni v místním Öz Urfa Kebap Salonu. S patřičně naplněnými žaludky vyrážíme vstříc nočnímu Hamburku, ovšem jak jinak, než skrz hledáčky našich fotoaparátů…o tom, co všechno jsme viděli, se dočtete zanedlouho.


Martin Grill Poslat mail autorovi | 2.8.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
03.08.2009 (10:27)  
Vloni v létě mimořádně za mnou a synkem z Prahy do Berlína přijela mamka vlakem. Nevím, zda Vindobonou, ale zcela jistě již z Vídně nebyl vypraven její vůz 2. třídy (místenka), o čemž se dozvěděla na peróně v Holešovicích. "Palubní personál" ji operativně umístil do jedničky a z té nám vypadla do náručí v Bln - Hbf. Na čas.

Já jsem s klukem ČD neriskoval, z domova do Bln jsme vzali gumokol, naopak Bln - Hamburg v ICE - tam nemá gumokol šanci. V cca 5:30 odjezd, pěší prohlídka přístavu, Wundrland i s obědem a ICE zpátky a odpolední káva již v kavárničce u Sprévy.

PS: e-ticket je zjevně výhodný. Jinak "úřední jízdné" Bln - Praha a zpět - no při německých cenách nafty se otočím s gumokolem 2x.....
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
03.08.2009 (9:15)  
Skutečně není nic unikátního, když se někdo rozhodne napsat o své cestě odněkud někam...to nepopírám. Já byl jednoduše nadšen - jak z té vzdálenosti, ujeté jedním vlakem, tak destinací. Určitě jsem napjatě čekal, jak si Die Bahn poradí s nastalou situací a byl jsem tím docela překvapen - v negativním smyslu duplicitou místenek, na stranu druhou tu byla možnost svézt se neplánovaně ICE. Vlastně by se tenhle článek dal považovat jako report z cesty do pryč "den poté"...cestujících na Slovensko a do Rakouska určitě lituju víc...
registrovaný uživatel SzKT  mail  
03.08.2009 (8:23)  
Michal Janko: Což o to, kdybych měl psát o každé cestě takového charakteru, upsal bych se k smrti. Ale zase na druhou stranu: pro klasické cestopisy do dalekých krajů ZP moc nemotivuje (nemožnost doplnit článek fotkami, grafika apod.), naopak pro krátké reporty tohoto typu je to ideální. A rozhodně přeju autorovi více takových cest na západ od našich hranic, protože jen tak je možné pochopit, jak beznadějně je naše železniční mentalita jinde, než v civilizované Evropě. Nejde ani tak o stáří a skladbu vozového parku (i SBB mají 50 let staré vozy), jako spíš nechuť k řádné údržbě (u nás jak u nepřizpůsobivých: vybydlíme a dávejte další vozidla), neschopnost pochopit, že klient je pánem, nesmyslný rozsah zcela zbytečných vlaků (odstrašující je návrh GVD na 010: dalo by se řešit efektivněji s rozsahem o 1/3 menším) apod. Ale škoda slov...
Každopádně dobře, že se tu aspoň takové "cestopisy" objevují: není nad osobní reflexi dění mimo naší zaprděnou kotlinku.
03.08.2009 (1:10)  
M: V 19:39 bude každý den odjíždět EC 379 Carl Maria von Weber z Binzu, a ten skutečně do Brna pojede, ale spoj ve 21:39 už nebude. Aby docházelo k obratu souprav pojede ve 4:39 z Prahy do Brna a Vídně EC 71 Gustav Mahler.

P.S. Jen pro doplnění, základní složení soupravy (bez vozů v jiné EWP, 2xBmz241) pro příští rok Negrelliho a její oběh bude (by měl) vypadat následovně:

Ampz143+WRmz815+3xBmz245

1.den
EC 178 Johannes Brahms (PHA-BER)
EC 177 Johannes Brahms (BER-WIE)

2.den
EC 378 Carl Maria v. Weber (WIE-BINZ)

3.den
EC 379 Carl Maria v. Weber (BINZ-BNO)

4.den
EC 176 Alois Negrelli (BNO-HAM)
IC 2071 (HAM-DRS)

5.den
IC 2070 (DRS-BER)
EC 179 Alois Negrelli (BER-PHA)

6.den
EC 111 Praha (PHA-WAR)

7.den
EC 110 Praha (WAR-PHA)

Pro upřesnění, Vindobona, která pojede z Villachu bude složena napůl z německých a rakouských vozů, namísto letošního Aloise Negrelliho. Tak to jen pro upřesnění, proč ani EC 179 nebude moct jet až do Brna.
registrovaný uživatel M 
03.08.2009 (0:38)  
Sobotu a nedeli by mel jet az do Brna (nicmene s odjezdem 19:30), ne?
A Brahms (21:30 cely tyden) teda nebude?
02.08.2009 (22:14)  
Někdo tu psal, o té 179 Alois Negrelli, opravdu od nového GVD by v úseku Praha-Brno měl skončit, poslední spoj by měl odjíždět okolo 20:30 a měl by to být Ex (IC) 577 Brněnský drak.
registrovaný uživatel M 
02.08.2009 (17:29)  
Jojo, tenhle problem znam i odjinud. Holt, az bude tolik clanku, ze se bude muset vybirat, tak potom to bude neco jinyho. Zatim si k tomu sedl jenom "Hamburger", takze je tohle. Prulomovy clanek to asi neni, ale takovou ambici asi ani autor nemel.
Uvahy jestli je ten clanek dobry na uverejneni proto asi na miste nejsou. Protoze to nebylo tohle nebo neco jinyho, otazka byla tohle nebo nic. (Rekl bych)
02.08.2009 (16:18)  
Jestli tahle cesta stála za samostaný článek, asi bych tu měl publikovat co měsíc. Naposledy třeba zážitky s rozšafným řidičem náhradního nočního autobusu do Solnohradu, plamenné diskuse Jeseničanů s průvodčím provázené ovacemi či nouzové přenocování v nejvyšším patře pardubického nádraží...
02.08.2009 (15:35)  
A ta jízda se uskutečnila kdy ? Tenhle základní údaj v článku chybí.

Václav : 810 by stačila na mnohá Pendolina do Vídně.
registrovaný uživatel M 
02.08.2009 (14:31)  
Ja tuhle jel "falesnym" Negrellim (slo o CM Webra odjizdejiciho v 22:30, takze vlastne za dva vlaky) a narvano teda nebylo. Pravda, slo o sobotu.
Na druhou stranu, kdyby se mely vlaky rusit jen podle toho, ze jezdi prazdne, tak by jich jezdila pulka:-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko