..: I s Českými drahami může být veselo :..

Ilustrační obrázek "In–Karta je v pořádku, ale copak to máte na lístku?", táže se nevěřícně průvodčí cestujícího na důvod, proč má nápisem znehodnocený lístek. "Víte, to jeden váš kolega byl zmatený a myslel, že je karta padělaná …", obhajuje platnost svého řádně zakoupeného jízdního dokladu cestující na palubě vlaku InterCity. Průvodčí chápe a odchází dál konat svou povinnost. Po chvíli se však se smíchem přiřítí zpět a prosí o zapůjčení dokladů. "Tohle musím ukázat kolegovi!" Cestující i průvodčí jdou do služebního kupé, kde je druhý člen vlakové čety vyzván k vyzkoušení karty příruční pokladnou. "V pořádku, že? A teď podívej na lístek!" Když druhý průvodčí zří "POZOR! Karta", začne se popadat smíchy za břicho.

Cestující 4. ledna tohoto roku, stejně jako skoro každý jiný školní den, cestoval ze školy domů vlakem vyšší kvality mezi Olomoucí a Hranicemi na Moravě. Po vyzvání člena vlakové čety předložil svou In–Kartu s aplikací In–Junior a síťový lístek Klasik. Zatímco ráno neměl průvodčí s doklady žádné problémy, tentokrát člen posádky Ex 121 Košičan nechápavě luštil, co zobrazuje příruční pokladna po načtení zákaznické karty. Po zevrubném zkoumání dokonce odhalil podivný nápis: "Karta: 4140*9862" a toto číslo považoval za identifikaci asociované zákaznické karty, což mu v té chvíli nesedělo. Odpověď mu nedalo ani kartové centrum. Ani nemohlo, jednalo se o číslo platební karty, kterou byl doklad zakoupen! V časové tísni, kdy cestující již hodlal vystupovat, se zmohl jen na pár konspiračních teorií o padělání dokladů, a místo normální pokuty a doplatku do plného jízdného cestujícímu lístek znehodnotil.

Měl jsem krátce po tomto incidentu hovor s oním cestujícím a ten propadal beznaději, co se to stalo. Nechápal a netušil, jak to celé řešit. Měli jsme tři možnosti; tvářit se, že se nic nestalo, kritizovat přes média, nebo požádat o pomoc přímo České dráhy. Připadlo mi jako nejrozumnější využít Zákaznickou linku, a proto jsem ihned volal. Ochotná dispečerka i v pozdní páteční hodinu dokázala zjistit, co je s kartou. "Sleva In–Junior na kartě vypršela včera, musíte ji opět nabít na libovolné pokladně", znělo jednoduché vysvětlení. Na otázku, proč nebyl při koupi varován na končící slevu, když pokladní dal kartu k dispozici, se vysvětlení nedostalo. Stejně tak rada, jak naložit s lístkem, uspokojivá nebyla. "Zkuste odúčtovací pokladnu Olomouc, třeba vám pomohou." Ne, my jsme lístek nechtěli odúčtovat, ale získat nový, neznehodnocený. Bylo na čase poslat oficiální stížnost a čekat, zda–li se za 30 dní dopravce ozve.

Zatímco cestující se znehodnoceným lístkem denně vysvětloval průvodčím, co se mu stalo a pro některé se stal již "známou firmou", čekali jsme na odpověď. Ta přišla na konci lhůty …

Průvodčí tehdy jednal v dobré víře a nechtěl cestujícího proti vůli nutit pokračovat dál v cestě, aby sepsal standardní hlášenku. Jelikož však "průvodčí není oprávněn provádět žádné zápisy (tohoto znění) do již vydaného jízdního dokladu, byl mu chybný postup důrazně vytknut." Další osud tohoto zaměstnance je nepodstatný. Odpověď obsahovala také upozornění, aby si cestující poznačil pro příště platnost své slevy a aby se nebál současný doklad dál používat, neb je i přes toto stigma platný. O tom se mohl přesvědčit již den po doručení vysvětlení, protože byl kontrolován právě tím průvodčím, který mu doklad znehodnotil. Podle vyprávění "se netvářil zrovna vesele a velmi důkladně zkontroloval kartu".

Co říci závěrem? Trestem cestujícímu je místo pokuty každodenní rétorické cvičení na téma "znehodnocený lístek". Vyřešení situace ze strany Českých drah nás ale mile překvapilo. Za to jim patří dík, stejně jako za dva měsíce cestování vlaky vyšší kvality, kdy se cestující vůbec nenudí, hned několik průvodčích zná již velmi dobře a zdraví se šibalskými úsměvy. K dobru přispívá i čerstvá zpráva, že během tohoto týdne byl spuštěn portál moje.inkarta.cz, kde si můžete platnost všech dokladů na své In–Kartě zkontrolovat!


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.2.2008 (14:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Služby Tarify

More from Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
25.02.2008 (0:59)  
To může být veselo je asi jak pro koho. On člověk nikdy neví, jestli nenarazí na "blbce", který mu jízdenku upravenou jiným "blbcem" neuzná.

A třeba takové nedávné dohadování o tom, že průvodčí jaksi zaspal dobu a že při přerušení jízdy už minimálně 15 let žádné potvrzení nepotřebuji, mi zrovna veselé nepřipadalo. Naštěstí to průvodčí vzdal s tím, že by se KMB měly zrušit, protože si s nimi cestující dělají, co chtějí.
Correspondent or Member of ŽelPage Adam  mail  
25.02.2008 (0:04)  
Technický problém, snad někdo poradí. Chtěl bych si skrz nalinkovaný server ověřit platnost mé karty, ale nějak se nemohu dostat dovnitř. "Heslo" neznám, nějak si ani neuvědomuju, že bych na formuláři k vydání karty nějaké zadával. A když kliknu na link "zapomněl jste heslo" a zadám požadované údaje, tak to na mě plivne, že jsem nezadal e-mail. To je samozřejmě pravda, protože jsem při žádání o kartu jaksi neviděl žádný důvod, proč tak učinit. Myslíte, že se do toho systému dostanu? Pokud ano, tak jak?
25.02.2008 (0:07)  


Na tenhle server mě upozornily ČD e-mailem, neb já e-mail i heslo zadal. Psali tam také, že o nové heslo můžeš zažádat na pokladně ČD ;) a pak si v klidu nastavit i e-mail atd. v pohodlí tvé pracovny.
24.02.2008 (21:26)  
A to má cestující za povinnost se vždy prokazovat mimo In-Kartou také dokladem o zaplacení? Nebo proč musel vždy vysvětlovat, jak k tomu došlo ...
24.02.2008 (21:51)  


Protože není normální, aby byl lístek podobným způsobem popsán. To se pak raději průvodčí přesvědčí, o co jde. Zkuste si to :) stačí vzít platný jízdní doklad, a něco na něj napsat.
24.02.2008 (18:48)  
Josef Petrák : pokladní nemá povinnost kartu načítat a prodá vám jízdenku se slevou o kterou si sám požádáte. Slevu jste povinen doložit až na vlaku. Navíc síťová jízdenka je přenosná a může jí používat kdokoli kdo předloží příslušnou slevu. Co se týká platnosti, tak tu se můžete dozvědět při každé kontrole průvodčím, který pokud se zeptáte vám to určitě zdělí, popřípadě je možnost se dotázat u pokladny.
24.02.2008 (21:52)  


Otázkou tedy je, proč ta pokladní kartu načítala do systému, když je lístek přenosný a kupující nemusel být následně uživatelem. ;)
Registered user Jabkin  mail  
24.02.2008 (18:06)  
Příhoda působí úsměvně, ale připadá mi, že vina byla na straně cestujícího ohledně platnosti průkazu a možná i částečně průvodčího. Mě se před pár lety stalo, že po prokázání se síťovou čtvrtletní jízdenkou se průvodčí zeptala "To je jako co? Odkud kam?", nicméně po upozornění, že je to síťová zmkla a odešla dále.
24.02.2008 (17:28)  
no nevím co je na tom takového hrozného. Průvodčí udělal zápis a tím další průvodčí jen upozornil, že mají důkladně překontrolovat kartu, kde pravděpodobně vypršela platnost. Tímto zápisem rozhodně nedošlo k zneplatnění dokladu. Za platnost karty zotpovídá cestující a pokud se prokazuje neplatnou kartou, tak se nemůže divit, že může dojít k problémům. Může být rát, že nemusel platit plnou jízdenku, protože pokud nemá platný průkaz síťová jízdenka se neuzná a cestující zaplatí plné jízdné na které prokáže nárok.
24.02.2008 (18:22)  


No, hrozného na tom není nic, stejně jako by vám při silniční kontrole policisté počmárali techničák nebo řidičák ;)

Za platnost zodpovídá cestující, s tím souhlasím. Ale narážíme tu na jeden zádrhel, který s sebou přineslo zavedení čipových karet. Na papírové kartě máte jasně napsáno od kdy do kdy platí. Na čipové máte pouze validitu fyzického průkazu, ale platnost slevy nezjistíte. Už v době, kdy kartu přebíráte na pokladně, totiž sleva třeba několik dní běží.

Další věcí je, že když cestující přijde k pokladně, zažádá o tříměsíční lístek, je vyzván pokladní k předložení karty, ta ji načte, a neupozorní cestujícího, že sleva mu vyprší dříve, přijde mi to dost podivné a zbytečné takhle kartu vůbec dávat pokladnímu. A to se tady stalo.

Ať je tento příběh absurdní, jak jen může být, stal se, a dokládá, co vše je možné při cestování zažít. Na druhou stranu by se dalo jmenovat desítky případů, kdy se zaměstnanci ČD zachovali více než příkladně a s jízdními doklady se porvali se ctí. A mohl bych i já sám jmenovat, a to jim dávám občas slušně zabrat ...
24.02.2008 (17:07)  
Elementární příklad toho, že ty lidi netuší co na těch lístcích může všechno být. Tahle příhoda zní neuvěřitelně kdekoliv jinde na západ od nás -:)
Jenom se divím, že cestující průvodčího nepoučil sám :), resp. pokud by se vůbec poučit dal.
Je to podobné jako když po zavedení SONE+ na požadavek Sone+ R reagovala pokladní v jednom případě tak, že se zeptala odkud a kam to vlastně jedu a v druhém případě, že tento lístek je určený jenom pro dva rodiče s třemi dětmi -:)
24.02.2008 (18:11)  


Cestující nebyl šotouš, proto nemohl poučit :)
Registered user Mates 
24.02.2008 (15:49)  
taky mam na ni folii... jen to byla posledni sitovka od CD :( zdrazeni z 4000 na nakych 8500, to si ji muzou strcit do**** na sirku
Registered user Qaws 
24.02.2008 (14:40)  
Mazec =:o)
Registered user Web 
24.02.2008 (14:31)  
Postup průvodčího v Košičanu mi přijde celkem OK, pokud mu nebyl schopný poradit nikdo "na drátě". Doufám že se mu nic špatného nestalo po té stížnosti... :-)

(to vše samozřejmě platí pokud Vás průvodčí neoznačoval za zloděje atd., pak jdou ohledy stranou...)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2021 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko