..: Historické stavědlo na křížení tratí v Kerzers :..

Ilustrační obrázekKerzers – Na rozhraní německé a francouzské části Švýcarska severně od Bernu najdete stanici, kde se v ostrém úhlu kříží dvě normálněrozchodné jednokolejné elektrifikované trati různých společností. Jde o trať Lyss – Lausanne z roku 1876, kterou v roce 1902 převzala SBB, a trať Bern – Neuchatel společnosti BN, která byla před několika lety převzata společností BLS. Trať každé společnosti má své tři koleje a na jednom zhlaví stanice dochází ke křížení s propojkami. Toto křížení projíždějí všechny vlaky včetně TGV Bern – Paříž maximální rychlostí pouhých 50 km/h.


Ilustrační obrázekPrávě vybudování druhé spojky, která umožnila vedení linky S5 S-Bahn Bern tak, že se v Kerzers od vlaku Bern – Neuchatel oddělí jednotka na Murten, znamenalo konec pro zdejší mechanické stavědlo. To více než 100 let zabezpečovalo bezpečnost zdejšího provozu. Ne že by snad nešlo do něj nové závislosti zabudovat, ale už se nenašel žádný mechanik, který by byl ochoten svým podpisem stvrdit bezpečnost takového doplnění. Navíc se zapojením na dálkové řízení ušetřilo na místní obsluze a tím i na provozních nákladech.

Podle plánů SBB mělo být nádraží původně „modernizováno“ podle současných šablon, budova stanice a stavědla měla navždy zmizet. Proti tomu se však postavilo sdružení místních nadšenců, kterým se ve spolupráci s městem a památkovým úřadem podařilo prosadit pro místní stavědlo památkovou ochranu a zachránit i autentické prostředí zdejší stanice. Vlastní stavědlo typu Bruchsal G z roku 1896 sestává z řídícího pultu ve staniční budově, odkud jsou dávány příkazy k přípravě vlakové cesty, a výhybkářského stanoviště, odkud jsou obsluhovány výhybky a návěstidla. Dodala ho firma Maschinenfabrik Bruchsal AG, dříve Schnabel & Henning a jednalo se v podstatě o první model stavědla, který již splňoval dodnes platné požadavky na staniční zabezpečovací zařízení. Tato firma je přímým předchůdcem i u nás známého výrobce zabezpečovací techniky Siemens & Halske AG Berlín.

Nádraží je dnes řízeno dálkově z centrály BLS v Bern Bümpliz Nord a historické stavědlo, i když od roku 2004 již odpojené od kolejí, je ve vlastnictví města Kerzers, sdružení jej má v pronájmu. Toto uspořádání majetkových vztahů stavědlo v podstatě zachránilo a dnes se v něm provozuje muzeum. Výhledově se počítá s řízením všech tratí BLS z jedné centrály.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

zdroj: www.stellwerk-kerzers.ch


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.8.2007 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Švýcarsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
18.08.2007 (15:22)  
Technicky to přece nemůže být problém, když se to umí u výhybek -- akorát prvků odpovídajících jedné výhybkové srdcovce tam holt musí být osm. Spíš mě zaujalo, že zřejmě nemají ani při modernizaci žádný problém s tím, když je nástupiště v oblouku :o)
registrovaný uživatel milos  mail  
18.08.2007 (14:16)  
"me vzrusuje" : -)))
kazdy mame jinou uchylku... :- ))
18.08.2007 (11:51)  
Pěkné...
Jako kolejáře mně vzrušuje ta rychlost 50km/h přes kříž, když u nás vyráběné kříže mají povolenu rychlost 20km/h. Ta padesátka by mně docela stačila.
registrovaný uživatel mah 
18.08.2007 (11:06)  
kdyz je v clanku zminka o TGV, tak je skoda, ze chybi nejaka fotka
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko