..: Happy hour JLV: sleva v jídelních vozech na mezinárodních vlacích :..

Jídelní a lůžkové vozy - výročí 50 let, foto: Jídelní a lůžkové vozy (www.jlv.cz)Praha - Na počátku týdne jsme pro vás připravili článek shrnující nedávné změny v oblasti gastronomických služeb poskytovaných v jídelních vozech ČD. Ačkoliv se článek společnosti Jídelní a lůžkové vozy přímo netýkal, v následné diskuzi se opakovaně objevovaly názory negativně hodnotící cenu jejích služeb v mezinárodních vlacích. Krátce na to JLV pružně zareagovaly a upozornily na svém webu na slevu "happy hour".

Ačkoliv tato akce trvá již delší dobu, mezi cestujícími není příliš známa. Přitom se jedná o zajímavý způsob, jak lze za služby JLV na mezinárodních vlacích výrazně ušetřit. Nabídka "šťastné hodinky" se týká vlaků směřujících (s jídelním vozem JLV) do Rakouska - většina jejich trasy je totiž vedena po českém území.

V článku iDnes to potvrzuje Kateřina Topinková odpovídající za marketing JLV. "Tuto nabídku jsme zavedli v úseku, kde je nejvyšší podíl české klientely". Cílem slevy je alespoň částečně vykompenzovat vysoké ceny služeb v jídelních vozech na mezinárodních vlacích: "Ty kopírují zahraniční cenovou politiku států, kterými vozy projíždějí. Zároveň jsou stanovovány s ohledem na konkurenční poskytovatele restauračních služeb," doplňuje pro iDnes Topinková.

Kde, kdy, za kolik?

Zatímco doposud sleva platila jen v úseku mezi Prahou a Brnem, letos v prosinci byla nově rozšířena i na vlak EC 100/101 "Jože Plečnik" spojující Prahu se Solnohradem (Salzburg). V rámci "happy hour" tak nyní obdržíte slevu 33% z ceníku JLV platného pro:

"Happy hour" - sleva 33% z ceníku JLV Směr do Rakouska Směr z Rakouska
EC 71/70 Gustav Mahler (nejede mezi Prahou a Brnem) Brno 20:41 Praha hl.n. 23:31
EC 73/72 Franz Schubert P. Holešovice 8:30 Brno hl.n. 11:14 Brno hl.n. 18:41 Praha hl.n. 21:31
EC 100/101 Jože Plečnik Praha hl.n. 7:14 Č. Budějovice 9:56 Č. Budějovice 18:01 Praha hl.n. 20:41
EC 172/173 Vindobona P. Holešovice 13:30 Brno hl.n. 16:14 Brno hl.n. 11:41 P. Holešovice 14:29
EC 178/177 Johannes Brahms P. Holešovice 17:30 Brno hl.n. 20:14 (nejede mezi Prahou a Brnem)
EC 378/379 Carl Maria von Weber P. Holešovice 19:30 Brno hl.n. 22:14 Brno hl.n. 7.41 P. Holešovice 10.29

Petra Morávková - tvář ČD 2008, foto: Jídelní a lůžkové vozy (www.jlv.cz)

Vznik "šťastné hodinky"

Vůbec poprvé se sleva "happy hour" objevila již před pěti lety. Byla zavedena k 1.6.2003, stejně jako další novinka - relační sleva v úseku Praha-Brno. Ta se vztahovala na veškerou konzumaci v jídelních vozech na vlacích EuroCity "Smetana" a "Johann Gregor Mendel". Podobně jako nyní byla omezena na úsek Praha-Brno a zpět, avšak její výše činila celých 50%.

České dráhy výši cen ovlivnit nemůžou

Za ceny gastronomických služeb poskytovaných v mezinárodních spojích bývají občas kritizovány i České dráhy. Většina jídelních vozů řazených na mezinárodních vlacích projíždějících ČR je totiž v jejich vlastnictví. Za tiskové oddělení ČD Petr Štáhlavský vysvětluje, proč cenovou úroveň ovlivnit nemůžou: "Pokud by vlastník vozu chtěl ceny regulovat, musel by provozovateli restaurace uhradit případný propad tržeb". Dle jeho vyjádření ani není možné přizpůsobit ceník zemi, na jejímž území se jídelní vůz nachází: "Změna cen třeba na česko-německé hranici skutečně není možná," doplnil Šťáhlavský.

Ilustrační obrázek - restaurační vůz WRmzOdkazovaný článek na iDnes doporučujeme k přečtení - obsahuje řadu informací dále rozšiřujících souhrnný článek k jídelním vozům publikovaný zde na ŽelPage. Za pozornost stojí vysvětlení, jak funguje obchodní model provozování jídelních vozů. Podle Petra Štáhlavského v květnu 2008 platil Pavel Urblík drahám za nájem vozů, zatímco smlouva mezi ČD a JLV určovala, že: "České dráhy si servis v těchto vozech najímají, zároveň ale dostávají tržby za jejich provoz pouze v zahraničí".


Autorský text; Více informací na ŽelPage: Jídelní vozy ČD - rošáda v poskytování gastronomických služeb

Zdroje: JLV - Mezinárodní jídelní vozy, Jídelní lístek na vlacích Praha-Vídeň; Porovnání webu JLV se stavem k 22.12.2008

Doplňující materiály k tématu: iDnes - Guláš ve vlaku může stát i tři stovky; JLV - informace k zavedení nové slevy "happy hour"


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 28.12.2008 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Jihomoravský Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
28.12.2008 (21:19)  
Trh je vsude - i ve vlaku, kde je jen jeden jidelnak plati, ze nekdo musi nakoupit a konkurence jidelnakum existuje - na nadrazich a v domacich kuchynich. Prima konkurence to sice neni, ale je to stejne jako kdyz autobusy SA konkuruji vlakum CD.

Kdyz je v dedine jenom jedna hospoda, tak je to stejny
registrovaný uživatel MirekM  mail  
28.12.2008 (20:44)  
M: Pravidla trhu můžeš uplatňovat tam, kde volný trh funguje. Aby to platilo v jedoucím vlaku, musely by tam být nejméně dva jídelní vozy, jak už tady někdo napsal.
registrovaný uživatel Rosti 
28.12.2008 (20:29)  
Ne nejde, nechápeš a cennově to vychází stejně ptotože to platební termiál přepočítává automaticky .Nevím jak ty ale já ještě kreditkou v česku za eura neplatil a nevím jestli to jde :-)
registrovaný uživatel M 
28.12.2008 (20:25)  
Dobre - takze defaultne je to v korunach, ale je mozne to zmenit na eura, pokud si to zakaznik preje. Chapu to spravne?

Jinak cenove to prave stejne nevyjde a ani vyjit nemuze - v tom je ten vtip.
registrovaný uživatel Rosti 
28.12.2008 (20:20)  
M:jsem kompetentní odpovědět pouze na první otázku.
Ty když předáš svou platební kartu na zaplacení, tak stevard zadá do terminálu platbu CRD a ta je automaticky počítána na koruny.Protože kdyby jsi to chtěl platit třeba v eurech tak by tě to stejně vyšlo cennově úplně stejně.
Na druhou otázku ti neodpovím protože jsem se vždy choval loajálně k firmě stejně jako ona ke mě .
registrovaný uživatel M 
28.12.2008 (20:07)  
BTW - testova otazka pro centralni planovace vsech generaci - stejny toceny pivo maji v jedne hospode za 19, v jine 29 a ve treti za 59. Vsechny jsou v jednom meste, skoro na stejne ulici. Prvni je takova jakoze pivnice, druha pizzerie, treti bar s diskotekou. Vsechny maji stejny najem a stejny pocet zamestnancu a tak.
Ktera z nich ma na tom pive primereny zisk?
registrovaný uživatel M 
28.12.2008 (20:02)  
Busman - mam pocit, ze jsi nepochopil podstatu veci... Zaprve - tady nejde o to, ze ceniky jsou ve vice menach - tady jde o to, ze existuji dva ceniky, ktere plati kazdy v jinou dobu (na jinem miste). Zadruhe - kdo co ma v penezence vicemene nehraje roli, obzvlast pokud ma platebni kartu. Zatreti - v obchodech se znackovyma hadrama rozhodne nemuzes zaplatit tu castku v eurech, kterou vidis na visacce...

Zikmund - libi se mi ten vyraz "primereny zisk". To mate v nejake bruzure z roku 1985, kde jsou presne stanovene primerene zisky jednotlivych jidel (kolik je primereny zisk treba za hranolky? Pocita brozurka i s tim, ze je rozdil, jestli tech hranolek prodam tisic porci a deset porci?)? Ten smysluplny duvod, proc totez jidlo na jinem miste stoji jine penize se jmenuje "odlisna poptavka"... Je to vicemene stejny duvod, proc jidlo z nejakyho retezce (nebo cokoliv co na vice mistech vypada stejne, ale dost dobre neni mozne to na jednom miste koupit a jinde prodat) stoji jinak v Nemecku a jinak v Cesku. Ja samozrejme nepochybuji, ze kdyby jste mel firmu na cokoliv, tak v miste, kde jsou obvykle dvakrat vyssi ceny, tak budete prodavat za "ty svoje", ackoliv jedine, ceho tim dosahnete, budou polovicni trzby, ale JLV asi nema vase mnohalete zkusenosti:-)
Kazdopadne jestli vam to umozni klidnejsi spani, tak si predstavte, ze ty "normalni" ceny jsou na trasach do Vidne a Berlina a na Ostravu se poskytuje SLEVA. Je to sice totez jako napsat, ze normalni cena je do Ostravy a do Vidne a Berlina je prirazka, ale stado na slovo "sleva" slysi...
Mimochodem, DB taky klidne muze nakupovat Krusovice za pul eura za flasku - ze nakupuji drazsi pivo je jejich problem...

Jinak k vyznamu slova dumping jsem uz jednou daval odkaz - je to na googlu, doporucuji:-)

Rosti - je mozne pri platbe kartou vybrat si menu, kterou budu platit - nebo probihaji vsechny platby kartou vyhradne v korunach (hlavne prosim nepis, ze zalezi, ktera banka vydala kartu:-))? Diky
A druha otazka - myslis, ze JLV nekdo v Nemecku "nuti" prodavat pivo za ctyri eura nebo ze to za ctyri ecka prodavaji proste proto, protoze to tam za ctyri eura prodaji a byli by idioti, kdyby to prodavali za dve?
registrovaný uživatel XYZH  mail  
28.12.2008 (19:27)  
Také by bylo řešení udělatHyppy hour o 50 % levnější. I přes nynější "slevy" Happy hour je cena extrémně vysoká a ani náhodou kvalita a často ani obsluha neodpovídá tak vysoké ceně.
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
28.12.2008 (19:20)  
Většina jídelních vozů řazených na mezinárodních vlacích projíždějících ČR je totiž v jejich vlastnictví. Za tiskové oddělení ČD Petr Štáhlavský vysvětluje, proč cenovou úroveň ovlivnit nemůžou: "Pokud by vlastník vozu chtěl ceny regulovat, musel by provozovateli restaurace uhradit případný propad tržeb".

Kdo vlastně vlastní JLV ? Já jsem si vždycky myslel, že vlastníkem JLV a.s. jsou ČD a.s..
Pokud je moje domněnka správná , poté by s regulací cen ze strany ČD neměl být přeci žádný problém.
Osobně nevidím žádný důvod v tom , aby nemohli být na území ČR jiné ceny, než v zahraničí. Nefungovalo to tak kdysi dávno ? Já si vzpomínám, že kdysi dávno jsem jel do Berlína. V Děčíně chtěl personál v jídelním voze vše zaplatit , poté dělali uzávěrku a na území NDR se již prodávalo v tamní měně.
28.12.2008 (19:06)  
Busman : zjevně jste nepochopil problém.
JLV a.s. jsou dlouhá léta kritizovány za to, že ceny na zahraničích (EC) vlacích jsou extrémně vysoké. Když chtějí za pivo v ostravském Pendolinu (jak uvádí milos) 28 Kč, tak je to přijatelná cena přinášející přiměřený zisk a není smyslplný důvod, aby v jiném vlaku (nebo dokonce téže soupravě jedoucí pod jiným číslem vlaku z/do Vídně) na týchž kolejích byla cena tého zboží (služby poskytované týmiž zaměstnanci na témže nádobí) jiná.
Já chápu, že JLV a.s. jsou "demokraticky donuceny" k tomu, aby na západoevropských kolejích prodávaly pivo za 4 EURO, protože podobný podnik poskytující cateringové služby na kolejích považuje cenu 28 Kč (řekněmě přibližně jedno EURO) za cenový dumping, protože jeho "národní" dodavatel mu pivo prodává za řekněmě 1,2 EURO, čili za více než ho mohou se ziskem prodávat JLV a.s. koncovému zákazníkovi.
Ale to nebrání tomu, aby se po odjezdu z příslušné pohraniční přechodové stanice - např. Břeclav - udělala pokladní uzávěrka a na rakouském území se totéž pivo místo za 28 Kč prodávalo třebas za 4 EURO, čili v cenové hladině odpovídající cenám v rakouských špajzácích.
Pendolino od SC 14 točí na HLN na SC 507, čili stejně tak jako se dělá pokladní uzávěrka na HLN a mašinka si změní ceny, tak by se to dělalo na "Grenze".

Pan Šťáhlavský musí mluvit tak, jak si přeje jeho chlebodárce. Na rozdíl od jiných "tiskových pracovníků GŘ ČD " nemajících o praktickém provozu ani ponětí, pracoval kdysi jako pomocník strojvedoucího "u nás na Masaryčce" a pak jezdil jako průvodce JLV na lůžkách a lehátkách.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko