..: Hadi na kolejích – RegioSnake (663 a 863) :..

panťák, foto: Miloš Vize autora - Skupina jednopodlažních nízkopodlažních vozidel RegioSnake je určena pro příměstskou a regionální dopravu. Hnací vozy řady 663 a 863, vozy řady Bmpvee a ABmpvee i řídicí vozy řady ABfmpvee jsou mezi sebou kompatibilní, vzhledově i technicky co nejvíce sjednocené, jak jen to bylo možné při zachování dobrých vlastností. Konstrukční rychlost všech vozidel je 200 km/h, u hnacích vozů je maximální rychlost při jízdě vlastní silou omezena na 160 km/h. Při testech se však předpokládá jízda bez rychlostního omezení za účelem ověření technických vlastností při rychlostech kolem 200 km/h a možného pozdějšího zvýšení maximální rychlosti. To především s výhledem do budoucnosti, kdy by na některých tratích mohla být zavedena traťová rychlost právě 200 km/h, například v úseku Brno – Břeclav či Praha – Pardubice – Choceň.

Řazení souprav
Elektrické soupravy663 + ŘV (146)
663 + VV + ŘV (239)
663 + 3× VV + 663 (401)
Motorové soupravy863 + ŘV (146)
863 + VV + ŘV (239)
863 + 3× VV + 863 (401)
Hybridní soupravy663 + 863 (122)
663 + VV + 863 (215)
VV - vložený vůz, ŘV - řídicí vůz, v závorce počet míst

Uspořádání vozu, foto: Vít Burian Vozidla mohou spolu jezdit v jakékoliv kombinaci, komunikace probíhá přes WTB sběrnici. Vozy řady Bmpvee, ABmpvee a ABfmpvee jsou schopny jezdit i v klasických soupravách tažených lokomotivou – všechna vozidla jsou společně spojena běžnou šroubovkou. V tom spočívá další výhoda – soupravy složené z vozidel RegioSnake jsou jednoduše rozpojitelné a počet vozů soupravy se dá jednoduše měnit, na rozdíl od pevně spojených jednotek. Výrobce bude nabízet jak celé soupravy, tak jednotlivá vozidla samostatně. Dopravce pak může případně zakoupit pouze soupravu bez hnacího vozu či jednotlivé vozy jako „náhradní díly“. V nabídce budou tyto předem nakonfigurované soupravy (vratné soupravy si zákazník volí sám podle svých požadavků). Nakonec bych chtěl poznamenat, že byl vymyšlen nový design, ze kterého budu v budoucnu s úpravami vycházet do doby, než vzejde další „generace vozidel V.Burian Design“. Tyto vozy bych osobně zařadil do 2. generace.

Samotné ucelené soupravy mohou být spojovány do dvojic a trojic v rámci vícečlenného řízení. Vozidla série RegioSnake jsou určena pro příměstskou a regionální dopravu na osobních i spěšných vlacích, případně i pro delší trasy.

Výhody souprav RegioSnake

  • vysoká flexibilita a kompatibilita
  • pohodlná sedadla, nízká hlučnost, „maloprostorové“ uspořádání (sedadla po třech řadách naproti sobě v jednom oddíle)
  • podíl nízké podlahy až 70 %
  • technická kvalita (dobré jízdní vlastnosti, vozidla vhodná pro trakčně náročné tratě, vysoká maximální rychlost)
  • univerzální použití (vhodné pro příměstskou, regionální i dálkovou dopravu)

Elektrický vůz řady 663

Elektrický dvousystémový vůz řady 663 je nástupcem v České i Slovenské republice velmi rozšířených elektrických jednotek řady 460 a 560 a jednotek ř. 451/452. Tyto jsou již velmi zastaralé a rozhodně nedělají příměstské dopravě v ČR a SR dobrý obrázek. Dále by měly být silnou konkurencí jednotkám 7Ev RegioPanter společnosti Škoda Vagonka (u ČD řady 440, 640, 650). Oproti nim vynikají vyšší flexibilitou (díky spojení vozů klasickou šroubovkou). Budou se vyrábět v dvou, tří a nebo pětivozové verzi nebo ve vlastní konfiguraci zákazníka, anebo si zákazník může koupit jeden díl samostatně. Počet míst k sezení je 61.

RegioSnake 663, foto: Vít Burian 663.0, foto: Vít Burian 663 v Najbrtu, foto: Vít Burian 663.0 v Najbrtu, foto: Vít Burian

Nízkopodlažních je 70 % cestujícím přístupných míst. Vůz má jedno WC ve dveřním oddíle v zadní části vozu. Je klasické konstrukce pro vozíčkáře. Podlaha je ve výšce 585 mm nad TK. K nástupu i výstupu je k dispozici strojvůdcem ovládaný výsuvný stupínek (použitelný ve stanicích, kde jsou třeba sypaná nástupiště), pro vozíčkáře je k dispozici elektricky ovládaná plošina. Otevírání dveří je ručně-elektrické pomocí výklopky na vnější i vnitřní části vozu. Vyklopením výklopky dojde k odjištění dveří a elektricky poháněnému otevření. V případě poruchy pohonu dveří lze dveře otevřít vlastní silou jako u klasických vozů, např. řady Bdmtee. Samozřejmě, že při rychlostech nad 5 km/h jsou dveře centrálně blokovány.

Technické parametry vozu ř. 663
Délka26 370 mm
Šířka2 950 mm
Výška4 320 mm
Výkon1 800 kW
Maximální rychlost160 km/h
Hmotnost56 t
Míst k sezení60 (z toho 12 sklopných)

Výkon jednoho hnacího dílu je 1800 kW. Podvozky jsou klasické konstrukce Bo’Bo’. Maximální rychlost je omezena na 160 km/h, konstrukce vozu umožňuje rychlost až 200 km/h. Předností vozu by měla být vysoký koeficient zrychlení a výkonné brzdy, aby se docílilo co nejnižší jízdní doby. K dispozici je, mimo jiné, také ERB – elektrická rekuperační brzda (u vozu 863 EDB – elektrodynamická brzda) a kolejnicová brzda. Hmotnost bude asi 56 t, tedy hmotnost na nápravu je 14 tun.

Skříň je lehké hliníkové konstrukce, ale dobře odhlučněna jak odspodu, tak i z boku. Čela jsou neprůchozí, vzadu jsou pro přechod gumové měchy/polštáře, které do sebe po spojení dokonale zaklesnou. Přechodové dveře jsou jednokřídlé, zvukotěsné a elektricky (i ručně) ovládané, posuvné. Veškeré dveře ve voze jsou elektricky i ručně posuvné, dveře do strojovny a vchod na stanoviště jsou klasické konstrukce. Vchod na stanoviště je z venku z obou stran nebo přes strojovnu. Ve strojovně je hlavní elektrická výzbroj, ostatní součásti jsou buď ve strojovně, nebo ve „vanách“ nad nízkopodlažním oddílem (prostor mezi střechou a stropem nízkopodlažní části). Vozidlo je vybaveno jedním pantografem pro tratě v ČR a SR (délka lišty 1950 mm). Vozidlo je dvousystémové (3 kVss; 25 kV, 50 Hz). Výhodou je přechodnost na oba systémy.

Samozřejmě, že v případě zájmu zákazníka z jiných zemí mohou být tyto systémy i jiné drobnosti změněny, ale to jsme již v jiné kategorii. Tento text se týká čistě vozu 663.

Motorový vůz řady 863

Dieselový motorový vůz řady 863 je vůz pro neelektrizované tratě, které jsou delší a kapacitně náročnější. Tedy ty, kde jezdí na vlacích „hydry“ 854, „kvatra“ 842 a 843 a na spěšných vlacích či dokonce rychlících lokomotivy „brejlovci“ 750.7 a 754, případně dnes již dosluhující „bardotky“ 749. Právě na těchto výkonech chybí moderní stroje – moderní rychlíkové motorové vozy, které by byly schopny nahradit nevhodné soupravy o 3, 4, a 5 vozech s lokomotivou. Když už tyto nějaké vhodnější stroje jsou, tak to jsou 854 s hydrodynamickým přenosem výkonu, který u nich není takový, jak by měl být. Vozy 842 a 843 jsou vozy pro kratší jízdní doby, nejsou svým komfortem zase až tak vhodné (například rychlíky v okolí Liberce vedené vozy 843). Jinak jsou to samozřejmě vozy spolehlivé a kvalitní (843 – elektrický přenos výkonu), ovšem nejsou z výroby určeny pro tak dlouhé trasy – viz debata zde: debata o vozech 843 na rychlících Pardubice – Liberec.

RegioSnake 863, foto: Vít Burian 863.0, foto: Vít Burian 863 v Najbrtu, foto: Vít Burian 863.0 v Najbrtu2, foto: Vít Burian
Technické parametry vozu ř. 863
Délka26 370 mm
Šířka2 950 mm
Výška4 320 mm
Výkon600 kW (CAT C18)
Maximální rychlost160 km/h
Hmotnost56 t
Míst k sezení60 (z toho 12 sklopných)

Motorový vůz řady 863 je tedy v podstatě univerzální motorový vůz – vhodný jak pro rychlíky a spěšné vlaky, tak i pro vlaky osobní – regionální.

Skříň vozu je v podstatě stejná jak u elektrických vozů 663. Vnitřní uspořádání je taktéž stejné. Liší se ovšem po stránce stroje jako takového. V strojovně se nachází dieselový motor firmy CATERPILLAR, model CAT C18 o výkonu přibližně 600 kW. Na motor je napojen alternátor, který pohání čtyři trakční asynchronní motory v podvozcích. Přenos výkonu je tedy elektrický AC/AC a podvozky v uspořádání Bo’Bo’. Z toho vyplývá, že vůz se od řad 854 liší především elektrickým přenosem výkonu, nízkopodlažností a především modernější konstrukcí vozu. Vůz bude spojován taktéž do jednotek výše uvedených, dvouvozových (600 kW), třívozových (600 kW) a pětivozových, u kterých bude motor na obou stranách a výkon jednotky bude zhruba 1200 kW. Hmotnost tohoto vozu bude někde mezi 52 – 56 tunami. Podvozky mají rozvor 2400 mm, sekundární vypružení je jako u řady 663 vzduchové. Vůz je také klimatizovaný. Naftová nádrž je ve vaně nad stropem nízkopodlažní části.

Vozy Bmpvee a ABmpvee

Vozy Bmpvee a jejich modifikace ABmpvee jsou vozy určeny primárně pro regionální dopravu (vlaky Os, Sp, případně kratší R). Budou se vyrábět ve dvou verzích – nízkopodlažní Bmpvee a vysokopodlažní Bmpvee či ABmpvee. Jsou to klasické vozy, které se dají řadit do klasických souprav s lokomotivami, designově jsou však sjednocené a primárně určené k provozu s vozy řad 663 a 863. Nízkopodlažní má jedno prvenství: jedná se o první jednopodlažní a zároveň nízkopodlažních vůz na území ČR, který se dá řadit do klasických souprav. Vysokopodlažní vůz je klasické vozové konstrukce, jeho modifikace s první třídou má určeno první třídě jeden oddíl o 24 sedadlech. Všechny vozy jsou sjednocené délky 26 370 mm a ostatní rozměry taktéž sjednoceny s řadou 663/863, aby spojené soupravy vypadaly prostě "dobře" a ne jak cirkus.

N063 - firma N063 - Najbrt, foto: Vít Burian V063 - firma, foto: Vít Burian V063 - Najbrt, foto: Vít Burian

Uspořádání vozu N, foto: Vít Burian Uspořádání vozu V, foto: Vít Burian Nízkopodlažní vůz řady Bmpvee má 93 míst k sezení. Vysokopodlažní ABmpvee a Bmpvee mají 93 míst k sezení. Všechny vozy mají jedno WC uzpůsobené pro vozíčkáře. Ve vysokopodlažních vozech je toto WC pro invalidy jen jako rezerva, je tam plošina pro vyzvednutí invalidy do výšky podlahy.

Řídicí vozy ABfmpvee

Řídicí vozy řady ABfmpvee mají konstrukci téměř shodnou s vozy 663/863, ovšem místo strojovny mají oddíl první třídy o 24 místech sezení a do kabiny strojvůdce nejsou vchody z ven, nicméně jsou tam jedny dveře z oddílu první třídy. Celý vůz má tedy celkově 85 míst k sezení.

963.0, foto: Vít Burian 963.0 v Najbrtu, foto: Vít Burian 963.0 v Najbrtu, foto: Vít Burian 963.0 v Najbrtu2, foto: Vít Burian 

Autorský text.


Vít Burian | 20.10.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
20.10.2013 (11:10)  
Dneska je apríla? Ne, je 20. 10. to jste mohli počkat... Článek je pěknej, ale zcela se nehodí do koncepce tohoto portálu, ze kterého čerpají třeba i novináři nebo nepříliš šotoušská veřejnost. Protože se nikde ze začátku nepíše, že jde o fantasktní výtvor autora, může být tato čtenářská skupina zmatena.
20.10.2013 (11:06)  
Wabun: zjevně jsi to nepochopil, tak to tedy napíšu snad srozumitelněji: myslím, že by bylo od tebe slušné, kdyby jsi čtenáře hned v úvodu upozornil, že jde jen o tvoje vize.
20.10.2013 (10:51)  
Nic proti studentským vizím, ale myslím, že by bylo slušné čtenáře na to taky rovnou upozornit.
20.10.2013 (10:35)  
Již editovat nemůžu, pokud vím dobře, ale kdo bude číst komentáře, bude to vědět.
Dieselová část tohoto článku je součástí skupiny vozidel DISREG.
DISREG je skupina vozidel s nezávislým pohonem. (748, 763, 848, 863, teď ještě navíc 821 a 872, 948, 963, a navíc ještě 921 a 972, + vozy k nim)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
20.10.2013 (10:31)  
Pro Wabun:

Vítku, a kdy bude předváděcí jízda? Rád bych si to "zadkem" vyzkoušel. A kde se to bude dělat? Obnoví se výroba železničních vozidel v Anamově, nebo Královopolské?

Konec konců, za zásluhy o vozbu vlaků v Markrabství Moravském bys o prvou jízdu mohl poprosit pana D. Švestku a udělat kolečko z Brno dolní - Tišnouvkou do Žďáru a pod drátem zpět na Hlavní ... :-)

Jsem trochu nejistý, zda by se minibufáč nehodil-neuživil, jakož i větší počet WC, v případě že bude bufáč, tak alespoň pisoirů. Bude "na palubě" automat na jízdenky?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
20.10.2013 (10:24)  
Pro Wabun:

Vítku, snažně prosím, doplň tam tu větu, že to navazuje na Tvůj (měsíc) starý článek. - jak jsem svévolně doporučoval 10.10. v "červených" komentářích.

Pro Zlámalík:

:-) Připojuju se k Vladovi. Až mi bude zase jednou 16 let - budu si pořád jenom hrát a tvořit ... . (ale já bych tam měl ojsnice a spojnice - elektriky povoleny)
20.10.2013 (10:12)  
Žádal bych zdůvodnění těch "hovadin". Co se Vám nezdá?
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
20.10.2013 (9:43)  
V které hospodě sídlí konstrukční kancelář? Měli byste zkrátit pracovní dobu - zaměstnanci pak vymýšlejí hovadiny a novináři jim na to skočí a hned to otisknou.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko