..: Fotoškola - hloubka ostrosti na fotografiích modelů :..

Fotoškola Vážení přátelé, uživatelé galerie, seriál fotoškoly se doposud zabýval zpravidla problémy, na něž naráží velké množství fotografů a které se dají celkem snadno řešit, když víte jak na to. Dosavadní fotoškola byla vlastně přehlídkou kolumbových vejcí. Dnes si však ukážeme něco, co není apriori problém, s nímž by naši autoři bojovali, ale rozšíření možností. A stejně jako u všeho, i obsah dnešní lekce se dá aplikovat prakticky na cokoliv, i když největší užitek z něj budou mít modeláři.

Když fotíte modely, staví se vám do cesty jedno specifické hledisko. Při focení předmětů moc blízko aparátu se zkracuje pole hloubky ostrosti (HO) a když si zaostříte na nějaký bod ve scéně, vše před ním a za ním je "neostré". Zde máme krásnou extrémní ukázku. Tato neostrost pozadí a popředí se zvětšuje s rostoucím ohniskem, klesající clonou, rostoucí uhlopříčkou snímacího media a zkracující se zaostřené vzdálenosti. Jinými slovy řečeno, čím delší ohnisko, tím kratší pole HO, čím menší clona, tím kratší pole HO, čím bliž je bod zaostření, tím kratší pole HO, a čím větší snímač, tím kratší hloubka ostrosti (mýdlokrabička < ultrazoom < APSC zrcadlovka < fullframe zrcadlovka < větší formáty). Proto jsou kompakty tak vhodné na focení "věcí nablízko", protože poskytují mnohem větší HO než zrcadlovky. Naopak, když to přeženu, nafotit s mýdlokrabičkou portrét, kde je ostro jen od špičky nosu k duhovce, je celkem problém. Jedna z věcí, které nám mohou zvětšit HO je zaclonění. Se stoupajícím clonovým číslem se zvětšuje HO, ale zároveň za určitou hodnotou se zhoršuje kresba. U objektivů popisujeme takzvané zlaté oko (angl. sweet spot), kde objektiv na dané ohnisko a danou clonu kreslí nejlépe. Toto se zpravidla pohybuje někde mezi F4 a F8 u běžných objektivů a běžných ohnisek.

Tento aspekt malé či naopak velké HO může být ku prospěchu či ke škodě, záleží na konkrétní scéně a záměru autora. My si dnes ukážeme, jak můžeme HO rozšířit i za hranice technických možností aparátů.

CombineZP screen Kolega Pospec dal na káčko odkaz na program CombineZP, který skládá řadu snímků s různě umístěným polem HO. Tento program je zcela automatický a naprosto intuitivní. Tlačítkem NEW se dostaneme k otvíracímu dialogu, načteme řadu fotek, v roletě režimů vybereme "*** Load macro set" a tlačítkem GO se dostaneme k dialogu. Zde vybereme "Pyramid Maximum Contrast.czm" a dáme otevřít. Znovu tlačítko GO a spustí se proces. Po provedení v posledním okně dáme "END MACRO" a hotovo.

Pro dosažení nejlepších výsledků potřebujeme: pevný stativ, statickou scénu a aparát s ručním ostřením. Pevný stativ je nasnadě, řada pořízených fotek musí být identická, co do úhlu pohledu. Statická scéna je nezbytná pro to, aby nedocházelo k matení programu. Zkoušel jsem scénu s řadou keřů ve větru, a pohybující se větve vytvořily na výsledné fotce množství duchů, neboť na různých fotkách byly v různých polohách. Ruční ostření je podmínka logicky vyplývající z požadavku na vstupní snímky. Ty musí být postupně zaostřovány na řadu prolínajících se rozsahů HO a přitom se nesmí měnit úhel pohledu. Fakticky to znamená zapomenout na autofokus a přeostřování švenkováním.

Pole HO se musí na řadě snímků postupně prolínat. Tím se zajistí, že v celém souboru fotek bude vždy alespoň na jedné z nich zcela (nebo alespoń dostatečně) ostrý jakýkoliv bod ve snímku. Použitý fotoaparát je Nikon D90 a objektivy Nikkor AF 35/2 D a Tamron SP AF 70-200/2.8 Di LD (IF). Srovnávací snímky nebyly vůbec nijak upravovány, natáčeny nebo u nich nebyla korigována kolinearita, aby nedošlo ke zkreslení kresby. Zmenšovány, doostřovány a ukládány do JPG byly vždy naprosto stejným procesem.

První ukázka je focena na 35mm. Na první fotce vidíme, že při maximální cloně F22 je prakticky celý záběr v poli HO, ale jak se přesvědčíme ve srovnání s F8, kresba je poněkud horší. Na F8 jsem vyfotil postupně 14 snímků a zaostřoval krokově ve scéně. Pro ilustraci ukázka zaostření někam dopředu a někam dozadu. Sami vidíte, že je ostrá relativně malá část snímku a zbytek je neostrý. Z oněch 14 fotek program CombineZP složil následující výsledek. Parádně ostrou fotku od popředí až do pozadí.

sergej F22 sergej srovnání A sergej srovnání B sergej F8 předek segej F8 zadek segej kompozice ze 14 snímků F8

Další ukázky - 35mm na 12 fotek. Ukázky v pořadí F22, dvě srovnání kresby 1:1, F8 předek, F8 zadek a F8 kompozice.

bastard F22 bastard srovnání A bastard srovnání B bastard F8 předek bastard F8 zadek bastard F8 kompozice

a 70mm F32 vs F8 z 19 fotek.

pára F32 srovnání pára A srovnání pára B pára F8 předek pára F8 zadek pára F8 kompozice

Abyste měli představu, co to obnáší a jak to funguje, připravil jsem pro vás sadu devatenácti fotek (parkoviste.zip, 10 MB), kterou můžete načíst do programu a sami si zkusit, jak to funguje. Rovněž na těch fotkách uvidíte, jak asi má vypadat taková řada snímků s postupně posouvaným bodem zaostření.

Na tomto místě bych rád poděkoval Království železnic, že mi umožnili v jejich prostorách pořídit tyto ukázkové snímky. Pokud vás modelová železnice zajímá a nechcete se jen dívat na fotky, proč nezajít a nepodívat se na vláčky a celé toto kolejiště plné zajímavých detailů na vlastní oči.

Projekt Fotoškola již obsahuje:

Chary Poslat mail autorovi | 4.12.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage Modelová železnice

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Barbados  mail  
05.12.2011 (17:40)  
Ahoj , Chary mohl bych tě poprosit o výsledné foto z parkoviště ? dík
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
05.12.2011 (17:06)  
VencaM: na jednu fotku to nejde, kvůli problémům s hloubkou ostrosti, v článku popsaným. Ale proč nemůžeš udělat fotek víc? Položím foťák do kolejiště, zaostřím na něco, co si před objektiv do vhodného místa "nacpu", držím namáčknutý autofokus, pak to oddělám a exponuju...
registrovaný uživatel VencaM 
05.12.2011 (11:28)  
Existuje nějaký postup, jak se dobrého (použitelného) výsledku dobrat jednou fotkou? Na co si dát pozor atd.?
Fotím starším kompaktem Canon A520. Kamarádi sice mají lepší a někteří i zrcadlovku. Ovšem s menším kompaktem mohu fotit z různých míst (z lesa, od zdi,...). Tam ovšem nemohu použít tento postup se sérií fotek. Celkově se stativem nemohu fotit ze všech úhlů.

Ještě přidám reklamu:
Pokud by si někdo chtěl nafotit nějaké modely (vlastní i naše), tak má možnost tuto sobotu (10.12.) na Stanici Techniků DDM Praha, kde bude od 10 do 16 hodin v provozu velké modelové kolejiště. Jsme přístupni všem možným nápadům a rádi vyjdeme vstříc.
Více info zde: http://zeleznice.ddmpraha.cz
V.
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
05.12.2011 (10:39)  
Díky za článek, rozhodně zajímavá (a snadná) metoda, jak se zejména u modelů dobrat k použitelným výsledkům.
05.12.2011 (10:35)  
Hm, článek sice pěkný, ale řekl bych, že by se spíš vyjímal na jiném webu; tady opravdu hledám jiné věci...
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
04.12.2011 (17:58)  
zirecku,
počet fotek jsem dělal s rezervou, ostatně jako u všeho, vždy je snažší něco následně nepoužít, než to pak nemít a nemoci použít celý projekt ;-)
Kolik fotek je skutečně potřeba je otázka. Teď jsem tu páru složil jen z každé sudé a "šlo to". Ostatně na tom parkovišti si to můžeš zkusit. Jaký je nejmenší možný počet fotek a které to jsou? Je lepší víc ředit vpředu nebo vzadu? Takovej malej domácí úkol pro bystré hlavičky... ;-)
Vlaky mi v kolejišti zastavovali. Sice by to nejspíš šlo stíhat během programových zastávek, ale sichr je sichr.

Ťululu, to jsou dvě relativně nesouvisející otázky (obojí vyžaduje specifický přístup) a rozhodně nesouvisející s dnešním článkem, minimálně tím "vícebodovým ostřením". Záleží na povaze scény a požadavcích na fotku. Těleso v pohybu v noci? Tzn. obrovskou citlivost, uspokojivý čas a plnou díru pro zmražený pohyb? Nebo naopak "šmouha"? A světelný zdroj? Je jediným hlavním tématem fotky? Je jich tam víc? Jak prostorná scéna to je? Tvůj dotaz je příliš vágní.
04.12.2011 (17:36)  
Pěkný článek
Měl bych jeden dotaz ohledně focení,když chci fotit v noci těleso v pohybu,nebo pokud fotím v noci těleso,které světlo vydává(žárovka,neonová trubice),co je ideální nastavit?postačí vícebodové ostření?
04.12.2011 (16:17)  
Díky za článek. Fotky doplněné popisy přesně ilustrují, doplňují psaný text; paráda, :-). Připadá mi osobně, že by u třech uvedených fotek/kompozic mohlo stačit udělat sekvenci z méně než 10ti fotek pro pěkný výsledek. K počtu skládaných fotek jsi došel zkouškami nebo jsi jej dělal s rezervou? Na druhou stranu, když člověk fotí a vybalí nádobíčko se stativem, asi je už jedno, jestli udělá 8 nebo 16 fotek.
Vlaky na kolejišti Ti zastavovali manuálně nebo šlo odfotit při běžném automatickém provozu s krátkými zastávkami?
04.12.2011 (13:05)  
díky za fajn tip
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko