Lichkov - Již dlouho se mluví o elektrifikaci pohraničního přechodu Lichkov – Międzylesie. Trať o délce 30 km (Letohrad - Lichkov 21 km, Lichkov - Międzylesie 9 km) by měla být elektrifikována soustavou 3.000 V stejnosměrných. O elektrifikaci na české straně se již uvažuje delší dobu. Vznikla by tak nová trasa, na které by se nemuselo přepřahat do nezávislé trakce nákladní vlaky na poměrně krátký úsek. Odpadla by tím i provozně nákladná údržba lokomotiv řady 751 v depu Letohrad.
V minulém roce se do jízdního řádu i k uším železničních nadšenců dostala informace, že v useku Międzylesie – Lichkov má začít elektrifikace již na jaře 2007 s konečným termínem na začátek března. Z pro nás zatím neznámých důvodů došlo k odložení až na květen. Během výluky bude uzavřen pohraniční přechod pro veškerou železniční dopravu. Pro delší odklonové trasy se bude polská strana snažit co nejvíce výluku zkrátit, protože díky vyloučení tohoto úseku přijde ke slovu odklonová trasa přes přechod Meziměstí – Mieroszów. Pro obě strany to je navýšení nákladů na přepravu (nevhodné sklonové podmínky) a hlavně navýšení vozby nákladních vlaků po neeletrifikovaných tratích.
Co to může znamenat pro železniční nadšence? Elektrifikace by měla proběhnout během 100 denní výluky, během ní by měly být nákladní vlaky odkloněny na jiné hraniční přechody. Osobní doprava na tomto hraničním přechodu bude zrušena bez náhrady. Jedná se o jeden spěšný vlak (ačkoli výluka je od května, byl již zrušen koncem března) a pár rychlíku R 250/1. Všechny tyto vlaky mají v poznámce JŘ, že jedou do 31.3, v letošním JŘ už nejsou zmíněny, že někdy pojedou. Je možné, že se objeví po 2. změně v jízdním řádu.
Dosavadní vozba na 026
V dnešních dnech jsou přes tento přechod vedeny tři páry nákladních vlaků. Od nového GVD jsou s očekáváním uzavření hr. přechodu Lichkov – Międzylesie turnusovány v PJ Meziměstí lokomotivy řady 751. V minulých letech zde byly nákladní vlaky vedeny dvojicí lokomotiv řady 742 PJ Meziměstí DKV Česká Třebová. Jedinou mimořádností zde byl v nočních hodinách pravidelný vlak se solí tažený dvěma lokomotivami řady 749, případně 750.
Od začátku letošního GVD (2006-07) se zde objevují různé lokomotivy. Z počátku zde bylo nadvládí lokomotiv PS Letohrad. Jako první se zde objevila dvojice 751 137 a 176. Po příchodu prvních strojů z Ostravy během prosince 2006 a zapůjčení 751 354 z Letohradu se na vlacích začaly objevovat dvojice 751 143 a 354 a 751 093 a 220. Na přelomu roku se také na 026 objevila dvojice lokomotiv 749 011+240 zapůjčená opět z PS Letohrad. Jako poslední přišla z Ostravy 751 101, která však do provozu zasáhla až v lednu 2006 ve dvojici s 751 220. V rámci DKV Česká Třebová také byla do Meziměstí přesunuta 751 094, která stála od svého odstavení v roce 2005 jako smutný pomník zašlé slávy 751 v Pardubicích. Na konci roku 2006 ale byla přesunuta do Meziměstí a v této době je zprovozněna.
Od května dojde na trati 026 k výraznému nárůstu přepravy. Velká část vlaků z přechodu Lichkov by měla být odkloněna přes trať 026 na přechod Meziměstí - Mieroszów. Z dnešních tří párů Pn vlaků by se počet měl zvýšit až na 6 a s malými výjimkami jsou všechny vlaky vedeny denně. Turnusová potřeba by měla vzrůst na 3 dvojice řady 751. Doprava by měla vzrůst hlavně v nočních hodinách, kdy není trať tolik zatížena osobní dopravou.
http://www.rynek-kolejowy.pl/index.php?p=wiecej&id=5868
cestovani do Polska je skutecne od zruseni R250/1 tragedie. Vyzkousene nahradni trasy do Poznane:
- autobusem do Nachoda (od 10.6. jezdi jeden spoj v pracovni den primo z Prahy do Klodzka - ORLOBUS), pak prestup. Vlaku ale z Klodzka moc nejezdi, s autobusy je to lepsi (www.autobusowyrozkladjazdy.pl).
- pres Bohumin nebo Zebrzydowice - dlouhe a pomerne drahe
- pres Berlin - nejpohodlnejsi a take nejrychlejsi, z Berlina jezdi cca 4x denne Berlin-Warszawa-Express, ale dost drahe (cca 60 euro jednim smerem).
Cesta zpět vlakem ale nebyla o nic lepší: v Praze na hl. n. vám úplně v pohodě prodají lístek na trasu Wroclaw – Görlitz – Zittau – Varnsdorf – Praha, přestože na úseky v Německu jízdenka naplatí, protože příslušní dopravci nemají smlouvu s ČD. Jízdenku na úsek Görlitz – Zittau – Varnsdorf jsme si tedy museli zaplatit dvakrát!!! Takže potom se nedivme, že každý pojede raději autem:-((...
751.101 a 094 Dneska jede všech pět párů, ale všechny nebývají ložené z Polska dnes přijelo pět ložených vlaků do Polska jen 3. N některých vlacích z Polska jezdí přípřež ST43. Jízdní řád se přibližně dodržuje, ale oba ranní vlaky od Týniště byli v Meziměstí z náskokem tj. první v 7 a druhý ve 8 druhý náklad z Meziměstí odjížděl až ve 12.45.
tombr: Rychlík jezdil právě díky odkladu až do 4.5. Navíc v trase Letohrad - Lichkov jel jako osobní vlak který měl být v této trase od 1.4 trasován, takže zastavoval na všech zastávkách.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.