..: Ejpovickým tunelem projel první vlak, cesta do Plzně zrychlí :..

Otevření jižního tubusu nového tunelu., foto: Tomáš Pelech Plzeň – Cesta vlakem mezi hlavním městem a Plzní bude od prosincové změny jízdního řádu o více než 10 minut rychlejší. Největší zásluhu na tom má nově vybudovaný tunel mezi Plzní a Ejpovicemi, jehož jižní tubus byl slavnostně otevřen v pátek 16. listopadu 2018. Práce na tunelu probíhaly více než tři roky a cena tunelu se vyšplhala na neskutečných 6,8 miliardy korun. Názory na tuto stavbu, největší svého druhu za poslední roky, se různí, neboť ne všem tato stavba zkrátí dojíždění za prací či do školy. Začít bychom však měli pozitivy této stavby, která stála nemalé úsilí řady lidí.

Cesty Praha – Plzeň na prvním místě

Pohled od Plzně na oba tubusy., foto: Tomáš Pelech Hlavním cílem stavby bylo nepochybně další zkrácení jízdní doby mezi západočeskou metropolí a Prahou. Celá trať prochází už řadu let rekonstrukcí, po dokončení druhého tubusu bude kompletně hotový úsek z Plzně do Berouna, což je úctyhodných 70 kilometrů. Paralelně s Ejpovickými tunely probíhá i rekonstrukce stanice Beroun, jejíž dokončení bude dalším důležitým milníkem. No a úsek Beroun - Praha? Ten by si zcela jistě zasloužil vlastní článek, vzhledem ke stále nejasné koncepci, kudy se bude rekonstrukce tohoto úseku ubírat. Ale zpět na západ. Mnoho lidí denně dojíždí z Rokycan do Plzně a právě zde můžeme mluvit o největší časové úspoře. Rychlík tuto vzdálenost nově urazí za 11 minut, v současnosti cesta zabere 17 minut. Díky novému tunelu tak bude cesta vlakem z centra Plzně do Rokycan rychlejší než cesta autem, což jistě povede k větší využívanosti veřejné dopravy mezi oběma městy.

A původní trať?

S otevřením tunelu dochází k definitivnímu ukončení provozu v úseku Plzeň – Chrást u Plzně, což přináší nemalé komplikace obyvatelům okolních obcí. Přes Chrást u Plzně dosud jezdily vlaky osobní dopravy z Plzně do Rokycan, resp. do Berouna, a samozřejmě také vlaky, které zde odbočují na trať 176 do Radnic. Cestující z Chrástu a okolí tak měli rychlé a časté spojení s krajským městem. A jak tomu bude nadále? Možnost využít vlaky od Rokycan a Berouna odpadá, jelikož pojedou z Ejpovic přímo do Plzně mimo již zmíněnou stanici. Cestujícím tak zbývá jediná možnost, využívat vlaky Radnice – Plzeň, u kterých však také dojde k navýšení cestovní doby, a to kvůli nutné úvrati v Ejpovicích. Nesmíme zapomínat také na zastávku Dýšina, která se dnes nachází v úseku Ejpovice – Chrást u Plzně a ocitne se tak mimo koridor. Ta ponese nové jméno Dýšina-Horomyslice a dle nového jízdního řádu bude fungovat jen do doby, než vznikne nová zastávka Dýšina v úseku Plzeň – Ejpovice.

Problémem jsou parní lokomotivy i toalety

Odjezd zvláštního vlaku zpět na Prahu., foto: Tomáš Pelech Pár dní před samotným otevřením tunelu přišel šok nejen pro všechny příznivce parních lokomotiv, ale především pro jejich provozovatele. Kvůli protipožárním čidlům totiž do tunelu nebudou moci vjíždět zatopené parní lokomotivy vyvíjející tažnou sílu. V praxi to znamená, že parní lokomotiva bude moci projet tunelem pouze s přípřežní lokomotivou. Provozování parních vlaků v tomto úseku se tak do budoucna výrazně prodraží. Další problém představují starší soupravy, které se zde vyskytují zejména na osobních vlacích. Ty totiž nemají uzavřený systém toalet a použitá pevná jízdní dráha neumožňuje vsakování splašků. České dráhy chtějí situaci řešit zamykáním toalet v tomto úseku, ale jak bude tato novinka fungovat v praxi, ukáže teprve čas.

Pár faktů závěrem

Drážním úřadem byl provoz v jižním tubusu povolen dne 15. 11. 2018 v 15.50. "Výstavba nového úseku probíhala v rámci modernizace III. železničního tranzitního koridoru. Zkušební provoz je povolen do 31. prosince 2019. Z důvodu náročnosti kontrolního procesu byly kontroly rozloženy do dvou dnů – první část byla zkontrolována již v úterý 13. listopadu, další část prošla obhlídkou ve čtvrtek 15. listopadu. Severní tubus našeho dosud nejdelšího železničního tunelu v Česku závěrečná kontrolní prohlídka teprve čeká," uvedl tiskový mluvčí drážního úřadu Martin Novák. V průběhu zkušebního provozu se bude tunelem jezdit pouze padesátikilometrovou rychlostí, není však vyloučeno, že ještě před jeho ukončením se bude povolená rychlost zvyšovat. Po kompletním dokončení projektu a zahájení běžného provozu by měla být traťová rychlost v tunelu 160 km/h. Tunel nebude trvale osvětlen v celé své délce, ale pouze u vstupů do propojek a zabezpečovací systém ETCS se bude dodělávat zvlášť, jeho dokončení se plánuje na rok 2021.

Zdroj: zdopravy.cz, Drážní úřad, Foto - Tomáš Pelech


Tomáš Pospíšil Poslat mail autorovi | 18.11.2018 (13:40)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Liška 
22.11.2018 (23:19)  
Solidní video z trati Plzeň-Rokycany novým tunelem je k vidění zde:
https://www.youtube.com/watch?v=QxzGA-k_Ev4&feature=youtu.be
registrovaný uživatel zesp 
22.11.2018 (16:33)  
No, podle mě ty okolní úseky zůstanou stejné na hodně dlouhou dobu, protože právě skončila jejich rekonstrukce. A pokud byly dotovány z EU, tak se do toho nebude smět hrábnout alespoň 20 let. Alespoň tak to zatím bylo, proto se nyní vyrojily i ty informace o opětovných rekonstrukcích těch již jednou přestavovaných úseků na I. tranzitním koridoru. Dříve to dělat nemiohli, i když se vědělo, že ta předchozí reko byla nedostatečná, nebo zmršená....
registrovaný uživatel (gp) 
22.11.2018 (12:19)  
babilon: Ano, do Chrástu uvrať nebyla. Jenže Chrást je ta vesnice obklopující zastávky Chrást obec a Chrást zastávka, ta vesnice nad nádražím je Dýšina. Z Chrástu nádraží do Chrástu je to pěšky čtvrt hodiny a do Dýšiny taky, což úvahy o bezúvraťovosti staré trati dost komplikuje. Zvlášť když linkové autobusy do Chrástu odjíždějí od hlavního nádraží v Plzni už teď, když ještě není autobusový terminál. Pokud chceme za každou cenu dokázat, že spojení do dvou vsí se novým tunelem opravdu zhoršilo, natož razantně, máme obtížný úkol.

edit: s Nickonem souhlasím. Koleje (i ve městě) se narovnávají výrazně snáz, než díra ve skále. Ta už tam navždycky zůstane tak, jak se teď vyrube.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
21.11.2018 (22:52)  
Třeba ty okolní úseky nezůstanou na věky stejné...?
registrovaný uživatel zesp 
21.11.2018 (22:35)  
M furt nejde do hlavy, jaký význam bude mít ta rychlost 160 (nebo snad dokonce 200??)v tom Ejpovickém tunelu, když z obou stran navazují úseky pro vmax 120 km/h, okořeněné v Rokycanech dokonce devasesátkou, o 80 km/h na začátku Plzně nemluvě. Dyť tam nebude ani šance to tam pořádně rozjet a už bude zase hodně brzdit... Přikládám videa z navazujících úseků, kde je to jasně patrné, že tam už zvednout nic nepude. Jo, a kde má přesně na koridoru ležet ta zast. Dýšina??? Není to nějaký omyl???

Odkazy na videa:

Rokycany - Ejpovice:
https://youtu.be/pDoOJvyLaU8

Průjezd od vých. portálu tunelu přes Ejpovice:
https://youtu.be/NAM8EfT0SWA

Průjezd stanicí Ejpovice směr Praha:
https://youtu.be/aFZmZIX2cHg
registrovaný uživatel (gp) 
21.11.2018 (21:09)  
Nejhorší jsou fakta z jízdního řádu: večerní přestupy od Plzně v Chrástu: 3 minuty (2018), 11/18 minut (1988), 15 minut (1954). Úvraťová regína pobývala 4,5 minuty. Výčep podle JŘ bývával, takže tváří tvář skutečnosti opravuji: člověk si dal jedno a hned to jelo.
21.11.2018 (20:59)  
Z Plzně do Chrástu ani Dýšiny žádná úvrať nebyla! Ta se týkala cestujících za Chrástem směr Radnice, tam se nic moc nezměnilo. Pro relaci Plzeň-Chrást došlo k razantnímu navýšení jízdní doby z 11-12 minut na 20 a prodloužení intervalu z 30/60 minut na 120.
21.11.2018 (15:48)  
Úvrať v Chrástu nikdy nebejvala. Tam se normálně přestupovalo! Přijel vlak z Plzně a hned to jelo
Ano, úvrať vlaku ne, ale úvrať cestujících ano :-)
Ale myslím si, že uvrátit 810 (814) vyjde rychleji než počkat, až všichni cestující z té 810 vylezou, přebelhaj se přes koleje, nalezou do Bt-ček... přičemž mezi příjezdem Radnické strely a odjezdem Os do Plzně by měla být mezera alespoň 5 minut, raději tak 8 - 10.
registrovaný uživatel zesp 
20.11.2018 (23:37)  
20.11.2018 (19:52)  
Hehe, představte si, že by ty problémy s hajzlíkem řešili Švýcaři s novým gotthardským tunelem, který je asi tak 12x delší... Dost úsměvná představa.

I kdyby byly ty gravitační hajzlíky otevřené a lidi tam v tunelu chodili, nečekám žádnou masovou akci. Takže by tam ty ojedinělé šrapnely v tichu a temnu oxidovaly podobně jako psí lejna na chodnících, a to po dobu, dokud je mycí souprava nesmyje (předpokládám, že u tunelů podobné koncepce se počítá s periodickým mytím - nejen kvůli biologickým odpadům).

Jsem zvědavý, až těmi tunely projedu. Těším se a přeji všem cestujícím, aby jim usnadnily a urychlily cestu.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko