..: Článek o Centrálním vozovém informačním systému ČD, a. s. :..

informacePraha - CEVIS je Centrální vozový informační systém ČD. CEVIS trvale sleduje a eviduje vozy ČD a přechodně vozy cizích železničních správ, které vstoupily na síť ČD. Sleduje vybrané provozní události vozu a prostřednictvím pohybu vlaku, ke kterému je vůz přivěšen, jeho pohyb. Vzhledem k tomu, že není systémem sledována většina Mn a Pv vlaků, nelze přesně lokalizovat místo výskytu vozu v případě, že se vůz pohybuje na těchto vlacích.

Co je CEVIS a důvody jeho realizace

CEVIS (Centrální vozový informační systém) nahradil v první etapě svého vývoje síťový informační systém ČD a ŽSR BEVOZ, který byl provozován na počítači Siemens v SI Bratislava. Tento kdysi společný informační systém ČSD byl rozdělen pro potřeby ŽSR a ČD. V současné době se jedná o kvalitativně jiný systém využívající moderní HW, SW a systémovou architekturu. Systém provozuje ČD DATIS, o. z., středisko Pardubice.

Přínos CEVISu

CEVIS je součástí řešení celého informačního systému ČD a jeho podsystému pro řízení železniční nákladní dopravy a přepravy IS ŘD. Je úzce provázán s úlohou CDZ (Centrální databáze zásilek), která se zabývá sledováním objektu zásilka. CEVIS je schopen dalšího rozvoje pro nové úlohy uvnitř ČD i ve styku s cizími železnicemi. Databáze je uspořádána tak, aby byla co nejméně závislá na organizační struktuře železnic a technologii jejího řízení a umožňovala zapracovávání předpokládaných změn. Model databáze je vytvořen tak, aby jeho základní část maximálně zobrazovala provozní skutečnost a nikoliv požadavky na momentální výstupy. Tím vyhovuje dnešním vstupním informacím a obsahu dnešních výstupů, ale zároveň umožňuje snadnou implementaci nových vstupních informací i nově požadovaných výstupů jak pro České dráhy, tak i pro externí zákazníky (přepravce). Řešení umožňuje libovolné zpodrobnění sledování vlaku a tím i vozu a zásilky, a to rozšířením jak počtu kontrolních bodů, tak i počtu sledovaných vlaků, což závisí pouze na sladění potřeb uživatele, na personálních a technických možnostech pořizování vstupních informací a na komunikačních schopnostech JSPD (Jednotná síť přenosu dat). Architektura databáze umožňuje svým uspořádáním relační provázání databázových tabulek CEVISu s databázemi dalších úloh, což umožňuje práci nad jednotlivými sledovanými objekty s provázáním jejich událostí bez ohledu na to, která úloha o nich zpracovává data.

Sledované objekty

Vlak - CEVIS sleduje všechny druhy vlaků, které přecházejí hranice oblasti, mimo vlaků osobních, lokomotivních a vlaků sestavených z vozů pro speciální účely. U dálkových nákladních vlaků kategorií Pn (průběžný nákladní vlak) a vyšších sleduje vybrané provozní události, které nastanou během jejich jízdy ze stanice výchozí do stanice cílové. Vybrané vlaky kategorií Mn (manipulační vlak) a Pv (přestavovací vlak) sleduje buď plně (jako vlaky kategorií Pn a vyšších), nebo pouze částečně (na vlak se pořizují pouze vybrané informace). Ostatní Mn a Pv vlaky sledovány nejsou, kromě přechodu hranic provozních oblastí, kdy jsou sledovány pouze jako předání zátěže. Stejným způsobem sleduje systém předání zátěže v případě, že nákladní vozy přecházejí hranice oblasti na vlacích osobní přepravy. Jediným nutným předpokladem ze strany CEVISu pro pořizování standardních vstupních informací o vlaku je zavedení jeho trasy do kmenových dat. Z tohoto pohledu naplněná kmenová data a struktura databáze umožňují sledovat kterékoliv vlaky včetně všech vlaků Mn a Pv.

Vůz - CEVIS trvale sleduje a eviduje vozy ČD a přechodně vozy cizích železničních správ, které vstoupily na síť ČD. Sleduje vybrané provozní události vozu a prostřednictvím pohybu vlaku, ke kterému je vůz přivěšen, jeho pohyb. Vzhledem k tomu, že není systémem sledována většina Mn a Pv vlaků, nelze přesně lokalizovat místo výskytu vozu v případě, že se vůz pohybuje na těchto vlacích.

Zásilka - Zásilka je sledována úlohou CDZ (Centrální databáze zásilek) prostřednictvím vzájemné vazby CEVIS a CDZ, kterou představuje relační propojení objektů zásilka, vůz a vlak.

Životní cyklus - Životní cyklus představuje souhrn událostí a stavů, kterými objekt (vůz, vlak, zásilka) prochází od svého vzniku po svůj zánik. Pro jednotlivé sledované objekty je typická vždy určitá množina událostí, které se do systému dostávají ve formě informace na tento objekt. Každá informace má svoje číselné označení a název.

Vlakové události

121-0 Soupis vozů výchozího vlaku
Životní cyklus vlaku začíná soupisem vozů v železniční stanici. Při soupisu vzniká vlak, který je identifikován číslem vlaku, stanicí soupisu a datem soupisu a kterému soupis přiřadil určité vozy. Z důvodu jednoduššího označení vlaku a pro jeho jednoznačnou identifikaci v historických datech zavádí CEVIS interní číslo vlaku ICV. Toto číslo se skládá ze dvou částí. U vlaků sepsaných do konce roku 1999 tvoří první (datumovou) část čtyřmístné číslo, kde první pozice označuje poslední číslici roku a další tři pozice pořadové číslo dne v roce. U vlaků sepsaných od začátku roku 2000 tvoří datumovou část číslo pětimístné, kde první dvě pozice označují poslední dvojčíslí z čísla roku, ke kterému je přičteno číslo 10, a další tři pozice pořadové číslo dne v roce. Druhá (numerická) část je čtyřmístné pořadové číslo přidělované vlaku při jeho vzniku vzestupně v intervalu od 1 do 9999. ICV bude využívat uživatel při zadávání dotazů. Podle povahy dotazu bude pracovat s celým ICV nebo jen s jeho druhou (numerickou) částí.

Příklad 1:
Vlak sepsaný 28.2.1996, systémem dostal přiděleno numerické číslo 5555:
=> ICV: 6059 5555
1. pozice ("6") označuje poslední číslici roku 1996
2.-4. pozice ("059") uvádí pořadové číslo dne v roce (28.2.)
5.-8. pozice ("5555") představuje pořadové číslo vlaku

Příklad 2:
Vlak sepsaný 3.2.2002, systémem dostal přiděleno numerické číslo 4444:
=> ICV: 12034 4444
1.-2. pozice ("12") označuje poslední dvojčíslí roku navýšené o konstantu "10" (02 + 10 = 12)
3.-5. pozice ("034") uvádí pořadové číslo dne v roce (3.2.)
6.-9. pozice ("4444") představuje pořadové číslo vlaku

122-x Odjezd výchozího vlaku

088-x Předání vlaku v kontrolním bodě

Obě informace popisují dynamiku jízdy (změnu polohy) vlaku. Změnu polohy vlaku (pohyb vlaku) sleduje CEVIS prostřednictvím průjezdu vlaku kontrolními body. Povinným kontrolním bodem je každá výměnná stanice. Ostatní stanice mohou být aktivovány jako kontrolní body podle potřeby na základě rozhodnutí příslušného OPŘ. Časová posloupnost informací musí být zachována. Pokud je výměnná stanice výchozí stanicí vlaku, a vlak směřuje do sousedního obvodu, informace 088 se nepořizuje. Tuto informaci vygeneruje systém automaticky po příjmu informace 122. Stejný případ platí i pro stanice, ze kterých odjíždí vlak po odstavení a směřuje do sousedního obvodu. Systém automaticky vygeneruje informaci 088 po příjmu informace 140. Pokud je výměnná stanice cílovou stanicí vlaku, a vlak vstupuje ze sousedního obvodu, informace 088 se také nepořizuje. Tuto informaci vygeneruje systém po příjmu informace 085.

082-x Odstavení vlaku

140-x Odjezd vlaku po odstavení

Obě informace popisují odstavení vlaku a jeho opětovné oživení.

089-x Přečíslování vlaku a změna cílové stanice

Informace zachycuje změnu čísla vlaku nebo cílové stanice. Pro pravidelné změny čísla vlaku zapracované v trase vlaku se informace nepořizuje.

142-x Přivěšení vozu na vlak

143-x Odvěšení vozu z vlaku

Tyto informace zaznamenávají změnu složení vlaku.

085-x Ukončení jízdy vlaku

Životní cyklus vlaku končí ukončením jízdy ve stanici cílové.

170-x Zařazení vozu do evidence

Životní cyklus vozu zařaditelské železnice ČD začíná jeho zařazením do evidence. Informace 170 zavádí vůz identifikovaný 12-ti místným číslem do systému CEVIS spolu s jeho dalšími charakteristikami (počet náprav, délka vozu, ložná hmotnost ...).

172-x Zrušení vozu

Životní cyklus vozu zařaditelské železnice ČD končí informací 172.

152-1 Vstup vozu na ČD

Informace zavádí vůz zahraničního dopravního podniku identifikovaný 12-ti místným číslem do systému CEVIS. V určitých případech (vyrobení nového vozu na území ČR apod.) může být vůz zahraničního dopravce zaveden do systému informací 170.

153-1 Výstup vozu z ČD

Životní cyklus vozu zahraničního dopravce končí informací 153. V určitých případech (zrušení vozu na síti ČD apod.) může být životní cyklus vozu zahraničního dopravce ukončen informací 172.

171-x Přečíslování vozu

Informace mění identifikaci vozu v systému CEVIS při jeho přečíslování.

403-x Vyřazení vozu z provozu

404-x Zařazení vozu do provozu

Informace zachycují vyřazení vozu z provozního do správkového stavu z důvodu technické, ložné, komerční nebo jiné závady a jeho opětovné zařazení.

152-1 Vstup vozu na ČD

153-1 Výstup vozu z ČD

154-0 Vstup vozu ze soukromé nebo pronajaté dráhy

155-0 Výstup vozu na soukromou nebo pronajatou dráhu

Tyto informace zachycují přechod vozu přes hranice ČD, konkrétně přes pohraniční přechodové stanice (přechod mezi ČD a železniční správou sousedního státu) a styčné stanice (přechod mezi ČD a soukromou nebo pronajatou dráhou).

029-x Vyložení vozu

Informace mění stav vozu z loženého na prázdný po provedeném vyložení zásilky.

144-x Odevzdávka vozů přes výměnnou stanici v nesledovaných vlacích

Informace slouží pro zachycení přechodu vozů řazených v systémem nesledovaných vlacích přes výměnnou stanici mezi provozními oblastmi.

154-9 Deponování vozu na privatizované dráze

155-9 Zařazení deponovaného vozu na privatizované dráze

Pořízením těchto informací dojde k přerušení nebo opětovnému započetí účtování nájemného na soukromé nebo pronajaté dráze (deponie, předsun, apod.).

K životnímu cyklu vozu patří i vlakové události, které přiřazují vůz k vlaku nebo k železniční stanici.

Architektura systému

Architektura systému CEVIS je tvořena databází VSTUP, kmenovou databází a souborem VÝSTUP. Databáze VSTUP slouží pro ukládání přijatých vstupních informací a dotazů. Po jejich zpracování se data uchovávají v této databázi po dobu 5 dnů. Kmenová databáze se skládá z tabulek aktuální a historické databáze a ostatních pomocných relačních tabulek. Tato databáze se plní daty ze vstupních informací. Soubor VÝSTUP slouží pro ukládání jednotlivých souborů určených k odeslání (výstupní sestavy, aktivity, kvitance, předhlášky).

Všechny informace a dotazy se v systému zapisují do databáze VSTUP. Z této databáze si je potom vybírají jednotlivé programové moduly. Informace při svém zpracování procházejí formálními i logickými testy. Logické testování se provádí u vlakových událostí, kde se kontroluje časový a technologický sled informací. O průběhu zpracování se odesilatel dozví prostřednictvím kvitance, kterou představuje jednoduchá zpráva informující odesílatele o příjmu a zpracování informace. Rozeznáváme dva druhy kvitancí - kladnou a zápornou. V případě kladné kvitance se odesilatel dozví, že jeho zpráva byla přijata i zpracována. Pokud dostane odesílatel vstupní informace zápornou kvitanci, znamená to, že informace neprošla formálními nebo logickými testy a musí zjednat nápravu. Kvitance obsahuje popis zprávy, kterou kvituje, adresáta, od kterého byla kvitance poslána, a výčet zpracovaných a nezpracovaných řádků informace včetně uvedení chyb, pro které nedošlo ke zpracování. V případě, že informace nebyla zpracována z důvodu logické chyby, vytváří se spolu s kvitancí i aktivita počítače, která informuje o této chybě příslušného správce údajové základny, který tyto případy řeší.

zdroj informací: oficiální stránky Centra Informačních Technologií ČD


Martin Hanzal | 3.12.2003 (17:58)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko