..: Cestování vlakem na Jadran :..

Jadran, Odb.Lučební, foto: DuhyUvažovali jste někdy nad možností jet na letní dovolenou vlakem? Každý dopravní prostředek má však své plus i minus. V následujícím článku autor představí známý mezinárodní letní vlak Jadran do chorvatského Splitu. Proč tedy nevyzkoušet jízdu vlakem, kdy máte oproti autobusu výhodu kdykoliv se projít, provětrat si myšlenky v otevřeném okénku, pohodlně se natáhnout v noci. Jedinou nevýhodou je poměrně dlouhá jízdní doba rychlíku a také to, že příjezdem do Splitu musíte všechny své kufry a batohy znovu naložit na svá záda a vydat se na další dopravní prostředek, oproti tomu vás vaše auto nebo autobus cestovní kanceláře dopraví přímo na místo rekreace.

Já osobně jezdím každý rok vlakem, dříve přes Rakousko a Slovinsko, nyní přímým spojením – rychlíkem Jadran. Není nad pohodlí a pořádné dobrodružství. Rád bych však předeslal a upozornil, že cílem mého článku není přemlouvat motoristy k jízdě na dovolenou vlakem, ale pouze informovat o této možnosti a přiblížit vlak těm, kteří o cestě s ním přemýšlí.

ČD každoročně v letních měsících vypravují přímý vlak do Splitu na pobřeží Jaderského moře. Ve vlaku je možné přepravovat vlastní auto či motorku, ale pouze z Prahy. Kapacita autovozu je 10 aut, příp. 20 motorek. V soupravě je řazen lůžkový vůz, lehátkový vůz a vozy 2. třídy určené k sezení. Nutno podotknout, že mimo českého vozu BDbmsee jsou na vlaku i dva nově zrekonstruované vozy chorvatských drah Bl. Pokud jde o sezení, pohodlnější jsou chorvatské vozy, na ležení a spánek přes noc je však příjemnější český vůz. Když si budete kupovat místenky, lepší je si je pořídit do českého vozu. V Maďarsku a Chorvatsku jede Jadran jako klasický rychlík a barvy chorvatských vozů tamější cestující dobře znají. A tak se může stát, že si k Vám cestou přisedne nějaký ten cestující. Mnozí z Vás namítají, že ve vlaku chybí jídelní vůz. Občerstvení se však prodává i v lehátkovém a lůžkovém voze. Kompletní nabídku nabízených produktů najdete na stránkách společnosti JLV.

Večer můžete usínat s pocitem slasti po vychlazeném „Gambáči“, ráno se naopak osvěžit teplou kávou. Na noc však steward lůžkový vůz zamyká, tudíž není průchozí. Je proto vhodné se informovat na přesné časy, kdy bude vůz opět průchozí. V Bratislavě jsou odpojeny vagony pravidelně jezdícího rychlíku Slovan, jenž je přes léto součástí našeho vlaku a je připojen lehátkový vagon provozovaný firmou Wagon Slovakia. I v tomto voze je možné zakoupit si občerstvení stejně jako v předešlém případě. Nabídka jednotlivých výrobků se neliší, ve slovenském voze však bývá občerstvení levnější.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusTRychlík Jadran projíždí čtyřmi státy, Českem, Slovenskem, Maďarskem a Chorvatskem. Jízda přes Česko a Slovensko je díky elektrickým lokomotivám dosti rychlá. Znatelná změna přichází až v přechodové stanici Rajka, kde dojde k přepřahu. A vlakovou lokomotivou se zde stává maďarský motor M 41. Cesta Maďarskem Vás přestane bavit jakmile opustíte stanici Csorna, ve které při troše štěstí můžeme shlédnout novou vlajkovou loď Rakouských spolkových drah – Railjet. Maďarsko – to jsou samé listnaté lesy a nebo kukuřice. Možné zpestření existuje – pokud je výluka (což před rokem byla), jede se náhradní cestou kolem Balatonu. Více o tom najdete na podrobné mapě železniční sítě Maďarska.

Ilustrační foto, foto: TaurusTV pohraniční stanici Gyekenyes do vlaku nastoupí celníci a začnou kontrolovat pasy. Mezitím na konec vlaku najede chorvatská elektrická lokomotiva - vlak se po čtvrthodince vydá na cestu v obráceném směru. Před osmou večerní se už nacházíme na chorvatském území ve stanici Koprivnica. Na hlavním nádraží v Zagrebu bude na přední část vlaku připojen jiný rychlík, směřující z Bosny a Hercegoviny. Pokud nejsme v lehátkovém ani v lůžkovém voze a cestujeme v kupé více než ve 2 osobách, můžeme jít obhlédnout volná kupé v nově připojených vagonech. Sedačky v nich jsou rozkládací a tak si můžeme ze sedačky v momentě udělat pohodlnou postel. Přes noc bychom měli být v kupé zamčeni – ve vlaku přes noc bohužel dochází ke krádežím.

Po probuzení do brzkého rána si jistě všimneme opačné jízdy vlaku. V Ogulinu byla totiž na konec vlaku přistavena motorová lokomotiva, která s vlakem pokračuje v opačném směru. To byl již poslední přepřah. Cestující však nemusí využít služeb rychlíku až do Splitu. Přesednutím v Kninu se dostanou do Zadaru, z Perkoviče se zase dostanou osobním vlakem do Šibeniku. Příjezdy a odjezdy vlaků v těchto stanicích poskytují Chorvatské dráhy.

S teplou kávou v ruce můžeme pozorovat východ slunce. Sem tam vlak projede nově opravenou vesničkou, většina z nich byla totiž za Bosenské války v letech 1992 - 1995 zničena. Jízdou můžeme pozorovat bývalou vojenskou základnu s přistávací plochou pro vrtulníky a u tunelů kulometná hnízda. Náladu také jistě zlepší pohled na starou pastevkyni koz a ovcí s rákoskou v ruce. Zaujmout mohou také zvláštní kamenné ploty mezi jednotlivými políčky. Železničního nadšence nejvíce zaujme americký šestikolák táhnoucí celou soupravu. Z kopce do kopce, z oblouku do oblouku se pomalu přibližujeme na konec cesty, do Splitu. Po projetí stanice Labin Dalmatinski je již z vrcholku pohoří vidět moře a město Split. Při průjezdu prvních splitských čtvrtí lze zahlédnout velké nákladní lodě brouzdající vody u překladiště a lokomotivy na nákladním odstavném nádraží. Přiblížení ke splitskému nádraží signalizuje 3 km dlouhý tunel vedoucí pod centrem Splitu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Orientace na nádraží ve Splitu je velmi jednoduchá. Za nádražní budovou se nachází autobusové stanoviště a za ním hned přes silnici najdeme přístav. Milovníci památek se mohou vydat k nedalekému Diokleciánovu paláci, který je vidět i z nástupiště. Železniční fanda si jistě důkladně prohlédne místní nádraží a půjde si prohlédnout ten mohutný stroj, díky němuž dojel právě až do Splitu. Pokud budeme chtít pokračovat do nějaké destinace na pobřeží, vydáme se na cestu autobusem. Nejnavštěvovanější oblastí na jih od Splitu je jistě Makarská riviéra. Na tu se dopravíme bílo-fialovými autobusy společnosti Promet Makarska. Dostanete se s nimi do letovisek jako jsou Omiš, Brela, Baška Voda, Makarska, Tučepi, Podgora, Drvenik, Živogošče či Dubrovnik. Společnost Promet-Makarska jízdní řády zveřejnila i na internetu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Ilustrační foto, foto: TaurusTMůžete se také vydat k letoviskům na sever od Splitu, jako Primošten a Šibenik (do nějž se můžete také dostat již zmiňovaným přestupem z rychlíku Jadran v Perkoviči). I zde jsou veškeré potřebné časy zveřejněny na síti. V případě, že se rozhodnete trávit svoji dovolenou na ostrově, stačí přejít silnici a koupit si lístky na trajekt společnosti Jadrolinija. Ze Splitu se dostanete na nejbližší ostrovy Brač, Hvar, Jelsa a Vis. Vlak jezdí od 19. června do 4. září a veškeré informace o něm lze vyčíst ze stránek ČD.

Použité fotografie: TaurusT


TaurusT | 22.3.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Maďarsko Česká republika (celá) Chorvatsko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
23.03.2009 (10:08)  
Na dovolenou do Chorvatska jsem vždy jezdil s rodiči autem, tento vlak nepřipadal v úvahu.
Avšak loni jsem cestoval do Szombathely na esperantský kongres. Chtěli jsme jet Jadranem,jenže mezinárodní tarif byl dost drahý a tak jsme jeli se Student Agency do Győru,z něj pak Jadranem. Vlezli jsme do chorvatského vozu a jeli asi hodinu maďarskou stepí. Celkem nuda, místy jednokolejka, lány pole...
Připouštím, že přes Rakousko by to bylo lepší,taky jsem vlakem jel do Lublaně a byla to nádhera.
Vím, že se prý jedná o jediný vlak,který je skutečně zaplněn,proto se divím,že ho zkrátí.
A pokud jde o to, že po příjezdu do Splitu si musím vzít batoh a jet něčím jiným dále,ale jak si myslím,od toho právě vezou ten auto vůz.
registrovaný uživatel Semík  mail  
23.03.2009 (9:06)  
Tak já jezdím každý rok Varnu. Musím říct, že loni manželka s dítětem letěla letadlem, každý za 8000,-. Cestovní doba dům - hotel 12hodin (ČEDOK). Vlak aj s lehátkem 3500,- a to jsem byl sám v kupé, obsluhu JLV hodnotím 1-. Cestovní doba dům hotel 25 hodin. Letos jedeme všichni vlakem, dítě zdarma. Jinak mně překvapuje kolik těma českýma lehátkama jezdí Angličanů, Němců a dokonce i Slováci, přestože mají v soupravě 2 vlastní vozy. Na dotaz proč nejedou svým Bc mi řekli, že obsluha v českém voze je o hodně lepší než ve slovenském voze a raději si zaplatí 2 noci v českém lehátku, než 1 ve slovenském.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
23.03.2009 (8:34)  
Staroboleslavák: Ta "americká lokomotiva" je výrobek General Motors pro bývalé jugoslávské železnice (řada 2061 HŽ resp. 661 jinde), případně na pohled stejná řada 2062 (resp. 662), vyrobená licenčně u Duro Dakoviče.
TaurusT: Článek pěkný, ale plný faktických chyb! V Csorně se na Railjet načekáš- je to trať z Györu do Soproně soukromé společnosti GySEV a nejlepší, co tam najdeš jsou IC Bp- Wiener Neustadt/Szombathely (v Csorně se dělí). Railjet jezdí samozřejmě jen po hlavní trati z Bp přes Györ a Hegyeshalom do Vídně. Podobně v Záhřebu se nic na rychlík do Bosny nepřipojuje, je to "brzi vlak" 824/5 Záhřeb- Split. Do Bosny se jede úplně jinudy- přes Sisak do Doboje.
Jinak v tomto GVD samozřejmě přímé letní spojení Bp- Split i Bp- Rijeka bude existovat, ale zřejmě jen lůžkové a lehátkové vozy, Maďaři na dovolenou cestování na sedáka nepreferují. Tím pádem rezervace půjdou koupit jen v Maďarsku.
23.03.2009 (8:33)  
Jezdím každý rok do Burgasu vlakem, a i když na to nedám dopustit a tu cestu prostě miluju, velká část naší výpravy už chce raději letět. Naštěstí je vlak aspoň výrazně levnější. Asi bych měl problém tuto cestu doporučit někomu, kdo by se na mě obrátil jako na důvěryhodnou osobu...

Ve srovnání se všemi jinými lůžkovými destinacemi, kam pravidelně jezdím (Amsterdam, Zürich oběma směry, Moskva přes Bělorusko i přes Ukrajinu), je Burgas s JLV nejméně příjemný a velmi ponižující zážitek. Tato přeprava je totiž koncipováva jako (takřka) zdarma bonus pro zaměstnance ČD, nepočítá se s výdělkem a péče o komfort je minimální. Sám bych předpokládal, že i to Chorvatsko se ruší, protože se to nevyplatí s tolika FIPkaři, a zrušit platnost FIPky by asi odboráři nevydýchali. Ale do tohohle nevidím, uznávám.

Loni jsme cestou do Burgasu vezli o vagón víc (prázdný, i s průvodcem), protože prej ho museli vrátit někde od Budapešti kvůli shořelejm brzdám, tak teď jede do Burgasu pro cestující. Když jsme jeli zpátky (8 místenek do dvou lehátkových kupé po 4), ve vlaku byla pouze dvě česká lehátka, lůžko nikde. V našich kupé už byli nasáčkovaní cizí lidi. Průvodce nikomu nic neříkal, jen stál a hulil. Přišlo jsme se ho zeptat, jaktože jsou v našich kupé cizí lidi. Jednou stručnou větou naznačil, že je to tak správně, protože cestou do Bg shořely lůžku brzdy někde v Maďarsku a muselo jet zpátky. Žádná cedule, žádné upozornění, žádná omluva. Nic. A nakonec cestou domů někde u Györu shořely brzdy jednomu z těch zbylých dvou lehátek, takže ho museli odpojit a na zbytek noci se celá lůžkolehátková frekvence JLV soustředila do jednoho lehátka. Opět žádná cedula, žádná omluva, žádná rada, co dělat. Toto chování mi při chladném posouzení připadá jako odpovídající tomu, že je služba pro zaměstnance zdarma (a bylo jich tam fakt dost). Ostatní se ignorují.

Samozřejmě jsem po drahách rozdíl mezi T4 a T6 vyreklamoval zpátky, i když mě překvapilo, že to v té Olomouci řešili asi tři měsíce.

No co si asi bude myslet člověk po takové zkušenosti...
registrovaný uživatel lada 
23.03.2009 (7:35)  
Kdyz je cesta cilem, tak proc ne. Sam jezdim pravidelne v Cesku trasu, kterou autem zvladnu za 6-7 hodin, vlakem 8-9 hodin a kdyz nemam moc zavazadel a jedu sam, tak je to vlakem. Nemusim po praci ridit, nemusim ridit za tmy, muzu si dat nejake to pivko (tim nemyslim uz zminovany Gambrihnus) a je to levnejsi. Na druhou stranu samozrejme negativa v delsi jizdni dobe a spoji jednou za dve hodiny.

Ale na dovolenou Jadranem? Silena jizdni doba, pohodli proti klimatizovanemu autu sporne, cena taky, do Prahy a ze Splitu se stejne musim trmacet autem/busem, v kupe lide, ktere bych do sveho auta nevzal,... Ne, diky, v takovem pripade vyhrava auto/letadlo.
registrovaný uživatel JOHNZ 
23.03.2009 (0:25)  
TaurusT: Priame spojenie Bratislava - Split vraj "urcite bude".
22.03.2009 (23:55)  
Kde se tam vzala ta americká lokomotiva??Jinak pěkný článek
registrovaný uživatel fanda 
22.03.2009 (22:51)  
Taurus:Vroce 06 to bylo i z lehatky o 2tis min.takze sice to par hodin zabere ale da se dost usetrit.
clovek nemuze porovnavat bus a vlak.bus je sice o par hodin rxchlejsi(obcas)ale za to silne nepohodlny.kazdemu vyhovuje neco jineho takze at si kazdej zvoli co ma rad. nejenom za sebe mohu cestu vrele doporucit.lepsi vozy tam jet nemuzou kvuli masine a vytapeni nebo necemu podobnymu.proto B,BC.musela by bejt dalsi loko a to by se silne prodraziilo
22.03.2009 (22:29)  
Pikehead: Že by se tam nevešly 2-3 vozy navíc (včetně auta), nebo chybělo těch pár minut navíc pro složitější kuplování...? A cena se dá řešit úplně v pohodě nějakým SparNightem nebo obdobně, stejně jako v kterékoli jiné relaci.

A mimochodem cena: Pro dost lidí znamená cesta 207kou ušetření 1 dne dovolené (oproti Jadranu). Protože odjezd ráno a celý den nudné roviny dovolená ještě není, kdežto odjezd navečer už se s trochou štěstí dá stihnout po práci (no, nějaké zkrácenější :) - ale až bude IV.TŽK, může se jet o cca hodinu a půl později), v noci člověk stejně spí a ráno se probudí někde u Mariboru a už je "v romantických dálavách" = nevnímá ten den, i když přijede až odpoledne, jako ztracený.

Teda aspoň já to tak vidím. Resp. viděl bych, kdybych už z nějakého důvodu snad někdy měl v úmyslu trávit dovolenou na chorvatské pláži. ;-)
registrovaný uživatel otiko 
22.03.2009 (22:04)  
hezký článek. Vloni jsem chtěl takhle jet s tím, že by mi vezli motorku. Ale bylo vyprodáno. Jel jsem tedy na motorce a jak to tak čtu, bylo to lepší. :)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko