..: Cestování vlakem na Jadran :..

Jadran, Odb.Lučební, foto: DuhyUvažovali jste někdy nad možností jet na letní dovolenou vlakem? Každý dopravní prostředek má však své plus i minus. V následujícím článku autor představí známý mezinárodní letní vlak Jadran do chorvatského Splitu. Proč tedy nevyzkoušet jízdu vlakem, kdy máte oproti autobusu výhodu kdykoliv se projít, provětrat si myšlenky v otevřeném okénku, pohodlně se natáhnout v noci. Jedinou nevýhodou je poměrně dlouhá jízdní doba rychlíku a také to, že příjezdem do Splitu musíte všechny své kufry a batohy znovu naložit na svá záda a vydat se na další dopravní prostředek, oproti tomu vás vaše auto nebo autobus cestovní kanceláře dopraví přímo na místo rekreace.

Já osobně jezdím každý rok vlakem, dříve přes Rakousko a Slovinsko, nyní přímým spojením – rychlíkem Jadran. Není nad pohodlí a pořádné dobrodružství. Rád bych však předeslal a upozornil, že cílem mého článku není přemlouvat motoristy k jízdě na dovolenou vlakem, ale pouze informovat o této možnosti a přiblížit vlak těm, kteří o cestě s ním přemýšlí.

ČD každoročně v letních měsících vypravují přímý vlak do Splitu na pobřeží Jaderského moře. Ve vlaku je možné přepravovat vlastní auto či motorku, ale pouze z Prahy. Kapacita autovozu je 10 aut, příp. 20 motorek. V soupravě je řazen lůžkový vůz, lehátkový vůz a vozy 2. třídy určené k sezení. Nutno podotknout, že mimo českého vozu BDbmsee jsou na vlaku i dva nově zrekonstruované vozy chorvatských drah Bl. Pokud jde o sezení, pohodlnější jsou chorvatské vozy, na ležení a spánek přes noc je však příjemnější český vůz. Když si budete kupovat místenky, lepší je si je pořídit do českého vozu. V Maďarsku a Chorvatsku jede Jadran jako klasický rychlík a barvy chorvatských vozů tamější cestující dobře znají. A tak se může stát, že si k Vám cestou přisedne nějaký ten cestující. Mnozí z Vás namítají, že ve vlaku chybí jídelní vůz. Občerstvení se však prodává i v lehátkovém a lůžkovém voze. Kompletní nabídku nabízených produktů najdete na stránkách společnosti JLV.

Večer můžete usínat s pocitem slasti po vychlazeném „Gambáči“, ráno se naopak osvěžit teplou kávou. Na noc však steward lůžkový vůz zamyká, tudíž není průchozí. Je proto vhodné se informovat na přesné časy, kdy bude vůz opět průchozí. V Bratislavě jsou odpojeny vagony pravidelně jezdícího rychlíku Slovan, jenž je přes léto součástí našeho vlaku a je připojen lehátkový vagon provozovaný firmou Wagon Slovakia. I v tomto voze je možné zakoupit si občerstvení stejně jako v předešlém případě. Nabídka jednotlivých výrobků se neliší, ve slovenském voze však bývá občerstvení levnější.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusTRychlík Jadran projíždí čtyřmi státy, Českem, Slovenskem, Maďarskem a Chorvatskem. Jízda přes Česko a Slovensko je díky elektrickým lokomotivám dosti rychlá. Znatelná změna přichází až v přechodové stanici Rajka, kde dojde k přepřahu. A vlakovou lokomotivou se zde stává maďarský motor M 41. Cesta Maďarskem Vás přestane bavit jakmile opustíte stanici Csorna, ve které při troše štěstí můžeme shlédnout novou vlajkovou loď Rakouských spolkových drah – Railjet. Maďarsko – to jsou samé listnaté lesy a nebo kukuřice. Možné zpestření existuje – pokud je výluka (což před rokem byla), jede se náhradní cestou kolem Balatonu. Více o tom najdete na podrobné mapě železniční sítě Maďarska.

Ilustrační foto, foto: TaurusTV pohraniční stanici Gyekenyes do vlaku nastoupí celníci a začnou kontrolovat pasy. Mezitím na konec vlaku najede chorvatská elektrická lokomotiva - vlak se po čtvrthodince vydá na cestu v obráceném směru. Před osmou večerní se už nacházíme na chorvatském území ve stanici Koprivnica. Na hlavním nádraží v Zagrebu bude na přední část vlaku připojen jiný rychlík, směřující z Bosny a Hercegoviny. Pokud nejsme v lehátkovém ani v lůžkovém voze a cestujeme v kupé více než ve 2 osobách, můžeme jít obhlédnout volná kupé v nově připojených vagonech. Sedačky v nich jsou rozkládací a tak si můžeme ze sedačky v momentě udělat pohodlnou postel. Přes noc bychom měli být v kupé zamčeni – ve vlaku přes noc bohužel dochází ke krádežím.

Po probuzení do brzkého rána si jistě všimneme opačné jízdy vlaku. V Ogulinu byla totiž na konec vlaku přistavena motorová lokomotiva, která s vlakem pokračuje v opačném směru. To byl již poslední přepřah. Cestující však nemusí využít služeb rychlíku až do Splitu. Přesednutím v Kninu se dostanou do Zadaru, z Perkoviče se zase dostanou osobním vlakem do Šibeniku. Příjezdy a odjezdy vlaků v těchto stanicích poskytují Chorvatské dráhy.

S teplou kávou v ruce můžeme pozorovat východ slunce. Sem tam vlak projede nově opravenou vesničkou, většina z nich byla totiž za Bosenské války v letech 1992 - 1995 zničena. Jízdou můžeme pozorovat bývalou vojenskou základnu s přistávací plochou pro vrtulníky a u tunelů kulometná hnízda. Náladu také jistě zlepší pohled na starou pastevkyni koz a ovcí s rákoskou v ruce. Zaujmout mohou také zvláštní kamenné ploty mezi jednotlivými políčky. Železničního nadšence nejvíce zaujme americký šestikolák táhnoucí celou soupravu. Z kopce do kopce, z oblouku do oblouku se pomalu přibližujeme na konec cesty, do Splitu. Po projetí stanice Labin Dalmatinski je již z vrcholku pohoří vidět moře a město Split. Při průjezdu prvních splitských čtvrtí lze zahlédnout velké nákladní lodě brouzdající vody u překladiště a lokomotivy na nákladním odstavném nádraží. Přiblížení ke splitskému nádraží signalizuje 3 km dlouhý tunel vedoucí pod centrem Splitu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Orientace na nádraží ve Splitu je velmi jednoduchá. Za nádražní budovou se nachází autobusové stanoviště a za ním hned přes silnici najdeme přístav. Milovníci památek se mohou vydat k nedalekému Diokleciánovu paláci, který je vidět i z nástupiště. Železniční fanda si jistě důkladně prohlédne místní nádraží a půjde si prohlédnout ten mohutný stroj, díky němuž dojel právě až do Splitu. Pokud budeme chtít pokračovat do nějaké destinace na pobřeží, vydáme se na cestu autobusem. Nejnavštěvovanější oblastí na jih od Splitu je jistě Makarská riviéra. Na tu se dopravíme bílo-fialovými autobusy společnosti Promet Makarska. Dostanete se s nimi do letovisek jako jsou Omiš, Brela, Baška Voda, Makarska, Tučepi, Podgora, Drvenik, Živogošče či Dubrovnik. Společnost Promet-Makarska jízdní řády zveřejnila i na internetu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Ilustrační foto, foto: TaurusTMůžete se také vydat k letoviskům na sever od Splitu, jako Primošten a Šibenik (do nějž se můžete také dostat již zmiňovaným přestupem z rychlíku Jadran v Perkoviči). I zde jsou veškeré potřebné časy zveřejněny na síti. V případě, že se rozhodnete trávit svoji dovolenou na ostrově, stačí přejít silnici a koupit si lístky na trajekt společnosti Jadrolinija. Ze Splitu se dostanete na nejbližší ostrovy Brač, Hvar, Jelsa a Vis. Vlak jezdí od 19. června do 4. září a veškeré informace o něm lze vyčíst ze stránek ČD.

Použité fotografie: TaurusT


TaurusT | 22.3.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Maďarsko Česká republika (celá) Chorvatsko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel FFMartin  mail  
23.03.2009 (17:49)  
to MZ: ještě k Vaší otázce... na základě dlouholetých zkušeností si dovolím tvrdit, že cestující na těchto spojích jsou většinou zaměstnanci ČD, či ZSSK... Vždyť i myšlenka sezonních spojů k moři vznikla původně za účelem vozit zaměstnance tehdejších ČSD na rekreace, později tuto možnost začaly využívat i další podniky pro celozávodní rekreace ROH a podobně... Nemám z ČD pocit, s ohledem na jejich přístup, že by v současné době chtěli na tyto spoje přilákat i "normální" cestující...
registrovaný uživatel FFMartin  mail  
23.03.2009 (17:41)  
to MZ: zřejmě jste mne nepochopil. Neobhajuji cestu automobilem na jaderské pobřeží, do zahraničí cestuji výhradně vlakem ( i když musím často známým vysvětlovat, že nejsem zaměstnanec ČD, ani to nemám zadarmo a nejsem blázen...). Jak jsem již uvedl níže, ze vcelku pochopitelných důvodů ovšem pro mě jsou sezonní vlaky ČD nepoužitelné (necestuji často na dovolenou s přítelkyní a dalším "křovím", čili mne nabídka pouze lůžka T3 neoslovuje) a proto musím hledat jiné varianty, tzn. pravidelné spoje zahraničních společností, kde jsem v drtivé většině případů nalezl větší komfort, než v přímých vozech ČD, navíc nejsem limitován nějakými stupidními omezeními, ale mohu si koupit jízdenku dle vlastního přání.
23.03.2009 (16:53)  
FFMartin : jak jste dospěl k názoru, že to je je pro zaměstnace ČD ? Jadran je normální "sezónní" vlak, jako byly vlaky jezdící před nějakými 20 a více lety do Bulharska nebo Rumunska, resp. jako jezdí z Vídně do Itálie.
Pro pseudohrdiny, kteří se před manželkou, dětmi, spolupracovníky a sousedy potřebují vytáhnout, jací jsou hrdinové, když na jeden zátah nebo s minimálním odpočinkem zvládli cestu na Jaderské pobřeží je samozřejmě použití autovlaku zbabělostí. Navíc se nemohou stát "tragickou obětí" čekání v koloně na průjezd nějakým tunelem ... , což zvyšuje pocit hrdinství a falešného obdivu.
Samozřejmě věc názoru a svobodného rozhodnutí.
23.03.2009 (16:20)  
Prosímvás, ještě k tomu burgasu, já tam cestoval s wagon slovakia, a můžu vám říct, že horší cestu jsem neviděl. Naproti tomu vedle byl vůz jlv, a když jednou stevard procházel, tak byl milý, v uniformě a usmíval se.
registrovaný uživatel FFMartin  mail  
23.03.2009 (16:20)  
to stara pani: "Tato přeprava je totiž koncipováva jako (takřka) zdarma bonus pro zaměstnance ČD, nepočítá se s výdělkem a péče o komfort je minimální." Bohužel musím plně souhlasit. Jako vrchol mi přijde nemožnost obsadit lůžkové kupé dvěma osobami, pokud ovšem nechci zaplatit za třetí neexistující osobu. Z tohoto důvodu pro mě s přítelkyní jsou přímé lůžkové vozy nepoužitelné. Nezbývá mi tedy, než pokaždé při cestě na Balkán přesedat minimálně v Budapešti a posléze využít služeb jednotlivých národních dopravců. Lze konstatovat, že i přes nutnost přestupu je cesta mnohonásobně příjemnější (a i levnější) např. v Bukurešti jsem zakoupil lůžkový lístek T2 do Prahy za 14,90 EURO (ve srovnání s cenou 42 EURO, jež udává mezinárodní ceník ČD...)
23.03.2009 (15:35)  
M: Protože vlak miluju, a to i hrůzostrašný prigorodnyje paezda z Moskvy na východ, kde nejsou WC a močí se tam (a nejen to) mezi vagóny. Ber to jako svého druhu diagnózu či obsesi.

Přirozeně se snažím ke své obsesi lákat i další lidi a docela se mi to daří. Přesto každého před cestou musím aspoň náznakem varovat.

Úroveň lehátek i lůžek se podstatně zvyšuje, a to na všechny strany i na vnitru (bodejď, když zdražili rezervace o skoro 100%). Ale k moři takové snahy nejsou. Personál ČD se zákazníky určitým způsobem komunikuje, úroveň se zvyšuje, ne už tak ovšem u letních ubytovacích vozů k moři. Nebo jste někdo u promo článku někdy slyšeli o tom, že dráhy chtějí zakoupit moderní klimatizované ubytovací vozy k moři a že to v roce XY bude skutečností? Nebo že se snaží zvýšit komfort cestování?

Kdyby aspoň vyřešili nějak ty brzdy, aby pořád nehořely. Ale k tomu se asi spíš vyjádří nějaký odborník.
23.03.2009 (14:31)  
Cestu Jadranem s autem jsem služebně absolvoval před 2 lety. Idea tohoto vlaku je samozřejmě skvělá, ovšem přijde mi, že reálně je vlak směřován spíše na nenáročné "fipkaře", než na normálního člověka s autem. Zvažoval jsem cestu tímto vlakem i soukromě s přitelkou, leč vzhledem k tomu, že lůžka jsou pouze druhé třídy a je tedy potřeba třetí lůžko zaplatit, i s autem by nás cesta vyšla na 12 táců (a to v té ceně není má jízdenka). No a za ty peníze se kodrcat 22 hodin lůžkem z dob DDR, to se za poloviční cenu za benzín raději postavím do front na rakouských dálnicích. Být tam klimatizovaný WLABmz či alespoň WLABmee, tak tu cenu a délku jízdy neřeším, ale tohle fakt ne..:-)
registrovaný uživatel M 
23.03.2009 (14:03)  
Stara pani
Asi bych měl problém tuto cestu doporučit někomu, kdo by se na mě obrátil jako na důvěryhodnou osobu...
Burgas s JLV je velmi ponižující zážitek. Péče o komfort je minimální.


To mi rekni, proc tim teda jezdis:-)


SYN
Mno... To by ale znamenalo, ze pujcovny aut jsou skoro zbytecne, protoze kdyz nekdo na miste potrebuje auto, tak at tam autem rovnou dojede:-) Ja osobne si dovedu predstavit, ze si nekdo necha poslat auto (pokud se tomu autu teda nic nestane a nebude tam smallprint, ze kdyz se behem prepravy poskodi, tak to neni nici vina) a sam ridit nebude, protoze je to proste daleko. Tohle neni o zavilem neridici, tohle je o pohodli (zvlast pokud auto nema tempomat). Otazkou je, jestli by ten nekdo mel jet timhle vlakem.
Pokud jde o ty ceny, tak - auto na miste stoji kolem 1000 korun na den. Pokud preprava stoji 3000, tak to neni zas tak spatna cena

PS: Na dovolene si nekdy auto pujcim (v Recku mam radsi ty ctyrkolky, ale blby je, ze to ma rychlost jizdniho kola:). Kdybych mel moznost si tam to auto "poslat", tak bych to mozna udelal a jako islenec bych si nepripadal. Naopak, jako silenec bych si pripadal, kdybych mel do Spanelska nebo Recka ridit. A asi i do Splitu (ale Chorvatsko never more:)
registrovaný uživatel SYN 
23.03.2009 (12:35)  
Miropiro: Domnívám se že auto na autovoze by si nechal přepravit za současné situace jen šílenec, jelikož když už ho mám (a budu ho tam potřebovat) tak s ním rovnou pojedu (a pokud nás jede víc tak i dost výrazně ušetřím) raději než platit další majlant za přepravu auta (jestli jsem se díval dobře tak 3000,-). To by musel být nějaký zavilý skoro-neřidič který by si netroufal tak daloko jet, nicméně by byl bohatý a cena by ho netrápila tak by se svezl spolu s naloženým autem. Takoví lidé asi jsou ale bude jich dost málo...
Jo a ještě k tomu na auto žádná FIPka nejspíš neplatí :-)
23.03.2009 (12:31)  
Všichni co tu remcají na jízdní dobu Jadranu by měli jet busem, zájezdovým busem. Tuto cestu jsem absolvoval vloni v září právě busem a velmi jsem litoval, že jsem nejel vlakem, i starý backo nebo uhlák poskytují větší komfort něž klimatizovaný bus. Bus to jel 15 hodin, vlak to jede nejakých 20 a na tak velke vzdalenosti cloveka 5 hodin nezabije ani nezachrani
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko